راه‌های شکایت از فروشگاه اینترنتی

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 6 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

ممکن است برای افرادی این موضوع پیش آمده باشد که پس از خرید یک محصول از فروشگاه های اینترنتی دچار مشکلاتی شده باشند. به عنوان مثال ممکن است فروشنده محصول را به هر دلیلی ارسال نکند یا دیرتر از زمان مقرر ارسال کند. یا حتی ممکن است با وجود پرداخت وجه، کالای خریداری شده نمایش داده نشود؛ انگار که کالایی خریده نشده است.

در این حالت یا حالات دیگر ممکن است نیاز به طرح یک شکایت، علیه فروشگاه اینترنتی وجود داشته باشد. شکایت از فروشگاه اینترنتی در ظاهر شاید راه کارگشایی نباشد، اما در عمل، تاثیر بیشتری دارد. در مجموع پیشنهاد می‌شود خرید محصولات اینترنتی از سایت‌ها و پلتفرم‌های مطمئن‌تر و معتبرتر انجام شود.

آیا شکایت از سایت اینترنتی که کالاها و خدماتی را به فروش می‌رسانند امکان‌پذیر است؟

قطعا امکان‌پذیر است. شکایت از هر فرد یا نهاد یا مقام در قانون امکان‌پذیر است. البته باید این نکته را به یاد داشت که طرح شکایت نیازمند ادله کافی برای اثبات طرح شکایت است. در تمام موارد گفته شده اعم از تاخیر در ارسال یا عدم ارسال، شاکی منعی برای شکایت از فروشگاه اینترنتی ندارد.

به طور کلی شکایت از سایت های فروشنده محصولات شرایط مختلفی دارد و تعیین حکم می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد. وبسایت‌ها و پلتفرم‌های دارنده اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) به طور معمول جرم‌های اینترنتی کمتری مرتکب می‌شوند و کاربران کمتر با آن‌ها مشکل دارند. با این حال هر احتمالی امکان‌پذیر است. اگر وبسایت دارنده اینماد دچار تخلفی شود، رسیدگی به آن راحت‌تر صورت می‌گیرد. البته به شرط داشتن مدارک و مستندات کافی این اتفاق می‌افتد. در غیر اینصورت، قانون بیشتر کسب و کارهای اینترنتی را حمایت می‌کند.

اگر وبسایتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی نباشد، کار از نظر رسیدگی دشوارتر می‌شود، اما قانون به طور کامل همه چیز را در نشر می‌گیرد؛ چرا که وبسایت متخلف اعتماد کافی قانون را جلب نکرده است.

راه‌های شکایت از فروشگاه اینترنتی

به طور کلی راه‌های مختلفی برای شکایت از فروشگاه اینترنتی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
  • شکایت از طریق پلیس فتا
  • شکایت از طریق مرجع قضایی

شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

اگر وبسایتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی است می‌توانید از طریق سامانه مربوط (ecunion.ir) به آن اقدام کنید. این سامانه وظیفه دارد تا در کمترین زمان مشکل را بررسی کند. دقت داشته باشید که تنها وبسایت‌های دارنده اینماد قابل پیگرد از این طریق هستند.

سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

شکایت از طریق سامانه اینماد ممکن است به دلیل تعداد بالای شکایات کمی زمانبر باشد اما یکی از راه‌های خوب برای پیگیری تخلف فروشگاه است. شما باید به صفحه اصلی اینماد مراجعه کنید.

در اولین قدم باید در سایت ثبت‌نام کنید و عضو سایت شوید. با انجام این مرحله و عضویت در سایت حالا می‌توانید شکایت خود را ثبت کنید. روی «شکایت از کسب و کار» کلیک کنید تا به صفحه جدیدی منتقل شوید.
در این مرحله توضیحاتی درباره انواع تخلفات صورت گرفته می‌بینید که با خواندن آن‌ها می‌توانید نوع تخلف صورت گرفته را بررسی کنید. در آخر باید نام دامنه سایت مورد نظر را تایپ کنید و نوع تخلف صورت گرفته را با توجه به گزینه‌ها مشخص کنید.

شکایت از طریق پلیس فتا

پیگیری شکایت از طریق پلیس فتا شاید منطقی‌ترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به هدف باشد. پلیس فتا با بررسی اتفاقات افتاده، در صورت لزوم اقدام جدی برای پاسخگو کردن فروشگاه اینترنتی می‌کند. شکایت از طریق پلیس فتا محدود به انجام اعمال کلاهبردارانه در جریان معامله کالا است و خیلی ارتباطی به ناهماهنگی‌ها ندارد. به عنوان مثال اگر با تاخیر چند روزه بسته ارسال شده باشد، پلیس فتا خیلی دخالتی در قضیه نمی‌کند چرا که ممکن است این عمل را کلاهبردارانه نداند.

برای طرح شکایت، می‌توانید از طریق سامانه پلیس فتا به نشانی https://www.cyberpolice.ir/ اقدام کنید. پیش از انجام مراحل شکایت، باید در این سامانه ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام در سامانه پلیس فتا تنها نیاز به اطلاعات شخصی از قبیل نام، نام خانوادگی و شماره تلفن همراه یا ایمیل دارید تا با این اطلاعات از سوی پلیس فتا احراز هویت شوید.

پس از ثبت نام در سامانه حالا می‌توانید با ورود به قسمت خدمات الکترونیکی شکایت خود را ثبت کنید. در بخش گزارش مردمی باید نوع تخلف اتفاق افتاده را مشخص کنید و در صورت لزوم جزئیات را ذکر کنید. گزینه‌های مختلفی از جمله هک، تخلف در خرید کالا، آسیب‌پذیری و … وجود دارند که یکی را باید انتخاب کنید. احتمالا با انتخاب گزینه تخلف در خرید کالا یا گزینه تخلف منطقی‌ترین انتخاب را انجام داده باشید.

شکایت از طریق مرجع قضایی

این روش مطمئن‌ترین راه برای پیگیری شکایت از فروشگاه اینترنتی است، اما باید این موضوع را به یاد داشته باشید که این راه چندان راحت نیست. به طور کلی پیگیری شکایات از مراجع قضایی فرآیند زمانبری است و نیاز به صبر و انرژی دارد. در مجموع دو مورد بالا یعنی طرح شکایت از طریق پلیس فتا و سامانه اینماد راه منطقی‌تری به حساب می‌آید؛ مگر این که کالای خریداری شده بسیار گران قیمت باشد یا مورد خاصی وجود داشته باشد.

برای ثبت شکایت از طریق مراجع قضایی باید با در دست داشتن اطلاعات شخصی از قبیل کارت ملی و شناسنامه به همراه رسید وجه به یکی از دفاتر مربوطه مراجعه کنید. دقت کنید مدارک لازم را برای ثبت شکایت همراه خود داشته باشید. به جز موارد ذکر شده نیاز به تنظیم یک شکوائیه و ارائه آن به مراجع قضایی نیز خواهید داشت. مرجع قضایی مربوطه با بررسی مدارک ارائه شده و پیشینه فروشگاه آنلاین، دستور تحقیقات به منظور مشخص شدن موضوع را صادر می‌کند.

در انتها طرفین دعوا به منظور رسیدگی به شکایت طرف شاکی، به دادگاه کیفری فراخوانده می‌شوند. در صورت احراز جرم و با بررسی‌های نهایی حکم صادر می‌شود و فروشگاه اینترنتی محکوم خواهد شد. در غیر این صورت طرح شکایت بی‌نتیجه خواهد ماند.

مدارک مورد نیاز برای شکایت از فروشگاه اینترنتی

در صورتی که قصد شکایت از طریق مراجع قانونی و قضایی دارید یا می‌خواهید از طریق پلیس فتا شکایتی علیه فروشگاه اینترنتی باشید، تنها نیاز به مدارک شناسایی (کارت ملی یا شناسنامه) دارید. البته بهتر است اطلاعاتی به عنوان نحوه خرید و محصول خریداری شده را نیز به این مراجع ارائه دهید.

مدارک مورد نیاز برای شکایت از فروشگاه اینترنتی

اگر قصد طرح شکایت از طریق اینماد یا سامانه نماد الکترونیکی را دارید باید اقدامات دیگری انجام دهید. در این حالت کافی است اطلاعات مربوط به خرید محصول اعم از محصول خریداری شده، تاریخ پرداخت وجه و … را در قالب فایلی ارائه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به شکل‎های مختلف طرح شکایت از فروشکاه اینترنتی پرداخته شد. همان طور هم که در متن اشاره شد، منطقی‌ترین و آسان‌ترین راه برای طرح شکایت از سایت اینترنتی، سامانه نماد اعتماد الکترونیکی و پلیس فتا هستند. با این حال می‌توانید از طریق مراجع قضایی، تخلف فروشگاه اینترنتی را گزارش کنید. به یاد داشته باشید، خرید از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی بهترین راه است چرا که احتمال بسیار کمتری وجود دارد که این فروشگاه‌ها تخلف کنند.

شما می‌توانید این مسائل را با کارمنتو در میان بگذارید و از راهنمایی مشاورین این مجموعه به صورت آنلاین یا تلفنی استفاده نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
راه‌های شکایت از فروشگاه اینترنتی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد