صفر تا صد راه اندازی تولیدی پوشاک

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 16 خرداد 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مشاوره پوشاک

بسیاری از لباس‌هایی که ما می‌پوشیم، لباس زیرهایی که استفاده می‌کنیم و کلاه‌‌ها و شالهایی که روی سر می‌گذاریم در تولیدیهای پوشاک داخلی و خارجی دوخته می‌شوند. در گذشته، وقتی که مزون‌ها رونق زیادی نداشتند و طراحان لباس هنوز این همه گسترده و فراگیر کار نمی‌کردند، بیشتر لباس‌های روزمره که مردم ایران به تن داشتند، در همین تولیدی‌ها دوخته و آماده می‌شدند و راه اندازی تولیدی پوشاک، یک کسب‌وکار خوب و پرسود محسوب می‌شد. این روزها هم هنوز تولیدی‌ها فعال هستند و تولید ماهانه و سالانه بسیار زیادی دارند. در بسیاری از شهرهای ایران تولیدی‌ها مانتو، پیراهن، شلوار و حتی شال و روسری تولید می‌کنند و به مغازه‌ها و مزون‏های آن شهر می‌فرستند تا با قیمت بالاتری به فروش برود. در این مطلب سعی کرده‌ایم اطلاعاتی کلی اما به‌روز از فضای تولیدی لباس و راه‌اندازی کسبوکار در این حوزه به شما بدهیم، پس اگر به راه اندازی تولیدی لباس فکر می‌کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

می‌توانید در بخش مشاوره راه اندازی کسب و کار، وب سایت کارمنتو هر آنچه را که باید در مورد راه‌اندازی کسب و کار جدید بدانید، از کارشناسان دریافت کنید.

مشخص کردن هدف از راه اندازی تولیدی پوشاک

قبل از این که فرایند راه اندازی تولیدی پوشاک را شروع کنید، باید ابتدا بدانید که چرا می‌خواهید وارد این کسب‌وکار شوید. در این مرحله، نوشتن یک بیزنس پلن یا برنامه کسب‌وکار میتواند شما را چند پله جلو بیاندازد و کارتان را راحت کند. بیزنس پلن در واقع یک سند کلی است که هدف شما از راهاندازی کسب‌وکار را به صورت مشروح نشان می‌دهد. در این سند میزان بودجه اولیه، اهداف مالی، تعداد نیروها، مدل بیزنس و… مشخص میشود و نهایتا یک فایل pdf یا چاپی به دست میآید که می‌توانید آن را به سرمایه‌گذاران و همکاران خودتان هم ارائه کنید. تا وقتی که نوشتن بیزنس پلن را یاد می‌گیرید، بد نیست اگر یک فایل برای خودتان باز کنید و اهدافتان از راه اندازی تولیدی لباس را روی آن بنویسید. در ابتدا همه ایده‌ها را بنویسید تا نهایتا با همکاری شرکا و همراهان خودتان به چند هدف واحد و مشخص برسید. آیا می‌خواهید یک کسب‌وکار خانوادگی داشته باشید و برای اعضای خانواده خودتان درآمد ایجاد کنید؟ آیا قصد دارید برای شهر محل زندگی خودتان شال و روسری تولید کنید یا بعد از گذشت مدتی می‌خواهید کسب‌وکار را scale کنید؟ مخاطب هدف شما چه افرادی هستند؟ کودکان 5 تا 10 ساله یا خانم‌هایی که مانتو می‌پوشند؟ مشخص کردن این چند مسئله خیلی مهم، دید شما را نسبت به راه اندازی تولیدی پوشاک بازتر می‌کند و جلوی بسیاری از اشتباه‌های اولیه را هم می‌گیرد:

  • میزان بودجه شروع
  • امکان داشتن سرمایه‌گذار خارجی
  • اهداف مالی
  • تعداد نیروها
  • Scalable بودن کسب‌وکار
  • عمده‌فروشی یا خرده‌فروشی
  • مدل محصولی که میخواهید تولید کنید (جوراب، لباس زیر، شلوار، مانتو، شومیز، لباس مجلسی یا لباس عروس و…)
بیشتر بخوانیم :
 راه اندازی کسب و کار با 10 تا 50 میلیون  تومان سرمایه

بررسی مزایا و معایب خط تولیدی پوشاک

راه اندازی خط تولید لباس ممکن است برای شما یک کسب‌وکار پرسود باشد و حتی بتوانید بسیاری از دوستان و آشنایان خودتان را سر کار ببرید. اما مثل هر کار دیگری باید قبل از ورود به آن، خیلی خوب درمورد مزایا و معایبش تحقیق کرده باشید. بهترین منبع تحقیق شما، کسانی هستند که پیش از این تولیدی پوشاک راه انداخته‌اند و سابقه کار دارند. اما در این قسمت، چند مورد کلی را برایتان نوشته‌ایم که قطعا در ابتدای مسیر خیلی برایتان مفید خواهند بود:

مزایای راه اندازی  تولیدی لباس:

  • کسب‌وکار شخصی و بدون کارفرما
  • امکان تصمیم‌گیری کاملا فردی و کار مطابق با برنامه‌های زندگی شما
  • کارآفرینی برای تعدادی کارگر و کارمند
  • امکان بزرگ‌تر کردن کار به مرور زمان
  • درآمد مناسب (البته پس از به ثبات رسیدن کارگاه تولیدی)
  • امکان خلاقیت و تولید مدل‌های تازه

معایب راه اندازی تولیدی لباس:

  • نوسان قیمت ارز و در پی آن قیمت پارچه و وسایل مورد نیاز
  • کمبود مقطعی بعضی از پارچه‌ها و لوازم خاص
  • دشواری یافتن مشتری‌های وفادار (به ویژه برای لباسهای خاص‌تر و گرانتر مثل لباس نامزدی یا عروسی)
  • دشواری در یافتن پخش‌کننده

مراحل راه اندازی خط تولیدی پوشاک

تولیدیها اغلب دو نوع هستند. بعضی از آن‏ها مدلهای فعلی را الگوبرداری می‌کنند و به تعداد بالا به بازار می‌فرستند (مثلا ماهی سیصد مانتوی دکمهدار اداری میدوزند) و بعضیهایشان با طراحی مدل‌های جدید و خلاق، بازار لباس را تغییر میدهند (این مدل تولیدی‌ها اغلب قیمت بالاتر و فروش کمتری دارند و البته تعداد مشتری‏هایشان هم پایین‏تر است). برای راه اندازی تولیدی پوشاک باید ابتدا نوع فعالیتتان را مشخص کنید، چون ممکن است مراحل آن متفاوت باشد. اما حالا که با مزایا و معایب راه اندازی خط تولید برای پوشاک آشنا شده‌اید، بد نیست که مراحل راه اندازی تولیدی را هم به صورت کلی بشناسید تا قبل از شروع کار، مدارک و سرمایه لازم را فراهم کنید.

برنامه‌ریزی و تحقیق و دریافت مشاوره: همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، اولین و شاید مهم‌ترین مرحله در راه اندازی تولیدی پوشاک این است که درمورد این کسب‌وکار خیلی خوب تحقیق کنید. تحقیق اولیه به شما نشان می‌دهد که در ابتدا و ادامه چقدر سرمایه نیاز دارید، چند نیرو باید در تولیدی شما کار کنند و مثلا در شهر شما، فعلا چه پوشاکی بیشتر مورد نیاز است. ممکن است تولیدی‌های مانتو و شومیز زیادی در منطقه شما فعال باشند و بازار فروش جوراب رقابت کمتری داشته باشد، یا به طور مثال در منطقه سرد و بارانی شما، مردم نیاز بیشتری به بارانی‌هایی با قیمت مناسب داشته باشند. تحقیقات بازار، شاید موفقیت شما را در بازار فعلی ایران تضمین نکند، اما احتمال آن را بالا میبرد.
تهیه مکان و دستگاه های مورد نیاز: باید بدانید که مکان ِ تولیدی شما کجاست و تا چه مدت در اختیارتان خواهد بود. اگر یک فضای خالی متعلق به خودتان دارید،  شروع به تجهیز آن کنید و اگر چنین امکانی را ندارید، به دنبال یک مکان با اجاره ترجیحا دو ساله باشید. حالا باید وسایلی مثل چرخ خیاطی، میز برش به تعداد، پارچه، قیچی برقی، چرخ راسته‌دوز، چرخ زیگزال، الگو، نخ، سوزن، متر و… را تهیه کنید. برای داشتن فهرست کامل وسایل مورد نیازتان می‌توانید به تولیدی‌های محل زندگی خود سر بزنید و از آن‌ها فهرست بگیرید.
همچنین بخوانیم :
 راه اندازی کسب و کار با 100 تا 150 میلیون 
اخذ جواز کسب از اتحادیه: در ابتدا باید برای دریافت مجوز به اداره ثبت شرکتها و سازمان صنایع و معادن مراجعه کنید و سپس به صورت اینترنتی، شرکت (تولیدی) خودتان را ثبت کنید. مدارکی که هنگام ثبت باید به اداره ثبت شرکتها ارائه بدهید اینها هستند:
  1. یک برگ از اصل قرار داد عادی یا رسمی که به نام در خواست کننده باشد.
  2. ارائه اصل قرارداد قولنامه
  3. استعلام محضر ارائه شود
  4. ارائه مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
  5. ارائه اصل کارت پایان خدمت آقایان
  6. کپی از سند یا اجاره نامه ی رسمی
  7. تاییدیه کد پستی واحد صنفی منطقه
  8. سه قطعه عکس پرسنلی
  9. اصل مفاصا حساب دارایی و شهرداری

فراموش نکنید که به عنوان صاحب شرکت، موظف هستید کلمه «تولیدی» را در موضوع فعالیت شرکت ذکر کنید. کارشناس اداره ثبت، آگهی شما را کارشناسی می‌کند و در صورت تایید، مجوز شما را صادر میکند. در مرحله بعدی آگهی تاسیس دارای شماره ثبت و شناسه ملی را در روزنامه رسمی به مدت 15 تا 20 روز کاری چاپ خواهید کرد. حالا راه اندازی تولیدی لباس شما رسمی شده و میتوانید فعالیت خودتان را شروع کنید.

  • تهیه‌ی مواد اولیه: برای شروع دوخت و دوز، مواد اولیه خاصی لازم دارید که بسته به محصول نهایی تولیدی لباستان می‌توانند متفاوت باشند. اما به صورت کلی باید این موارد را تهیه کنید: پارچه (پنبه‌ای، کتان، الیاف سلولوزی یا ویسکوز، پشم، ابریشم، چرم و…)، گیره، دکمه، سگک، سوزن، نخ‌های کتانی و پلاستیکی، قلاب و…
  • جذب نیرو: برای راه اندازی تولیدی لباس نیاز به افرادی دارید که در آن کار کنند و کسب‌وکار شما را سرپا نگه دارند. این نیروها بسته به میزان تخصص و سابقه کارشان، حقوق متفاوتی می‌گیرند و حتما باید در هزینهها ابتدایی و جاری، حقوق و بیمه آنها را در نظر بگیرید. خیاط، چرخکار، برش‌کار و حتی طراح از جمله کسانی هستند که باید در کارگاه تولیدی لباس شما مشغول به کار شوند.
  • الگو، برش و نمونه‌گیری: حالا با توجه به مدل کسب‌وکار، تعداد تولید در ماه و تخصص نیروهایتان میتوانید فرایند تولید را شروع کنید. بهتر است یکی از نیروهای متخصص را به عنوان مدیر کارگاه منصوب کنید تا بتواند مدل‌های جدید را برای دیگران توضیح دهد و روی فرایند تولید عمده نظارت داشته باشد.
  • بازاریابی: یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی تولیدی پوشاک، بازاریابی برای محصولات است. برای بازاریابی محصولاتتان مسیرهای مختلفی پیش روی شماست، از همکاری مشترک با تولیدی‌های سابقه‌دار تا نصب بیلبورد و استرابرد تا حتی استخدام یک تیم مارکتینگ برای تبلیغات آنلاین در سوشال مدیا. در این مرحله فراموش نکنید که بازاریابی برای هر محصولی، یک کار تخصصی است و برای انجام آن باید حتما با متخصصان بازاریابی مشورت و همکاری کنید.

لیست برآورد هزینه راه اندازی تولیدی پوشاک

اگر تا به امروز یکی دو بار به راه اندازی تولیدی لباس فکر کرده باشید، احتمالا هزینهها از اولین چیزهایی هستند که ذهن شما را مشغول میکنند. به صورت کلی نمیتوانیم یک عددِ ثابت و واحد برای هزینه‌های راه اندازی تولیدی پوشاک به شما بگوییم، اما میتوانیم به صورت حدودی مشخص کنیم که هر بخش از فرایند راه‌اندازی این کسب و کار چقدر هزینه برای شما خواهد داشت. بیایید با هم هزینههای مختلف و متنوع تولیدی لباس را بشناسیم:

  1. اجاره مکان: بسته به شهری که در آن سکونت دارید، اجاره فضایی که برای نیروها و دستگاههایتان جا داشته باشد از ماهی ده تا صد میلیون تومان خواهد بود. برای رهن هم باید مبلغی از 100 میلیون تا 1 میلیارد تومان در نظر بگیرید.
  2. استخدام نیروها: حداقل حقوق وزارت کار برای کارگران غیرمتخصص امسال بین 5 تا 6 میلیون تومان است، و این یعنی به تعداد نیروهایتان باید چنین حقوقی (یا بیشتر) را پرداخت کنید.
  3. خرید وسایل: تجهیزات، هزینه اصلیِ کارگاه تولیدی لباس شما را تشکیل میدهند. این روزها قیمت چرخ خیاطی‌های معمولی از 2 تا 3 میلیون تومان شروع میشود و میزهای اتو هم چیزی بین 1 تا 2 میلیون تومان قیمت دارند. به این فهرست قیمت چرخ برش، قیچی، اتوی صنعتی و… را هم اضافه کنید و با توجه به حجم کار تولیدی خودتان یک هزینه حدودی به دست بیاورید.
  4. پارچه: قیمت پارچه از حدود متری صد و هشتاد هزار تومان (کتان لینن ساده) شروع می‌شود و میتواند به رقم‌های میلیونی برسد. هزینهای که برای پارچه در ابتدای راه اندازی تولیدی لباس میکنید، تابع میزانی است که قرار است تولید داشته باشید و البته جنس و شکل تولیدتان. طبیعتا یک تولیدی مانتو مدرسه، هزینه کمتری نسبت به یک تولیدی شومیز مجلسی خواهد داشت.
  5. مارکتینگ و تبلیغات: مهم است که جنس‌هایتان را از طریق تبلیغات موثر به دست مخاطبانشان برسانید، و این کار، کارِ یک تیم مارکتینگ حرفه‌ای است. بازاریابان، دیجیتال مارکترها، تولیدکنندگان محتوا و متخصصان شبکه‏های اجتماعی می‌توانند در افزایش فروش و تبلیغات موثر به شما کمک کنند. البته که تبلیغات، برگزاری کمپین و تولید محتوا در شبکه‏های اجتماعی هزینه‌های خودش را دارد که از ماهی 2 الی 3 میلیون تومان شروع می‏شوند و تا چند ده میلیون تومان برای کمپین‏های کوچک و اینفلوئنسر مارکتینگ بالا می‏روند. پیشنهاد بسیاری از مارکترها این است که ابتدا به ثبات در فروش (هرچند با رقم کم) برسید و بعد مارکتینگ را شروع کنید.
اگر به دنبال درآمد بالا هستید حتما بلاگ مقابل را بخوانید :
 مهارت های پولساز در ایران 

مشاوره راه اندازی تولیدی پوشاک با کارمنتو

راه اندازی تولیدی لباس یک پروژه کسب‌وکاری بزرگ، هزینهبر و نیازمند زمان و مطالعه زیاد است. شما نمی‏توانید به صرف علاقه به طراحی لباس یک تولیدی داشته باشید و حتی اگر آن را داشته باشید، با موفقیت جلو ببرید. در پلتفرم کارمنتو ما کنار شما هستیم تا یکی از مهم‌ترین نیازهایتان را برآورده کنیم: مشاوره در تولید و فروش. پیش از راه اندازی تولیدی لباس یا در مراحل مختلف آن، احتمالا شما هم به نظرهای تخصصی و مشاوره کاری و اقتصادی نیاز دارید که همیشه و همه جا در دسترس نیست. کارِ کارمنتو دقیقا همین است که به صورتی آنلاین و مفید، با هزینه مناسب این مشاوره را در اختیارتان بگذارد. مشاوران متخصص ما آماده هستند که در هر شهری، در مدت زمانی کوتاه در دسترس شما قرار بگیرند و پاسخ سوالاتتان را بدهند. از چالش‌ در مراحل قانونی کسب مجوز تا اجاره مکان و حتی مدل و فهرست وسایل مورد نیاز برای تولید لباس به شما عزیزان مشاوره بدهند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 480 نظر

5 480
صفر تا صد راه اندازی تولیدی پوشاک

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد