بهترین کارت‌های گرافیک برای ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

ارزهای دیجیتالی نظیر اتریوم، اتریوم کلاسیک، ریون کوین و … برای استخراج نیاز به کارت گرافیک ماینینگ دارند. به عبارتی برای استخراج این ارزهای دیجیتال باید ابتدا سیستم کامپیوتری را با یک کارت گرافیک برای ماینینگ قدرتمند سرهم‌بندی کنید. در ادامه در سیستم راه‌اندازی شده سیستم‌عامل مورد نظر خود نظیر ویندوز را نصب می‌کنید و بعد از نصب نرم‌افزار استخراج ارز دیجیتال، فرایند استخراج را آغاز می‌کنید. به این سیستم سخت‌افزاری که برای استخراج جمع‌آوری می‌کنید اصطلاحاً ریگ ماینینگ گفته می‌شود. در این میان میزان قدرت یا هش ریت و همچنین حافظه کارت اهمیت زیادی در میزان سرعت استخراج ارز دیجیتال خواهد داشت. کارت که به آن GPU نیز گفته می‌شود می‌تواند سرعت استخراج را بالا برده و در نهایت درآمد حاصل از استخراج را افزایش دهد.

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک

GPU ای که برای فرایند استخراج تهیه می‌شود، باید توان پردازشی و به عبارت تخصصی نرخ هش یا هش ریت بالایی داشته باشد. درست مانند دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال هر چه توان و قدرت پردازش کارت گرافیک برای ماینینگ بیشتر باشد شما در فرایند حل مسئله سرعت بیشتری داشته و به عبارتی سود بیشتری به دست می‌آورید. به صورت کلی زمانی استخراج ارز دیجیتال مقرون به صرفه است که هزینه‌های استخراج نسبت به پاداش استخراج تناسب داشته باشد و پاداش به دست آمده بتواند هزینه‌های را پشتیبانی کرده و سودی نیز باقی بماند. برای این کار در ابتدا باید قدرت پردازش GPU را نسبت به هزینه‌های جاری مانند هزینه برق محاسبه کنید. در ادامه به دنبال GPUای با مصرف برق کمتر و قدرت هش بالاتر باشید. توجه داشته باشید همیشه بهترین دستگاه، گران‌ترین آن‌ها نیست و این شما هستید که با توجه به نوع ارز دیجیتال، شرایط و موقعیت جغرافیایی محل نصب دستگاه و از همه مهم‌تر قیمت برق مصرف باید بهترین دستگاه را انتخاب و نصب نمایید.

عمر کارت گرافیک در ماینینگ

کارت‌های گرافیک مخصوص ماینینگ همگی طول عمر بالایی دارند به شرطی که شرایط کار آن‌ها نرمال باشد. مهم‌ترین فاکتور افزایش طول عمر کارت ماینینگ، خنک بودن محیط نصب سیستم است. بر خلاف تصور عموم که فن‌های نصب شده روی GPU توانایی کاهش دما و فشار روی قطعه را دارند، این فن طول عمر بسیار کوتاهی داشته و توانایی کاهش دما در فشار بالای دستگاه را نخواهند داشت. اگر سیستم‌های نصب شده یا به اصطلاح ریگ ماینینگ توسط دستگاه‌های تهویه هوای قدرتمند خنک نشود، نمی‌توان طول عمر چندانی از این کارت انتظار داشت. در عوض اگر شرایط محیطی به اندازه کافی خنک بوده و تهویه مناسب انجام شود، به راحتی می‌توان سال‌های سال از کارت گرافیک برای ماینینگ استفاده کنید. دمای دستگاه ماینینگ در زمان روشن شدن و زمانی که بار بسیار کمی روی آن وارد شود تا حدود 50 تا 60 درجه افزایش می‌یابد و شما به هیچ عنوان نباید اجازه دهید که دمای آن از مرز 70 درجه سانتی‌گراد عبور کند. این مهم را باید به کمک دستگاه‌های خنک‌کننده قوی محقق سازید و اگر دمای کارت به 80 درجه برسد، تقریباً کارت گرافیک توانایی خود را از دست داده و اگر سریعاً اقدامی انجام ندهید، حتماً می‌سوزد.

از دیگر مسائلی که برای افزایش طول عمر این قطعه الکترونیکی باید رعایت شود، تعویض خمیر آن است. حتماً روی GPU میزان گارانتی خمیر کارت ذکر می‌شود؛ اما شما باید خیلی زودتر به فکر تعویض این خمیر باشد و آن را با خمیر تازه تعویض کنید. این کار به میزان قابل توجهی به طول عمر کارت گرافیک می‌افزاید.

دیگر فعالیتی که به طول عمر کارت ماینینگ می‌افزاید، پیشگیری از نفوذ گرد و خاک در سیستم است. باید به صورت مرتب به کمک دستگاه گرد و خاک‌های جمع شده را تمیز کنید. با خارج کردن گرد و خاک دستگاه، به میزان قابل توجهی دمای کارت گرافیک در بار زیاد کاهش پیدا می‌کند.

حداقل کارت گرافیک برای ماینینگ

کارت گرافیک در ماینینگ یکی از مهم‌ترین اجزا به شمار می‌آید و وظیفه آن فراهم کردن فاکتور نرخ هش است. در زمان خرید کارت گرافیک برای ماینینگ باید به این نکته توجه داشته باشید که هر جه میزان سرعت هسته کارت و میزان فرکانس رم کارت گرافیک بیشتر باشد، میزان هش ریت شما نیز افزایش می‌یابد. از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید GPU باید توجه کنید، نوع ارز دیجیتالی است که باید استخراج کنید. هر چه میزان هش ریت یا پیچیدگی محاسباتی ارز دیجیتال بیشتر باشد، نیاز به کارتی دارید قدرت هش ریت و میزان حافظه بیشتری داشته باشد. برای مثال اگر محاسبات ریاضی ارز دیجیتال شما چندان پیچیده نیست می‌توانید از یک قطعه با حداقل 4 گیگابایت حافظه برای استخراج کمک بگیرید؛ اما این میزان حافظه تا 4 ترابایت متغیر است و بسته به نوع ارز دیجیتال دست شما در انتخاب GPU باز خواهد بود.

بهترین کارت‌های گرافیک برای ماینینگ

حال که با ویژگی‌های یک کارت گرافیک مناسب جهت استخراج آشنا شدید و متوجه شدیم چه فاکتورهایی طول عمر آن را افزایش می‌دهد بد نیست نگاهی به برترین کارت‌های گرافیک معرفی شده برای سال 2022 نیز نگاهی بی اندازیم:

کارت گرافیک گیگاباید مدل AORUS GeForce RTX 2070 SUPER 8G

این مدل از جمله برترین انواع کارت گرافیک برای ماینینگ شرکت GeForce برای استخراج ارز دیجیتال، بازی‌های سنگین و رندر گرفتن است. این کارت دارای رابط‌های PCI Express 3.0، دو عدد HDMI و سه عدد DisplayPort می‌باشد. 8 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کارت عدم نیاز به پردازشگر مرکزی برای انجام بعضی محاسبات ریاضی می‌باشد. بدیهی است که قیمتان نسبت به دیگر مدل‌ها بالا باشد؛ اما اگر کار گرافیکی انجام می‌دهید، گیمر حرفه‌ای هستید و یا استخراج ارز دیجیتال را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنید گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید.

کارت گرافیک گیگابایت مدل GeForce RTX™ 3080 TURBO 10G

یکی از بهترین کارت گرافیک مخصوص ماینینگ متعلق به شرکت جی فورس است. این کارت با رابط بسیار قوی از جمله دارا بودن دو اتصال DisplayPort و دو عدد اتصال HDMI توانسته است کاربری خود را ساده کند. میزان حافظه این کارت گرافیک 10 گیگابایت از نوع GDDR6 می‌باشد. قدرت هش این دستگاه از بسته به نوع ارز دیجیتال بین 95 تا 100 مگاهش در ثانیه متغیر است. این محصول 3 فن دارد و مصرف برق نسبت بالایی خواهد داشت. این GPU قابلیت استخراج انواع ارزهای دیجیتال را دارد.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti

نام برند NVIDIA برای افرادی که در زمینه سیستم‌های کامپیوتری فعالیت دارند، نامی آشنا است. این برند سالیان سال است که در زمینه تولید انواع کارت گرافیک برای ماینینگ فعالیت می‌کند و مدل RTX 3060 Ti یکی از بهترین کارت گرافیک مخصوص ماینینگ سال 2022 بوده است. هش ریت این GPU چیزی حدود 60 مگاهش در ثانیه است و دارای حافظه 8 گیگابایتی می‌باشد. مصرف برق این دستگاه حدود 200 وات است و دارای 4864 هسته کودا می‌باشد. تنها نقطه ضعیف این دستگاه در رابط 12 پین آن است. مصرف برق این دستگاه نسبتاً مناسب است و قدرت استخراج مناسبی دارد و از این رو برای افرادی که با سرمایه کم قصد شروع کار ماینینگ را دارند گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

کارت گرافیک Radeon RX 5700 XT

این محصول برند AMD با مصرف معقول برق، قیمت خرید پایین و قدرت هش مناسب توانسته است خود را در جایگاه مناسبی در بین کارت‌های ماینینگ قرار دهد. این قطعه الکترونیکی در Ethash حدوداً 55 مگاهش بر ثانیه و در Zhash تا 48 مگاهش بر ثانیه هش ریت دارد. مصرف برق این دستگاه 130 وات است و حافظه داخلی آن ۸ گیگابایت از نوع GDDR6 می‌باشد.

کارت گرافیک Radeon RX 5600 XT

این مدل یک رده پایین‌تر از مدل 5700 است و قیمت آن بسیار مناسب‌تر از مدل رده بالایی خود می‌باشد. مصرف برق در آن به نسبت کمتر بوده و گزینه مناسبی برای استخراج ارز دیجیتال و بازی می‌باشد. هش ریت این GPU در Ethash تا 40.5 و در Zhash به 38 مگاهش بر ثانیه می‌رسد. مصرف برق در این دستگاه به 110 وات می‌رسد و حافظه داخلی آن 6 گیگابایت از نوع GDDR6 است.

کارت گرافیک انویدیا مدل TESLA K80

این کارت گرافیک برای ماینینگ از نظر اتصالات در سطح متوسطی قرار داشته و تنها به کمک PCI Express 3.0 می‌توان به آن متصل شد. 24 گیگابایت حافظه آن از نوع GDDR5 است و با سرعت 480 گیگابایت بر ثانیه اطلاعات را منتقل می‌کند. برق مصرفی آن نیز نسبتاً بالا و در حدود 300 وات می‌باشد.

کارت گرافیک GeForce RTX2060 Super  

این محصول شرکت GeForce قیمت مناسبی نسبت به میزان هش ریت دارد. پهنای باند حافظه آن نیز نسبتاً بالا است. لازم است بدانید که این GPU دارای ۸ گیگابایت GDDR6 بوده و مصرف برق آن 140 وات است. این میزان برای هش ریت 40 مگاهش بر ثانیه کمی بالا به نظر می‌رسد؛ اما به صورت کلی مقدار کمی است. قیمت پایین این محصول نسبت به میزان هش ریت آن را در میان محبوب‌های سال 2022 قرار داده است.

کارت گرافیک Radeon RX 580

این کارت گرافیک ماینینگ نسبت به دیگر مدل‌های سری 580 قیمت پایین‌تری دارد و مصرف برق آن نیز با میزان 90 وات بسیار مناسب است؛ اما باید بدانید که میزان هش ریت آن نیز نسبتاً پایین بوده و بین 26 تا 30 مگاهش در ثانیه بسته به نوع ارز دیجیتال و بازی متغیر است. حافظه آن 6 گیگابایت از نوع GDDR6 می‌باشد.

کلام آخر

GPU یا کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین ابزارهای استخراج ارزهای دیجیتال است و از این رو نیاز است که بهترین زمان خود را خریداری کنید، شرایط محیطی را به شکلی کاملاً ایده‌آل حفظ کنید تا عمر آن کوتاه نشود. در زمان خرید GPU باید به میزان قدرت هش ریت، میزان حافظه کارت و میزان برق مصرفی آن دقت کرده و با توجه به نوع ارز دیجیتال، قیمت برق و شرایط کاری خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
بهترین کارت‌های گرافیک برای ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد