مشاغلی که در آینده از بین می‌روند و جایگزین این مشاغل!

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 21 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

پیدا کردن یک شغل و مشغول به کار شدن در آن، یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی بشری می‌باشد. هر انسان برای رسیدن به شغل مورد نظر خود، راه‌های بسیاری را طی می‌کند. در واقع تحصیل در مدرسه، کنکور، قبولی در رشته مورد نظر، تحصیلات دانشگاهی، تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری، شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی، همه و همه گام‌هایی هستند که هر انسانی برای به دست آوردن شغل مورد نظر خود پشت سر می‌گذارد؛ بنابراین بسیار مهم است که فرد بتواند با هدف گذاری و تدوین برنامه‌ای منظم، گام به گام در مسیر پیدا کردن شغل مورد نظر خود قدم بردارد و به آن برسد.
اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از مشاغل در آینده‌ای نه چندان دور از بین رفته و یا با مشاغل دیگری جایگزین خواهند شد. مانند بسیاری از موارد دیگر، مشاغل نیز روزی به وجود آمده و در نهایت روزی نیز از بین خواهند رفت و این امر باعث می‌شود تا افراد در انتخاب شغل خود حساسیت بالایی داشته باشند، مخصوصاً اگر فردی نان‌آور خانواده بوده و دارای افراد تحت تکفل باشد، باید به‌صورت جدی‌تری بحث از بین رفتن شغل‌ها را بررسی نموده و در نهایت شغل مناسب را انتخاب نماید.

با مشاوره کارآفرینی کارمنتو، دیگر نگران کسب و کار خود نباشید، بهترین مشاوران توسعه کسب و کار، آماده خدمت‌رسانی به شما در اپلیکیشن کارمنتو هستند.

برای مثال بسیاری از شغل‌ها که در گذشته وجود داشتند، امروزه از بین رفته‌اند و حتی نام آنها نیز به فراموشی سپرده شده است. به‌عنوان‌مثال در گذشته افرادی بودند که علوفه و یونجه چهارپایان و اسب‌های درشکه‌های شهر را تأمین می‌کردند و به سبب شغل آنها به آنها علاف گفته می‌شد که در دنیای امروزی نه تنها جایی برای این افراد وجود ندارد، بلکه نام این شغل نیز به فراموشی سپرده شده و معنایی کاملاً متفاوت به خود گرفته است.

علت از بین رفتن برخی مشاغل در آینده

بسیاری از شغل‌ هایی که در آینده از بین می‌روند ممکن است در دنیای امروزی طرف‌دارهای زیادی داشته باشد؛ اما در آینده به دلایل مختلفی ممکن است از بین رفته و به فراموشی سپرده شوند. دلایل بسیار مختلفی برای ازبین‌رفتن یک شغل وجود دارد اما مهم‌ترین آنها دو مورد می‌باشد که در ادامه به تفصیل به آنها خواهیم پرداخت:

1. شغل‌هایی که با ظهور و پیشرفت تکنولوژی از بین خواهند رفت.

بسیاری از شغل‌هایی که امروزه وجود دارند در آینده‌ای نه چندان دور در زمرة شغل‌ های در حال انقراض قرار می‌گیرند و بسیاری از مشاغل که جزو شغل ‌‌های کم درآمد در آینده به حساب می‌آیند نیز در آینده از بین رفته و منقرض می‌شوند. پیشرفت علم و تکنولوژی باعث می‌شود تا بسیاری از افراد و کارکنان مشاغل جای خود را به تکنولوژی و اتوماسیون‌های به وجود آمده بدهند. در واقع اتوماسیون به معنای از بین رفتن شغل نیست و در آن تعریف دیگری برای شغل مورد نظر، در نظر گرفته می‌شود. طبق اظهارات یک اکونومیست معروف تا سال 2037، 47 درصد از شغل‌های موجود در جهان توسط ربات‌های پیشرفته جایگزین خواهند شد. پس لازم است بدانیم چه مشاغلی در آینده از بین رفته و یا توسط مشاغل دیگری جایگزین می شوند تا بتوانید شغلی را که امنیت شغلی بهتری دارد را برگزینیم. در بسیاری از مواردی که ربات‌ها و تکنولوژی‌های مربوط به اتوماسیون جای مشاغل انسانی را می‌گیرند، افراد مشغول در آن کار مهارت و استعداد کافی برای فراگیری مباحث جدید را نداشته و همین امر سبب می‌شود تا افراد شغل خود را ازدست‌داده و جای آنها را نیروی متخصص جوان فرابگیرد؛ بنابراین یکی از مثال‌های بسیار مهم برای این مورد از شغل ‌هایی که در آینده از بین می‌روند، پیدایش و ساخت ماشین‌آلات و ربات‌هایی است که جایگزین نیروی انسانی خواهند بود.

2.شغل‌هایی که موردنیاز آیندگان نمی‌باشد.

بسیاری از مشاغل در آینده‌ای نه چندان دور به سبب پیشرفت علم و تکنولوژی و ساخته‌شدن برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متفاوت، از بین خواهند رفت و یا جزو شغل های کم درآمد در آینده خواهد بود. برای این دسته از مشاغل کار خاصی نمی‌توان کرد و برای جایگزینی افراد در این مشاغل، راهکاری وجود ندارد و باید پذیرفت که برخی از مشاغل عاقبتی مانند مشاغلی که در گذشته وجود داشتند اما هم اکنون وجود ندارند، خواهند داشت. به‌عنوان‌مثال شغل مأموران آب، برق و گاز که در گذشته بسیار رایج بوده و افراد مختلفی مشغول به کار بودند، به تدریج در حال نابودی و انقراض هستند و به دلیل ساخته شدن اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مختلفِ مربوط به این حوزه، این مشاغل در حال نابودی مطلق قرار دارند.

آیا به دنبال بهترین مشاغل پولساز ایران هستید؟ با کلیک بر روی مشاغل پردرآمد، با این نوع از مشاغل در ایران آشنا شوید!

ویژگی مشاغلی که در آینده از بین می‌روند.

با توجه به مطالبی تاکنون گفته شد، اکثر شغل ‌هایی که در آینده از بین می‌روند و شغل ‌های در حال انقراض دارای یک یا چند ویژگی هستند که همین ویژگی‌ها باعث می‌شود تا مشاغل از بین روند. تکراری و قابل پیش بینی بودن مشاغل، از جمله مهم‌ترین دلایلی می‌باشد که باعث از بین رفتن مشاغل می‌شوند. به عبارتی دیگر مشاغلی که توسط ربات و یا اپلیکیشن‌ها قابل انجام نباشد و نیازمند هوش و خلاقیت انسانی باشد، از خطر نابودی جان سالم به در خواهد برد. در ادامه در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد:

  • مشاغلی که نیاز به خلاقیت و تفکر دارند:

در حال حاضر خلاقیت و تفکر یکی از بهترین و مهم‌ترین ویژگی‌های انسانی می‌باشد و دانشمندان موفق به ساخت ربات‌های خلاق و نوآور نشده‌اند؛ البته با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی ساخت چنین ربات‌هایی دور از ذهن نیست، اما می‌توان گفت در حال حاضر انسان تنها موجود زنده‌ای است که قدرت تفکر داشته و می‌تواند ایده‌های جدیدی را خلق کرده و نوآوری ایجاد کند. مشاغلی مانند مشاغل هنرمندان، دانشمندان و تدوین‌کنندگان از جمله مشاغلی هستند که نیاز به خلاقیت داشته و نمی‌توانند توسط ربات‌ها جایگزین شوند.

  • مشاغلی که در ارتباط بسیار نزدیک با مردم هستند.

مشاغلی مانند پرستاری و شغل‌هایی که در ارتباط نزدیک با مردم هستند، به دلیل وجود روابط بسیار پیچیده‌ای که بین کارکنان و مراجعه‌کننده وجود دارد، امکان مکانیزه شدن ندارند.

  • مشاغلی که غیر قابل پیش بینی هستند.

مشاغلی مانند لوله‌کش و تأسیسات که ممکن است به صورت اضطراری به آنها نیاز پیدا کرد، نمی‌توانند توسط ربات‌ها و انواع مختلف اتوماسیون‌ها جایگزین شوند؛ چرا که زمان به وقوع پیوستن آنها اضطراری بوده و غیرقابل پیش بینی هستند.

لیست مشاغلی که در آینده از بین خواهند رفت.

می‌توان گفت شغل ‌هایی که در آینده از بین می‌روند، بسیار زیاد بوده و می‌توانند لیست بلندی داشته باشند؛ اما در ادامه به مهم‌ترین شغل ‌های در حال انقراض خواهیم پرداخت:

 

کشاورزان

  • کشاورزان

امروزه بسیاری از امور مربوط به کشاورزی توسط ماشین‌آلات و مکانیزم‌های کاملاً پیشرفته که آسیب کمتری نیز به انواع محصولات کشاورزی می‌دهد، انجام می‌گیرد. استفاده بسیاری از کشورها از این تکنولوژی‌ها سبب شده تا کار کشاورزی مانند سابق نبوده و کشاورزان همواره برای موفق بودن در بازارهای رقابتی، از تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات به روز استفاده کنند. استفاده از این ماشین‌آلات باعث می‌شود بسیاری از کارگران کشاورزی که به صورت فصلی بر روی زمین‌های کشاورزی کار می‌کردند، شغل خود را از دست بدهند.

  • کارگران صنایع

اغلب کارگرانی که در صنایع مختلف و در کارخانه‌های متفاوت مشغول به کار هستند، کاری یکسان و یکنواخت را به طور مستمر انجام می‌دهند که با توجه به پیشرفت تکنولوژی انتظار می‌رود تا بسیاری از این کارهای یکنواخت در آینده اتوماسیون شده و یا توسط ربات‌های پیشرفته انجام گیرد.

 

 حسابداران و امور مالی

  • حسابداران و امور مالی

در گذشته، رسیدگی به حساب و کتاب‌های یک مجموعه توسط یک حسابدار انجام می‌گرفت و کار نگارش، ویرایش و بایگانی آنها توسط حسابداران انجام می‌گرفت؛ اما امروزه با ساخت اپلیکیشن‌های مختلف حسابداری، تمام این کارها توسط یک اپلیکیشن و رایانه انجام می‌گیرد و داده‌‌ها، ارقام و اعداد مربوط به آنها توسط ماشین‌حساب‌های موجود در اپلیکیشن‌های حسابداری ثبت می‌شوند. با توجه به به‌روزرسانی روزانه اپلیکیشن‌های حسابرسی و حسابداری، پیش بینی می‌شود در آینده این شغل نیز در زمره شغل‌‌های در حال انقراض قرار گیرد.

 

مشاوران امور مالی، در بخش مشاوره حسابداری آنلاین اپلیکیشن کارمنتو، راهکارهای کارآمدی را در امور مالیاتی به شما ارائه می‌دهند!

 

  • کارمندان بانکی

امروزه بسیاری از بانک‌ها اپلیکیشن مخصوص به خود دارند که مشتریان آنها می‌توانند با استفاده از این برنامه‌ها تمام امور بانکی خود را بدون مراجعه به شعب بانکی انجام دهند. به‌روزرسانی این اپلیکیشن‌ها سبب می‌شود تا افراد برای انجام امور بانکی خود نیاز کمتری به مراجعه به بانک داشته باشند و همین کاهش مراجعات به بانک‌ها باعث می‌شود تا شغل کارمند بانک نیز از بین برود.

 

کارکنان پستی و مأموران پستی

  • کارکنان پستی و مأموران پستی

امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی، ربات‌های پستی مرسوله‌های پستی را به دست مشتریان می‌رسانند. البته لازم به ذکر است در برخی از کشورهای پیشرفته نیز پهپادهای پستی، بدون به‌کارگرفتن خلبان و به صورت خودران، مرسوله‌های پستی را به دست افراد مربوطه می‌رسانند.

  • رانندگان

بیشتر کارخانه‌های اتومبیل‌سازی و شرکت‌های حمل و نقل در پی مکانیزه کردن خودروها و وسایل نقلیه خود قرار هستند. در واقع خودروهای خودران و اتوماتیک، واقعی‌ترین تصویری است که می‌توان از خودروهای آینده در نظر داشت. در حال حاضر نیز بسیاری از کشورها برای قطارها و ترامواهای خود، وسایل نقلیه خودران و هوشمند را تعبیه ساخته و به کار گرفته‌اند؛ بنابراین از شغل‌ هایی که در آینده از بین می‌روند، می‌توان رانندگی را نام برد.

  • بازاریابان تلفنی و خدمات تلفنی

در عصر ارتباطات و تکنولوژی الان نیز شاهد آن هستیم که امروزه بازاریابی به شیوه‌ای کاملاً متفاوت با گذشته انجام می‌گیرد و برقراری تماس تلفنی با مشتریان و کارکنان و اراده توضیحات لازمه، امروزه منسوخ شده و بازاریابی اینترنتی و از طریق شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین روش‌ها می‌باشد.

آیا به دنبال راهی برای افزایش فروش در اینستاگرام هستید؟

در این مطلب با ما همراه باشید!

 

صندوق‌داران

  • صندوق‌داران

ظهور فروشگاه‌های تمام اتوماسیون و سبدهای کاملاً پیشرفته خرید یک از مهم‌ترین و اصلی‌ترین حدس‌هایی است که درباره‌ی پیشرفت تکنولوژی و تغییر مشاغل داده می‌شود. با روی کار آمدن فروشگاه‌های تمام اتوماتیک و استفاده از سبدهای خریدی که تعداد و قیمت از خرید را به طور اتوماتیک حساب می‌کند و در نهایت پرداخت پول اقلام به صورت اینترنتی و یا دستگاهی باعث می‌شود تا شغل صندوق‌داری در آینده از بین رفته و به طور کاملاً مکانیزه انجام گیرد.

  • کارکنان خدماتی و نظافتی

در حال حاضر نیز برخی از هتل‌ها و رستوران‌ها برای انجام کارهای نظافتی و خدماتی خود از ربات‌های کاملاً پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند؛ بنابراین استفاده از این ربات‌ها در بسیاری از مراکز عمومی و یا خصوصی به‌جای کارگران نظافت می‌تواند باعث از بین رفتن این شغل شود.

 

  • آشپزها و کارکنان رستوران‌ها

با پیشرفت تکنولوژی و ساخت گجت‌ها و دستگاه‌های پیشرفته در حوزه مواد غذایی و صنایع رستوران‌ها، هیچ بعید نیست برای انجام آشپزی نیز در آینده نه چندان دور از ربات‌ها و یا دستگاه‌های مخصوص استفاده شود.

و در پایان…

در این مقاله سعی کردیم تمامی مشاغلی که ممکن است در سال‌های پیش رو از بین بروند را شرح دهیم. اگر در هر یک از این حوزه‌ها مشغول به کار هستید میتوانید با کمک مشاورین کارمنتو در حوزه مشاوره کسب و کار شغل خود را تغییر دهید و یا آن را متناسب با متد های روز دنیا پیش ببرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 91 نظر

4 91
مشاغلی که در آینده از بین می‌روند و جایگزین این مشاغل!

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد