شرایط راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی و نحوه بازاریابی و فروش آن

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 23 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

گام اول در راه‌اندازی یک کسب و کار، انجام تحقیقاتی در رابطه با میزان درآمد، هزینه‌ها و شرایط راه‌اندازی است. بررسی دقیق و کامل این فاکتورها، به موفقیت کسب و کار شما کمک بسزایی خواهد کرد. در گذشته از نایلون برای بسته‌بندی کالاهای تولیدشده استفاده می‌شد؛ اما امروزه انواع کارتن‌ها، جایگزین نایلون‌ها و پلاستیک‌ها شده‌اند.
در حال حاضر، کارتن و مقوا برای بسته‌بندی درصد زیادی از کالاها و اقلام تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ایده راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی یک گزینه خوب جهت سرمایه‌گذاری خواهد بود. اهمیت این صنعت به قدری است که در کشور ما سالانه ده‌ها کارخانه کارتن‌سازی راه‌اندازی می‌شود. اگر قصد راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی دارید، برای اطلاع از شرایط و اقدامات لازم، با کارمنتو همراه باشید.

با نصب اپلیکیشن کارمنتو، در بخش مشاوره کارآفرینی و کسب و کار، از کارشناسان راهنمایی دریافت کنید.

مراحل راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی

– اقدامات نخست و سرمایه اولیه برای راه‌اندازی کارخانه

نخست باید مشخص کنید تا چه میزان قادر به سرمایه‌گذاری هستید. طبق آمار، در ماه‌های اول راه‌اندازی یک کسب و کار، احتمال شکست پروژه بسیار قوی است. بهتر است تمام سرمایه خود را در ابتدای کار خرج نکنید؛ چراکه ممکن است در ماه‌های اول که کارخانه هنوز به مرحله سودآوری نرسیده، مجبور شوید هزینه‌های جاری کارخانه و حقوق پرسنل را از سرمایه اولیه پرداخت کنید. بنابراین در خرج کردن سرمایه اولیه بااحتیاط عمل کنید.

شرایط دریافت مجوز

برای راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی شما به اخذ سه مجوز پروانه احداث، پروانه بهره‌برداری و موافقت اصولی از وزارت صنایع نیاز دارید. به منظور دریافت مجوز تاسیس می‌توانید به سایت بهینه‌یاب مراجعه کرده و پس از اخذ نام کاربری و رمز عبور، اقدام به تکمیل فرم الکترونیکی کنید. مدارک و فرم ارسالی شما پس از بررسی و تایید کارشناسان، به ثبت رسیده و پس از واریز مبلغی به عنوان حق کارشناسی، به امضا و تاییدیه نهایی ریاست مربوطه خواهد رسید. در ادامه پروسه می‌توانید اقدامات لازم جهت خرید زمین و دریافت تسهیلات را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای پرورش بلدرچین در ایران و نحوه بازاریابی و فروش آن

– انتخاب محل مناسب برای احداث کارخانه

در گام بعدی باید مکان مناسبی برای راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی در نظر بگیرید. مکان مورد نظر باید وسعت مناسبی داشته باشد؛ چراکه حمل ‌و نقل مواد خام مورد نیاز و محصولات تولیدی کارخانه اغلب توسط کانتینرها و تریلی‌ها انجام می‌شود. در محاسبه مساحت فضایی که برای این کار لازم است، باید محل مناسبی برای تخلیه ورق خام کارتن و محلی برای انبار تولیدات کارخانه هم در نظر بگیرید. به ازای هر 5000 کارتن تولیدشده در روز، نیاز به 500 الی 600 متر فضا دارید؛ بنابراین با توجه به تیراژ تولیدات خود، مقدار فضای مورد نیاز را محاسبه کنید. از طرفی دقت کنید که این محل باید به گونه‌ای انتخاب شود که در دسترس مشتریان باشد. رعایت این نکته به شما در بازاریابی و جذب بیشتر مشتری کمک زیادی خواهد کرد. البته اگر مکانی که برای این کار در نظر گرفته‌اید به خوبی پاسخگوی این نیاز نیست، می‌توانید با در نظر گرفتن ارسال رایگان، گامی اساسی در جهت جذب مشتری بردارید.

– دستگاه‌های ضروری برای شروع به کار

توجه داشته باشید، حدود 30 مدل دستگاه برای این کار وجود دارد که از میان آن‌ها باید چند مدل مناسب را انتخاب کنید. در ابتدای کار از خرید دستگاه‌های بی‌مورد که تنها موجب اشغال فضا شده و هزینه اضافی برایتان می‌تراشد، بپرهیزید. در آغاز راه‌اندازی خط تولید کارتن‌سازی شما نیاز به 7 مدل دستگاه دارید تا بتوانید انواع مختلف کارتن را تولید و به بازار عرضه کنید.

– تامین برق لازم برای کارخانه

برق لازم برای راه‌اندازی کارگاه کارتن‌سازی، از نوع برق سه فاز است؛ چراکه برق سه فاز نسبت به نوع تک فاز هزینه کمتری دارد و مقرون به صرفه‌ترین روش تامین برق است. به همین دلیل است که عمدتا در صنایع مختلف، از برق سه فاز استفاده می‌شود.

– تعیین محلی برای انبار کردن تولیدات

همچنین شما به محلی برای انبار کردن محصولات تولیدی خود نیاز پیدا خواهید کرد. محل موردنظر شما باید در مقابل نفوذ رطوبت عایق باشد و از تهویه مناسبی برخوردار باشد؛ چراکه کمترین میزان رطوبت منجر به خرابی محصولات تولیدی‌تان می‌شود.

سرمایه لازم برای راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی

با توجه به مقدار و نوع تجهیزات و دستگاه‌ها، میزان سرمایه لازم برای راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی هم متفاوت است. اما همان‌طور که در بالا اشاره شد، در تکمیل تجهیزات عجله نکنید و کار خود را با دستگاه‌های اندکی شروع کنید. به تدریج و با افزایش میزان درآمد و مشتری می‌توانید کارگاه خود را گسترش داده و تجهیزات آن را تکمیل کنید. به طور کلی باید گفت، برای راه‌اندازی کارگاه کارتن‌سازی کوچک به سرمایه‌ای در حدود 700 میلیون تومان نیاز دارید و اگر تمایل به راه‌اندازی کارخانه جعبه‌سازی با تجهیزات متوسط دارید، سرمایه اولیه حدود 1 میلیارد و دویست میلیون تومان لازم است.

ماشین آلات مورد نیاز برای کارگاه کارتن‌سازی

در این بخش، لیستی از دستگاه‌هایی که برای راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی به آن‌ها نیاز دارید و کاربرد هر یک از آن‌ها را ارائه می‌کنیم:

– دستگاه برش

این دستگاه به منظور برش شکل گسترده کارتن به کار می‌رود. البته در صورتی که از ورق‌های شیت شده استفاده کنید، نیازی به این دستگاه پیدا نخواهید کرد.

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید در مورد برندسازی کسب و کار بدانید

– دستگاه چاپ

این نوع دستگاه تنوع زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین ابزار در خط تولید به شمار می‌رود. تعداد رنگ‌های این دستگاه ممکن است بین 1 الی 6 رنگ باشد و با توجه به تعداد این رنگ‌ها، قیمت دستگاه متغیر خواهد بود. اگر قصد راه‌اندازی یک کارگاه کوچک دارید، بهتر است از نوع تک‌رنگ این دستگاه استفاده کنید. بعدها با گسترش کسب و کار خود به چند دستگاه چاپ شش رنگ اتومات نیاز پیدا خواهید کرد.

– دستگاه دایکات

این دستگاه نیز همچون دستگاه چاپ از تنوع زیادی برخوردار است. این دستگاه به منظور ساخت کارتن با اشکال هندسی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای یک کارگاه کارتن‌سازی، دایکات پینگ‌پنگی یا دایکات فکی کافی است؛ اما در صورتی که تمایل به راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی وسیعی دارید، باید دستگاه روتاری و اوپس تهیه کنید.

– دستگاه لمینت

برای تولید کارتن‌هایی با پوستر چاپ شده بر روی مقوا به کار می‌رود. از نوع دستی این دستگاه در کارگاه‌های کارتن‌سازی و از انواع نیمه اتومات و اتومات آن در کارخانه‌های بزرگ کارتن‌سازی بهره می‌برند.

دستگاه لب چسب

همان طور که از اسم این دستگاه پیداست، برای چسباندن لبه‌های دو طرف کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– دستگاه منگنه‌کوب

شاید در ابتدای راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی ضروری نباشد، اما به تدریج و با گسترش سفارشات می‌توان انواع ساده، نیمه اتومات و اتومات آن را تهیه کرد.

– دستگاه تسمه‌کش

به منظور سهولت در امر حمل‌ونقل، کارتن‌های تولیدشده را با تسمه بسته‌بندی می‌کنند. این دستگاه یکی از دستگاه‌های مهم در کارخانه کارتن‌سازی است که با توجه به بودجه‌تان می‌توانید نسبت به خرید نوع دستی یا اتومات آن اقدام کنید.

میزان درآمد و سود حاصل از کارخانه کارتن‌سازی

اگرچه کارتن‌سازی جزو مشاغل سخت به شمار می‌رود، اما میزان درآمد بازار کارتن‌سازی رضایت‌بخش است. این شغل نیز همانند دیگر مشاغل تولیدی، درآمد ثابتی ندارد؛ اما سود حاصل از فروش یک عدد کارتن 30 الی 35% است که پس از کسر هزینه‌ها، حداقل 20% سود خالص باقی می‌ماند. این میزان سود در یک عدد کارتن شاید به نظر کم باشد، اما با افزایش میزان تولید به مبلغ قابل توجهی می‌رسد. میزان سود و درآمد شما با توجه به دستگاه‌ها و تجهیزاتی که دارید، متفاوت خواهد بود.
در ابتدای کار راه اندازی کارخانه کارتن‌سازی با توجه به اینکه حجم سفارشات پایین است، انتظار سودهای کلان نداشته باشید. اما با اندکی صبوری مطمئن باشید به نتایج خوبی دست پیدا خواهید کرد.

اگر به دنبال پرورش ماهی هستید این مقاله را از دست ندهید!

مزایا و معایب راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی

مانند هر کار دیگری، راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی هم مزایا و معایب خاص خودش را دارد. این روزها که بسته‌بندی اقلام تولیدشده ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، راه‌اندازی این کسب و کار یک راه خوب و مطمئن برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. به خصوص که بیشتر بسته‌بندی‌ها توسط کارتن و مقوا انجام می‌شوند. این شغل از بازار کار مناسبی برخوردار است و سود خوبی در انتظار شما خواهد بود.
اما در کنار همه این‌ها، راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی خالی از مشکل نیست. در ابتدای امر که کسب و کار شما هنوز نوپا است، با صبوری و مدیریت صحیح می‌توانید از پسِ چالش‌های پیش رو برآیید.ممکن است عدم مدیریت صحیح یا عدم بازاریابی مناسب خیلی زود به شکست کسب و کار منتهی شود.
توجه داشته باشید برای موفقیت در هر کسب و کاری، لازم است تمامی مراحل به نحو احسن انجام شده و دست به دست هم دهند تا پروژه با موفقیت انجام شود. راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی هم از این قاعده مستثنی نیست. برای راه‌اندازی هر یک از دستگاه‌ها و ماشین آلات، نیاز به استخدام یک فرد متخصص پیدا خواهید کرد. همچنین به دلیل وجود رقیبان زیاد در این زمینه، در ابتدای مسیر ممکن است اولین اشتباه، آخرین اشتباهتان باشد، پس فرصتی برای اشتباه نیست.

روش‌های بازاریابی و فروش کارتن

در ابتدای مسیر راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی باید به سود کم قانع باشید. هرگز برای سود بیشتر طمع نکنید؛ چرا که رقبا منتظر یک اشتباه کوچک از سوی شما هستند تا به آسانی شما را از میدان رقابت به در کنند. با افزایش کیفیت محصولات تولیدی، مشتریان زیادی جذب شما خواهند شد. به مرور، شما قادر خواهید بود مشتریانی که جذب کرده‌اید را تبدیل به مشتریان دائمی خود کنید و در نهایت منجر به گسترش کسب و کار و بالا رفتن میزان سفارشات خود شوید.  

بیشتر بخوانید: راهکارهای تبلیغات برای افزایش فروش و جذب مشتری

همان طور که می‌دانید، نوع بسته‌بندی‌ها یکی از راه‌های تبلیغات و جذب مشتری است؛ بنابراین با تولید اقلامی که طراحی‌های خوشایندی دارند، مخاطبان بیشتری را مجذوب حوزه کاری خود کنید. نوآوری در تولید، چاپ طرح‌های جذاب، خلاقیت در روش آنباکسینگ، تولید کارتن‌هایی با اشکال هندسی مختلف، استفاده از رنگ‌های گوناگون در طراحی و بسیاری از عوامل دیگر در جذب مشتری تاثیر بسزایی دارند.

راه اندازی کارخانه کارتن سازی؛ ایده‌ای مناسب برای سرمایه گذاری

راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی یکی از صنایع سودآور است که به دلیل توجه ویژه دولت به تولید، یک ایده خوب برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد. به دلیل نیاز تمام اقلام تولیدی به بسته‌بندی، اهمیت این کسب و کار دوچندان می‌شود. با مدیریت صحیح، بازاریابی حرفه‌ای و به روز، استخدام افراد متخصص و کاردان خیلی زود می‌توان به مرحله سودآوری رسید و کسب و کار را گسترش داد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 83 نظر

5 83
شرایط راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی و نحوه بازاریابی و فروش آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد