راهنمای کامل مالیات ساخت و ساز و نحوه محاسبه آن

مدت مطالعه: 11 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 14 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیات ساخت و ساز مقوله‌ای بسیار حائز اهمیت برای اشخاصی است که در حوزه بساز بفروش فعالیت دارند. آشنایی با قوانین مالیاتی ساخت و ساز یکی از نیازهای اصلی این اشخاص است تا بتوانند مالیات کسب‌وکار خود را به خوبی مدیریت کنند و از جریمه‌های سازمان مالیات مصون باشند.

طبق قانون مالیات بساز بفروش، کلیه اشخاص فعال در این حوزه باید به ازای فروش ساختمان‌های نوساز خود مالیاتی را به دولت بپردازند، این مالیات با توجه به شخص و شرایط ساختمان متفاوت است و درصد آن تغییر می‌کند که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می‌کنم اگر کسب‌وکار بساز و بفروش را به صورت حرفه‌ای در پیش گرفته‌اید، حتما به دنبال یک مشاور خبره و دائمی در زمینه امور مالیاتی خود باشید؛ مشاور شما را از درگیر شدن با مسائل حقوقی مصون می‌دارد و در ارسال اظهارنامه مالیاتی ساخت و ساز یاری‌تان خواهد کرد.

در این مقاله از کارمنتو قصد داریم به زبانی ساده و شیوا شما را با مالیات ساخت و ساز املاک آشنا کنیم؛ نحوه محاسبه مالیات ساخت و ساز را بیان کنیم و در انتها نیز به بررسی شرایط معافیت مالیاتی ساخت و ساز بپردازیم. اگر کسب‌وکار پرسود بساز بفروش را در پیش گرفته‌اید و به دنبال آشنایی با قوانین مالیاتی ساخت و ساز هستید، در ادامه همراه ما باشید.

بنر مالیاتی

مالیات ساخت و ساز چیست؟

مبنای هر آن چیزی که در مورد مالیات ساخت و ساز بیان می‌شود، ماده 77 قانون مالیات‌های مستقیم است. اگر به مطالعه متن قانون علاقه دارید، در انتهای مقاله آن را به تفصیل بیان و تفسیر کرده‌ام؛ اما چنانچه با ادبیات متون قانونی آشنایی ندارید، جای هیچ نگرانی نیست؛ در این مقاله با زبانی ساده با اصلی‌ترین مفاهیم قانون مالیات بساز بفروش که افراد فعال در این حوزه باید بدانند آشنا خواهید شد.

اگر بخواهم متن ماده 77 ق.م.م (مخفف قانون مالیات مستقیم) را به زبانی ساده بیان کنم، خواهم گفت: درآمدی که اشخاص حقیقی و حقوقی از فروش ساختمان کسب می‌کنند مشمول مالیات می‌شود و نرخ مالیات ساخت و ساز نیز بر اساس فصول 4 و 5 باب سوم ق.م.م تعیین می‌شود.

وظایف بساز بفروشان به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی چیست؟

افرادی که در حوزه بساز بفروش فعالیت دارند موظف به دریافت مجوزها و انجام وظایف متعددی جهت اجرای قوانین مختلف کشور هستند. در این بخش از مقاله قصد داریم وظایف این اشخاص را در قبال سازمان مالیات بیان کنیم. لازم به ذکر است این وظایف بر اساس قانون مالیات بساز بفروش و مطابق ماده 77 ق.م.م به این اشخاص محول شده است.

فعالان حوزه ساخت و ساز باید اظهارنامه مالیاتی بساز بفروش خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی ساخت و ساز برای سازمان مالیات ارسال نمایند. آگاه باشید که ارسال اظهارنامه از وظایف مودیان قلمداد می‌شود و سازمان مالیات در قبال آن مسئولیتی ندارد؛ لذا اگر مودی از این کار خودداری کند، از قانون تخلف کرده است و مشمول جریمه خواهد شد.

پس از ارسال اظهارنامه، سازمان مالیات وظیفه محاسبه مالیات ساخت و ساز را بر عهده دارد و باید آن را مطابق دستورالعمل سازمان مالیات محاسبه کند.

آخرین وظیفه بساز بفروش‌ها، پرداخت مالیات است؛ البته، اشخاصی که به مالیات تعیین شده از سوی سازمان مالیات اعتراض دارند نیز می‌توانند ضمن عدم تائید این مالیات، اظهارنامه مالیاتی بساز بفروش خود را مجددا ارسال کنند و مواردی که باید در محاسبه مالیات ساخت و ساز ایشان لحاظ شود را برای سازمان مالیات احراز نمایند.

نرخ مالیات ساخت و ساز

نرخ مالیات ساخت و ساز بر اساس نوع ملک، شرایط شخص سازنده و البته شرایط منطقه محاسبه می‌شود. جالب است بدانید املاکی که مناطق کم‌جمعیت ساخته و به فروش می‌رسند شامل مالیات نمی‌شوند (تعریف مناطق کم‌جمعیت در ادامه بیان خواهد شد). مبنای سازمان مالیات برای محاسبه نرخ مالیات بساز و بفروش، درآمد حاصل از فروش ملک نوساز است.

نرخ مالیات ساخت و ساز

مالیات %10 و %20 ساخت و ساز

نوع فعالیت شخص در محاسبه نرخ مالیات بر ساخت و ساز تاثیر گذار است. اشخاصی که ساخت و ساز شغل آن‌ها است (بساز بفروش‌ها) شامل نرخ مالیات بر درآمد شده و باید از مبلغ درآمد حاصل از فروش ساختمان‌های خود 15% تا 25% را به عنوان مالیات متقبل شوند.

اگر اشخاص تنها به منظور سود حاصل از افزایش قیمت، ساختمانی را خریداری کرده و با گذر زمانی مشخص اقدام به فروش آن نمایند، قانون مالیات در ساخت و ساز آنان را صاحبان شغل نمی‌داند و درآمد آن‌ها نوعی سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود. لذا مالیات اشخاصی که ملک خرید و فروش می‌کنند با مالیات بساز و بفروش‌ها متفاوت بوده و برابر با 20% از مبلغ سود آن‌ها است.

نحوه محاسبه مالیات ساخت و ساز

درآمد حاصل از فروش ملک با کسر هزینه‌های ساخت و عوارض پرداخت شده به نهادهای دولتی از مبلغ کل فروش ساختمان محاسبه می‌شود. همچنین مطابق ماده 101 قانون مالیات مستقیم اشخاصی که ثبت اظهارنامه مالیاتی ساخت و ساز آن‌ها در موعد مقرر انجام شده باشد، بخشی از مبلغ درآمدشان مشمول معافیت از مالیات بساز و بفروش می‌شود.

  • محاسبه مالیات ساخت و ساز اشخاص حقیقی

پس از محاسبه درآمد ناشی از فروش ملک، مالیات ساخت و ساز مسکن اشخاص حقیقی بر اساس دستورالعمل سازمان مالیات محاسبه می‌شود. نحوه محاسبه مالیات ساخت و ساز به شرح زیر است.

  • درآمد فروش ملک تا سقف 50 میلیون تومان: 15% مالیات
  • درآمد فروش ملک تا سقف 100 میلیون تومان به ازای مازاد 50 میلیون: 20% مالیات
  • درآمد فروش ملک بیش از 100 میلیون تومان به ازای مازاد 100 میلیون: 25% مالیات

برای درک بهتر روش محاسبه مالیات ساخت املاک به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید درآمد حاصل از فروش ملک شما 200 میلیون تومان است. در این صورت مالیات شما در سه مرحله زیر محاسبه می‌شود.

  1. به ازای 50 میلیون از درآمد شما 15 درصد مالیات، معادل 7.5 میلیون تومان اعمال می‌شود.
  2. به ازای مازاد 50 تا 100 میلیون تومان از درآمد شما 20 درصد مالیات، معادل 10 میلیون تومان اعمال می‌شود.
  3. به ازای مازاد درآمد شما از 100 میلیون 25 درصد مالیات، معادل 25 میلیون تومان اعمال می‌شود. (در این مثال مازاد درآمد از 100 میلیون تومان برابر 200-100=100 میلیون تومان است)

به عبارت دیگر پس از سود 200 میلیون تومانی حاصل از فروش ملک، موظف به پرداخت مالیات بساز و بفروشی معادل 42.5 میلیون تومان مالیات هستید. (حاصل جمع مالیات سه مرحله)

  • محاسبه مالیات اشخاص حقوقی

کلیه اشخاص حقوقی که دارای مجوز از سازمان برنامه و بودجه هستند، می‌بایست 25 درصد از سود حاصل از فروش واحدهای نوساز خود را به عنوان مالیات ساخت و ساز بپردازند. میزان مالیات بساز بفروشی برای شرکت‌های تعاونی مسکن که توسط هیئت دولت تائید شده باشند به 18.75 درصد کاهش می‌یابد.

محاسبه مالیات ساخت و ساز

نحوه محاسبه مالیات ساخت و ساز ساختمان‌های نیمه‌کاره

فعالان ساخت و ساز به خوبی با مقوله فروش ساختمان نیمه‌کاره آشنایی دارند. در حوزه بساز و بفروش گاهی مواجه با اهداف یا مشکلات جدید باعث می‌شود ساختمانی به صورت نیمه‌کاره به فروش برسد؛ در این شرایط قانون مالیات بر ساخت و ساز به شکل دیگری مشمول فروشندگان خواهد شد.

فروش ساختمان‌های نیمه کاره علاوه بر اینکه مشمول مالیات 5 درصدی نقل و انتقال می‌شود، مالیات ساخت و فروش املاک نیز با توجه به میزان پیشرفت پروژه و درآمد ناشی از فروش آن محاسبه خواهد شد.

معافیت مالیاتی ساخت و ساز

معافیت مالیاتی ساخت و ساز یکی از جذاب‌ترین مباحث برای فعالان حوزه بساز بفروش است. سازمان مالیات در روند توسعه قانون مالیات در ساخت و ساز، تحت شرایطی سازندگان را از پرداخت مالیات معاف کرده است. در ادامه این شرایط را بررسی می‌کنیم.

  • سازندگان معاف از مالیات ساخت و ساز

مالیات بر ساخت و ساز مشمول سازندگانی می‌شود که اولا ملک خود را در شهرهای پرجمعیت بنا کنند و دوما جواز ساخت آن‌ها پس از سال 1395 صادر شده باشد. بنابراین سازندگانی که در شهرهای کم‌جمعیت ساخت و ساز می‌کنند و یا جواز ساخت آن‌ها پیش از سال 95 صادر شده و هنوز پروژه خود را تکمیل نکرده اند، مشمول مالیات بساز بفروش نمی‌شوند.

  • معافیت مالیاتی بساز بفروش‌ها در شهرهای کوچک

شهرهایی با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر به عنوان شهر کم‌جمعیت شناخته می‌شوند. ساخت ملک در این شهرها مشمول مالیات ساخت و ساز املاک نمی‌شود.

  • معافیت مالیاتی صندوق‌های زمین و ساختمان

صندوق‌های زمین و ساختمان از پرداخت مالیات ساخت و فروش املاک معاف هستند. این صندوق‌ها که به عنوان صندوق‌های درآمد ثابت نیز شناخته می‌شوند، هزینه ساخت املاک خود را از طریق سرمایه‌گذاران عمومی و خرد تامین کرده و از این طریق سودی ثابت را برای مشتریان‌شان به ارمغان می‌آورند. مطابق ماده 143 مالیات مستقیم توسعه ابزارها و نهادها مصوب سال 1387، چنین صندوق‌هایی علاوه بر مالیات بساز بفروش، از پرداخت هر نوع مالیات دیگری نیز معاف هستند.

بخشنامه مالیات ساخت و ساز

بخشنامه مالیات ساخت و ساز مصوب 26 اردیبهشت سال 1373 یکی از مهم‌ترین بخشنامه‌های ابلاغ شده درمورد قانون مالیات بساز بفروش‌ها است؛ این بخشنامه به نحوه وصول مالیات ساخت و ساز مسکن می‌پردازد.

طبق بندهای بخشنامه مالیات ساخت و ساز، مبنای محاسبه این مالیات سود و زیان حاصل از فروش ملک یا به عبارت دیگر درآمد حاصل از آن است. توجه داشته باشید درآمد با قیمت فروش تفاوت بسیاری دارد. سازمان مالیات برای تعیین عادلانه مالیات بر ساخت و سازهای مسکونی بندهای مختلفی را در قانون مالیات مستقیم و بخشنامه‌های مختلف مربوط به این مالیات اضافه یا اصلاح کرده است.

برای مثال کسر ارزش زمین ملک و مصالح استفاده شده در ساخت آن بر اساس قیمت روز محاسبه می‌شود (البته اگر قیمت‌ها افزایش یافته باشد). همچنین عوارض شهرداری و سایر مخارج سازندگان نیز جهت محاسبه درآمد، از مبلغ فروش ملک کسر خواهد شد.

قوانین مالیاتی ساخت و ساز

امروزه با توجه به شرایط مختلف سازندگان و فروشندگان ساختمان در قسمت‌های مختلف، قوانین متعددی برای مالیات ساخت و ساز املاک مسکونی وضع شده است. مبنای اصلی تمامی این قوانین ماده 77 قانون مالیات مستقیم و تبصره‌های آن است؛ الباقی دستورالعمل‌ها به صورت بخشنامه‌ها و تبصره‌های الحاقی به این قانون اضافه شده‌اند.

قوانین مالیات ساخت و ساز را می‌توان یکی از پیچیده‌ترین قوانین مالیاتی کشور دانست. همین پیچیدگی باعث می‌شود امکان کسر مالیات با اطلاع دقیق از قانون ممکن باشد؛ البته، پیچیده بودن قانون آن را به یک «خنجر دو سر» بدل می‌کند که عدم آشنایی با آن می‌تواند ضررهای هنگفتی را برای مالیات‌دهندگان به همراه بیاورد.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی مخصوصا در حوزه ساخت و ساز، حتما از افراد مجرب و مشاورین تخصصی کمک بگیرید. با اینکار علاوه بر کاهش مالیات تا حدممکن، از اشتباهات ناشی از عدم اطلاع از قانون و جریمه سازمان مالیات نیز در امان خواهید بود.

مشاوره مالی و مالیاتی

چنانچه در خصوص مالیات بر ساخت و ساز و راه های معافیت آن سوالی دارید یا نیازمند به خدمات مشاوره مالیاتی هستید به سامانه کارمنتو مراجعه نمایید.

تفسیر ماده 77 قانون مالیات‌های مستقیم

در بخش‌های پیشین تلاش کردیم بندهای اصلی قانون مالیات ساخت و ساز را با زبانی ساده بیان کنیم. در این بخش هدف ما بررسی تخصصی قانون و تفسیر بندهای آن است. چنانچه با ادبیات قانونی آشنایی ندارید، بهتر است از این قسمت عبور کنید.

طبق ماده 77 ق.م.م؛ درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم این قانون خواهد بود.

  • تبصره 1:

اولین نقل و انتقال ساختمان‌های مذکور علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده 59، این قانون مشمول مالیات علی‌الحساب به نرخ ده‌درصد(10%)به مأخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است.

  • تبصره 2:

شمول مقررات این ماده درخصوص ساخت و فروش ساختمان توسط اشخاص حقیقی منوط به آن است که بیش از سه سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن نگذشته باشد.

  • تبصره 3:

شهرداری‌ها موظفند همزمان با صدور پروانه ساخت و همچنین در هنگام صدور پایان کار مراتب را به منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌‌گردد، گزارش کنند.

  • تبصره 4:

شهرهای زیر یکصدهزارنفر جمعیت از حکم مفاد این ماده مستثنی است.

  • تبصره 5:

آیین‌نامه اجرائی این ماده درمورد نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات و چگونگی تسویه علی‌الحساب مالیاتی با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ماده 1- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- قانون: قانون مالیات‌های مستقیم  مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن.

ب- ساخت و فروش: احداث هرگونه اعیان در عرصه و یا ایجاد اعیان جدید بر روی بنای قبلی و فروش آن، اعم از ساخته شده و ناتمام.

پ- اقامتگاه قانونی: نسبت به اشخاص حقوقی به ترتیب مقرر در قانون تجارت و در مورد اشخاص حقیقی تابع قانون مدنی است.

ماده 2- درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان(عرصه و اعیانی)حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم قانون خواهد بود.

قوانین مالیاتی ساخت و ساز

ماده 3- نقل و انتقال ساختمان‌های در حال ساخت و ناتمام، علاوه بر مالیات نقل و انتقال موضوع ماده(59)قانون، با توجه به میزان پیشرفت عملیات ساختمان و درآمد حاصله در آن مقطع، مشمول مالیات صدر ماده(77)و مالیات علی­الحساب موضوع تبصره(1)ماده مذکور است. این موضوع مانع از وصول مالیات موضوع ماده(77)قانون و تبصره(1)آن در زمان نقل و انتقال قطعی ساختمان‌های مذکور پس از پایان کار آن با رعایت مقررات مربوط نخواهد بود.

تبصره: در مورد نقل و انتقال ساختمان‌های نیمه تمام، مبلغ فروش هر مرحله به عنوان بهای تمام شده خریدار مرحله بعدی محسوب و از درآمد ناشی از ساخت و فروش املاک مذکور کسر می‌شود.

ماده 4- اشخاص حقیقی و حقوقی که به ساخت و فروش ساختمان مبادرت دارند، مکلف به انجام تکالیف مقرر در قانون هستند.

ماده 5- اشخاصی که توسط وزارت راه ‏و شهرسازی برای آنها مجوز انبوه‌سازی(ساخت و ساز مسکن)صادر شده یا می‌شود به عنوان بنگاه تولیدی موضوع ماده(138)مکرر قانون تلقی و مقررات ماده مزبور درخصوص آنها جاری است.

ماده 6- ساختمان‌هایی که پروانه ساختمانی آنها پس از لازم­الاجرا شدن قانون صادر می‌شود، مشمول مقررات موضوع ماده(77)قانون و تبصره‌های آن هستند.

تبصره 1:اولین نقل و انتقال قطعی املاک متعلق به اشخاص حقیقی که بیش از سه سال از تاریخ صدور پایان کار ساختمان آنها گذشته باشد، صرفاً مشمول پرداخت مالیات موضوع ماده(59)قانون خواهد بود.

تبصره 2:ساختمان‌هایی که پروانه ساختمانی آنها تا پایان سال 1394 صادر شده است، در زمان انتقال صرفاً مشمول مقررات ماده(59)قانون هستند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

ماده 7- درآمد مشمول مالیات عملکرد اشخاص مشمول ماده(77)قانون بابت ساخت و فروش هر نوع ساختمان(عرصه و اعیانی)با رعایت مقررات فصل چهارم و پنجم باب سوم قانون تعیین و مالیات متعلق مطالبه و وصول می­شود.

تبصره 1:در صورتی که مؤدی در اظهارنامه مالیاتی عملکرد قبل از نقل و انتقال ملک، درآمدی نسبت به ساخت و فروش و یا پیش فروش ملک ابراز نموده باشد و یا در زمان رسیدگی اداره امور مالیاتی براساس اسناد و مدارک مثبته مشخص شود که درآمد حاصل از ساخت و فروش ملک در سال مورد رسیدگی.

محقق شده است، مالیات برابر مقررات قانونی مربوط مطالبه و وصول خواهد شد.

تبصره 2: زیان حاصل بابت ساخت و فروش ساختمان در مورد اشخاص حقیقی که در اجرای مقررات تبصره(2)ماده(77)قانون مشمول مالیات نشده باشند، قابل استهلاک از درآمد مشمول مالیات سنوات بعد آنها نخواهد بود. این حکم در مورد آن قسمت از فعالیت اشخاص در شهرهای با جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر برای سال مورد رسیدگی و سنوات بعد آن نیز جاری است.

تبصره 3- درآمد ناشی از حق واگذاری محل نیز مشمول مالیات ساخت و فروش است. در این صورت حق واگذاری محل مشمول مالیات موضوع ماده(59)قانون نخواهد بود. در صورت عدم شمول مالیات ساخت و فروش در مورد اشخاص حقیقی، انتقال حق واگذاری محل، مشمول مالیات موضوع ماده(59)قانون خواهد بود.

ماده 8- سازمان امور مالیاتی مکلف است پس از دریافت و ثبت استعلام نقل و انتقال ملک ازدفتر اسناد رسمی، نسبت به محاسبه و وصول مالیات علی ­الحساب ساخت و فروش و مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده(59)قانون و سایر مالیات­های مندرج در ماده(187)قانون به استثنای مالیات قطعی نشده ساخت و فروش موضوع این آیین‌نامه، نسبت به صدور گواهی موضوع ماده(187)قانون با رعایت مقررات مربوط اقدام نماید. همچنین اطلاعات واحد یا واحدهای مورد انتقال را با ذکر مبلغ مالیات علی­الحساب ساخت و فروش وصول شده موضوع تبصره(1)ماده(77)قانون به اداره امور مالیاتی اقامتگاه قانونی مؤدی ارسال نماید. مفاد ماده مذکور در خصوص ساختمان­های در حال ساخت و ناتمام نیز جاری است.

تبصره:در مواردی که درآمد مشمول مالیات و مالیات ساخت و فروش مؤدی قبلاً در اجرای ماده(7)این آیین­نامه مورد رسیدگی واقع شده باشد حسب مورد به ترتیب زیر عمل می­شود:

1- در مواردی که مالیات ساخت و فروش از مؤدی مطالبه و مؤدی نسبت به پرداخت آن اقدام نموده باشد، در زمان نقل و انتقال ملک مورد نظر، وصول مالیات علی­الحساب ده درصد(10%)تا میزان مالیات پرداخت شده موضوعیت نخواهد داشت.

2- در مواردی که مالیات ساخت و فروش پرداخت شده قبلی بابت کل فعالیت ساخت و فروش بوده یا با توجه به مقررات، مؤدی بابت کل فعالیت مذکور مشمول مالیات نشده باشد، در زمان نقل و انتقال وصول مالیات علی­الحساب ده درصد(%10)موضوعیت نخواهد داشت.

ماده 9- نقل و انتقال املاکی که به صورتی غیر از عقد بیع نیز انجام شود به استثنای نقل و انتقال بلاعوض که طبق مقررات مربوط، مشمول مالیات است، مشمول مقررات این آیین­نامه است.

ماده 10- مالیات علی­الحساب پرداختی ساخت و فروش املاک پس از قطعی شدن مالیات، به حساب پرداختی مؤدی منظور و مابه التفاوت با رعایت مقررات، حسب مورد مطالبه و یا استردادمی­شود.

ماده 11- درآمد مشمول مالیات هر شریک بر مبنای سهم تعیین شده در مشارکت درساخت و فروش، در صورت رعایت مواد(47)و(48)قانون ثبت اسناد و املاک بر مبنای سهمتعیین شده در شرکت نامه است.

تبصره 1: در مورد اسناد مشاعی هر یک از اشخاص به نسبت سهم خود، مالک شناخته می­شوند.

تبصره 2:تنظیم سند به نام هر شریک به نسبت مذکور در شرکت نامه، نقل و انتقال تلقی نمی‌شود.

ماده 12- ارزش روز عرصه در زمان فروش ملک که در اجرای مقررات ماده(64)قانون تعیین شده یا ارزش خرید عرصه هر کدام بیشتر باشد، در محاسبه و تعیین درآمد مشمول مالیات منظور خواهد شد.

تبصره:در صورت تعیین ضرایب مالیاتی برای تعیین درآمد مشمول مالیات ساخت و فروش موضوع این آیین­نامه توسط کمیسیون موضوع ماده(154)قانون، ضرایب ساخت و فروش در بافت­های فرسوده با رعایت قوانین ذی­ربط به میزان شصت درصد(60%)ضرایب مربوط، اعمال خواهد شد.

ماده 13- در مورد اعیان احداث شده در املاک موقوفه، ارزش زمین در محاسبه درآمد مشمول مالیات ناشی از ساخت و فروش املاک منظور نخواهد شد.

ماده 14- شهرهای با جمعیت یکصد هزار نفر و بالاتر در زمان صدور پروانه ساخت، براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، مشمول مالیات ساخت و فروش موضوع این آیین­نامه هستند.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 76 نظر

5 76
راهنمای کامل مالیات ساخت و ساز و نحوه محاسبه آن
خیر، پروژه‌های ساخت و سازی که در شهرهای کم‌جمعیت انجام می‌شوند و پروژه‌های مربوط به صندوق های زمین و ساختمان از این مالیات معاف هستند.
تنها راه برای معاف شدن از مالیات ساخت و ساز، انجام پروژه‌های ساختمانی با شرایط معافیت از مالیات است؛ برای مثال: بساز بفروش در شهرهایی با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر.
مالیات ساخت و ساز بر مبنای درآمد حاصل از فروش املاک نوساز یا نیمه‌کاره محاسبه می‌شود. فرمول محاسبه برای اشخاص حقیقی و حقوقی به تفکیک در مقاله ذکر شده است.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد