استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی با کد ملی در کدام سامانه است؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 22 اردیبهشت 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

احتمالاً تاکنون شنیده یا تجربه کرده‌اید شخصی با آمادگی کامل و تکمیل مدارک و اقدامات لازم برای سفر خارجی آماده شده اما در فرودگاه با اخطار ممنوعیت خروج از کشور روبرو شده است. ممنوع الخروجی وضعیتی است که فردی بنا به دلایل مختلف قضایی، کیفری، مالیاتی، سربازی، عدم مجوز همسر، مشکلاتی در سازمان دارایی و غیره اجازه خروج از کشور را ندارد؛ بنابراین تا زمانی که مشکل رخ‌داده حل نگردد و اتهام فرد پاک نشود فرد به‌هیچ‌وجه حق خروج از کشور را نخواهد داشت.

در این مقاله از کارمنتو به بررسی وضعیت ممنوع الخروج شدن اشخاص به دلایل مالیاتی می‌پردازیم و این موضوع را بررسی می‌کنیم که آیا سازمان امور مالیاتی میتواند مودیان بدهکار را ممنوع الخروج نماید؟. در صورت داشتن هر گونه سؤالی پیرامون استعلام ممنوع الخروج مالیاتی، امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه از طریق کارمنتو برای شما مخاطبان عزیز فراهم شده است.

بنر مالیاتی

منظور از ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی چیست و چه شرایطی را شامل می‌شود؟

در هر کشوری، مالیات بر درآمد دائمی و اصلی کشور به شمار می‌رود که تحت نظارت دقیق و سخت‌گیرانه‌ای توسط مراجع و نهادهای مختلف کشوری و لشکری قرار دارد. کوتاهی در پرداخت بدهی مالیاتی چه به‌صورت عمدی و سهوی منجر به تعقیب و پیگرد قانونی و قضایی تحت عنوان بدهکار مالیاتی می‌گردد. آخرین ضمانت اجرای پرداخت مالیات از سوی مودی مالیاتی که از پرداخت مالیات خودداری کرده است، ممنوع الخروج نمودن آنها توسط سازمان مالیات و دارایی کشور  است.

دارابودن بدهی بیش از حد مجاز مالیاتی به سازمان مالیات کشور منجر به ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی می‌شود. در واقع این اشخاص، باتوجه‌به احتمال فرار مالیاتی، اجازه خروج از کشور خود را نخواهند داشت.

بنابراین، فرد بدهکار مالیاتی جز در موارد محدود و خاص، تا پرداخت کامل بدهی و تسویه بدهی مالیاتی قادر به خروج از کشور نیست و باید در کشور مستقر باشد. به طور معمول بدهکاران مالیاتی از وضعیت ممنوع الخروجی آگاه نبوده و زمانی که برای سفر به فرودگاه می‌روند، توسط بازپرس بررسی گذرنامه، ممنوع‌الخروجی را به اطلاع آن‌ها می‌رسد. ممنوع الخروج مالیاتی حق خروج از کشور را بدون پرداخت بدهی خود نخواهد داشت.  به همین خاطر است که بسیاری از وکلا و مشاوران پیش از هرگونه سفر خارجی توصیه می‌کنند نسبت به استعلام ممنوع‌الخروجی مالیاتی اقدام شود.

لازم به ذکر است که هر بدهی مالیاتی و با هر میزان، الزاماً منجر به ممنوع الخروجی مالیاتی مودی نمی‌شود؛ بلکه برای ممنوع الخروجی شدن از نظر بدهی مالیاتی، لازم است، شرایطی وجود داشته باشد. قانون‌گذار طی ماده 202 قانون مالیات‌های مستقیم سقف بدهی مالیاتی اشخاص مختلف که منجر به صدور حکم ممنوع الخروجی می‌شود را شرح داده است.

چگونه افراد مشمول ممنوع‌الخروجی مالیاتی می‌شوند و حکم آن‌ها چیست؟

به‌طورکلی، اشخاصی که دارای بدهی‌های مالیاتی بیش از حد مجاز (در حدود ۵۰۰ میلیون تومان) به اداره مالیاتی کشور باشند، مشمول حکم ممنوع‌الخروج مالیاتی قرار می‌گیرند.

اما لازم است بدانید ممنوع الخروجی آخرین اقدام حقوقی جهت تسویه بدهی مالیاتی به شمار می‌روند. پیش از ممنوع الخروج نمودن بدهکار مالیاتی مراحل و اقدامات حقوقی و قانونی دیگری باید انجام گیرد. از جمله:

  • در ابتدا با بررسی سازمان امور مالیاتی کشور بدهکاری مالیاتی واحد تولیدی یا غیرتولیدی شخص حقوقی یا حقوقی تا می‌شود. با تأیید رسمی این سازمان، مراحل قانونی بازپس‌گیری بدهی شروع می‌شود.
  • در اولین مرحله، دادستان مالیاتی نسبت به اموال و دارایی‌های بدهکار استعلام خواهد گرفت. در طی این فرایند ضمن روشن‌شدن توان مالی پرداخت بدهی مالیاتی توسط شخص، حساب‌های بانکی و اموال شخص مورد توقیف قرار می‌گیرد.
  • سپس، درصورتی‌که اموال و دارایی‌های بدهکار مورد شناسایی واقع نشود اخطاریه‌ای به‌صورت پیامک برای فرد بدهکار ارسال می‌کند. طی این اخطاریه بدهکار موظف است ظرف یک ماه اموال و دارایی‌های خود را معرفی و بدهی خود را پرداخت کند.
  • در صورت خودداری بدهکار مالیاتی از معرفی اموال و پرداخت بدهی مالیاتی، دادستان انتظامی مالیاتی مطابق ماده ۱۸۸ قرار ممنوع الخروجی، از معاونت دادستان کل کشور، درخواست ممنوع‌الخروجی شخص بدهکار را می‌کند.
  • معاونت دادستانی کل کشور با بررسی شرایط ممنوعی خروجی و تأیید آن، حکم ممنوع الخروجی مالیاتی شخص را به اداره گذرنامه کشور صادر و ارسال می‌کند. لازم به ذکر است این حکم به شخص ابلاغ نمی‌شود.

بنابراین، ممنوع الخروجی بدهکار مالیاتی آخرین کاری است که دادستانی مالیاتی کشور برای جلوگیری از خروج ارز از کشور انجام می‌دهد. در این حالت بدهکار مالیاتی تنها با اخذ استعلام ممنوع‌الخروجی مالیاتی از این حکم دادستانی آگاه می‌شود و تا پرداخت کامل و تسویه‌حساب، حکم صادره ابطال نخواهد شد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سقف بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی چگونه تعیین می‌شود؟

هر بدهی مالیاتی منجر به ممنوع‌الخروجی نمی‌شود؛ بلکه باید از سقف مجاز بدهی‌های مالیاتی گذشته باشد. برای ایجاد ممنوعیت خروج بدهکار توسط دادستان مالیاتی، طبق ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم، فرد بدهکار حقیقی یا حقوقی و واحدهای تولیدی پروانه‌دار یا غیرتولیدی باید شرایط خاصی داشته باشد:

«وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آن‌ها، برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی از بیست درصد (۲۰%) سرمایه ثبت شده و یا مبلغ پنج میلیارد ریال، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی از ده درصد (۱۰%) سرمایه ثبت شده و یا دو میلیارد ریال و سایر اشخاص حقیقی از یک‌صد میلیون ریال بیشتر است، از کشور جلوگیری نماید.»

طبق این ماده، سقف بدهی مالیاتی که منجر به ممنوع الخروجی شخص می‌شود به سه دسته قابل‌تفکیک است:

شخص سقف بدهی مالیاتی ممنوع الخروج مبلغ ممنوع الخروجی مالیاتی
اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری بیست درصد (20%) سرمایه ثبت شده 5 میلیارد ریال
سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی ده درصد (10%) سرمایه ثبت شده 2 میلیارد ریال
سایر اشخاص حقیقی غیرتولیدی - 100 میلیون ریال

بنابراین، در خصوص مبلغ ممنوع الخروج مالیاتی گفتنی است درصورتی‌که بدهی مالیاتی شخص حقوقی تولیدی با پروانه بهره‌برداری، بیش از ۵۰۰ میلیون تومان یا ۲۰% سرمایه آن‌ها گردد، مدیران شخص حقوقی ممنوع‌الخروج می‌شود. اگر فرد حقوقی در یک شرکت غیرتولیدی کار می‌کند، با افزایش بدهی از ۲۰۰ میلیون تومان یا ۱۰% سرمایه ثبت‌شده، شامل ممنوعیت خروج از کشور می‌شود.

اگر بدهی مالیاتی شخص حقیقی با شرکت غیرتولیدی درمجموع بیش از ۱۰ میلیون تومان شود، فرد ممنوع‌الخروج می‌شود. همچنین درصورتی‌که فرد در یک واحد تولیدی سرمایه‌گذاری کرده و بدهی مالیاتی آن بیش از ۱۰% سرمایه یا ۲۰۰ میلیون تومان باشد، باعث ممنوع‌الخروجی شخص حقیقی می‌گردد.

دادستان اداره مالیات کشور با بررسی تمامی این موارد و شرایط بدهی مالیاتی ممنوع الخروج، در صورت نیاز و عدم تمکین، حکم ممنوع‌الخروجی اشخاص حقیقی و حقوقی را صادر می‌کند.

مراحل و نحوه رفع ممنوع الخروجی مالیاتی

با صدور حکم ممنوع الخروجی، امکان خروج فرد از کشور به‌هیچ‌وجه وجود نخواهد داشت؛ مگر این‌که فرد بدهکار دلایل قانونی  برای خروج از کشور ارائه دهد. در این صورت دادگاه با بررسی دلایل و شرایط سفر فرد بدهکار، ممنوع‌الخروج مالیاتی او را رفع می‌کند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

 

رفع ممنوع‌الخروجی مالیاتی همانند صدور این حکم، دارای ضوابط و مراحل قانونی خاص است و طی‌کردن این مراحل و تأیید شرایط قانونی رفع ممنوع الخروجی، دادگاه حق صدور مجوز رفع ممنوع‌الخروجی شخص را دارد. از جمله شرایط و دلایل رفع ممنوع‌الخروج مالیاتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اعتراض به‌حکم:

اگر فرد بدهکار به‌حکم ممنوع‌الخروجی مالیاتی اعتراض کند و طی بررسی دادگاه، برگ تشخیص قطعی مالیات با نظر هیئت حل اختلاف مالیاتی، باطل و دارای خطا اعلام گردد، حکم ممنوع‌الخروجی مالیاتی لغو خواهد شد.

پرداخت بدهی:

با پرداخت و تسویه‌حساب بدهی مالیاتی شخص ممنوع الخروج، اداره مالیاتی مربوطه می‌تواند با صدور نامه مجوز رفع حکم، ممنوعیت خروج از کشور او را رفع کند.

ضمانت پرداخت:

بدهکار مالیاتی می‌تواند با ارائه وثیقه‌های از جمله ملک، ضمانت نامه بانکی یا وجه نقد به میزان بدهی برای ضمانت پرداخت بدهی در آینده استفاده کند و موقتاً مجوز رفع ممنوع‌الخروجی بگیرد. این امر منوط بر این است که فرد توانایی پرداخت بدهی مالیاتی خود را قبل از سفر خارجه خود نداشته و هدف سفرش، ایجاد موقعیت برای پرداخت بدهی باشد.

ابطال ممنوعیت خروج:

اگر هیئت حل اختلاف مالیاتی طبق ماده 216 قانون مالیات‌های مستقیم، رأی ابطال برگ قطعی مالیات را باطل کند. مودی بدهکار می‌توان نسبت به رفع ممنوع الخروجی اقدام کند.

نقض حکم توسط مراجع ذی‌صلاح:

درصورتی‌که رأی صادره از هیئت حل اختلاف مالیاتی، مراجع ذی‌صلاح از جمله دیوان عدالت اداری نقض شود یا حکم ورشکستگی فرد صادر شود، دستور ممنوع الخروجی مالیاتی قابل ابطال خواهد بود.

موارد خاص رفع ممنوع الخروجی مالیاتی

ممکن است شخص ممنوع الخروج برای مالیات عازم سفر حج واجب بوده و ممنوع‌الخروج شده باشد و در این زمان توانایی پرداخت بدهی مالیاتی را نداشته باشد؛ در این صورت طبق بخش دوم ماده ۲۰۲ ق.م.م، با تأیید عدم توانایی فرد در پرداخت بدهی توسط دادستان و قراردادن ضمانت مناسب، فقط برای یک‌مرتبه مجوز رفع ممنوع‌الخروجی وی صادر می‌شود.

لازم به ذکر است شما می‌تواند با اخذ مشاوره معقول به‌صرفه از کارمنتو هر روز و هفته به‌صورت ۲۴ ساعته از هر جای ایران بهترین راه‌حل رفع وضعیت ممنوع الخروجی خود را بیابید.

نحوه استعلام ممنوع خروجی مالیاتی

مودیان مالیاتی می‌توانند از طریق سامانه استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی یا همان درگاه ملی خدمات مالیات سازمان امور مالیاتی کشور، به آدرس my.tax.gov.ir برای استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی و پرداخت قبض مالیات اقدام کنند.

برای استعلام ممنوع الخروجی سازمان مالیاتی، پس از ورود به سایت ممنوع الخروج مالیاتی، نام کاربری که کد ملی شما بوده و رمز عبور وارد و گزینه ورود به پنل کاربری را انتخاب کنید. یک رمز عبور موقت، به شماره همراه شما ارسال می‌شود که باید وارد کنید. روی گزینه استعلام ممنوع الخروجی کلیک کنید. در نهایت وضعیت ممنوع الخروجی شما نمایش داده می‌شود.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه نحوه استعلام بدهی مالیاتی ممنوع الخروجی دریافت نمایید.

نحوه استعلام ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی با کد ملی

شما به‌عنوان یک تاجر دوراندیش و موفق، برای عدم برهم‌خوردن برنامه‌ریزی کاری و زمان‌بندی تجارتتان، بهتر است قبل از شروع مقدمات سفرهای کاری یا تفریحی خود، استعلام ممنوع‌الخروجی مالیاتی یا کیفری انجام دهید. با استعلام ممنوع خروجی مالیاتی می‌توانید در صورت وجود مشکل، آن را قبل از وقوع حل کنید.

سازمان امور مالیاتی کشور برای آگاهی اشخاص از وضعیت ممنوع‌الخروجی، اقداماتی را فراهم کرده است. از جمله این اقدامات، استعلام ممنوع‌الخروجی مالیاتی با کد ملی به‌صورت آنلاین است.

برای اخذ استعلام ممنوع‌الخروجی مالیاتی با کد ملی وارد سامانه استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی یا همان درگاه ملی خدمات مالیات سازمان امور مالیاتی کشور، با آدرس my.tax.gov.ir شوید. سپس با استفاده از کد ملی، با کلیک روی گزینه استعلام ممنوع‌الخروجی، از وضعیت خود، آگاه شده و قبوض بدهی‌های مالیاتی خود را پرداخت نمایید.

سامانه استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی

معمولاً اشخاص زمانی از ممنوع الخروجی خود، آگاه می‌شوند که در گیت فرودگاه از عبور آنها جلوگیری شود. این امر منجر به تحمیل هزینه‌های بسیاری به شخص می‌گردد. راه‌حل قانونی اجتناب از چنین موقعیت ناخوشایندی استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی است.

هر مودی مالیاتی می‌تواند با مراجعه به سامانه استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی از وضعیت ممنوع الخروجی خود، مطلع و در صورت ممنوع الخروج بودن، پیش از سفر خارجی، ممنوع الخروجی خود را رفع کند.

سامانه استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی، درگاه ملی خدمات مالیات سازمان امور مالیاتی کشور، به آدرس my.tax.gov.ir است. مودیان مالیاتی، می‌توانند برای استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی خود و پرداخت بدهی مالیاتی و جرایم مالیاتی آن، از این سامانه استفاده کنند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مراحل استعلام اینترنتی ممنوع الخروجی

نحوه استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی، از طریق ورود به سامانه مزبور به شرح زیر است:

  • مراجعه به سایت ثبت من: ابتدا آدرس درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به آدرس https://my.ssaa.ir/portal را در مرورگر دستگاه خود جست‌وجو کرده و پس از ورود به سامانه، نام کاربری که کد ملی شما بوده و رمز عبور خود را وارد کنید و گزینه ورود به پنل کاربری را انتخاب کنید.
  • ورود به بخش استعلام ممنوع الخروجی: پس از ورود به‌حساب کاربری، از بخش خدمات و زیرمجموعه اجرای اسناد رسمی استعلام ممنوع الخروجی را انتخاب کنید.
  • ثبت مشخصات: در پنجره باز شده، مشخصات خواسته شده را وارد و سپس دکمه بررسی را انتخاب کنید. پس از مدتی سایت وضعیت بدهی مالیاتی و ممنوع الخروجی را نشان خواهد داد.

استعلام میزان بدهی مالیاتی

این ۴ روش برای استعلام میزان بدهی مالیاتی وجود دارد:

  • مشاهده سوابق و بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با استفاده از کد ملی:

با این شیوه افراد حقیقی می‌توانند با واردکردن کد ملی خود، سوابق و بدهی مالیاتی خود را بررسی کنند.

  • استعلام بدهی و سوابق مالیاتی با استفاده از شناسه ملی:

با این روش، افراد می‌توانند با واردکردن شناسه ملی، بدهی و سوابق مالیاتی خود را مشاهده کنند

  • استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با سامانه آسان ثبت:

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی از این سامانه قابل‌انجام است.

  • استعلام سوابق مالیاتی اصناف و اشخاص حقیقی دارای مغازه از طریق نرم‌افزار مالیات پروانه کسب.
Please select another listing to show to avoid recursion.

حکم ممنوع‌الخروجی تا چه مدت طول می‌کشد؟

مدت‌زمان ممنوع‌الخروجی شخص بدهکار طبق ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری بر اساس اهمیت جرم فرد و دلایل حقوقی بدهی، می‌تواند متفاوت باشد. دادگاه با بررسی میزان بدهی و دلایل عدم پرداخت و تأخیر در تسویه‌حساب، حکم عدم خروج فرد از کشور را صادر می‌کند که عموماً مدت آن ۶ ماه یک‌بار در نظر گرفته می‌شود. البته دادستان می‌تواند این حکم را پس از ۶ ماه مجدداً تمدید نماید.

اگر فرد بدهکار بخواهد نسبت به این حکم اعتراضی وارد کند، پس از گذشت ۲۰ روز از صدور حکم، می‌تواند به مراجع قانونی مربوطه مراجعه کرده و درخواست تجدیدنظر نماید. در صورت تأیید خطا در ممنوع‌الخروجی، دادگاه درخواست ممنوعیت خروج شخص از کشور را به دادستان اطلاع داده و حکم پس از طی زمان موردنیاز، نقض می‌شود.

سخن پایانی

از جمله مهم‌ترین اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور، جهت الزام مودیان بدهکار، به پرداخت بدهی مالیاتی آنها، ممنوع الخروج کردن این اشخاص است. صدور قرار ممنوع الخروجی مالیاتی، دارای شرایط و مراحل خاصی است و ممنوع الخروج بدهی مالیاتی، جز در موارد مصرح در قانون، نمی‌تواند برای لغو قرار اقدامی کند. اطلاع از بدهی مالیاتی و ممنوع الخروجی از طریق سایت استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی فراهم شده است.

کارمنتو با فراهم‌کردن ارتباط با بیش از ۳۵۰ مشاور برتر کشور در ۱۱ حوزه و 31 زیر حوزه آماده است شما را دررابطه‌با مسائل پیرامون ممنوع الخروج بودن مالیاتی پشتیبانی کند.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 15 نظر

4 15
استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی با کد ملی در کدام سامانه است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد