راهنمای کامل ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 10 مهر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در دنیای بی انتهای ارزهای دیجیتال، کسب درآمد هدف اصلی تمام فعالان این حوزه است. یکی از روش‌های کسب درآمد از طریق ارزهای دیجیتال، ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال است. عده‌ای از این فعالان با صرف هزینه و خرید و فروش ارزهای دیجیتال درآمدزایی می‌کنند و عده‌ای دیگر در فرایند ماینینگ شرکت کرده و از راه دریافت پاداش درآمدی کسب می‌نمایند. ماینینگ ارز دیجیتال تنها روی ارزهایی انجام می‌شود که شبکه آن‌ها بر اساس استخراج طراحی شده است. پادشاه تمام ارزهای قابل استخراج، بیت کوین است؛ اما ارزهای دیجیتال دیگری نظیر لایت کوین، دوج کوین و … نیز از ارزهایی هستند که می‌توان آن‌ها را استخراج نمود. تا همین چند سال پیش استخراج بیت کوین سود بسیار بالایی داشت؛ اما بالا رفتن هش ریت شبکه، سود حاصل از استخراج بیت کوین کاهش یافته است. با این حال استخراج دیگر ارزهایی که به اندازه بیت کوین معروف نیستند، سود مناسبی به همراه خواهد داشت.

ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال چیست؟

همان‌طور که می‌دانید هیچ مسئول یا نهاد مرکزی برای فرایند و تراکنش‌های انجام شده در ارزهای دیجیتال وجود ندارد و این سیستم‌های کامپیوتری هستند که این مسئولیت را انجام می‌دهند. تراکنش‌های رایج در شبکه‌های ارز دیجیتال شامل انتقال سکه (رمز ارزها)، ایجاد قراردادهای هوشمند و ایجاد نود (node) می‌شود. این موارد باید در بلاک چین پردازش شود. این موارد همگی توسط یارانه و دستگاه‌های مخصوص ماینینگ ارز دیجیتال انجام می‌شود.

زمانی که یک بلاک داده طی فرایند پردازش می‌شود به اصطلاح می‌گوییم که بلاک استخراج شد و استخراج‌کننده‌ای که موفق شد این بلاک را پردازش کند، می‌تواند پاداش خود را از بابت این استخراج دریافت کند. به پاداش دریافت شده از این پردازش Block Reward می‌گوییم و علاوه بر Block Reward، کارمزد تراکنش بلاک نیز به ماینر پرداخت می‌شود. فرایند ماینینگ با هدف ایجاد انگیزه اقتصادی برای ماینرها طراحی است تا آن‌ها در فرایند تأیید تراکنش‌ها شرکت کنند و به عبارتی چرخ فرایند ارزهای دیجیتال را بچرخانند. شما به عنوان ماینر تراکنش‌هایی را تأیید می‌کنید که باید در بلاکچین ثبت کند.

فرآیند استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟

همه ما با فرایند خرید و فروش ارزهای دیجیتال آشنا هستیم. یک کیف پول ارز دیجیتال انتخاب می‌کنیم و بعد از آن توسط این کیف پول خرید و فروش ارز را انجام می‌دهیم. زمانی که شما یک پوزیشن خرید انتخاب می‌کنید، درخواست شما در استخری که مربوط به تراکنش‌های تأیید نشده است، معلق می‌ماند. این زمانی است که ماینر (node) برای ماینینگ ارز دیجیتال دست به کار شده و این تراکنش را به بلاک خود اضافه می‌کند. بسته به نوع تراکنش حتی دو ماینر می‌توانند این بلاک را ایجاد کنند. برای مثال در بلاک چین بیت کوین، هر بلاک 1 مگابایت اندازه دارد و ماینرها قبل از اضافه کردن این بلاک بررسی می‌کنند آیا می‌توانند این تراکنش را به بلاک خود اضافه کنند یا نه؟ این بررسی توسط سوابق بلاکچین صورت می‌گیرد و اگر کیف پول فرستنده ارز تراز کافی برای انجام تراکنش را داشته باشد، ماینر آن را به بلاک خود اضافه می‌کند.

ماینرها طی یک پروتکل از پیش برنامه‌ریزی ‌شده به سراغ تراکنش‌هایی می‌روند که پاداش بیشتری دارند. در ادامه در ماینر بلاکی از تراکنش‌ها ایجاد می‌شود که هر کدام یک امضا دارند. این امضا که به آن proof of work می‌گوییم، طی یک فرایند پیچیده حل مسئله ریاضی ایجاد می‌شود. proof of work در فارسی الگوریتم اجماع اثبات کار معنی شده و توسط بیت کوین ابداع شده است و هر ارزی که با این الگوریتم فعالیت می‌کند گزینه بسیار مناسبی برای استخراج خواهد بود. هر بلاک ایجاد شده یک مسئله مجزا برای حل کردن دارد و این محاسبات به قدری پیچیده و سخت هستند که برای انجام آن‌ها نیاز به سیستم‌های کامپیوتری قوی وجود دارد. کاری که در گذشته‌های دور می‌توانستیم با گوشی تلفن همراه یا کامپیوترهای خانگی انجام دهیم امروز تنها به کمک ماینرهای قوی انجام می‌شود و هر چه سیستم شما از کیفیت و قدرت بیشتری برخوردار باشد می‌توانید درآمد بیشتری از بابت تراکنش‌های انجام شده به دست بیاورید.

استخر استخراج چیست؟

گفتیم که قدرت و سرعت دستگاه‌های ماینینگ در میزان استخراج ارز دیجیتال تأثیر بسیار زیادی دارد و هر چه قدرت شما در انجام تراکنش‌ها بیشتر باشد، سرعت شما در کسب درآمد بیشتر بوده و سود بیشتری خواهید کرد. از این رو می‌توان حدس زد که رقابت بسیار زیادی برای کسب تراکنش و ایجاد بلاک جدید ایجاد می‌شود.

تعدادی از ماینرها تصمیم گرفتند به جای رقابت بر سر تراکنش‌ها، منابع سخت‌افزاری خود را به اشتراک بگذارند و قدرت خود را تا حد بسیار زیادی بالا ببرند. به این شکل در اتمام هر تراکنش هر ماینر با توجه به منابعی که دارد، درآمد متناسبی به دست آورد. به عبارت ساده اشتراک منابع و تقسیم سود به تناسب منابعی که دارید. این اشتراک منابع سخت‌افزاری را اصطلاحاً استخر استخراج می‌گویند. شما نیز به عنوان یک ماینر می‌توانید استخری انتخاب کرده و با اتصال به آن در فرایند تأیید تراکنش‌ها شرکت کنید و کسب درآمد داشته باشید.

استخرهای استخراج به صورت عمومی و خصوصی معرفی می‌شوند و تفاوت آن‌ها در قوانینی است که در زمان ماینینگ ارز دیجیتال باید رعایت کنید. در استخرهای عمومی قوانینی وجود دارد اما نسبت به استخرهای خصوصی ساده‌تر هستند و عضویت در آن‌ها برای عموم آزاد است؛ اما برای عضویت در استخرهای خصوصی قوانین سخت‌گیرانه‌تری وجود دارد که رعایت کردن آن‌ها برای ماینرهای معمولی دشوار است. یکی از قوانین میزان قدرت سخت‌افزارهایی است که باید به استخر اضافه کنند که تهیه این میزان قدرت سخت‌افزاری برای عموم مردم ممکن نیست.

انواع روش‌های استخراج ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتالی که شبکه آن‌ها مبتنی بر استخراج هستند تنها به کمک دستگاه‌های ماینر قابل استخراج نیستند؛ اما امروز بهترین روش برای استخراج آن‌ها ایجاد مزارع استخراج ارز دیجیتال است. دیگر روش‌های که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم همگی عملی هستند اما نباید انتظار کسب درآمد فوق‌العاده‌ای از آن‌ها داشت. به این نکته توجه کنید که باتری دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی حساس هستند و در فشار بالایی که هنگام انجام تراکنش‌ها به آن‌ها وارد می‌آید عمر مفیدشان کاهش خواهد یافت.

استخراج ارز دیجیتال به کمک دستگاه ماینر

دستگاه‌های ماینر متعددی در بازار یافت می‌شود که شما باید آن‌ها را خریداری کنید در قالب یک شبکه در بیاورید. ایجاد محیط مناسب جهت نصب (به اندازه کافی خنک باشد) فراهم آوردن برق مصرفی دستگاه‌ها و … از چالش‌هایی است که در زمان خرید آن‌ها باید حل کنید. امروز در ایران نیز می‌توانید با دریافت مجوز از مراجع ذی‌صلاح مزارع خود را احداث کنید. بهترین روش برای ماینینگ ارز دیجیتال احداث مزارع و خرید دستگاه‌های مخصوص ماینینگ است.

ماینینگ ارز دیجیتال از طریق لپ‌تاپ

لپ‌تاپ و کامپیوترهای خانگی روش دیگری برای استخراج ارز دیجیتال هستند. شما با نصب نرم‌افزارهای مربوطه و اتصال سیستم به آن‌ها می‌توانید ارز دیجیتال خود را استخراج نمایید. این روش را برای ارز دیجیتال بیت کوین پیشنهاد نمی‌کنیم دلیل این امر قدرت پایین این سیستم‌ها برای استخراج این ارز مناسب نیست اما دیگر ارزهای دیجیتال را می‌توانید با این روش استخراج کنید.

استخراج ارز دیجیتال با موبایل

موبایل‌های هوشمند روش دیگری برای استخراج ارز دیجیتال هستند و تا زمانی روش مناسبی برای استخراج بیت کوین بودند. برای این کار باید نرم‌افزار مورد نظر را در موبایل خود نصب کرده و ارز استخراج کنید. البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که این کار برای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین چندان کارآمد نیست اما سایر رمز ارزهارا می‌توان با این روش استخراج کرد.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

با شنیدن کلمه ماینینگ ارز دیجیتال اولین ارزی که به ذهن ما می‌رسد، بیت کوین است. بیت کوین امروز بیشترین میزان استخراج و مزارع ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است؛ اما تنها ارزی نیست که ماینرها از استخراج آن به سود می‌رسند، علاوه بر بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، مونرو، زی کش و ریون کوین نیز در اولویت ماینرها قرار دارند. در ادامه ببینیم هر بلاک در چند دقیقه ایجاد و پاداش تراکنش هر ارز چه میزان است؟

بیت کوین

همان‌طور که می‌دانید تا چند سال گذشته استخراج بیت کوین با سود بسیار زیادی همراه بود و با دستگاه‌های در حد متوسط نیز می‌توانست درآمد خوبی به دست آورد. امروزه برای استخراج ارز دیجیتال باید سیستم‌های پیشرفته‌تری نصب کنیم و به تبع نیاز به سرمایه بیشتری خواهیم داشت. با این وجود، ارزهایی در بازار معامله می‌شود که استخراج آن‌ها در کنار بیت کوین مقرون به صرفه است. پاداش بلاک بیت کوین 6.25 کوین است و هر ده دقیقه یک بلاک تولید می‌شود.

اتریوم

اتریوم ارز دیجیتال دیگری است که امروز می‌توانیم آن را استخراج کنیم. در گذشته الگوریتم‌های استخراج اتریوم متفاوت بود و ایراداتی به آن وارد بود اما امروزه الگوریتم اثبات سهام که در بیت کوین کاربرد دارد در اتریوم راه‌اندازی شده است. بنابراین امروزه اتریوم یکی از گزینه‌های مناسب و ایمن برای استخراج به شمار می‌رود. پاداش بلاک اتریوم 2 اتر است و هر 15 ثانیه می‌توانی یک بلاک استخراج نماید.

دوج کوین

استخراج دوج کوین نیز سود مناسبی به همراه دارد. شاید نام آن چندان به گوش آشنا نباشد اما در پس آن افراد ثروتمندی قرار دارند که بقیه تریدرها را به آینده آن امیدوار می‌کند. هر بلاک دوج کوین را در هر 1 دقیقه می‌توان پردازش کرد و 10 هزار کوین پاداش دریافت کنید.

کلام آخر

استخراج ارز دیجیتال یکی از روش‌های قابل قبول درآمدزایی از طریق بازار ارزهای دیجیتال است. امروزه برای ماینینگ ارز دیجیتال باید امکانات کافی و زیرساخت را فراهم کنیم. شاید به خاطر این تجهیزات گاها استخراج به صرفه نباشد اما همیشه اینطور نیست. شما با اتصال سخت‌افزارهای خاص و با کیفیت به ماینرهای خود می‌توانید میزان استخراج رمز ارز را افزایش دهید. پیشنهاد ما برای کسب درآمد بیشتر این است که تمرکز خود را بر استخراج رمز ارزهایی به جز بیت کوین بگذارید.مثلا اتریوم یا دوج کوین گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
راهنمای کامل ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد