شرایط و قانون بیمه تامین اجتماعی برای شرکت ها و کارکنان چیست؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 2 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

طبق قانون تامین اجتماعی، تمامی کارفرمایان موظف‌اند که کارکنان خود را بیمه کنند و این موضوع کاملا اجباری است. از طرفی با وجود این که بیشتر مراحل قانونی بیمه کارکنان بر عهده کارفرما است؛ اما به هیچ عنوان نباید از وظایف کارمندان هم چشم‌پوشی کنیم.

کارکنان شرکت‌ها هم باید در ازای استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی، اقدامات خاصی را انجام دهند. بنابراین فرقی ندارد که شما در جایگاه کارفرما یا کارگر باشید؛ چرا که به هر حال باید با قوانین بیمه تامین اجتماعی برای شرکت‌ها و کارمندان آشنا شوید.

دانستن این قوانین، کمک بزرگی به جلوگیری از مشکلات مربوط امور بیمه‌ای می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید قوانین مربوط به کارمند و کارفرما در شرکت‌ها را بدانید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

تامین اجتماعی چیست؟

تامین اجتماعی نوعی سازمان غیر دولتی است که به منظور حمایت درمانی و اجتماعی از افراد جامعه فعالیت می‌کند. این سازمان نه تنها در سنین جوانی کمک‌های حمایتی مختلفی در زمان بروز مشکلات جسمی را به بیمه‌شدگان ارائه می‌کند؛ بلکه در زمان کهنسالی و بازنشستگی هم مسمتری برای بیمه‌شدگان در نظر می‌گیرد.

در سازمان تامین اجتماعی، انواع طرح‌ها و خدمات برای گروه‌های مختلف وجود دارد؛ اما اصلی‌ترین دسته‌بندی آن‌ها از انواع بیمه تامین اجتماعی، مربوط به بیمه اختیاری و اجباری می‌شود. بیمه اجباری برای تمامی کارکنان شرکت‌ها و کارگاه‌های مختلف کامل ضروری است.

در واقع کارفرما باید کارکنان خود را مشمول بیمه اجباری تامین اجتماعی کند. برای پرداخت حق بیمه هم باید کارکنان بخشی از حقوق خود برای پرداخت حق بیمه به کارفرما بدهد. میزان حق بیمه اجباری هم هر ساله بر اساس قانون وزارت کار تعیین می‌شود.

با پرداخت حق بیمه کارفرما و کارکنان به سازمان تامین اجتماعی، خدمات مختلفی به فرد بیمه‌شده ارائه می‌شود. حتی اگر این افراد بر اثر حادثه بیکار شوند هم می‌توانند از پوشش‌های بیمه ازکارافتادگی هم استفاده کنند. در مقابل، بیمه اختیاری وجود دارد که برای اقشار عادی جامعه در نظر گرفته می‌شود. این نوع بیمه در تامین اجتماعی هم انواع و طرح‌های مختلفی دارد.

وظایف شرکت‌ها در قبال سازمان تامین اجتماعی بر طبق قوانین بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیشترین وظیفه بر اساس قوانین بیمه تامین اجتماعی برای شرکت ها، بر عهده کارفرمایان و صاحبان شرکت‌ها است؛ چرا که تضمین امنیت جانی و مالی تمامی زیردستان و کارکنان شرکت، جزو وظایف آن‌ها است.

تمامی کارفرمایان باید به محض تاسیس شرکت خود، اقدامات اولیه برای بهره‌مندی از بیمه تامین اجتماعی را برای خود و کارگران فراهم کنند. بنابراین اگر شما هم به عنوان کارفرما این مطلب را مطالعه می‌کنید، باید وظایف شرکت‌ها در قانون تامین اجتماعی را بدانید:

  • تشکیل پرونده بیمه و اخذ شماره کارگاه

اولین وظیفه کارفرما بعد از تاسیس شرکت، ثبت نام و تشکیل پرونده در سازمان تامین اجتماعی و دریافت کد کارگاهی بیمه است. به‌طور کلی، کد کارگاهی یک عدد 10 رقمی است که به هر کارگاه (محلی که دارای کارفرما بوده و بیمه شده در آن کار می‌کند و مزد دریافت می‌نماید) اختصاص می‌یابد که سه رقم اول نشانگر شعبه، سه رقم بعدی نوع فعالیت و چهار رقم آخر نشانگر شماره پرونده می‌باشد. تمامی کارفرمایان باید 15 روز بعد از ثبت شرکت به یکی از نزدیک‌ترین شعبه‌های تامین اجتماعی مراجعه کنند. البته توجه کنید که بعد از این مدت زمان 15 روزه هم می‌توانید اقدام کنید. سپس با مراجعه به واحد بازرسی شعبه مربوطه و تایید آدرس محل فعالیت خود، فرم تشکیل پرونده مطالباتی بگیرند و پس از تکمیل همراه با مدارک زیر مجددا به شعبه مراجعه کنند.

توجه داشته باشید که برای دریافت کدکارگاهی بیمه، باید مدارک مختلفی از جمله مجوز فعالیت، نامه درخواست، فیش قبض برای آگاهی از کد پستی، سند یا اجاره نامه، کپی کارت ملی و شناسنامه کارفرما و اساسنامه و روزنامه رسمی و آگهی تاسیس و کلیه تغییرات مخصوص اشخاص حقوقی هم وجود داشته باشد.

  • نام‌نویسی کارکنان و اخذ شماره بیمه برای آن‌ها

بعد از این که کد کارگاهی و ثبت نام اولیه شرکت در بیمه انجام شد و رمز عبور و نام کاربری هم به کارفرما ابلاغ گردید، باید تمامی کارکنان موجود در بازرسی اولیه در ثبت گزارشات، برای نام‌نویسی به تامین اجتماعی مراجعه کنند. بعد از ثبت نام، کد 8 رقمی مخصوص برای هر کدام از کارکنان در نظر گرفته می‌شود.

همچنین اگر شخص قبلا کد بیمه داشته است، همان کد برای آن در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که نام‌نویسی تمامی کارکنان، ضروری است و در غیر این صورت، امکان پذیرفته‌شدن لیست بیمه وجود ندارد. بر اساس قوانین بیمه تامین اجتماعی، تمامی کارکنان باید با مدارک زیر، برای نام‌نویسی اقدام کنند:

  1. کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه.
  2. تکمیل پرسشنامه نامنویسی.
  3. انجام آزمایشات قبل از استخدام توسط مراکزمجاز مورد پذیرش سازمان و ارائه آن به سازمان.
  4. تکمیل و مهر و امضا پشت پرسشنامه نامنویسی توسط کارفرما.
  5. مراجعه به واحد نامنویسی جهت نامنویسی.
  • تهیه لیست حقوق و دستمزد

در مرحله بعدی از قوانین مهم تامین اجتماعی، کارفرمایان باید لیست بیمه برای تامین اجتماعی تهیه کنند. نحوه دریافت لیست بیمه برای حقوق و دستمزد، یکی از چالش‌های برخی از کارفرمایان است. در حالی که امکان تهیه آن، از طریق نرم افزار مخصوص به سازمان تامین اجتماعی وجود دارد.

بنابراین کارفرما باید در مدت 1 ماه، تمامی اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد و بیمه کارکنان را در قالب فایل الکترونیکی به تامین اجتماعی ارائه دهد.

وظایف شرکت‌ها در قبال سازمان تامین اجتماعی

  • ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه متعلقه

یکی دیگر از وظایف کارفرما در قانون تامین اجتماعی، ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه است. بر طبق این قانون، کارفرما باید تا پایان ماه، لیست کاملی از کارکنان استخدام شده خود را بدون توجه به نوع قرارداد و حقوق و دستمزد آن‌ها، به سازمان تامین اجتماعی ارسال کند. سپس با توجه به درصد مشخص شده حق بیمه، باید لیست حقوق و دستمزد هم تهیه شود و بعد از محاسبه مبلغ حق بیمه، آن را در سایت تامین اجتماعی پرداخت کند.

البته اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره سوال حق بیمه کارگر و کارفرما به دست بیاورید، می‌توانید مقاله مربوط به آن را در وبسایت کارمنتو مطالعه کنید یا به طور مستقیم و در کمتر از یک دقیقه، از مشاوران سوال کنید.

از طرفی با توجه به عدم بخشودگی جرائم در این بخش، شرکت‌ها و اشخاص باید سعی کنند هر چه سریع‌تر ارسال اینترنتی و دیگر تکنیک‌های مرتبط با آن را به خوبی فراگرفته تا بتوانند در مهلت مقرر و بصورت دقیق و اصولی این گزارش را به اداره تامین اجتماعی ارائه دهند. ثبت داده‌ها به‌صورت دستی و اینترنتی تقریباً شبیه هم است ولی یک تفاوت اصلی دارد و آن ارسال مستقیم و غیر مستقیم آن است.

با توسعه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی دیگر نیازی نیست جهت ارائه لیست بیمه و دریافت فیش حق بیمه بصورت حضوری به شعب سازمان و یا کارگزاری‌ها مراجعه نمایید.

قوانین تامین اجتماعی برای کارمندان

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کارکنان شرکت‌ها به غیر از پرداخت حق بیمه، وظیفه دیگری در تامین اجتماعی قوانین ندارند؛ این در حالی است که کارمندان هم باید به اندازه کارفرمایان اقدامات خاصی را انجام دهند.

تنها در این صورت است که می‌توانند از خدمات مختلف تامین اجتماعی برای خود و افراد تحت تکفل خود استفاده کنند. بنابراین برخی از قوانین مهم تامین اجتماعی برای کارمندان را معرفی می‌کنیم:

  • پرداخت حق بیمه

پرداخت حق بیمه جزو اولین و مهمترین وظایف کارمندان در شرکت‌ها است. بر طبق این قانون تامین اجتماعی، از میزان 23 درصد حق بیمه مربوط به کارگر و کارفرما در هر ماه، به میزان 3 درصد آن باید از حقوق کارمند کسر شود و از حساب کارفرما پرداخت شود. کارفرما باید مبلغ دقیق حق بیمه کارمند را در فیش حقوقی آن عنوان کند. البته کارمندان می‌توانند با استفاده از سامانه تامین اجتماعی، سابقه بیمه خود را مشاهده کنند.

  •  موضوع خدمات تامین اجتماعی برای کارمندان

در حالت کلی خدماتی که قوانین بیمه و تامین اجتماعی برای بیمه‌شدگان در نظر گرفته است، شامل دو گروه تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت می‌شود. در تعهدات کوتاه مدت تامین اجتماعی موارد مختلفی از جمله پوشش‌های هزینه درمانی، کمک هزینه ازدواج، پوشش‌های هزینه کفن‌ودفن، غرامت نقص عضو و کمک هزینه ایام بارداری است.

از آن طرف در تمام قوانین بیمه تامین اجتماعی، به تعهدات بلند مدت این سازمان از جمله کمک هزینه‌های بازنشستگی، مسمتری از کارافتادگی کلی و جزئی و همچنین پرداخت کمک هزینه به بازماندگان متوفی هم اشاره شده است. البته شرایط بیمه تامین اجتماعی برای تمامی این خدمات برای افراد مختلف، به صورت خاص تعیین می‌شود.

  • شرایط استفاده از خدمات تامین اجتماعی

یکی از سوالات اصلی کارمندان و کارگران درباره شرایط و قوانین بیمه تامین اجتماعی برای استفاده از خدمات بیمه است. در حالت کلی طبق ماده 4 قانون بیمه تامین اجتماعی، افرادی که با هر عنوانی با دریافت حقوق یا مزد کار می‌کنند، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و دریافت‌کنندگان مسمتری بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت، می‌توانند از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنند.

البته توجه کنید که مهمترین شرایط بیمه تامین اجتماعی این است که فرد باید حق بیمه خود را در زمان معین شده پرداخت کند. با این کار، شخص بیمه شده و افراد تحت تکفل آن، در هنگام بیماری و مصدومیت می‌توانند از خدمات درمانی استفاده کنند. همچنین برای افرادی که دچار ازکارافتادگی و حوادث ناشی از کار شده‌اند، طبق فرمول خاصی مسمتری در نظر گرفته می‌شود.

اگر می‌خواهید با محاسبه مبلغ مسمتری بازنشستگی و از کارافتادگی آشنا شوید، با مشاوران کارمنتو تماس بگیرید. کارمنتو با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا و پلتفرم جامع ویژه کاربر و مشاور، امکان دریافت مشاوره تلفنی را برای متقاضیان فراهم می‌کند.

بیمه

درمورد قوانین بیمه تامین اجتماعی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره تامین اجتماعی آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

  • قوانین مربوط به پرداخت حق بیمه

برخی مهمترین قوانین بیمه تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه کارکنان را در ادامه ذکر می‌کنیم:

  1. خدمات درمانی و پزشکی تامین اجتماعی در زمان بروز حادثه و بیماری‌ها برای بیمه‌شده یا افراد تحت تکفل آن، به طور کامل بر عهده تامین اجتماعی است و شامل تمامی موارد سرپایی، بیمارستانی، تحویل داروها و آزمایشات تشخیص طبی می‌شود.
  2. آن دسته از بیمه‌شدگانی که کارمزد دریافت می‌کنند، مبلغ حق بیمه آن‌ها بر اساس درامد کل ماهیانه آن‌ها حساب می‌شود. البته توجه کنید که این مبلغ برای حق بیمه، اصلا نباید کمتر از حداقل مزد کارگر عادی باشد.
  3. همچنین بر اساس قوانین پر کاربرد تامین اجتماعی، ارزش کلی مزایای غیر نقدی از جمله مواد غذایی، پوشاک و از این دست محصولات، به شکل مقطوع تعیین می‌شود و در نهایت از حق بیمه هر کدام دریافت می‎شود.
  4. سازمان تامین اجتماعی به منظور ترمیم و فعالیت مجدد بیمه‌شدگان آسیب‌دیده که قدرت کار خود را از دست داده‌اند، اقدامات مختلفی از طریق موسسه‌های حرفه‌ای معلولین برای اشتغال دوباره آن‌ها در نظر گرفته است.

داشتن بیمه تامین اجتماعی برای کارکنان چه مزیت‌هایی دارد؟

این روزها افراد در شرکت‌های مختلف به دنبال بهره‌مندی از شرایط و قوانین بیمه تامین اجتماعی هستند. اما چرا باید این افراد برای پرداخت هزینه و حق بیمه به تامین اجتماعی اشتیاق داشته باشند؟ چون قطعا هیچ شخصی علاقه‌ای به پرداخت هزینه ندارد. دلیل اصلی این موضوع، استفاده از مزایای مختلف بیمه برای بیمه‌شدگان است. بنابراین اگر می‌خواهید مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی را بدانید، موارد زیر را بررسی کنید:

  • استفاده از خدمات درمانی رایگان

اولین و مهمترین مزایایی که افراد را به پرداخت حق بیمه ترغیب می‌کند، استفاده از پوشش‌های درمانی مختلف ارائه شده در تامین اجتماعی است. سازمان تامین اجتماعی در تمامی قسمت‌های کشور، مراکز مخصوصی را درنظر گرفته است که خدمات درمانی کاملا رایگان را به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد. همچنین جدای از این موضوع، خدمات درمانی و کمک هزینه‌ای مربوط به درمان در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مرکزهای خدمات درمانی مختلف وجود دارد.

  • صدور دفترچه بیمه

از چند سال پیش تاکنون، خدمات تامین اجتماعی هم در مراکز درمانی مخصوص به تامین اجتماعی و هم در مراکز درمانی دیگر طرف قرارداد بیمه ارائه می‌شود. به این صورت که افراد می‌توانند با به همراه داشتن دفترچه مخصوص به تامین اجتماعی، از پوشش‌های درمانی در تمامی مراکز طرف قرارداد استفاده کنند. البته ناگفته نماند که در حال حاضر، تنها با داشتن شماره ملی و اطلاعات کلی فرد، نیازی به ارائه دفترچه بیمه هم وجود ندارد.

  • دریافت مستمری پس از بازنشستگی

همه افراد با رسیدن به کهن سالی، دیگر توانایی کار کردن خود را از دست می‌دهند و بازنشسته می‌شوند. یکی از بهترین مزیت‌های تامین اجتماعی، ارائه خدمات مسمتری به بازنشستگان است. بر این اساس مقداری از هزینه‌های درمانی و رفاهی بیمه شده و افراد تحت تکفل آن جبران می‌شود. از طرفی حتی در صورت فوت فرد هم امکان دریافت مسمتری برای همسر و بازماندگان آن وجود دارد.

  • پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی

در قوانین بیمه ای تامین اجتماعی، ارائه وسایل کمک پزشکی هم برای بیمه شدگان وجود دارد. بنابراین کارکنان می‌توانند هزینه خرید وسایلی مانند عینک، لنز، و پروتز را دریافت کنند.

  • دریافت حقوق بیکاری

در قانون تامین اجتماعی، برای آن دسته از کارمندانی که به دست کارفرما اخراج شود هم خدمات بیمه بیکاری در نظر گرفته شده است که مزایای زیادی را برای کارمند اخراج شده فراهم می‌کند. بیمه تامین اجتماعی در زمان بیکار شدن کارمند، حقوق بیکاری به آن فرد می‌دهد.

علاوه بر دریافت حقوق بیکاری، حتی افراد می‌توانند از وام‌های مختلفی که تامین اجتماعی برای بیمه‌شدگان قرار می‌دهد هم استفاده کنند. برای آگاهی از این وام‌ها، می‌توانید به سایت تامین اجتماعی مراجعه کنید یا در مورد آن، از مشاوران کارمنتو سوال بپرسید.

سخن پایانی

در حالت کلی تمامی قسمت‌های دولتی و غیر دولتی که خدمات به افراد ارائه می‌کنند، قوانین مخصوصی دارند. بنابراین طبیعی است که سازمان تامین اجتماعی هم قوانین بیمه تامین اجتماعی برای شرکت‌ ها ایجاد کرده باشد.

از طرفی تعداد قوانین مربوط به کارفرما و کارمندان زیاد است و هر کدام تبصره‌های مختلفی هم دارند. بنابراین اگر می‌خواهید به این قوانین پایبند باشید و از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید، حتما با مشاور بیمه و قانون کار مشورت کنید.

در حال حاضر با توجه به بالا بودن هزینه‌های مشاوره، وبسایت کارمنتو این امکان را فراهم کرده است که شما با هزینه کمتر و به صورت آسان، با یکی از 350 مشاور متخصص در کارمنتو به صورت تلفنی و آنلاین ارتباط بگیرید.

فرقی ندارد که شما در کدام نقطه از کشور هستید؛ چرا که در 7 روز هفته و در 24 ساعت شبانه روز، می‌توانید با قیمت معقول و شارژ اولیه رایگان با مشاوران در ارتباط باشید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 50 نظر

5 50
شرایط و قانون بیمه تامین اجتماعی برای شرکت ها و کارکنان چیست؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد