اگر سفته گم شود چه باید کرد؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 25 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

حقوقدانان برای اسناد تجاری دو مفهوم عام و خاص را تعیین کرده‌اند. اسناد تجاری به معنای عام، به تمامی اسنادی گفته می‌شود که بازرگانان و تاجران در روابط تجاری خود مورد استفاده قرار می‌دهند. اسناد تجاری عام شامل برات، سفته، چک، اسناد قبض انبار، اسناد در وجه حامل، بارنامه‌های حمل و نقل، اوراق بهادار، اوراق قرضه و اوراق سهام می‌شوند.

اما اسناد تجاری به معنای خاص فقط شامل برات، سفته و انواع چک می‌شوند. ویژگی و خصوصیت مشترکی که برات، سفته و چک را از دیگر اسناد تجاری متمایز می‌کند، این است که اسناد تجاری خاص هم معرف وجه و طلب و هم قابل ظهرنویسی و انتقال هستند. در صورتی که دیگر اسناد تجاری هیچ‌ گاه این دو خصوصیت و ویژگی را با هم ندارند، یعنی اگر مثل ورقه سهام قابل انتقال باشند دیگر معرف وجه و طلب نیستند و اگر مثل بارنامه معرف وجه و طلب باشند دیگر قابل انتقال نیستند.

گاهی ممکن است سفته یا برات شما به هر دلیلی گم شود و شما ندانید که در صورت گم شدن سفته چه باید کرد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم در خصوص گم شدن سفته و مفقود شدن برات صحبت کنیم و راهکارهای مناسب برای زمانی که در چنین موقعیتی قرار می‌گیرید را ذکر کنیم. برای آشنایی با نحوه اعلام و ابطال سفته و برات گم شده با ما همراه باشید.

بنر حقوقی

تعریف سفته

در قانون سفته بانکی سندی است که با استفاده از آن، صادرکننده متعهد می‌شود مبلغی معین و مشخصی را در یک وعده معین یا عندالمطالبه در وجه گیرنده آن یا به حواله کرد او پرداخت کند.

زمانی که از سفته استفاده می‌کنید به هر حال ممکن است روزی با گم شدن سفته توسط کارفرما یا با گم شدن سفته امضا شده خود یا با موقعیت و شرایط این چنینی رو به رو شوید. بنابراین باید بدانید اگر سفته گم شود چه باید کرد و با نحوه اعلام و دادخواست مفقودی برات و سفته و ابطال سفته خود آشنایی داشته باشید تا اشخاص دیگر نتوانند از سفته شما سوءاستفاده کنند. زیرا با مفقود شدن سفته، مسلماً ممکن است شما ضرر بسیار زیادی را متحمل شوید و به مشکلات و درد سرهای شما افزوده شود. اما در صورت گم شدن و مفقود شدن سفته چه باید بکنیم و راهکار صحیح برای ابطال سفته گم شده چیست؟ در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت.

نحوه اعلام مفقودی سفته

در قانون تجارت، اقدامات بعد از گم شدن و مفقود شدن سفته و اعلام گم شدن سفته پیش بینی شده است و به این صورت است که مدعی مفقودی و ذی حق بودن در سفته مفقود شده باید از طریق دفاتر خذمات قضایی اقدام به تنظیم دادخواست و اعلام مفقودی سفته مورد نظر خود کند تا دادگاه بعد از رسیدگی به دادخواست فرد مورد نظر طی یک روند قانونی دستور ابطال سفته را صادر کند.

نگاه قانون به گم شدن برات و سفته

قانون گذار در مورد سند تجاری برات احکامی که بیان کرده است به این شرح است که در صورت گم شدن برات، دارنده سند برات بعد از اثبات حقانیتش می‌تواند به تعلق و مالکیت بر آن سند تجاری با درخواست الزام صادرکننده سند صدور نسخه یا نسخه‌های دیگر را از محکمه تقاضا کند. بنابراین می‌توان گفت چنین درخواستی با طرح دعوی الزام مطابق ماده 264 از قانون مذکور قابلیت اجرایی خواهد داشت.

در مورد سند تجاری خاص سفته نیز باید به این نکته توجه داشته باشید که سفته برای اینکه به عنوان یک سند تجاری معتبر پذیرفته شود و از مزایای قانون تجارت برای اسناد تجاری بهره‌مند شود باید دارای مهر یا امضای صادرکننده، تاریخ پرداخت، تاریخ صدور، مبلغ مشخص و گیرنده وجه باشد. در صورت وجود این شرایط می‌توان گفت سفته نیز مشابه برات است و در صورت مفقودی سند تجاری سفته نیز باید همان مراحل قانونی را طی کرد تا بتوان سفته مورد نظر خود را باطل کنید.

بنابراین با استناد بر ماده 309 قانون تجارت تمامی احکام یک سند تجاری سفته مفقود شده را حمل بر مقررات و احکام یک سند تجاری برات مفقود شده دانسته و هیچ تفاوت و تفکیکی میان سند تجاری برات مفقود شده با سند تجاری سفته مفقود شده در قوانین تجاری بیان نشده است. البته امروزه با صدور سفته به صورت الکترونیکی دیگر مفقودی و گم شدن سفته کاهش پیدا کرده است و با استفاده از سفته الکترونیکی دیگر احتمال مفقود شدن سفته شما بسیار کم است.

در صورت گم شدن سفته چه باید کرد؟

زمانی که در موقعیتی همچون گم شدن سفته سفید امضا یا گم شدن سفته ضمانت خود یا… قرار گرفتید، ابتدا باید از یک مشاور حقوقی توصیه‌ها و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. سپس بر اساس قانون باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و بعد از ثبت دادخواست خود در خصوص مفقود شدن سفته خود در دادگاه تقاصای ابطال سفته خود را داشته باشید.‌ پس از گذراندن مراحل قانونی و بررسی‌های لازم و بسته به نوع سفته شما، سفته شما باطل خواهد شد تا از سوءاستفاده‌های احتمالی از سفته مفقود شده شما پیشگیری شود.

بیمه

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی و نحوه نوشتن سفته راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

گم شدن سفته و برات در وجه حامل

ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که بر اساس قانون تنها امکان صدور سفته در وجه حامل وجود دارد و صدور برات در وجه حامل قانونی نیست. زیرا قانون گذار در صدور برات ذکر نام دارنده برات بر روی این سند را به صراحت ذکر کرده و تنها در خصوص امکان صدور آن به حواله کرد، قوانین و قواعدی را پیش بینی کرده است.

اما در صورت مفقودی سفته در وجه حامل چه باید کرد؟

در صورتی که فردی سفته در وجه حامل خود را گم کند باید با ثبت دادخواست این مسئله را به دادگاه اعلام کند و تصرف خود و ذی نفع بودن برای دریافت وجه سفته را به محکمه ثابت کند و از دادگاه بخواهد نسبت به دستور درج آگهی در جراید، تعیین مرور زمان ابطال شدن آن و دستور بر عدم پرداخت وجه توسط مدیون به اشخاص دیگر مگر با دریافت تامین یا ضامن معتبر، اقدام کند.

در مورد برات نیز مدعی باید اعلام مفقودی برات را به دادگاه اعلام کند و بعد از اثبات ادعای خود از دادگاه بخواهد دستور صدور برات جدیدی را توسط صادر کننده، صادر کند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد مفقودی سفته و گم شدن برات صحبت کردیم و قوانین مربوط به این مسئله را ذکر کردیم. البته به این مسئله نیز اشاره کردیم که در صورت گم شدن سفته توسط کارفرما یا گم شدن سفته امضا شده باید از یک مشاور معتبر و باتجربه حقوقی راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. کارمنتو موسسه حقوقی است که خدمات ارزنده‌ای را به افراد در زمینه امور حقوقی ارائه می‌دهد. برخی از خدمات فوق‌العاده خوب کارمنتو عبارتند از:

  • امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی
  • در دسترس بودن خدمات و پشتیبانی کامل به صورت 7 روز هفته و 24 ساعته
  • امکان چت آنلاین با پشتیبان
  • تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)
  • تنوع خدمات (مشاوره و پروژه)
  • همکاری با بیش از 350 مشاور برتر و باتجربه کشور
  • استفاده از مدرن‌ترین و جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا
  • وجود یک پلتفرم و برنامه جامع و کامل ویژه مشاور و کارفرما
  • ارائه خدمات با معقول‌ترین قیمت بازار
  • نمایش وضعیت آنلاین یا آفلاین بودن مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر
  • امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه
  • دارای شارژ اولیه رایگان
  • قابلیت استفاده از کیف پول
  • محرمانه بودن اطلاعات

امیدواریم مطالب مقاله گم شدن و مفقودی سفته برای شما همراهان گرامی و عزیز مفید واقع شده باشد و در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی با دریافت مشاوره از مشاورین خبره موسسه کارمنتو بتوانید به آسانی و بدون درد سر سفته گم شده خود را باطل کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

3 5
اگر سفته گم شود چه باید کرد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد