نحوه دریافت انواع مفاصا حساب مالیاتی

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 10 مهر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از مسائلی که امروزه با گسترش کسب و کار ایجاد شده، بحث مالیات است که مفاهیم و بخش‌های گوناگونی دارد. از مفاهیم پرکاربرد در بحث مالیاتی، می‌توان به مفاصای حساب اشاره کرد. مفاصا در لغت به معنای تسویه حساب است؛ اما باید دید که در بحث مالیات، چه معنایی دارد؟ در این مقاله به بررسی مفاصا حساب مالیاتی و صفر تا صد مسائل مربوط به آن، می‌پردازیم.

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

مفاصا حساب مالیاتی چیست؟

مفاصا در اصطلاح حقوقی، به برگه‌ای گفته می‌شود که پس از تسویه حساب مالیاتی و شخصی، به مودی داده می‌شود. (به هر شخص حقیقی یا حقوقی که دارای پرونده مالیاتی باشد، مودی گفته می‌شود). لذا همه اشخاص حقیقی و حقوقی که طبق قانون، موظف به پرداخت مالیات هستند، پس از پرداخت، می‌توانند این برگه را دریافت کنند. گواهی مفاصا مالیاتی، معمولا برای ارائه به سازمان‌های دیگر صادر می‌شود.

دریافت برگه مفاصای مالیاتی، بر اساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات‌های مستقیم، مورد پیش‌بینی قرار گرفته است: اداره امور مالیاتی مکلف است نسبت به مودیانی که بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت نموده­اند، حداکثر ظرف ۵ روز از تاریخ وصول تقاضای مودی، مفاصا حساب مالیاتی تهیه و به مودی تسلیم نمایند.

در قسمت‌های بعد به شرایط صدور و نحوه دریافت آن می‌پردازیم.

نمونه نامه درخواست مفاصا حساب مالیاتی

تصویر زیر، نمونه‌ای از یک برگه مفاصا مالیاتی است.

نمونه نامه درخواست مفاصا حساب مالیاتی

مدارک لازم جهت دریافت مفاصا حساب مالیاتی اشخاص حقیقی

برای دریافت مفاصا مالیاتی، مدارکی مانند کپی شناسنامه و کارت ملی و … در اکثر مواقع نیاز نیست. مفاصا مالیاتی، یک تقاضا است که پس از بررسی مدارک موجود در پرونده، به آن پاسخ داده مي‌شود. هنگام ارائه مفاصا، ممکن است مسئولین مربوطه، در صورت نیاز، مدارکی را از شما دریافت کنند؛ مثلا برای مالیات ملک و خودرو، مدارک جداگانه‌ای لازم است.

مفاصا حساب مالیات خودرو

تمام صاحبان مشاغلی که با خودرو سروکار دارند مانند خودروهای باری، سنگین، راه‌سازی، مینی‌بوس و اتوبوس و … موظف به پرداخت مالیات هستند. مودیان باید تا ۳۱ خرداد هر سال، اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کرده و بدهی خود را پرداخت کنند. مدارک مورد نیاز برای درخواست مفاصا حساب مالیاتی خودرو، به شرح زیر است:

  • مدارک هویتی: شناسنامه و کارت ملی صاحب خودرو یا کسب و کار
  • مدارک شناسایی خودرو
  • مدارک مالکیت خودرو
  • در مورد خودروهای فرسوده یا اسقاطی، ارائه اصل و کپی مدارکی که نشان می‌دهد خودرو توقیف نشده یا در پارکینگ مراکز انتظامی نیست، نیاز است.

مفاصا حساب مالیاتی ملک

مدارک مورد نیاز برای دریافت مفاصا، شامل موارد زیر است:

  • اصل سند مالکیت، بنچاق و پایانکار دارای اعتبار
  • در صورتی که ملک به ارث رسیده باشد، برگه انحصار وراثت و مالیات بر ارث، مورد نیاز است.
  • در صورت نداشتن پایانکار، باید فیش پرداخت عوارض سال جاری ارائه شود.
  • کپی کارت شناسایی دو طرف معامله

مدارک لازم جهت دریافت مفاصا حساب مالیاتی اشخاص حقوقی

شرکت‌ها به عنوان واحدهای کسب و کار مشمول قانون مالیات، باید به صورت قانونی ثبت و کد اقتصادی دریافت کنند. کد اقتصادی، شناسه هر شرکت در امور مالیاتی است و تا زمانی که این کد را دریافت نکنند، فعالیت آن‌ها غیر قانونی است و نباید فعالیت اقتصادی انجام دهند. کد اقتصادی، برای اظهارنامه مالیاتی و درخواست مفاصا حساب مالیاتی، ضروری است. به عبارت دیگر، هر شرکت برای ادامه فعالیت خود و دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه‌ها، به مفاصا مالیاتی نیاز دارد و درخواست مفاصا بدون ثبت شرکت، امکان‌پذیر نیست. مدرک مورد نیاز برای دریافت مفاصا، فرم تقاضا است.

نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی اشخاص حقیقی

هر مودی وظیفه دارد هر ساله اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم و به مراجع قانونی ارائه دهد. مراجع مربوطه بر اساس این اظهارنامه، مالیات مشخصی را برای مودی تعیین کرده که باید در موعد مقرر پرداخت شود.

پس از پرداخت بدهی، مودی باید درخواست کتبی با موضوع دریافت مفاصا حساب مالیاتی تنظیم و به اداره مالیات ارسال کند.

پس از ارسال درخواست، مراحل زیر باید توسط مراجع مربوطه طی شود و در صورت نداشتن بدهی قطعی، مفاصا صادر می‌گردد.

  • رئیس امور مالیاتی، درخواست را بررسی و آن را به واحد مالیاتی ارسال می‌کند.
  • کارشناس امور مالیاتی، پرونده مودی را بررسی و خلاصه پرونده مالیاتی تشکیل می‌دهد.
  • رئیس اداره مالیات، بر اساس پرونده، پرداخت مالیات را تایید می‌کند.
  • در صورت نداشتن بدهی قطعی، مفاصا صادر می‌شود و در اختیار مودی یا وکیل او قرار می‌گیرد.

نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی اشخاص حقوقی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، شرکت‌ها موظف به دریافت کد اقتصادی و ارسال اظهارنامه هستند. مراحل دریافت مفاصا مالیاتی اشخاص حقوقی مانند اشخاص حقوقی است و تمامی آن مراحل باید طی شود.

سامانه پیگیری و پرداخت مفاصا حساب مالیاتی

سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی tax.gov.ir در چند سال گذشته، ایجاد شده است. خدمات زیر در این سامانه ارائه می‌شوند:

  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • تسلیم صورت معاملات فصلی
  • استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع خارجی
  • پرداخت الکترونیک مالیات

امکان دریافت مفاصا حساب مالیاتی از طریق این سامانه وجود ندارد و دریافت و صدور مفاصا، جزو خدمات ارائه شده این سامانه نیست؛ بنابراین، مودیان ابتدا باید مالیات خود را از طریق سامانه پرداخت کنند و برای دریافت گواهی مفاصای حساب مالیاتی، به صورت حضوری به اداره مالیات، مراجعه کنند.

کارمنتو، مشاور شما در دریافت مفاصا حساب مالیاتی

 یکی از مباحث مطرح در بحث مالیات، مفاصا است که دریافت آن برای ارائه به برخی شرکت‌ها و برخورداری از تسهیلات آن‌ها ضروری است. برای اطلاع از نحوه دریافت مفاصا و هر سوال در حوزه مالیات و مسائل مربوط به آن، می‌توانید با کارمنتو در ارتباط باشید. مشاوران این مجموعه، به صورت تلفنی و آنلاین پاسخگوی سوالات شما هستند و شما می‌توانید با صرف زمان و هزینه کمتر، مسائل و مشکلات خود در حوزه مالیات را حل کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 31 نظر

4 31
نحوه دریافت انواع مفاصا حساب مالیاتی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد