اعتراض به برگ قطعی مالیات و مراحل قانونی آن

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 10 مهر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

پرداخت مالیات برای بسیاری از مدیران کسب‌وکارها در ایران و جهان یک چالش پردردسر بوده و اکثر آن‌ها تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف از آثار سوء این چالش‌ بکاهند. اگر معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان و برخی معافیت‌های دیگر را نادیده بگیریم، باید گفت به لحاظ قانونی و از منظر ملی نیاز است که صاحبان کسب‌کارها دین خود را نسبت به کشور با پرداخت مالیات ادا کنند. اما مشکل این‌جاست که در بسیاری از موارد عدم اطلاع کافی صاحبان کسب‌وکار از قوانین و رویه‌ها باعث می‌شود تا حقوق‌شان خواسته یا ناخواسته پایمال شود. معمولا یکی از راهکارها برای کاستن از جرائم این حوزه، اعتراض مالیاتی بوده که خود به روش‌های مختلفی صورت گرفته و مراحل گوناگونی نیز دارد. در این مطلب قصد داریم تا به مراحل اعتراض مؤدی به مالیات تشخیصی و مالیات قطعی بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره مالی و مالیاتی کارمنتو همراه باشید.

مالیات قطعی شده(برگه قطعی مالیات)

مالیاتی که برای یک مجموعه تعیین و اعلام می‌شود در ابتدا بدوی و غیر قطعی می‌باشد پس طبق قانون زمانی که این مالیات اعلام می‌شود مؤدی حق دارد که از جزئیات آن با خبر شود.

منظور از اعتراض مالیاتی چیست؟

مالیات تعیین شده برای مؤدی بر اساس اظهارنامه‌ای است که وی تهیه و تدوین کرده است. این مالیات بعنوان «برگ تشخیص مالیات» به مؤدی ابلاغ می‌شود که 30 روز فرصت اعتراض و بازبینی دارد. پس از اتمام مهلت 30 روزه اعتراض و انجام بررسی ها در صورت اعتراض نتیجه بعنوان مالیات قطعی شده توسط هیات اختلاف مالیاتی اعلام می‌شود.

اعتراض به برگ قطعی مالیات چگونه انجام می‌شود؟

اعتراض به برگ قطعی مالیات می‌تواند در شرایط خاصی دنبال شود. اگر آراء هیات های حل اختلاف مالیاتی از منظر قوانین و مقررات و همچنین در رسیدگی دچار ایراد و ابهام باشد، توسط شورای عالی مالیاتی رسیدگی خواهد شد. مطابق ماده ۲۵۷ قانون مالیات‌‎های مستقیم شورا پس از رسیدگی موضوع شکایت شده می‌تواند یک نسخه از رای صادر شده را به هیات انتظامی ارسال نماید. اعتراض به برگ قطعی مالیات دو طرفه است هم توسط کارشناس مالیاتی و هم توسط مؤدی قابل اجرا خواهد بود.
نقش شورای عالی مالیاتی بیشتر این‌طور بین مؤدیان شکل گرفته که اگر مالیات قطعی شد و همچنان اعتراضی نسبت به رای داشتند می‌توانند به شورای عالی مالیاتی مراجعه کنند.

در این قسمت یک نمونه برگه دعوت به هیأت حل اختلاف مالیاتی را می‌توانید مشاهده کنید.




برگ دعوت به هیئت حل اختلاف مالیاتی


سامانه ثبت اعتراض به مالیات 1401

با شیوع کرونا انجام اموری که قبلا با حضور فیزیکی صورت می‌پذیرفت جای خود را به سامانه‌های اینترنتی داده است. انجام امور دولتی و مالیاتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. سازمان امور مالیاتی برای رفاه حال مشمولان سامانه‌ی tax.gov.ir را برای اعتراض به مالیات 1401 راه اندازی کرده است.

نحوه استعلام گیری برگ تشخیص مالیات

برای این کار باید به سایت رسیدگی به اعتراض مودیان مراجعه نموده و پس از وارد کردن اطلاعات برگه‌ی تشخیص مالیات را مشاهده و اگر اعتراضی نسبت به آن دارید ثبت نمایید. در ادامه‌ نحوه‌ی اعتراض به مالیات ارزش افزوده توضیح داده خواهدشد.

نحوه اعتراض به برگ مالیات قطعی

طبق ماده ۲۵۱ قانون مالیات‌های مستقیم هم مؤدی و هم اداره امور مالیاتی می‌توانند ظرف مدت یک‌ماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیئت حل اختلاف مالیاتی به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را خواستار شوند اما برای این امر باید دلایل و مستندات کافی ارائه کنند.
اما نکته مهم ضمانت هاست. یعنی وقتی مؤدیان از آراء صادرشده شکایتی داشته باشند می‌بایست به میزان مالیات قید شده به‌صورت نقدی، ضمانت بانکی، وثیقه ملکی و یا ضامنی که مورد قبول سازمان امور مالیاتی باشد سپرده کند تا اجرای رای تا رسیدگی شورای عالی مالیاتی متوقف شد.
خوب این برای زمانی است که رای قطعی تازه به شما ابلاغ شده است و شما یک‌ماه فرصت دارید در اعتراض به این رای با مدارک و مستندات کافی اقدام نمایید، این مهلت یک‌ماهه آخرین مرحله برای شما در قطعی و لازم الپرداخت شدن مالیات عملکرد سال مربوطه شماست، حالا اگر این مهلت یک‌ماهه گذشته باشد و شما اعتراضی نکرده اید و یا پس از این یک‌ماه مدارکی به دست شما رسیده که متوجه می‌شوید می‌تواند نتیجه رای را به نفع شما تغییر دهد اکنون چه بایدکرد؟
در پاسخ این‌ سوال می‌خواهیم به ماده ۲۵۱ مکرر اشاره کنیم که بیان می‌کند هنوز یک راه دیگر باقی مانده است.
این ماده در مورد مالیات های مستقیم و غیر مستقیم قطعی شده است که در مرجع دیگری قابل طرح نیست یعنی طبق قانون تمامی مراحل را پشت سر گذاشته‌اید و همچنین به استناد مدارک و دلایل کافی ادعای غیر عادلانه بودن مالیات قطعی شده را دارید.

مراحل ثبت اعتراض به برگه مالیاتی 1401

  • ابتدا درخواستتان را طی نامه‌ای به وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی ارائه دهید. وزیر اقتصاد و دارایی با اختیارات خود پرونده مورد نظر را به هیئتی مرکب از ۳ نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع خواهد داد.
  • به منظور ارائه تقاضا و اعتراض به حکم قطعی مالیاتی، باید فرم پیوستی را تکمیل و مستندات را ضمیمه نمایید و به دبیرخانه تسلیم نمایید.
  • پس از ارائه فرم پیوست و نامه به دبیرخانه ۲۵۱ مکرر، مدارک بررسی و در صورت وجود نواقص ظرف ۲ هفته مراتب را به مؤدی اعلام می‌کنند. در صورتی که فرم پیوست به‌طور صحیح تکمیل و ارائه نشود و یا مستندات کافی نباشد، دبیرخانه موضوع را بلا اقدام تلقی و مختومه می‌نماید.
  • هیئات مذکور مدارک ارائه شده شما را مجدداً بررسی کرده و رای آن‌ها به اکثریت آرا قطعی و لازم الاجرا می‌باشد و جای هیچ‌گونه اعتراض و بررسی دیگری وجود نخواهد داشت.
  • در خصوص اعتراض به برگ قطعی مالیات می‌توانید با استفاده از خدمات مالیاتی آنلاین که در کارمنتو ارائه می‌شود، با کارشناسان در ارتباط بوده و هرگونه مشاوره و راهنمایی را دریافت نمایید.

در خصوص اعتراض به برگ قطعی مالیات می‌توانید با استفاده از خدمات مالیاتی آنلاین که در کارمنتو ارائه می‌شود، با کارشناسان در ارتباط بوده و هرگونه مشاوره و راهنمایی را دریافت نمایید.

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات

مؤدی مالیاتی حق دارد ظرف مهلت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات(نه تاریخ صدور آن)، شخصاً یا از طریق وکیل خود با ارائه دلایل و اسناد و مدارک مربوطه به صورت کتبی اعتراض نموده و درخواست رسیدگی مالیاتی مجدد بنماید.
اکنون می‌خواهیم بدانیم که، پس از ثبت اعتراض مودی به برگه تشخیص مالیات، اداره امور مالیاتی چند روز مهلت تجدید رسیدگی خواهد داشت؟
رسیدگی به اعتراض مالیات قطعی که توسط مراجع زیربط انجام می‌شود یک عملیات اداری محسوب شده و بررسی اسناد و مدارک ارائه شده در مهلتی 30 روزه صورت می‌گیرد.

نحوه تمدید اعتراض مالیاتی

یکی از شروط اساسی پذیرش اعتراض به مالیات ارزش افزوده ارائه‌ی آن در مدت زمان مقرر است. سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و رعایت فاصله گذاری فیزیکی، مدت زمان اعتراض 3ماه افزایش پیدا کرد. دور از انتظار نیست که اعتراض به مالیات 1401 نیز چنین شرایطی را داشته باشد.

ویژگی‌های نامه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

در این نامه مؤدی خلاصه‌ای از اعتراض خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه داده و برای اثبات ادعای خود باید از مدارک و اسناد ضمیمه شده استفاده کند.
در بخشی از این نامه اطلاعات شخصی افراد حقیقی یا حقوقی و در بخش دیگر معمولا اطلاعات مربوط به مساله یا مشکل پر می‌شود.

مدارک لازم برای اعتراض به برگ قطعی مالیات کدامند؟

  1. تصویر کامل رای مورد شکایت که تاریخ ابلاغ آن مشخص باشد.
  2. تکمیل فرم اعتراض به مالیات قطعی:اشخاص حقوقی باید کلیه اظهارنامه‌ها و تغییرات و صاحبان امضا را همراه با مُهر شرکت و تصویر روزنامه رسمی معرفی کنند.
    اشخاص حقیقی باید همراه با امضا مؤدی یا مؤدیان با ذکر نام و تصویر کارت ملی باشد.
    اگر وکیل امورات ارجاع مدارک را دنبال می‌کند، باید تصویر وکالت‌نامه معتبر و فیش واریزی حق تمبر را همراه با کارت ملی ارائه نمایند.

نمونه متن اعتراض به شورای عالی مالیاتی

برای اعتراض مالیاتی هیچ نمونه متن رسمی وجود ندارد و افراد باید روی سربرگ خود به صورت تایپی و شفاف و مستند اعتراض خود را مطرح نمایند. متن اعتراض به مالیات ارزش افزوده باید جامع، مستند و عاری از هر گونه جزئیات غیر ضروری باشد. در ادامه نمونه‌ای از متن و فرم اعتراض را ارائه خواهیم داد.

نمونه فرم اعتراض به برگه قطعی مالیات


فرم اعتراض به مالیات قطعی 1


فرم اعتراض به مالیات قطعی 2


در اعتراض به برگ قطعی مالیات، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • درصورت تحویل مدارک امکان اضافه نمودن مدارک و حتی لایحه به پرونده امکان پذیر نخواهد بود.
  • تنها به شکایاتی رسیدگی می‌شود که از تاریخ ابلاغ آنها بیش از یک ماه سررسید نشده باشند.
  • در صورتی که بصورت پستی ارسال می‌شود باید توسط پست جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شود و ارسال از طریق دیگر کانال ها مانند شرکت های حمل و نقل هوایی غیرقابل قبول است.
  • بهتر است به‌صورت خلاصه اعتراض خود را نشان داد و از بیان توضیحات اضافی خودداری کرد.
  • در نوشتن متن اعتراض به مالیات قطعی بهتر است نوع مشکل مورد نظر را مدنظر داشته و متناسب با آن صحبت کنیم.
  • لحن نامه نباید به هیچ وجه موجب اساعه ادب باشد. بنابراین از الفاظ و عبارات بی‌ادبانه و غیررسمی نباید استفاده کرد.
  • بهتر است قبل از هرگونه اقدامی، نسبت به برقراری ارتباط در زمینه اعتراض مالیاتی با کارشناسان خبره کارمنتو در صفحه مشاوره مالیاتی اقدام کنید.

سخن آخر
چگونگی اعتراض مؤدیان به برگ قطعی مالیات، موضوعی بسیار مهم است که در این مطلب به آن پرداختیم و نکات پیرامون و مدارک مورد نیاز برای آن را نیز بیان کردیم. حال اگر برای اعتراض به برگ قطعی مالیات خود، نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، بهتر است که از مشاورین برتر کارمنتو در حوزه مالی و مالیاتی از طریق مشاوره رایگان کسب و کار و یا مشاوره تلفنی بهره مند شوید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 132 نظر

4 132
اعتراض به برگ قطعی مالیات و مراحل قانونی آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد