سرمایه‌گذاری در بازار مسکن؛ بایدها و نبایدها

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 9 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن؛ بایدها و نبایدها

اگر شما با وجه نقدی که در اختیار دارید دیروز قادر به خرید طلا بودید، احتمالا امروز با همان مقدار وجه نقد، دیگر قادر به خرید طلا نخواهید  بود. این تنها یک مثال ساده برای درک این موضوع است که ارزش پول روز به روز کمتر می‌شود.

با توجه به این شرایط و با وجود تحریمات، این که بخواهید پول‌های خود را جمع کنید تا سرمایه‌تان افزایش یابد کمی دور از انتظار است. پس در این شرایط چاره چیست؟ برای حفظ ارزش دارایی‌های نقدی خود چه باید بکنیم؟ با توجه به افزایش روزانه قیمت کالاها و کاهش ارزش پول کشور یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ ارزش وجوه نقد خود، تبدیل آن‌ها به کالاهای باارزش و سرمایه‌گذاری است.

در این مقاله بعد از تعریف ساده‌ای از سرمایه‌گذاری و انواع آن، سرمایه‌گذاری در ملک، مزایا و معایب این نوع سرمایه‌گذاری را به طور کامل توضیح خواهیم داد. بنابراین اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی ملک هستید و می‌خواهید به طور کامل با این نوع سرمایه‌گذاری آشنا شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

سرمایه‌گذاری و انواع آن

به زبان ساده سرمایه‌گذاری یعنی وجوه مالی خود را به کالا یا کالاهایی باارزش تبدیل کنیم تا در آینده علاوه بر اصل سرمایه خود سودی نیز نصیبمان شود. درست است که مقدار این سود مشخص نیست اما می‌توان با یک سرمایه‌گذاری درست و آگاهانه از وجود این سود اطمینان حاصل کرد.

برخی از افراد بدون شناخت و آگاهی درست از بازار سرمایه، دست به سرمایه‌گذاری می‌زنند و گاها علاوه بر این که سودی به دست نمی‌آورند، تمام یا بخشی از سرمایه خود را نیز از دست می‌دهند.

سرمایه‌گذاری روش‌های مختلفی دارد؛ برخی از افراد سرمایه خود را وارد بازار طلا، سکه و ارز می‌کنند، برخی دیگر سرمایه خود را در ارزهای دیجیتال و بورس وارد می‌کنند، برخی سرمایه‌گذاری در ملک و خودرو را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی را کاری راحت و بدون دردسر برای افزایش سرمایه خود می‌دانند.

هر کدام از بازارهای سرمایه گفته شده مزایا و معایبی دارد که شما با توجه به نوع نیاز و هدف خود از سرمایه‌گذاری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. کارمنتو شما را در تصمیم‌گیری و انتخاب روش صحیح سرمایه‌گذاری همراهی می‌نماید.

اصول سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران، سرمایه‌گذاری در ملک است. می‌توان گفت این نوع سرمایه‌گذاری روشی امن برای حفظ ارزش سرمایه‌های شماست. و همان اندازه که سودده است و می‌تواند باعث افزایش درآمد شود، ورود به آن بدون آگاهی نیز می‌تواند به همان اندازه پرریسک باشد. بنابراین باید اصول سرمایه‌گذاری در مسکن را به درستی بدانید. در ادامه به بررسی اصول سرمایه‌گذاری در بازار مسکن می‌پردازیم:

  • اصل اول: بررسی فضای بازار

اولین اصل برای ورود به  بازار مسکن و سرمایه‌گذاری در آن، بررسی بازار است، به این معنا که، زمانیکه شما می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، بازار به سقف قیمتی خود نرسیده باشد.

  • اصل دوم: موقعیت سنجی

موقعیت سنجی باید از دو منظر متفاوت انجام شود. اول در مورد منطقه و یا محله‌ای که می‌خواهید در آن ملک بخرید و دوم مقایسه موقعیت مسکن با دیگر مسکن‌های مجاور در همان منطقه. به عبارت ساده‌تر باید در جایی ملک بخرید و سرمایه‌گذاری کنید که جای پیشرفت داشته باشد.

  • اصل سوم: تقاضا

سعی کنید سرمایه‌گذاری را بر روی ملکی انجام دهید که نسبت به دیگر املاک تقاضای بیشتری برای خرید داشته باشد. اصل تقاضا برای فروش سرمایه و نقد شوندگی بسیار مهم است.

  • اصل چهارم: قیمت مناسب

برای خرید و سرمایه‌گذاری در مسکن باید ملکی را انتخاب کنید که قیمت مناسبی داشته باشد تا شما بتوانید با فروش آن سودی به دست آورید.

رعایت تمام این اصول و توجه به آن‌ها می‌تواند منجر به یک سرمایه‌گذاری خوب و پر بازده شود. در ادامه مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در مسکن را بررسی می‌کنیم.

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

همان طور که اشاره شد سرمایه‌گذاری در املاک مسکونی، اگر با آگاهی و سنجیده انجام شود، سود زیادی نصیب شما خواهد کرد. در ادامه به چند مورد از مزایای این نوع از سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنیم:

  • کسب درآمد از طریق اجاره مسکن

یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن، کسب درآمد از طریق اجاره آن است. با توجه به افزایش میزان اجاره بها در سال‌های اخیر، اجاره مسکن می‌تواند درآمد قابل توجهی برای شما داشته باشد. همچنین می‌توانید با رهن مسکن، از پول آن استفاده کنید و حتی در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری انجام دهید.

  • ریسک پذیری پایین

سرمایه‌گذاری در ملک ریسک کمتری نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری دارد و دامنه نوسانات آن بسیار کم و دارای شیب ملایم است.

  • ایجاد تنوع در روش‌های سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از مزایای این بازار مسکن، ایجاد تنوع در روش‌های سرمایه‌گذاری است. شما می‌توانید با خرید زمین، خرید آپارتمان، خرید مسکن مهر، خرید ملک قدیمی، خرید ملک اداری، خرید ملک تجاری، اجاره و رهن ملک و دیگر موارد در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.

  • خدمت به دیگر شهروندان

با خرید مسکن و فروش، اجاره و یا رهن آن می‌توانید سایر شهروندان را صاحب خانه کنید و به این ترتیب خدمتی برای دیگران انجام دهید.

  • مسکن، دارایی که به سرقت نمی‌رود

مسکن برخلاف سکه، ارز، طلا یا دلار، جزو دارایی‌هایی است که به سرقت نمی‌رود، و از این جهت جزو دارایی‌های ایمن به شمار می‌رود.

  • استفاده از تسهیلات بانکی

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای این نوع از سرمایه‌گذاری، استفاده از تسهیلات بانکی است. این تسهیلات در بازارهای دیگر وجود ندارد اما در بانک‌ها برای ملک با کاربری متفاوت، تسهیلات مختلفی در نظر می‌گیرند که شما می‌توانید با توجه به شرایط خود از آن‌ها استفاده کنید.

  • صاحب خانه شدن

داشتن خانه و مسکن نوعی امنیت روانی برای سرمایه‌گذار به همراه دارد. این امنیت روانی در بازارهای دیگر مانند سکه و ارز وجود ندارد. احساس لذت صاحب خانه شدن و امنیت و آرامش با سرمایه‌گذاری در املاک برای شما به وجود خواهد آمد.

معایب سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

با وجود این که سرمایه‌گذاری در خانه مزایای زیادی دارد، اما مانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگری دارای معایبی نیز است. داشتن آگاهی و تجربه می‌تواند برخی از این معایب را حل کند و شما راحت‌تر به کسب سود برسید. در زیر به چند مورد از معایب سرمایه‌گذاری در مسکن اشاره می‌کنیم:

  • داشتن سرمایه زیاد

برای خرید ملک و سرمایه‌گذاری در آن، باید سرمایه زیادی داشته باشید و با سرمایه اندک نمی‌توانید وارد بازار مسکن شوید، و در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.

  • زیاد بودن زمان سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از معایب سرمایه‌گذاری در بازار ملک و املاک، زیاد بودن زمان سرمایه‌گذاری است. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را دارید، باید دید بلند مدت‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری خود داشته باشید. کسانی که به دنبال یک سرمایه‌گذاری کوتاه مدت هستند، سرمایه‌گذاری در مسکن برایشان مناسب نخواهد بود.

  • نیازمند تحقیق و بررسی زیاد

یکی از موارد مهم در خرید ملک، تحقیق و بررسی زیاد است. قبل از خرید ملک باید شناخت کاملی از منطقه، شرایط جغرافیایی، ساکنین محله و موارد دیگر است.

  • هزینه‌های استهلاک

یکی دیگر از معایب سرمایه‌گذاری بر روی مسکن، هزینه‌های نگهداری و استهلاک است. بنابراین بهتر است در هنگام خرید خانه توجه کنید و خانه‌ای را خریداری کنید که نیاز به تعمیرات اساسی نداشته باشد.  

  • هزینه‌های صرف شده برای امور اداری

خرید خانه برخلاف خرید طلا و یا اوراق بهادار، نیاز به انجام برخی کارهای اداری و پرداخت برخی هزینه‌ها دارد. برخی از واحدهای مسکونی دارای ایرادات اساسی در ثبت سند هستند.

  • قدیمی شدن بنا

از دیگر معایب سرمایه‌گذاری در مسکن، می‌توان به افزایش سن بنا و کاهش کارایی آن اشاره کرد. بنابراین بهتر است بر روی ملکی سرمایه‌گذاری کنید که قدیمی نباشد.

چه زمان می‌توان در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرد؟

می‌توان گفت بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری مسکن، اواخر دوران رکود و اوایل دوران رونق بازار است، زیرا در این دوران قیمت‌ها ثابت هستند. تلاش افراد برای این که بتوانند خانه‌ای هر چند کوچک تهیه کنند تا بتوانند سودی به دست آورند، یکی از نشانه‌های دوران رونق بازار است. برای این که بتوانید بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در بازار املاک را تشخیص دهید می‌توانید از افراد باتجربه و ماهر در این زمینه راهنمایی بخواهید.

سرمایه‌گذاری بر روی چه املاکی سود بیشتری خواهد داشت؟

نظر کارشناسان در مورد این موضوع که سرمایه‌گذاری در مسکن، بر روی چه املاکی سود بیشتری خواهد داشت، متفاوت است. برخی از کارشناسان خرید خانه‌های کلنگی را پرسود می‌دانند، برخی دیگر خرید آپارتمان‌های نوساز را برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن مناسب می‌دانند و برخی از آن‌ها نیز، خرید خانه ویلایی و زمین را پیشنهاد می‌کنند.

در هر صورت انتخاب نوع ملکی که می‌خرید به میزان سرمایه شما و نیز اهداف شما از سرمایه‌گذاری بستگی دارد. شما می‌توانید با یک کارشناس که در این حوزه تجربه دارد، مشورت کنید و با توجه به میزان سرمایه، هدف و شرایط بازار یکی از موارد گفته شده را برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن انتخاب کنید.  

چه مناطقی را برای سرمایه‌گذاری و خرید مسکن انتخاب کنیم؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم برای سرمایه‌گذاری در مسکن، انتخاب بهترین محله و منطقه برای خرید ملک است. سعی کنید مناطق و محله‌هایی را برای خرید ملک انتخاب کنید که جای پیشرفت دارند و در آینده با فروش آن می‌توانید سود قابل توجهی به دست آورید.

برای انتخاب محله مناسب ابتدا به بودجه خود توجه کنید و سپس با پرس و جو و تحقیقات محلی و همچنین مشورت با افراد با تجربه بهترین مکان را برای خرید ملک انتخاب کنید. برای انتخاب مکان مناسب، به نکات زیر توجه کنید:

  • انتخاب محله با امکانات رفاهی
  • دسترسی به مسیرهای اصلی
  • بررسی ترافیک منطقه
  • انتخاب محله‌ای با امنیت بالا

برای دریافت راهنمایی جهت انتخاب مسکن مناسب برای سرمایه‌گذاری و منطقه مناسب برای خرید ملک، می‌توانید به بهش مشاوره سرمایه‌گذاری تلفنی کارمنتو مراجعه نموده و اطلاعات لازم را از کارشناسان کسب نمایید.

 

هنگام سرمایه‌گذاری بر روی مسکن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای داشتن یک سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و پرسود باید به برخی از نکات توجه کنید. برای هر نوع سرمایه‌گذاری از جمله سرمایه‌گذاری در مسکن، باید برنامه‌ریزی و استراتژی داشته باشید و بتوانید سرمایه خود را مدیریت کنید. توجه به نکات زیر می‌تواند یک تجربه خوب از سرمایه‌گذاری در این حوزه برایتان رقم بزند.

  • به قیمت مناسب بخرید!

برای اینکه بتوانید در روش‌های سرمایه‌گذاری در مسکن سودی به دست آورید، ملکی که می‌خرید باید به قیمت معقول و مناسب باشد.

  • تحقیقات محلی انجام دهید!

در هنگام خرید یک مسکن برای سرمایه‌گذاری، تحقیقات محلی انجام دهید و ببینید که در آن منطقه تقاضا برای خرید و اجاره ملک به چه صورت است و آیا می‌توانید ملکی را خریده‌اید با قیمتی بیشتر به فروش برسانید.

  • به سرمایه خود برسید!

بعد از این که ملکی را برای سرمایه‌گذاری خریدید، به آن رسیدگی کنید، این کار می‌تواند باعث شود در هنگام فروش سود بیشتری به دست آورید.

جمع بندی

همان طور که گفته شد سرمایه‌گذاری در ملک، یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد امروز به شمار می‌رود. این بازار نسبت به سایر بازارهای سرمایه نوسانات کمتری دارد و همین امر باعث شده تا افراد زیادی برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی‌های خود به این بازار روی بیاورند.

در این مقاله اصول سرمایه‌گذاری در مسکن و مزایا و معایب آن را به طور کامل بیان کردیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی‌های بیشتری داشتید، می‌توانید از مشاوران و کارشناسان متخصص در این حوزه راهنمایی بگیرید.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
سرمایه‌گذاری در بازار مسکن؛ بایدها و نبایدها

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد