مهریه عندالمطالبه چیست؟ شرایط و نحوه گرفتن آن چگونه است؟

مدت مطالعه: 11 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 29 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از اصلی‌ترین و مهمترین حقوق مالی که در شرع و قانون برای زنان تعیین شده است، مهریه است. مهریه در واقع مالی است که هم در عقد دائم و هم در مهریه عندالمطالبه در عقد موقت به زن تعلق می‌گیرد. زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند در دادگاه مهریه خود را مطالبه کند و مرد موظف به پرداخت مهریه می‌شود.

مهریه انواعی دارد و مسلما تا به اکنون اصطلاح مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه را شنیده‌اید. شرایط مهریه عندالمطالبه با شرایط مهریه عندالاستطاعه متفاوت است‌ و پيامدهای متفاوتی هم به بار می‌آورند. اغلب دیده یا شنیده‌اید که مردانی به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه به زندان رفته‌اند و یا زنانی نتوانسته‌اند مهریه‌شان را مطالبه کنند. این امر از تفاوت‌های بین مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه ناشی می‌شود. به همین دلیل، اطلاع از قوانین مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه مسئله مهمی است و هر شخصی، چه مرد و چه‌ زن لازم است که در این خصوص تا حدودی آگاهی داشته باشند.

به همین خاطر در این مقاله قصد داریم در خصوص مهریه عندالمطالبه صحبت کنیم و به سوالاتی همچون مهریه عندالمطالبه چیست؟ و آیا مهریه عندالمطالبه زندان دارد؟ پاسخ دهیم. البته در این مقاله به بررسی انواع مهریه عندالمطالبه، تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه و… نیز خواهیم پرداخت. برای آگاهی بیشتر خود در خصوص چگونگی به اجرا گذاشتن مهریه و شرایط آن با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

بنر طلاق

مهریه عندالمطالبه چیست؟ و حکم مهریه عندالمطالبه چیست؟

مهریه از جمله حقوق مالی زنان و حق مسلم آن‌ها است که به موجب عقد نکاح به مالکیت زوجه در می‌آید و در هر زمانی که زوجه درخواست مهریه عندالمطالبه خود را داشته باشد، زوج موظف به پرداخت آن است. انواع مهریه عندالمطالبه نیز به مهرالمثل، مهرالمتعه، مهرالمسمی و مهرالسنه تقسیم‌بندی می‌شود.

معنی عندالمطالبه در مهریه این است که به محض مطالبه زن، مرد موظف به پرداخت مهریه می‌شود.

در پاسخ به پرسش مهریه عندالمطالبه چیست؟ باید گفت که این نوع از مهریه‌ حقوق مالی زوجه به حساب می‌آید و از زمان عقد بر عهده مرد قرار می‌گیرد و زن هر زمان که بخواهد، می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند. مرد هم موظف به پرداخت مهریه است و در قوانین مهریه آمده است که اگر مرد مهریه را به زن نپردازد، زن این حق را دارد که حق حبس مهریه عندالمطالبه خود را مورد استفاده قرار دهد.

مهریه عندالمطالبه چقدر است؟

میزان مهریه عندالمطالبه براساس توافق والدین زن و مرد و نظر خود آن‌ها تعیین می‌شود و همان مهریه‌ای که در روز عقد در سند ازدواج زن و مرد ثبت شده است، معتبر بوده و امکان مطالبه و به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه وجود دارد.

اما لازم است که بدانید در قانون جدید مهریه، تنها تا سقف 110 سکه یا معادل ریالی آن به نرخ روز، امکان اجرای حکم مهریه عندالمطالبه وجود دارد.

معایب، مزایا و فواید مهریه عندالمطالبه چیست؟

از مزایا و فواید مهریه عندالمطالبه برای زنان می‌توان به این مسئله اشاره کرد که دریافت آن، منوط به اثبات توان مالی مرد نیست و در هر صورتی باید به محض اینکه زن خواهان مهریه خود بود، مرد مهریه او را پرداخت کند.

از معایب این نوع از مهریه برای مردان نیز می‌توان به این مسئله اشاره کرد که مردان، در هر صورتی ملزم به پرداخت مهریه زوجه بوده و راه فراری از آن ندارند. همچنین در صورت عدم پرداخت مهریه، امکان صدور حکم جلب آن‌ها توسط زن وجود دارد.

حتی اگر مرد توان مالی پرداخت مهریه عندالمطالبه زوجه را نداشته باشد، او ملزم است که مهریه همسر خود را قسط‌ بندی کرده و مهریه او را بپردازد.

مهریه عندالمطالبه چقدر است؟

شرایط و نحوه گرفتن مهریه عندالمطالبه چگونه است؟

برای گرفتن مهریه عندالمطالبه می‌توانید یکی از سه روش زیر را انتخاب کرده و درخواست مهریه عندالمطالبه خود را ثبت کنید.

  • به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر ازدواج و طلاق
  • اجرای مهریه از نوع عندالمطالبه از طریق اداره اجرای ثبت
  • به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه

به طور کلی در تمام این روش‌ها برای اجرای مهریه عندالمطالبه، ارائه دادخواست مهریه عندالمطالبه، مدارک نشان دهنده اموال منقول، غیرمنقول و حساب‌های بانکی مرد و مدارک هویتی و سند ازدواج زوجین ضروری است.

بعد از ثبت درخواست شما مرد باید در مدت زمانی که دادگاه تعیین کرده است، اقدام به پرداخت مهریه کند. زیرا در غیر این صورت زن ممکن است حکم جلب‌ مرد را بگیرد. البته طبق قانون جدید مهریه عندالمطالبه مرد تنها ملزم به پرداخت 110 سکه از مهریه زن است و حکم مهریه تا سقف 110 سکه قابل اجرا است.

شرایط دادخواست مهریه عندالمطالبه و دریافت آن بر اساس قوانین جدید عبارتند از:

  • بعد از جاری شدن حکم طلاق برای پرداخت مهریه، مرد موظف است بر اساس نرخ روز مهریه را به زن بپردازد.
  • اگر برای پرداخت مهریه ملاک اموال منقول و غیر منقول مرد و یا حساب بانکی او باشد، باید از طریق اجرائیات اداره ثبت اقدام به اجرا گذاشتن مهریه و دریافت آن کرد.
  • اگر‌ میزان مهریه زیر بیست میلیون تومان بود شورای حل اختلاف می‌توان در مورد آن تصمیم گیری کند. اما برای مبالغ بیشتر می‌توان از طریق اداره ثبت و یا دادگاه اقدام کرد.

اگر ترجیح می‌دهید از یک مشاور برای دریافت اطلاعات کامل‌تر و با جزئیات‌تر در خصوص شرایط و نحوه گرفتن مهریه عندالمطالبه کمک بگیرید، می‌توانید از خدمات مشاوره کارمنتو که به صورت 7 روز هفته و 24 ساعته در دسترس هستند، بهره‌مند شوید.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده تلفنی آنلاین در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

قوانین مهریه عندالمطالبه چیست؟

مهریه عندالمطالبه در قانون جدید تغییراتی داشته که در ادامه برخی از آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.

  • اگر مهریه زن بر اساس وجه رایج کشور مشخص شده باشد، هنگامی که زن قصد درخواست مهریه را داشته باشد میزان پرداختی مهریه بر اساس تغییر شاخص سالانه پول توسط بانک مرکزی محاسبه خواهد شد.
  • برای پرداخت مهریه توسط مرد نمی‌توانید مستثنیات دین در مهریه عندالمطالبه را به عنوان اموال و دارایی‌های مرد توقیف کنید. این اموال شامل ضروریات و اسباب و لوازم ضروری برای زندگی مرد و افراد تحت تکفل وی است.
  • قبلا تمام کسانی که بدهی مالی در خصوص مهریه داشتند جز مشمولین حبس به شمار می‌رفتند. اما در حال حاضر طبق قوانین مهریه عندالمطالبه تنها در صورتی که مبلغ مهریه در عقد دائم برابر با 110 سکه بهار آزادی باشد، مرد مشمول اجرای حکم عدم پرداخت مهریه خواهد شد.

با توجه به مهریه عندالمطالبه در قانون جدید مرد تنها به ازای 110 سکه بهار آزادی موظف است که درخواست اعسار از پرداخت مهریه را ارائه کند و آن را قسط بندی کند. پس از پرداخت این مبلغ، باقی مانده بدهی به عنوان مهریه عندالاستطاعه در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه برای مهریه بیش از 110 سکه زن نمی‌تواند همسرش را حبس کند.

قوانین مهریه عندالمطالبه

تکلیف مهریه عندالمطالبه در طلاق چیست؟

بعد از جاری شدن حکم طلاق مرد باید مهریه زن را پرداخت کند. اما مهریه عندالمطالبه در طلاق بسته به میزان مهریه شرایط خاص خود را دارد. به عنوان مثال در صورتی که مهریه بیشتر از 110 سکه بهار آزادی باشد، اگر مرد توان مالی پرداخت آن را داشته باشد که آن را تمام و کمال باید پرداخت کند. اما اگر توان مالی پرداخت آن را ندارد باید 110 سکه را به صورت یکجا یا به صورت قسط بندی پرداخت کند. حال اگر‌ مهریه زیر 110 سکه یا دقیقا همان 110 سکه باشد نیز باید کامل پرداخت شود.

البته اگر زن در ازای حق طلاق، حضانت فرزند و… مهریه‌اش را در دفتر ثبت اسناد رسمی به همسرش ببخشد، دیگر مرد موظف به پرداخت مهریه بعد از طلاق نخواهد بود.

در هر جای ایران که باشید در لحظه و زیر یک دقیقه می‌توانید از امکانات و خدمات مشاوره فوری کارمنتو استفاده کنید. مشاوران کارمنتو بهترین، راحت‌ترین و سریع‌ترین راه را برای طلاق و به اجرا گذاشتن و گرفتن مهریه عندالمطالبه در اختیار شما خواهند گذاشت.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، بهترین راه حل است.

آیا مهریه عندالمطالبه قسط بندی می‌شود؟

مهریه عندالمطالبه همان مهریه‌ای است که در زمان نکاح تعیین می‌شود و مهریه عندالمطالبه در دوران عقد و بعد از جاری شدن صیغه عقد مرد باید آن را به زن بدهد. اگر مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را داشته باشد باید آن را به طور کامل به زن بپردازد. اما اگر مرد شرایط پرداخت مهریه را نداشته باشد، امکان درخواست اعسار از پرداخت مهریه و قسط بندی کردن مهریه را دارد.

اگر دادگاه با این دادخواست موافق کند مرد می‌تواند مهریه را به شکل قسطی بپردازد. در صورتی که مهریه از نوع عندالمطالبه باشد، زن به ازای پرداخت 110 سکه بهار آزادی می‌تواند درخواست صدور حکم قضایی کند. اگر مرد با وجود توانایی مالی برای پرداخت مهریه از پرداخت باقی‌مانده مهریه زن اجتناب کرده باشد، نحوه پرداخت مهریه به صورت اقساطی یا کامل توسط دادگاه معین خواهد شد.

برای تقسیط مهریه عندالمطالبه لازم است که مرد مدارک اعسار یا عدم توانایی پرداخت مالی برای پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه کند. اگر مدارک ارائه شده نشان دهنده این باشد که مرد به صورت موقتی به اموالش دسترسی ندارد یا اینکه پرداخت مهریه از میزان توان اقتصادی او بیشتر است، دادگاه مدارک ارائه شده را بررسی کرده و امکان قسط بندی مهریه را صادر خواهد کرد.

مهریه عندالمطالبه چگونه پرداخت می‌شود؟

این مهریه به دو صورت می‌تواند پرداخت شود. یکی به صورت پرداخت قسطی و یکی به صورت پرداخت یکجا و کامل مهریه. البته قبل از پرداخت شدن مهریه، میزان مهریه به نرخ روز محاسبه می‌شود.

در حکم مهریه عندالمطالبه آمده است که اگر مهریه بیش از 110 سکه بهار آزادی باشد، پرداخت آن مشروط به توانایی مالی زوج است. طبق این قانون ميزان مهريه متعارف 110 سكه بهار آزادي است كه مرد موظف است آن را پرداخت كند. در صورتي كه مهريه سقف مذكور را رد كند، دادگاه تمكن مالي مرد را براي پرداخت بررسي می‌كند و تصميم می‌گيرد كه فرد زندانی شود يا خير یعنی فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است.

اگر مهریه کمتر از 110 سکه بهار آزادی باشد آن وقت باید تمامی مهریه پرداخت شود. در غیر این صورت با زوج برابر قانون رفتار خواهد شد.

اگر مهریه دقیقاً 110 سکه بهار آزادی باشد همانند حالت اول باید تمامی مهریه پرداخت شود. در غیر این صورت برابر قانون رفتار خواهد شد و ممکن است مرد راهی زندان شود.

اگر مهریه بیش از 110 سکه بهار آزادی باشد آن وقت در چنین شرایطی در ابتدا باید 110 سکه بهار آزادی مطابق با قانون پرداخت شود. سپس دادگاه توانایی مالی شخص را بررسی کرده و مطابق با وضعیت مالی و تمکن مرد تصمیم نهایی را برای پرداخت یا عدم پرداخت مابقی مهریه را خواهد گرفت.

مهریه عندالمطالبه زندان دارد؟

اگر مهریه از نوع عندالمطالبه باشد و مرد تمکن مالی داشته باشد، اما از پرداخت مهریه به زن خودداری کند، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه حکم توقیف اموال مرد را دریافت کند.

با اجرایی شدن قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و قانون جدید مهریه عندالمطالبه در حال حاضر هیچ کس به دلیل ناتوانی مالی از پرداخت مهریه زندانی نمی‌شود. در صورتی که مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد و حکم اعسار را به دادگاه ارائه نداده باشد، زن می‌تواند حکم جلب او را بگیرد. اما اگر دادگاه مهریه را تقسیط کرده باشد و مرد اقساطش را به طور مرتب پرداخت نکند، باز هم امکان دریافت حکم جلب برای او وجود خواهد داشت.

آیا مهریه عندالمطالبه زندان دارد؟

آیا امکان ممنوع الخروجی در مهریه عندالمطالبه وجود دارد؟

اگر مهریه از نوع عندالمطالبه باشد، زن بعد از اجرای مهریه عندالمطالبه می‌تواند مرد را ممنوع الخروج کند. همچنین امکان توقیف اموال مرد و مطالبه مهریه بدون طلاق گرفتن برای زن وجود خواهد داشت.

در صورتی که مهریه توسط مرد به زن پرداخت نشود با وجود این که زن خواهان پرداخت مهریه‌اش‌ است، ممنوع الخروج شدن مرد بدهکار یکی از ابزاری است که مرد را برای پرداخت مهریه تحت فشار قرار داده و او را وادار می‌کند تا نسبت به پرداخت مهریه عندالمطالبه خود اقدام کند.

پس امکان ممنوع الخروجی در این نوع از مهریه وجود داشته و طبق روال جاری، زوجه بعد از صدور حکم دادگاه بنا بر محکومیت فرد به پرداخت مهریه یا عدم قسط بندی شدن آن توسط مرد می‌تواند از دادسرای صادر کننده حکم، تقاضای صدور قرار ممنوع الخروجی شوهر یا زوج را نماید.

مهریه عندالمطالبه بعد از فوت زوج چه می‌شود؟

در صورتی که مهریه زن پرداخت نشده باشد یا زن مهریه خود را نبخشیده باشد، طبق شرایط مهریه عندالمطالبه در قوانین جدید، بعد از فوت زوج مهریه زن تا روز فوت همسرش به قیمت روز محاسبه شده و همان مبلغ برای او پرداخت خواهد شد. در نتیجه مدت زمانی که برای انحصار وراثت در نظر گرفته شده باشد تاثیری در تغییر مبلغ مهریه زن بعد از فوت شوهر نخواهد داشت.

اعسار مهریه عندالمطالبه چگونه است؟

زمانی که زن مهریه خود را به اجرا می‌گذارد و مرد محکوم به پرداخت مهریه به زن می‌شود در صورتی که مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد باید دادخواست اعسار مهریه خود را تقدیم به دادگاه کند و دادگاه موضوع اعسار مهریه عندالمطالبه مورد تحقیق قرار می‌دهد و در صورتی که اعسار پرداخت مهریه برای مرد به اثبات برسد، تقسیط مهریه عندالمطالبه صورت خواهد گرفت.

پس اعسار مهریه عندالمطالبه به این معنی است که اگر ثابت شود مرد توانایی پرداخت مهریه زن را ندارد، دادگاه بسته به توانایی مالی مرد و میزان مهریه، به صورت اقساطی مهریه را تقسیم بندی کرده و مرد ملزم به پرداخت مهریه به صورت قسطی خواهد شد.

نحوه تبدیل مهریه عندالمطالبه به عندالاستطاعه چگونه است؟

با توجه به حکم شرعی مهریه عندالمطالبه و طبق گفته حقوقدانان امکان تغيير در میزان مهريه يا شرایط آن بعد از عقد ازدواج و ثبت آن وجود ندارد. همچنین امکان تغییر نوع مهریه و تبدیل عندالمطالبه در مهریه به عندالاستطاعه وجود ندارد. اما زوجه اگر بخواهد می‌تواند تمام یا بخشی از مهریه خود را ببخشد.

به طور کلی تبدیل مهریه عندالمطالبه به عندالاستطاعه در صورتی امکان پذیر است که مهریه زن از 110 سکه بیشتر باشد و مرد تمکن مالی پرداخت بیشتر از 110 سکه بهار آزادی را نداشته باشد. پس مابقی مهریه تبدیل به مهريه عندالاستطاعه می‌شود.

تفاوت‌های مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه چیست؟

ممکن است تا به حالا کلمه مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه را بسیار زیاد شنیده باشید. این دو نوع مهریه تفاوت‌هایی با هم دارند و دانستن این تفاوت‌ها بسیار حائز اهمیت و ضروری است. زيرا بسیاری از افراد به دلیل نداشتن آگاهی کافی در زمینه شرایط مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه و تفاوت‌های آن‌ها راهی زندان شده و یا چندین سال است که در حال پرداخت مهریه هستند. در ادامه برخی از تفاوت‌های مهریه عندالاستطاعه را با عندالمطالبه ذکر خواهیم کرد.

  • پرداخت مهریه از نوع عندالمطالبه مشروط به دارا بودن تمکن مالی مرد نیست و هر زمان که زن درخواست مهریه داشته باشد باید مرد آن را بپردازد.
  • در مهریه عندالاستطاعه پرداخت مهریه بر اساس شرایط مالی و اقتصادی مرد تعیین می‌شود. اگر مرد توانایی مالی پرداخت مهریه زن را نداشته باشد زن نمی‌تواند او را تحت‌ فشار قرار دهد.
  • برای مهریه از نوع عندالمطالبه ضمانت اجرایی پرداخت مهریه در نظر گرفته شده و زن می‌تواند به ازای عدم پرداخت مهریه توسط مرد، با وجود یک سری شرایط برای او حکم جلب بگیرد.
  • اگر مرد توانایی مالی پرداخت مهریه از نوع عندالمطالبه را نداشته باشد، می‌تواند دادخواست اعسار از مهریه را به دادگاه ارائه کند و در صورت تایید مهریه را به صورت قسطی بپردازد.
  • در مهریه عندالاستطاعه لزومی به ارائه حکم اعسار و تقسیط مهریه وجود ندارد.

سخن پایانی

مهریه عندالمطالبه برخلاف مهریه عندالاستطاعه، بعد از ثبت در هر زمانی که زوجه اراده کند قابل مطالبه خواهد بود و زوج ملزم به پرداخت آن است. این مهریه نیز مانند سایر انواع مهریه از شرایط و قوانینی برخوردار است که در صورت عدم آگاهی از آن‌ها ممکن است دچار مشکلات بسیار بزرگی شوید. پس بهتر است قبل از اینکه مسئله جبران ناپذیری برایتان پیش بیاید حتما در خصوص این مسائل مطالعه کرده و اطلاعات کافی را جمع آوری کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از مشاوره کارمنتو به راحتی به جواب تمام سوالات خود در خصوص مهریه برسید.

اگر درگیر طلاق هستید یا اینکه قصد گرفتن مهریه خود را دارید می‌توانید از خدمات مشاوره کارمنتو برای خانواده و طلاق و مهریه بهره‌مند شوید. مجموعه کارمنتو با دارا بودن 11 حوزه و 31 زیر حوزه و با همکاری که با بیش از 350 مشاور برتر کشور دارد توانسته در خدمات رسانی به مشتریان خود بسیار خوب عمل کند.

شما با مشاوره گرفتن از مشاورین کارمنتو و استفاده از خدمات ارزنده این مجموعه علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها می‌توانید بهترین مشاوره را داشته باشید. مشاورین به بهترین شکل ممکن شما را در راستای رسیدن به هدفتان راهنمایی خواهند کرد تا شما از طریق بهترین و راحت‌ترین راه به هدف خود برسید.

مجموعه کارمنتو از امکانات و ویژگی‌های بسیار عالی دیگری از جمله پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعته، امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع در حوزه‌ها و تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) برخورداراست. کارمنتو با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا، وجود یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما، ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار، نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین)، دارای شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه بودن اطلاعات به مشتریان خود نشان داده است که چقدر آن‌ها برایشان باارزش هستند.

این مجموعه همیشه در تلاش است که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد و شما با انتخاب این مجموعه بی‌نظیر هرگز از انتخاب خود پشیمان نخواهید شد.

در این مقاله در خصوص نحوه گرفتن مهریه عندالمطالبه، مهریه عندالمطالبه و طلاق، مستثنیات دین در مهریه عندالمطالبه و… صحبت کردیم و به این سوال که مهریه عندالمطالبه چگونه است؟ پاسخ دادیم. بسیار متشکریم که تا به انتهای این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول برای مهریه عندالمطالبه

1- مهریه عندالمطالبه یعنی چه؟

مهریه عندالمطالبه به مهریه‌ای گفته می‌شود که زن هر زمان که بخواهد و اراده کند، می‌تواند آن را مطالبه کند. تا هنگامی که مرد مهریه را به زن نپردازد زن می‌تواند از حق حبس مهریه عندالمطالبه خود استفاده کند و تمکین نکند.

2- چگونه مهریه عندالمطالبه را بگیریم؟

با به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر ازدواج و طلاق و دادگاه و یا اداره اجرای ثبت می‌توان مهریه از نوع عندالمطالبه را بگیرید.

3- میزان مهریه عندالمطالبه چقدر است؟

مهریه بصورت عندالمطالبه متناسب با آن مقداری که هنگام نکاح ذکر شده است متغیر است اما طبق قانون جدید فقط 110 سکه می‌باشد و بیشتر از آن تنها در صورتی که مرد توانایی مالی آن را داشته باشد، قابل پرداخت است.

4- مهریه عندالمطالبه قسطی می‌شود؟

بله، در صورتی که دادخواست اعسار مهریه مرد در دادگاه به اثبات برسد مهریه قسطی خواهد شد.

5- آیا مهریه عندالمطالبه حق حبس دارد؟

بله، در صورتی که مرد توانایی پرداخت مهریه تا سقف 110 سکه را داشته باشد و از پرداخت آن خودداری کند، زن می‌تواند حق حبس را برای مرد بگیرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 11 نظر

5 11
مهریه عندالمطالبه چیست؟ شرایط و نحوه گرفتن آن چگونه است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد