ورود به سامانه بیمه بیکاری و نحوه ثبت نام در آن چگونه است؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 2 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

این روزها متاسفانه تعداد افرادی که بدون اراده خود بیکار می‌شوند، روزبه‌روز در حال افزایش است؛ چرا که کارفرمایان به دلایل مختلفی که مهمترین آن‌ها شرایط نابه‌سامان اقتصادی است، دیگر قادر به نگهداری کارگران و کارمندان خود نیستند.

اما سوال این جا است که کارگران بیکار چگونه باید زندگی خود را بدون حقوق بگذرانند؟ خوشبختانه در قانون بیمه تامین اجتماعی، برای کارگرانی که بدون اراده خود بیکار شده‌اند، امکان ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

بر اساس این طرح، کارگران ایرانی مشمول قانون کاری که حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه را دارند و از کار اخراج شده باشند، می‌توانند برای ثبت نام بیمه بیکاری اداره کار اقدام کنند. همچنین شرط دیگر برای دریافت بیمه بیکاری این است که کارگر، بازنشسته و مسمتری‌بگیر هم نباشد.

تا چند وقت پیش، کارگران اخراج شده‌ای که این شرایط را داشتند، باید به صورت حضوری برای ثبت نام بیمه بیکاری اقدام می‌کردند؛ اما در حال حاضر با وجود سامانه دریافت بیمه بیکاری، این کار آسان‌تر انجام می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی از سامانه بیمه بیکاری و ثبت نام بیمه بیکاری در سامانه به دست بیاورید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

ثبت درخواست بیمه بیکاری به صورت غیرحضوری

در حالت کلی، افراد در دو حالت بیکار می‌شوند و نیاز به ثبت نام بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی پیدا می‌کنند. در حالت اول زمانی است که قرارداد کار کارگر تمام شده است و کارفرما تمایلی به تمدید قرارداد ندارد. بنابراین کارگر می‌تواند با در دست داشتن قرارداد کار و مدارک لازم، برای درخواست و ثبت نام برای بیمه بیکاری اقدام کند.

در حالت دوم هم بیکاری کارگر، قبل از تمام شدن قرارداد کار کتبی بین کارگر و کارفرما یا حتی قرارداد شفاهی بدون قرارداد است. در این شرایط هم کارگر باید اول در اداره کار برای کارفرمای خود شکایت کند و درخواست بازگشت به کار بدهد. سپس با صدور رای اداره کار، اگر اخراج کارگر دلیل منطقی و قانونی داشته باشد، اجازه ثبت نام برای بیمه بیکاری صادر می‌شود.

اما برای بسیاری از کارگران این چالش وجود دارد که چگونه بیمه بیکاری ثبت نام کنم؟ برای ثبت نام بیمه بیکاری، دو راه در پیش روی افراد وجود دارد. در راه اول، فرد با داشتن مدارک لازم برای ثبت نام بیمه ی بیکاری، باید مراحل احراز هویت را پشت سر بگذارد.

برای این کار کافی است که به یکی از دفترهای پیشخوان دولت مراجعه کند و پیامک کد رهگیری را دریافت کند. سپس با داشتن این کد، برای ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی، به شعبه تامین اجتماعی مربوط به خود برود.

البته اگر می‌خواهید بدانید که ساده‌ترین راه برای ثبت نام بیکاری چگونه است، باید بگوییم که با توجه به وجود شرایط احراز هویت و ثبت نام بیمه بیکاری غیر حضوری، دیگر نیازی به دغدغه‌های مراجعه حضوری نخواهید داشت.

در حال حاضر سامانه بیمه بیکاری تامین اجتماعی، به منظور رفاه بیشتر بیمه‌شدگان و آسان‌تر شدن مراحل ثبت نام برای دریافت بیمه بیکاری و انواع بیمه تامین اجتماعی، در اختیار کارگران اخراج شده قرار گرفته است. بنابراین اگر بیمه دنبال دریافت بیمه بیکاری هستید، حتما از طریق این سامانه ثبت نام برای بیمه بیکاری تامین اجتماعی اقدام کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

ورود به سایت بیمه بیکاری prkar.mcls.gov.ir

چند سالی است که آدرس سایت ثبت نام بیمه بیکاری تغییر پیدا کرده است و آدرس جدیدی جایگزین آن شده است. بنابراین آن دسته از افرادی که به دنبال چگونگی ثبت نام بیمه بیکاری هستند، باید به آدرس prkar.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

برای ورود به سامانه بیمه بیکاری، لازم است که این آدرس را در مرورگر کامپیوتر یا تلفن همراه خود جستجو کنید. البته اگر عبارت سامانه جامع روابط کار را هم جستجو کنید، به سامانه ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی دسترسی پیدا می‌کنید.

سایت ثبت نام بیمه بیکاری

بعد از مشخص شدن صفحه اصلی سایت ثبت نام بیمه بیکاری، اخطاری برای شما نمایش داده می‌شود. بر اساس این اخطاریه، اگر تا الان در سامانه ثبت نام بیکاری احراز هویت خود را انجام نداده‌اید، باید در سامانه بیمه بیکاری تامین اجتماعی، مراحل آن را طی کنید؛ اما اگر قبلا احراز هویت شده‌اید، برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام اینترنتی، نیازی به این کار وجود ندارد و تنها گزینه متوجه شدم را کلیک می‌کنید.

احراز هویت در سایت ثبت نام بیمه بیکاری

توجه داشته باشید که بر اساس اطلاعیه سایت ثبت نام بیمه بیکاری اداره کار، احراز هویت فرد به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیازی به حضور در دفاتر پیشخوان دولت وجود ندارد. بنابراین متقاضیان می‌توانند از چهار راه مختلف زیر، یکی را برای احراز هویت و ثبت نام بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی انتخاب کنند:

  • احراز هویت از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند
  • احراز هویت از طریق درگاه دان
  • احراز هویت از طریق درگاه آی تی ساز
  • احراز هویت از طریق درگاه بانک رفاه

احراز هویت الکترونیکی در سایت ثبت نام بیمه بیکاری

بعد از احراز هویت، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، می‌توانید برای ثبت نام دریافت بیمه بیکاری در سایت جامع روابط کار اقدام کنید. توجه داشته باشید که اگر روش ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی و انتخاب بهترین روش برای احراز هویت در آن را نمی‌دانید، حتما روی کمک کارمنتو حساب کنید.

ورود به سایت ثبت نام بیمه بیکاری

قطعا مشاوران متخصص بیمه و قانون کار در گروه کارمنتو، در کمتر از چند دقیقه پاسخگوی سوالات شما درباره نحوه ثبت نام در بیمه بیکاری تامین اجتماعی و ارائه نکات کاربردی در خصوص راهنمای ثبت نام بیمه بیکاری هستند. همچنین امکان استفاده از شارژ اولیه رایگان و کیف پول الکترونیکی در کارمنتو نیز وجود دارد.

نحوه ثبت نام و ثبت درخواست در سامانه بیمه بیکاری در سایت prkar.mcls.gov.ir

بعد از این که احراز هویت در نحوه ثبت نام بیمه بیکاری را انجام دادید، می‌توانید مراحل ثبت نام بیمه بیکاری را پشت سر بگذارید. طریقه ثبت نام بیمه بیکاری شامل موارد زیر است:

  • در مرحله اول از ثبت نام بیمه بیکاری در سامانه، گزینه پنجره واحد خدمات را انتخاب کنید. سپس گزینه پنجره خدمات را فشار دهید و روی بخش اداره کل حمایت از مشاغل و بیکاری کلیک کنید. همچنین در نهایت هم گزینه ثبت درخواست بیمه بیکاری را فشار دهید.

درخواست بیمه بیکاری

  • در این مرحله از ثبت نام بیمه بیکاری غیر حضوری، باید تمامی اطلاعات مورد نیاز را با دقت زیادی وارد کنید. سپس با چک کردن داده‌های وارد شده، گزینه ارسال را انتخاب کنید.

درج اطلاعات در سامانه بیمه بیکاری

  • در پنجره باز شده در ثبت نام دریافت بیمه بیکاری، باید نوع علت بیکاری را از بین تمامی علت‌های دیگر انتخاب کنید. توجه کنید که علت‌های بیکاری برای ثبت نام در بیمه بیکاری، در دو گزینه اتمام قرارداد و اخراج در اثنای قرارداد وجود دارد.

اگر در پایان قرارداد خود بیکار شده باشید، می‌توانید با آخرین قرارداد و نامه عدم نیاز کارفرما برای پیگیری درخواست خود در سایت دریافت بیمه بیکاری تامین اجتماعی اقدام کنید.

از آن طرف، اگر علت این بوده است که کارگر در حین قرارداد کار اخراج شده باشد، باید اولین دادخواست و دادنامه قطعی از طرف مراجع مربوطه را برای ثبت نام جهت بیمه بیکاری به همراه داشته باشید. سپس با مشخص کردن علت بیکاری خود، گزینه بلی را در سامانه ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی انتخاب کنید.

درج علت بیکاری در سامانه

  • بعد از این مرحله، صفحه جدیدی برای بارگذاری مدارک لازم در نحوه ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی باز می‌شود. در این صفحه باید تمامی مدارک خود را آپلود کنید.
  • در این قسمت از مراحل ثبت نام برای دریافت بیمه بیکاری، باید اطلاعات مربوط به کارگاهی که قبل در آن کار می‌کردید را وارد کنید. توجه داشته باشید که تمامی این اطلاعات، در زمان ثبت نام بیمه بیکاری بررسی می‌شوند؛ بنابراین باید کاملا با دقت و صحیح وارد شوند.

درج اطلاعات کارگاه در سامانه

  • در مراحل بعدی در ثبت نام غیر حضوری بیمه بیکاری، اطلاعات مربوط به بیمه خود را باید وارد کنید. این اطلاعات شامل موارد مختلفی مانند مهارت‌های شغلی و شرایط بیکاری شما است که در صفحه‌های مجزا نمایش داده می‌شوند. بعد از کامل کردن همه موارد، گزینه ارسال را برای ثبت نام در بیمه بیکاری تامین اجتماعی فشار دهید.

درج اطلاعات بیمه در سامانه

با توجه به اطلاعات وارد شده در سامانه الکترونیکی ثبت نام بیمه بیکاری، تمامی شرایط‌های شما به صورت آنلاین بررسی می‌شوند. در نهایت هم نتیجه درخواست و ثبت نام برای دریافت بیمه بیکاری تامین اجتماعی، از طریق پیامک به اطلاع شما می‌رسد.

بیمه

درمورد نحوه ثبت نام بیمه بیکاری سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مراحل اداری بیمه بیکاری

قطعا تنها مراجعه به سایت ثبت نام بیمه بیکاری اداره کار و طی کردن مراحل مختلف ثبت نام بیمه بیکاری وزارت کار، برای دریافت حقوق ایام بیکاری کافی نیست. شما بعد از این که مراحل ثبت نام بیمه بیکاری را طی کردید، تازه وارد مرحله جدیدی می‌شوید.

پرونده شما به کارتابل کارشناس بیمه بیکاری در اداره کار ارجاع داده می‌شود. این کارشناس با توجه به اطلاعات و مدارک موجود در سایت ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی، شرایط و سابقه‌های پرداخت بیمه شما را بررسی می‌کند.

اگر حق بیمه خود را به صورت منظم پرداخت کرده باشید و واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری و ثبت نام در سامانه جامع روابط کار باشید، کارشناس گزینه تایید را فشار می‌دهد. اما اگر در مدارک یا مراحل ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی، مشکل خاصی وجود داشته باشد، گزینه نقص مدارک را انتخاب می‌کند. در این صورت، پرونده در کارتابل شما قابل ویرایش می‌شود و باید برای کامل کردن مدارک و نقایص خود در سایت ثبت نام غیر حضوری بیمه بیکاری اقدام کنید.

بعد از تایید پرونده و مراحل ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی غیر حضوری، مقرری‌های قانونی برای بیمه بیکاری برای فرد در نظر گرفته می‌شود.

البته اگر می‌خواهید نحوه ثبت نام بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی و روند طی شدن مراحل اداری آن را در سامانه الکترونیکی ثبت نام بیمه بیکاری پیگیری کنید، می‌توانید با وارد شدن در سامانه بیمه بیکاری، در بخش گزارش‌های کارگری و بیمه بیکاری، گزینه گزارش‌های بیمه بیکاری را انتخاب کنید. در این قسمت، اطلاعات لازم درباره روند بیمه بیکاری ثبت نام آنلاین نمایش داده میشود.

سخن پایانی

یکی از موارد مهم برای تمامی کارگران اخراج شده، نحوه ثبت نام بیمه بیکاری است؛ چرا که با ثبت نام بیمه بیکاری، امکان بهره‌مندی از حقوق ایام بیکاری وجود دارد. همین موضوع سبب شده است که ما در این مطلب، تمامی نکات مهم درباره ثبت نام برای بیمه بیکاری تامین اجتماعی را به شما معرفی کنیم.

البته توجه داشته باشید که نحوه ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی مراحل مختلفی دارد که اگر آن‌ها را به خوبی طی نکنید، دوباره مجبور به ویرایش اطلاعات در سامانه دریافت بیمه بیکاری می‌شوید.

بنابراین اگر می‌خواهید در همان اولین بار، طریقه ثبت نام بیمه بیکاری را به صورت درست پیش ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که از مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید. البته با وجود این که  در حال حاضر دسترسی به مشاوران برای راهنمای ثبت نام بیمه بیکاری ممکن است زمان بر باشد، وبسایت کارمنتو این مشکل را حل کرده است.

شما می‌توانید در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز، با مشاوران بیمه و قانون کار در وبسایت کارمنتو درباره موضوعات مختلف مانند ثبت نام بیمه ی بیکاری، به صورت تلفنی و آنلاین صحبت کنید.

تعرفه دریافت مشاوره درباره چگونگی ثبت نام بیمه بیکاری در سایت کارمنتو بر اساس نرخ معقول بازار است و حتی برای اطمینان بیشتر، شارژ اولیه رایگان هم درنظر گرفته شده است. بنابراین اگر می‌خواهید با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و پلتفرم جامع ویژه کاربر و مشاور مشکلات خود از جمله ثبت نام غیر حضوری بیمه بیکاری را حل کنید، به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید.

ضمنا توجه داشته باشید که تمامی اطلاعات شما، به صورت محرمانه نزد مشاوران کارمنتو محافظت می‌شود. بنابراین می‌توانید با خیال راحت، مشکلات خود را با یکی از 350 مشاور برتر در کارمنتو در میان بگذارید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 13 نظر

5 13
ورود به سامانه بیمه بیکاری و نحوه ثبت نام در آن چگونه است؟
شما می‌توانید برای ثبت نام بیمه بیکاری، به سامانه جامع روابط کار مراجعه کنید و بعد از احراز هویت اولیه، مراحل مربوط به آن را طی کنید.
بعد از این که مراحل ثبت نام در بیمه بیکاری را کامل و دقیق پشت سر گذاشتید، باید منتظر پیامک اعلام نتیجه بیمه بیمکاری باشید و از طریق سایت ثبت نام بیمه بیکاری هم پیگیری کنید.
برای ثبت نام دریافت بیمه بیکاری، می‌توانید به صورت حضوری به اداره کار مراجعه کنید یا از طریق ورود به سامانه بیمه بیکاری به آدرس prkar.mcls.gov.ir  اقدام کنید.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد