چگونه قرارداد شراکت بنویسیم؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 5 بهمن 1401
نویسنده: milad jafari

در کسب و کارها قرارداد شراکت جزو مهم‌ترین قراردادها است که بین طرفین امضا می‌شود. افراد با توجه به نوشته‌های این قرارداد، سود و زیان را بین خود تقسیم می‌کنند. برخی از افراد دارای سرمایه زیادی هستند ولی توانایی استفاده از آن را ندارند، با استفاده از عقد قرارداد می‌توانید با شرکای دیگر کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید. قرارداد شراکت کاری، بین دو نفر و بیش از دو نفر است و نیاز به رعایت نکاتی دارد. در صورت عدم رعایت قوانین، ممکن است بعد از گذشت زمان شرکا دچار اختلاف شوند.

اگر شما هم می‌خواهید سرمایه خود را چند برابر کنید بهتر است با شراکت و کمک گرفتن از افراد دیگر با کسب و کار جدید سرمایه خود را افزایش دهید. در این بین افرادی نیز هستند که ایده‌های زیادی برای راه اندازی شغل جدید دارند ولی سرمایه کافی ندارند. این افراد نیز می‌توانند با کمک افرادی که سرمایه زیادی در اختیار دارند مشارکت کاری داشته باشند.

قرارداد شراکت کاری بین دو نفر چیست؟

برای درک بهتر این موضوع بهتر است ابتدا با مفهوم قرارداد شراکت آشنا شویم. زمانی که دو نفر و یا بیشتر به صورت نقدی و یا غیر نقدی به یکدیگر کمک می‌کنند تا سودی کسب شود به آن شراکت می‌گویند. به این نکته توجه کنید که تا زمانی که تمامی بخش‌های شراکت و موارد مربوط به آن در قرارداد ذکر نشده باشد شراکتی انجام نمی‌شود. در برخی مواقع این قرارداد فقط برای سرمایه گذاری نیست بلکه وظایف هر شخص در هر کاری را مشخص می‌کند. قراردادها انواع مختلفی دارند ولی منظور از قرارداد شراکت کاری بین دو نفر، قرارداد سرمایه گذاری و همکاری در مورد موضوع خاصی است.

هدف از عقد این قرارداد مشخص کردن وظایف هر فرد و میزان سود و زیان آن‌ها است. بعد از شروع یک کسب و کار و پیشرفت آن، شرکا بین سود و زیان کار دچار اختلاف می‌شوند. قرارداد شراکت مانع چنین اختلافاتی شده و حق و حقوق هر یک از افراد را همان ابتدای کار مشخص می‌کند. افراد برای موضوعات مختلفی قرارداد تهیه می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید و فروش، تجارت، راه اندازی شرکت و … اشاره کرد. فردی که سرمایه زیادی داشته ولی توانایی راه اندازی کسب و کاری را ندارد می‌تواند با عقد قرارداد مشارکت بین دو نفر به راحتی یک تجارت جدید راه اندازی کرده و شروع به سودهی کند.

نوشتن قرارداد بین دو نفر و نکات مرتبط با آن

تا اینجای کار با قرارداد بین دو نفر به طور کلی آشنا شدیم. بعد از این قسمت سؤالی که در ذهن بیشتر افراد ایجاد می‌شود این است که چگونه قرارداد شراکت بنویسیم؟ اولین مرحله در نوشتن قرارداد شراکت، نوشتن مشخصات کامل طرفین است. بعد از نوشتن مشخصات باید آورده‌های افراد به طور کامل ذکر شده و سهم آن‌ها از سود و زیان مشخص شود. در این بین باید به نکات مختلفی توجه کنید تا متن قرارداد به درستی نوشته شود. قبل از عقد قرارداد باید در ذهن خود به این سؤالات پاسخ دهید:

  • چه کسانی مسئول پرداخت خسارت‌های احتمالی هستند؟
  • سهم هر کس از سود بر چه اساسی تعیین می‌شود؟
  • سهم هرکس از زیان وارد شده چگونه حساب می‌شود؟
  • قرارداد چه مدت اعتبار دارد؟
  • آیا نیاز به تمدید قرارداد است یا خیر؟

اگر این سؤالات را در ذهن خود داشته باشید و در حین نوشتن قرارداد از پاسخ این سؤالات استفاده کنید، قطعاً با نوشتن این قرارداد بعداً دچار مشکل خاصی نخواهید شد. از دیگر مواردی که در نوشتن قرارداد شراکت اهمیت زیادی دارد نحوه و زمان فسخ قرارداد و شرایط شکایت طرفین از یکدیگر است. در این قسمت به مهم‌ترین مواردی که باید در نوشتن قرارداد شراکت توجه کنیم پرداختیم ولی بهتر است بدانید نحوه نوشتن قرارداد به موضوع آن نیز بستگی دارد.

شکایت از شریک در قرارداد شراکت کاری بین دو نفر

گاهی اوقات بین شرکا اختلافاتی به وجود می‌آید که به تنهایی نمی‌توانند آن را حل کنند و یکی از شرکا تصمیم به شکایت می‌گیرد. برای جلوگیری از شکایت در حین نوشتن متن قرارداد می‌توان راه حل‌های مختلفی برای آن ارائه داد. اگر هنوز متن قرارداد نوشته نشده است می‌توانید در آن به نحوه حل اختلافات نیز اشاره کنید و فرد مورد اعتماد دو طرف را به عنوان داور انتخاب کنید. فرد ذکر شده در قرارداد وظیفه داوری بین اختلافات دو طرف را دارد.

در صورتی که قرارداد نوشته شده است و شما فردی را به عنوان داور انتخاب نکرده‌اید، بهتر است در هنگام بروز اختلاف با صحبت و سازش آن را حل کنید. اگر نتوانستید سازش کنید می‌توانید از طریق قانون اقدام به شکایت نمایید. اگر شریک شما بعد از دادگاه نیز به وظایف خود عمل نکرد، شما می‌توانید اقدام به فسخ قرارداد نمایید. البته توجه کنید که باید در قرارداد به نحوه فسخ قرارداد نیز اشاره کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید. مراجعه به دادگاه می‌تواند آخرین راه کار برای حل اختلافات باشد. قبل از مراجعه به دادگاه طرفین باید تلاش کنند با گفت‌وگو و سازش مسائل خود را حل کنند.

نمونه تفاهم نامه سه جانبه چیست؟

بیشتر افراد بر این باورند که تفاوت زیادی بین تفاهم‌ نامه و قرارداد مشارکت وجود دارد، در صورتی که اصلاً چنین نیست. از نظر حقوق‌دانان، ارزش تفاهم نامه برابر با قرارداد است. زمانی که برای آغاز کسب و کار و موارد دیگر، تفاهم نامه‌ای بین سه نفر نوشته می‌شود به آن تفاهم نامه سه جانبه گفته می‌شود. این تفاهم نامه تفاوتی با قرارداد شراکت بین سه نفر ندارد. در نوشتن تفاهم نامه نیز باید دقت زیادی به خرج داده و نکات زیادی را رعایت کنید تا بعداً مشکلاتی به وجود نیاید. گاهی اوقات بین شرکت‌ها نیز تفاهم نامه‌ای امضا می‌شود که تفاوتی با تفاهم نامه بین افراد و یا قرارداد شراکت ندارد بلکه نحوه نوشتن آن متفاوت است.

تفاهم نامه همکاری بین شرکت و شخص چیست؟

تفاهم نامه‌ها، فقط بین دو شخص نوشته نمی‌شوند بلکه گاهی اوقات بین دو شرکت و یا شرکت و فرد نوشته می‌شود. در این تفاهم نامه‌ها نیز مانند قرارداد شراکت کاری بین دو نفر، تمامی موارد از جمله میزان سود و زیان شرکت و فرد در تفاهم نامه قید می‌شود. گاهی اوقات شرکت سرمایه‌ای را در اختیار یک شخص قرار می‌دهد تا کار خاصی که در قرارداد قید می‌شود را انجام دهد. در چنین حالتی فرد از سرمایه استفاده می‌کند و شرکت نیز در سود و زیاد کار فرد سهیم است. میزان سهم فرد و شرکت در سود، زیان و خسارت در قرارداد قید می‌شود.

برای معرفی یکی از انواع این تفاهم نامه‌ها، می‌توان به قرارداد بین بانک‌ها با افراد اشاره کرد. در چنین تفاهم نامه‌هایی نیز تمامی مشخصات و اطلاعات فرد ذکر شده و نحوه بررسی سود و زیان نیز به طور کامل نوشته می‌شود. از دیگر تفاهم نامه همکاری بین شرکت و شخص می‌توان به همکاری افراد با شرکت‌های خصوصی اشاره کرد.

نمونه متن تفاهم نامه همکاری بین دو شرکت

قرارداد کاری و تفاهم نامه در قرارداد شراکت کاری بین دو نفر و فرد و شرکت خلاصه نمی‌شود بلکه تفاهم نامه همکاری می‌تواند بین دو شرکت باشد. گاهی اوقات شرکت‌های مختلف برای انجام امور خاصی با یکدیگر همکاری می‌کنند و قراردادی بین آن‌ها نوشته می‌شود. این تفاهم نامه محدوده فعالیت آن‌ها را مشخص می‌کند، همچنین میزان سود و زیان آن‌ها را از این همکاری تعیین می‌کند. سود به وجود آمده از شراکت آن‌ها طبق دستور نوشته شده در تفاهم نامه بین دو شرکت تقسیم می‌شود.

انواع نمونه قرارداد شراکت کاری

قرارداد شراکت کاری بین دو نفر و یا چند نفر انواع مختلفی دارد و برای انجام امور مختلفی بین افراد و شرکت‌ها نوشته می‌شود که در ادامه به معرفی سه مورد از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • قرارداد شراکت رستوران و غذاخوری

امروزه با بالا رفتن قیمت‌ها افراد به تنهایی نمی‌توانند کسب و کار جدیدی راه اندازی کنند، راه اندازی رستوران و یا کافی شاپ نیز از این موارد هستند. برای شروع کار یک رستوران ابتدا یک مغازه و تجهیزات مربوط به آشپزی و رستوران مورد نیاز است. یک شخص برای خرید این وسایل و کار در رستوران از فرد دیگری کمک می‌گیرد و در بین آن‌ها قراردادی نوشته می‌شود. طبق این قرارداد وظیفه هر یک مشخص شده و میزان دریافت سود طبق آورده‌های آن‌ها محاسبه می‌شود.

  • نمونه قرارداد شراکت مغازه

برای راه اندازی بیشتر مشاغل، افراد به یک محل کار و مغازه نیاز دارند. برخی از افراد دارای مغازه هستند و توانایی راه اندازی کار جدیدی را ندارند و یا بالعکس افرادی برای شروع کار جدید نیاز به مغازه دارند. در چنین حالت‌هایی قرارداد شراکت مغازه نوشته می‌شود و وظایف صاحب مغازه و شریک دیگر به روشنی مشخص می‌شود.

  • قرارداد همکاری در آرایشگاه

در سال‌های اخیر تأسیس سالن‌های زیبایی رونق زیادی پیدا کرده است. در این سالن‌ها افراد کارهای مختلفی انجام می‌دهند و باید قراردادی بین صاحب سالن و فرد انجام دهنده کار نوشته شود. در این قرارداد وظایف هر شخص، مشخص می‌شود همچنین میزان سود و زیان افراد نیز نوشته می‌شود.

نتیجه گیری

قرارداد شراکت کاری بین دو نفر و یا چند نفر اهمیت بسیار زیادی دارد و میزان سهم و فعالیت طرفین را مشخص می‌کند. شراکت کاری مشکلات بسیار زیادی دارد، برای این که از اختلافات و مشکلات احتمالی جلوگیری شود قرارداد شراکت بین افراد باید نوشته شود. همه افراد ممکن است اطلاعات حقوقی کافی نداشته باشند در نتیجه قرارداد کاری نوشته شده کیفیت مطلوبی نداشته باشد. برای این که بتوانید یک قرارداد شراکت کاری درستی تنظیم کنید بهتر است از یک مشاوران مجرب و متخصص در این کار کمک بگیرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

3 3
چگونه قرارداد شراکت بنویسیم؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد