ترک کار چیست و چه قوانینی دارد؟

مدت مطالعه: 16 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 16 دی 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

هر کارمند و کارگری که در شرکت‌ها و واحدهای خصوصی و دولتی مشغول به کار است، قرارداد کار مشخصی با کارفرمای خود دارد؛ بر طبق این قرارداد، زمان شروع و پایان همکاری دو طرف مشخص شده است. یعنی کارمند می‌داند که در چه زمانی دیگر تعهد خاصی به شرکت خود ندارد و تا چه زمانی موظف به انجام وظایف کاری خود است.

اما ممکن است که فرد در طی قرارداد خود، بنابر شرایط و مشکلات خاصی، دیگر تمایلی به کار در آن شرکت را نداشته باشد؛ در این زمان، دو موقعیت مختلف برای کارمند به وجود می‌آید.

در شرایط اول، فرد به صورت قانونی استعفانامه خود را تنظیم می‌کند و به دست رئیس می‌رساند که کاملا عادی است. اما در شرایط دیگر، فرد به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی، دیگر در محل کار خود حاضر نمی‌شود و ترک کار می‌کند.

قطعا ترک کار عواقب خوبی برای کارمند ندارد؛ بنابراین اگر شما هم قصد ترک کار دارید، پیشنهاد می‌کنیم که قوانین و شرایط آن را در این مقاله از وبسایت کارمنتو مطالعه کنید.

بنر بیمه

منظور از ترک کار چیست؟

برای شناخت قانون ترک کار، ابتدا باید بفهمیم که ترک کردن کار به عنوان کارگر دقیقا چه معنی دارد. همان‌طور که گفتیم، وقتی با کارفرما قرارداد بنویسید و هر دو طرف آن را امضا کنند، ملزم به رعایت تمام بندها و مواد آن خواهید شد.

بند اول دستورالعمل شماره 17 روابط کار (منتشر شده توسط وزارت کار و امور اجتماعی در سال 90)، ترک کار به معنای فسخ یک‌جانبه قرارداد از طرف کارگر، بدون مجوز قانونی است. در ترک کار، کارگر باید قصد و نیت انجام این کار را به صورت حقوقی داشته باشد. پس اگر این قصد وجود نداشته باشد، صرف عدم حضور در کارگاه، ترک کار محسوب نمی‌شود».

فراموش نکنید بعضی از مزایا هستند که فقط در صورت اعلام قبلی شما به کارفرما، تعلق می‎گیرند. در واقع اگر بدون اطلاع‌رسانی به کارفرما و منابع انسانی شرکت، به صورت ناگهانی و بی‌دلیل از ادامه همکاری خودداری کنید، شما ترک کار کرده‌اید و ممکن است نتوانید سنوات و مطالبات خودتان را طلب کنید.

اما اگر چند روز سر کار نروید، ترک کار اتفاق نیفتاده است. طبق قانون، ترک کار بدون قرارداد از شرکت رفتن، ممکن است برای شما عواقب قانونی و حقوقی به دنبال داشته باشد. پس اگر می‎خواهید از محل کار خود بیرون بیایید، بهتر است به صورت اصولی این فرایند را طی کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

قانون ترک کار وزارت کار چگونه است؟

در قانون کار، اشاره مستقیمی به قوانین مربوط به ترک کار نشده است؛ در ماده 21 قانون کار، اشاره‌هایی درباره شرایط خاص تمام شدن قراردادهای کاری هم شده است. بر این اساس، افراد در صورت فوت، بازنشستگی، از کارافتادگی و استعفا از کار می‌توانند ترک کار کنند و دیگر فعالیت نداشته باشند.

از طرفی با توجه به ماده 25 قانون کار، هر زمان که قرارداد کار برای مدت زمان موقت یا برای انجام کار خاصی تنظیم شده باشد، هیچ کدام از طرفین اجازه فسخ آن را ندارند. بر این اساس، ترک کار توسط کارگر و فسخ قرارداد به صورت یک‌طرفه، غیر قانونی است.

مراحل قانونی و اصولی ترک کار

ماده 25 قانون کار بیان می‎کند که هرگاه قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین منعقد شده باشد، هیچ یک از طرفین به‌تنهایی حق فسخ آن را ندارند. این یعنی همان‌طور که کارفرما حق ندارد سرخود و بی‌دلیل بندهای قرارداد شما را نقض کند (مثلا از دادن حقوقتان خودداری کند)، شما هم نمی‌توانید به صورت ناگهانی محل کارتان را ترک کنید. برای استعفا طبق قانون ترک کار، واجب است که این مراحل را طی کنید:

باید 30 روز پیش از ترک محل کار، استعفای خود را به کارفرما اطلاع بدهید. این در صورتی است که قرارداد شما به اتمام نرسیده باشد و در مدت قرارداد قصد ترک کار را داشته باشید (ماده 21 قانون کار). وقتی قرارداد تمام شده باشد، دیگر وظیفه‌ای برای ماندن در محل کار خودتان ندارید.

استعفانامه خود را به صورت کتبی و رسمی، طبق قوانین داخلی شرکت بنویسید. هر شرکتی قوانین خودش را برای استعفا دارد، و ممکن است مدیریت فقط آن را قبول داشته باشد. پس پیش از نوشتن استعفا، سری به منابع انسانی بزنید و جزئیات را بپرسید.

طبق قانون ترک کار تامین اجتماعی، یک ماه بعد از نامه کتبی استعفای کارتان، باید به کار ادامه بدهید تا کارفرما مهلت جایگزینی نیرو داشته باشد. بعضی از کارفرمایان، ممکن است طبق قانون داخلی شرکت به شما اعلام کنند که نیازی نیست یک ماه در سازمان بمانید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

قوانین ترک محل کار

با توجه به ماده قانون ترک کار، ترک محل کار تنها با شرایط خاصی امکان‌پذیر است؛ اما در این قسمت، دو موضوع وجود دارد که آیا کارگر، قرارداد کار داشته است یا بدون قرارداد، ترک کار کرده است؟ هر کدام از این شرایط، قانون مخصص به خود را دارد. بنابراین در ادامه هر کدام از قوانین ترک کار را شرح می‌دهیم:

  • قانون ترک کار با قرارداد

طبق قانون، ترک کار برای تمامی کارمندان و کارگران غیر مجاز است و توجیه قانونی ندارد؛ اما در برخی از مواقع هم عدم حضور کارمند در محل کار، به معنای ترک کار نیست. این موضوع خصوصا برای کارمندان با قرارداد کار، بیشتر اتفاق می‌افتد. اما در حالت کلی، اگر کارمند یا کارگری با داشتن قرارداد کار، قصد ترک کار قبل از اتمام قرارداد داشته باشد، باید استعفا دهد.

استعفا نوع قانونی ترک کار است. توجه داشته باشید که اگر کارگر محل کار خود را قبل از اطلاع‌رسانی به مدیر و نداشتن دلیل منطقی ترک کند، مشکلات زیادی را برای کارفرما به وجود می‌آورد.

بنابراین کارفرما هم می‌تواند بر اساس قوانین ترک کار در تامین اجتماعی، از فرد شکایت کند. از طرفی دقت کنید که حتی فرد بعد از تمام شدن مدت زمان قرارداد خود هم اجازه ترک کار را ندارد و در هر صورت باید اطلاع قبلی انجام شود.

  • قانون ترک کار در صورت نداشتن قرارداد

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که در صورت نداشتن قرارداد، قوانین ترک کار چیست؟ آیا در این شرایط کارگر می‌تواند هر زمان که بخواهد، ترک کار کند؟ در پاسخ باید بگوییم که هر کارگری که در نقش‌های خاصی مشغول به کار است، مسئولیت کار خود را قبول کرده است. بنابراین کارفرما مطمئن است که آن شخص، کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

فرقی ندارد که کارگر قرارداد کار داشته باشد یا بدون قرارداد مشغول به فعالیت است؛ چرا که در هر صورت باید وظایف خود را انجام دهد. اگر به هر دلیلی این کارگر ترک کار بدون قرارداد کند، کارفرما ضرر می‌بیند و می‌تواند برای این کار شکایت کند.

بر این اساس، اگر فکر می‌کنید که چون قرارداد کار تنظیم نکرده‌اید، می‌توانید هر زمان که بخواهید ترک کار کنید، کاملا در اشتباه هستید. حتی در همین شرایط هم کارفرما می‌تواند رابطه بین خود و کارگر را اثبات کند و بابت ترک کار کارگر بدون قرارداد هم خسارت بگیرد.

عواقب ترک کار توسط کارگر در قانون کار چیست؟

وقتی که کار خود را با استعفای کتبی ترک کنید، هیچ کارفرمایی حق ندارد شما را از این اقدام منع کند. اما اگر بدون هیچ دلیل و اعلام قبلی از شرکت بیرون بیایید، طبق قانون ترک کار، سازمان شما این حق را دارد که دعوای «اثبات ترک کار» را علیه شما طرح کند.

مرجع حل اختلافات کارگر و کارفرما، مسئول رسیدگی به این پرونده است. البته که کارفرما باید ترک کار توسط کارگر را با مدارک و شواهد، اثبات کند. در صورت اثبات این مسئله، ممکن است کارفرما خسارت طلب کند.

اگر کارگر به دلایلی چند روز از کار غیبت کند اما قصد فسخ قراردادش را نداشته باشد، اما کارفرما این مسئله را مبتنی بر ترک کار دانسته و او را اخراج کند، شکایت می‎تواند از طرف کارگر و علیه کارفرما صورت بگیرد.

اما در صورت ترک کار، تکلیف سنوات کارگر چه خواهد شد؟ بیایید حالات مختلف را بررسی کنیم:

اگر کارگر قرارداد کاری دائم داشته باشد و کارش را ترک کند، حق سنوات به او تعلق نخواهد گرفت. این مسئله در قانون کار آورده شده و قانون‌گذار برای ترک کار، مزایایی برای فرد در نظر نگرفته است.

اگر کارگر قرارداد موقت داشته باشد (و در هنگام اتمام هر قرارداد سالانه، سنوات قرارداد قبلی خود را گرفته باشد)، سنوات یا مزایای پایان کار به او تعلق نخواهد گرفت. اما اگر سنواتی نگرفته باشد، تمام مطالبات بعد از ترک کار به او تعلق می‌گیرد.

همچنین کارگر در صورت ترک کار ارادی (اخراج یا تعدیل نشدن) نمی‌تواند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شود؛ این مورد هم جزو عواقب ترک کار کارگر است.

عواقب ترک کار توسط کارگر در قانون کار

ترک کار کارگر

ترک کار هم مانند دیگر امور اداری، قانون و مقررات خاص خود را دارد؛ از همین رو هیچ شخصی اجازه ترک کار بدون رعایت قانون را ندارد. اما برخی از کارگران با دلایل مختلفی، پل‌های پشت سر خود را با ترک کار بدون رعایت قانون خراب می‌کنند و به کارفرمای خود هم آسیب می‌رسانند. برخی از مهمترین موارد درباره دلایل ترک کار و قانونی بودن این کار در زیر آمده است:

  • ترک کار از طرف کارگر به صورت قانونی و غیر قانونی  و دلایل ترک کار کارگر

چنانچه که فرد بدون اطلاع قبلی به کارفرما اقدام به ترک کار از محل خود داشته باشد، باید جریمه پرداخت کند؛ اما این کار در صورتی جلوه قانونی دارد که 30 روز قبل از ترک کار، به کارفرما اطلاع‌رسانی شود. اما اگر به دنبال برخی از دلایل ترک کار کارگر هستید، موارد زیر را مطالعه کنید:

1.ترک کار بعلت عدم پرداخت حقوق

یکی از مهمترین دلایل کارگران برای ترک کار، حقوق و مزایای کارگر است. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان، حقوق و مزایای کارگران خود را در زمان معین پرداخت نمی‌کنند و باعث ایجاد نارضایتی در بین آن‌ها می‌شوند.

همین موضوع سبب می‌شود که برخی از کارگران هم ترک کار کنند. البته توجه کنید که ترک کار به علت عدم پرداخت حقوق هم اصلا قانونی و درست نیست؛ چرا که این گونه از افراد می‌توانند برای دریافت حق و حقوق خود، به اداره کار بروند.

2. مدیریت نامناسب

در برخی از مواقع، مدیر شرکت توانایی پشتیبانی درست از تمامی کارگران خود را ندارد و مسئولیت‌پذیر نیست. کارکنان نیاز به تشویق و قدردانی‌های لفظی از سمت مدیران خود دارند؛ اما زمانی که مدیران این کار را انجام ندهند، کارگران هم نمی‌توانند با آن‌ها کنار بیایند و در نتیجه، ترک کار را انتخاب می‌کنند.

3. استرس بیش از اندازه در کار

زمانی که شرایط کاری برای کارگران سخت شود، آن‌ها دچار استرس و اضطراب می‌شوند و نمی‌توانند به درستی کار کنند. حالا زمانی که فشار کاری و استرس بیش از اندازه‌ای به فرد وارد شود، مجبور به ترک کار می‌شوند.

توجه داشته باشید که علت‌های مختلفی مانند بیماری و مشکلات شخصی هم برای ترک کار وجود دارد. در واقع انگیزه‌های فرد برای ترک کار بسیار زیاد است؛ اما ما در این قسمت، تنها به چند مورد از آن‌ها اشاره کردیم.

تفاوت ترک کار و انواع دیگر خاتمه کار

افراد به دلیل‌های مختلفی در محل کار خود حاضر نمی‌شوند؛ بنابراین ترک کار با دیگر مدل‌های اتمام کار متفاوت است. با این وجود، برای آن که تشخیص درستی درباره هر کدام از علت‌ها و انواع عدم حضور در محل کار داشته باشید، باید با انواع خاتمه کار آشنا شوید.

یکی از موارد مهم درباره عدم حضور کارگر، غیبت است. گاهی از مواقع کارگران با قرارگیری در برابر مشکلات و شرایط خاصی، نمی‌توانند در محل کار خود حاضر شوند. بنابراین در این زمان‌ها، ترک کار تامین اجتماعی صورت نمی‌گیرد و فرد تنها غیبت کاری داشته است.

از طرفی نوع دیگری از قطع همکاری، استعفا است. بر طبق قانون کار، هر کارگر و کارمندی با قرارداد دائم و موقت، اجازه استعفا از کار را دارد. استعفا دادن به معنای قطع همکاری کارگر با داشتن دلیل موجه و قانونی است. بر خلاف ترک کار قبل از اتمام قرارداد که فرد بدون اطلاع قبلی قطع همکاری می‌کند، در استعفا حتما اطلاع قبلی وجود دارد. همچنین استعفا کاملا قانونی است و ترک کار، جلوه قانونی ندارد.

از طرفی در برخی از شرایط دیگر مانند رسیدن به سن بازنشستگی، بیماری، مشکلات جسمی هم فرد مجبور به اتمام کار می‌شود که با ترک کار غیر قانونی فرق دارد.

نحوه درخواست ترک کار کارگر به کارفرما

هر کارگر که به دنبال ترک کار بیمه تامین اجتماعی به شکل کاملا قانونی باشد، باید مراحل خاصی را برای ترک کار طی کند. در واقع ترک کار به صورت قانونی، همان استعفا است. بنابراین مراحل قانون ترک کار با قرارداد را به شما معرفی می‌کنیم:

در مرحله اول، باید بین 2 تا 4 ماه قبل ار ترک کار،  تصمیم خود را با کارفرما در میان بگذارید. برای این کار لازم است که نامه رسمی تنظیم کنید و در آن، علت‌های قانع کننده‌ای متناسب با قانون ترک کار بیمه تامین اجتماعی را بنویسید. توجه داشته باشید که نامه ترک کار و استعفا، باید بر اساس شرایط و قوانین خاص خود نوشته شود.

همچنین بعد از ارائه نامه استعفا، باید متنظر نتیجه آن در خصوص قبول یا رد شدن آن بمانید. ترک کار کارگر تنها با رعایت این مراحل قانونی است؛ در غیر این صورت کارفرما می‌تواند از کارگر برای ترک کار در لیست بیمه شکایت کند.

  • نمونه نامه ترک کار کارگر

برای آن که نحوه نوشتن درخواست ترک کار براش شما آسان‌تر شود، می‌توانید از نمونه فرم ترک کار زیر استفاده کنید:

خدمت ریاست محترم شرکت…

با عرض سلام و ادب

احتراما به استحضار می‌رساند که اینجانب خانم/آقای…. با سمت……… به شماره ملی….. از تاریخ….. تا مورخه….. در این شرکت مشغول به کار بوده‌ام که از تاریخ ……… دیگر قادر به همکاری با این شرکت نیستم و درخواست استعفا دارد.

لذا خواهشمند است با استعفا اینجانب موافقت نموده و اقدامات لازم را دستور دهید. ذکر دلایل….

با تشکر از زحمات شما و تمامی مجموعه، مراتب جهت اعلام خدمتتان ارسال می‌گردد.

توجه کنید که متن نامه ترک کار، باید ساده، رسمی، کوتاه و کاملا با احترام باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که قبل از نوشتن نامه مربوط به قانون ترک کار کارگر، حتما با یکی از مشاوران بیمه و قانون کار کارمنتو کمک بگیرید؛ چرا که نحوه نوشتن نامه، تاثیر زیادی بر قبول یا رد درخواست شما دارد.

ادعای خسارت ترک کار از کارگر در چه صورت ممکن است؟

با توجه به فرم ترک کار، اگر کارگری به صورت قانونی ترک کار کند، هیچ کارفرمایی نمی‌تواند ادعای خسارت کند؛ اما شرایط خاصی وجود دارد که کارگر باید ضرر و زیان‌های وارد شده به کارفرمای خود را جبران کند.

  • در چه صورتی کارفرما می‌تواند به جهت ترک کار توسط کارگر مطالبه جبران خسارت نماید؟

در قاعده کلی، کارگر باید وظایف خود را در هر شرایطی به نحو احسن انجام دهد. زمانی که کارفرما کاری به دست کارگر می‌سپارد، روی انجام آن حساب باز می‌کند. قطعا وقتی که کارگر بعد از مدتی، از زیر کار خود شانه خالی کند و به طور ناگهانی ترک کار کند، خسارت زیادی به کارفرما وارد می‌کند.

اگر کارفرما بتواند با استفاده از مدارک و قراردادهای مختلف، ترک کار تامین اجتماعی را به مراجع مربوط به اداره کار اثبات کند، می‌تواند تقاضای دریافت خسارت هم داشته باشد. البته توجه داشته باشید که دریافت خسارت از کارگر، تنها در صورت رها کردن کار توسط کارگر بدون اطلاع قبلی کارفرما اتفاق می‌افتد.

  • آیا مطالبه خسارت در صورت ترک کار از کارگر بدون وجود قرارداد امکان پذیر است؟

در حالت کلی قراردادهای کار به دو شکل کتبی و شفاهی بین کارگر و کارفرما تنظیم می‌شود؛ اما برخی از افراد هم بدون قرارداد با یکدیگر فعالیت کاری خود را شروع می‌کنند. قطعا شروع کار بدون قرارداد، اصلا برای هر دو طرف مناسب نیست. مثلا اگر قراردادی بین کارگر و کارفرما وجود نداشته باشد، مشکلاتی مانند ترک کار کارگر بدون قرارداد به وجود می‌آید.

برای دریافت خسارت از کارگر، باید سند و مدارک مختلفی از جمله قرارداد کاری وجود داشته باشد. اما باز هم اگر قرارداد بین دو طرف وجود نداشته باشد هم امکان دریافت خسارت وجود دارد.

اما قبل از هر چیزی، باید رابطه کارفرما و کارگر اثبات شود. البته اثبات این موضوع هم اصلا آسان نیست و نیاز به وقت و تخصص کافی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای این کار، از خدمات مشاوره تلفنی آنلاین وبسایت کارمنتو استفاده کنید.

بیمه

درمورد قوانین قانون ترک کار سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

نحوه شکایت از کارگر به علت ترک کار

هر کارفرمایی، کارگران و کارمندانش را برای انجام کار استخدام کرده و اگر چیزی مانع انجام این کار شود (از جمله ترک ناگهانی کار توسط کارگر)، قطعا خساراتی به کارگاه، سازمان یا شرکت وارد خواهد شد. اگر کارگر بدون اطلاع قبلی و دلیل موجه ترک کار کند، کارفرما ابتدا باید با مدارک و مستندات (مدارک حضور و غیاب، قرارداد کارگر، بیمه‌های پرداخت شده و…) به اداره کار مراجعه کرده و از کارگرش شکایت کند.

سپس شکایت او ثبت شده و به هیئت تشخیص اداره کار فرستاده می‎شود. کارشناسان این هیئت طبق رویه دعاوی معمول، سعی می‎کنند بین طرفین صلح و سازش ایجاد کنند. اگر صلح اتفاق نیفتاد، دلایل و مدارک هر دو طرف بررسی شده و رای به نفع یکی از آن‌ها صادر می‌شود. اگر کارفرما بتواند ثابت کند که «در اثر ترک کار توسط کارگر» متحمل خسارت شده، این خسارت از کارگر دریافت خواهد شد.

  • نمونه متن شکایت کارفرما از کارگر به علت ترک کار

برای ارائه درخواست شکایت کارفرما از کارگر بابت ترک کار، باید نامه‌ای به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهر فرد ارائه شود. برای نوشتن این نامه اداری هم باید برخی از نکته‌ها رعایت شود. از همین رو برای آن که مشکلی در نوشتن نامه نداشته باشید، نمونه متن شکایت کارفرما از کارگر را در ادامه ذکر می‌کنیم:

ریاست محترم اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان…….

با سلام و عرض ادب

احتراما اینجانب …………… به عنوان خواهان پرونده، به استحضار میرساند که سرکار خانم/ جناب آقای…………… که طبق قرارداد کارآموزی مورخ …………..، برای مدت 1سال، به عنوان کارگر در شرکت ………، مشغول به کار بوده است؛ اما در حالی که طبق قانون کار و مفاد قرارداد منعقد شده، ملزم به 2 سال کار در شکرت بوده، بدون عذر موجه، کار خود را ترک نموده‌اند.

لذا با تقدیم این دادخواست، مستندا به تبصره ماده 114 قانون کار، محکومیت نام برده، به پرداخت خسارت مندرج در ماده………. قرارداد کار مورخ……….، از آن مرجع قانونی، مورد استدعا می‌باشد.

نمونه دیگری از این متن شکایت بر اساس قانون ترک کار بدون قرارداد یا با قرارداد هم شامل موارد زیر است:

با سلام و عرض ادب

احتراما به استحضار می‌رساند خانم/ آقای …… با سمت ……… به شماره ملی …….. در این شرکت مشغول به کار بوده‌اند که از تاریخ……… اقدام به ترک کار خود نموده و دیگر به محل کار خود مراجعه ننموده‌اند. مراتب جهت اعلام، خدمتتان ارسال می‌شود.

با تشکر و تجدید احترام

مهلت اعلام ترک کار توسط کارگر

طبق قانون ترک کار، هر کارگر باید 30 روز قبل از ترک شرکت، استعفای خود را به صورت کتبی به مدیریت تقدیم کند. بعد از این 30 روز، کارفرما به هیچ عنوان نمی‌تواند شما را در شرکت نگه دارد و اگر اصرار یا اجباری در کار باشد، غیرقانونی است.

فراموش نکنید که بعضی از شرکت‌ها قوانین داخلی مخصوص به خودشان را دارند. شاید قانون کار شما را ملزم به اطلاع سی‌روزه بکند، اما  ممکن است در قرارداد شما بندی وجود داشته باشد که طبق آن باید مدت طولانی‌تری در سازمان بمانید، یا به تعلیم نیروی جدید کمک کنید یا… بهتر است هنگام امضای قرارداد در ابتدای همکاری، تمام بندهای استعفا را به دقت بخوانید و در صورت مغایرت با متن قانون کار، درموردشان از کارفرمای خود سوال کنید.

آیا امکان برگشت به کار بعد از ترک کار وجود دارد؟

در حالت کلی، بازگشت به کار بعد از ترک کار، بستگی زیادی به دلیل و چگونگی ترک کار کارگر دارد. مثلا کارگرانی که تا 15 روز بعد از استعفای خود پشیمان شوند، می‌توانند استعفای خود را پس بگیرند و دوباره به کار خود بازگردند. اما توجه کنید که این موضوع، برای شخصی است که به صورت قانونی و با اطلاع قبلی ترک کار کرده باشد و حکم استعفا خود را گرفته باشد.

از طرفی حتی کارگری که به دلیل‌ های منطقی اخراج شده باشد هم می‌تواند به شغل قبلی خود برگردد و حق و حقوق قانونی خود را دریافت کند. حتی در این شرایط، اگر کارفرما اجازه بازگشت کارگر به کار را نداد، فرد باید در مدت 30 روز به هیئت تشخیص روابط کارگر و کارفرما برود و به صورت قانونی درخواست بازگشت به کار دهد.

اما طبیعتا اگر کارگر با اراده خود و بدون طی کردن روند قانونی ترک کار کند و کارفرما را دچار ضرر و زیان کند، نباید انتظار بازگشت به کار را هم داشته باشد و این کار کمی سخت‌تر انجام می‌شود.

فسخ قرارداد کار به دلیل ترک کار از طرف کارگر

قبل از هرچیزی، باید مفهوم فسخ قرارداد کار را بدانید. به طور کلی اجازه بر هم زدن قرارداد کار به دست کارگر و کارفرما، فسخ قرارداد نامیده می‌شود. فسخ قرارداد در بین قراردادهای دائم و موقت، متفاوت است؛ اما بر طبق قانون، هیچ کدام از طرفین قرارداد اجازه فسخ قرارداد را بدون رعایت شرایط خاصی ندارند.

مثلا قصور در انجام آیین نامه‌های انضباطی کارگاه، یکی از شرایط فسخ قرارداد کار برای کارفرما است. همچنین حتی اگر در قرارداد کار موقت، غیبت کارگر بیشتر از 7 روز شود، کارفرما می‌تواند قرارداد بین دو طرف را فسخ کند.

از طرفی در قراردادهای کار دائم، کارگر با اراده خود می‌تواند دیگر کار نکند. توجه کنید تنها زمانی که کارگر اجازه فسخ قرارداد را دارد، مدت زمان بعد از استعفا است.

سامانه ترک کار تامین اجتماعی

با توجه به غیر حضوری شدن روند اداری امور مربوط به بیمه، بسیاری از افراد به دنبال سامانه ترک کار تامین اجتماعی هستند. اما باید بگوییم که سامانه مربوط به ترک کار، همان سامانه تامین اجتماعی است. بر این اساس، شما می‌توانید برای ثبت ترک کار، نام کاربری و رمز عبور خود را در سایت وارد کنید و وارد پرتال شخصی خود شوید. البته قبل از این کار، باید در سایت تامین اجتماعی ثبت نام کنید. توجه داشته باشید که در پرتال تامین اجتماعی، انواع خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی وجود دارد که یکی از آن‌ها، ثبت ترک کار کارگر و ارسال ترک کار در لیست بیمه است.

تفاوت غیبت و ترک کار

وقتی کارگری کارش را ترک می‌کند، به صورت خودکار از کارگاه غایب خواهد بود. اما هر غیبتی به معنای ترک کار نیست. در غیبت، قصد فسخ قرارداد وجود ندارد. هر شرکتی در قوانین داخلی خودش، تعدادی روز در ماه را مشخص می‌کند که (علاوه بر انواع مرخصی قانونی) کارگر می‌تواند غیبت داشته باشد. بعد از گذشتن از این حد، ممکن است خود کارفرما اقدام به هشدار دادن و سپس اخراج کارگر کند. هرچه مدت ترک کار بیشتر باشد و کارگر نیز از طریق راه‌های ارتباطی پاسخی به کارفرما ندهد، ظن ترک کار قوی‎تر خواهد بود.

بر طبق دستورالعمل شماره 17 وزارت کار و امور اجتماعی، غیبت با ترک کار متفاوت است. در غیبت تنها دلیل عدم حضور در محل کار، مشکلات به وجود آمده برای کارگر است. مثلا ممکن است که ترک کار به علت بیماری باشد. اما در ترک کار، فرد با قصد عدم همکاری در محل کار خود حضور پیدا نمی‌کند. البته در برخی از مواقع هم غیبت طولانی، به معنای عدم تمایل به ادامه همکاری است که تشخیص آن بر عهده اداره کار است.

نتیجه گیری

متاسفانه بیشتر افراد دقیقا نمی‌دانند که  ترک کار چیست و چه قوانینی برای آن وجود دارد. کارگران تنها با رعایت روال قانونی می‌توانند ترک کار کنند؛ اما اگر هر شخصی تنها با میل و اراده شخصی خود، تصمیم به ترک کار بگیرد، باید خسارت‌های وارد شده به کارفرما را جبران کند.

البته دریافت خسارت از کارگر به دلیل ترک کار و عواقب ترک کار، نیاز به تخصص و مهارت دارد؛ از همین رو اگر در این زمینه دانش کافی را ندارید، می‌توانید از مشاوران گروه کارمنتو کمک بگیرید.

مشاوران کارمنتو در 7 روز هفته و در 24 ساعت شبانه روز آماده خدمت‌رسانی به شما هستند و از شما پشتیبانی می‌کنند. همچنین اطلاعات شما به صورت محرمانه نزد مشاوران باقی می‌ماند. از طرفی تنوع حوزه‌ها و خدمات کارمنتو زیاد است و در هر زمینه‌ای به شما کمک می‌کند. تعرفه مشاوره تلفنی در کارمنتو، بر اساس نرخ معقول بازار تعیین می‌شود و برای اطمینان بیشتر، امکان شارژ رایگان را هم برای مشاوره اولیه وجود دارد.

شما می‌توانید با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا با مشاوران ارتباط برقرار کنید و وضعیت مشاور را به صورت آفلاین و آنلاین مشاهده کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درباره قانون ترک کار

1.اگر کارگری ترک کار کند سنوات تعلق میگرد؟

اگر کارگر با قرارداد کاری دائم ترک کار کند، سنوات و مزایایی به آن تعلق نمی‌گیرد. همچنین برای افراد با قرارداد کار موقت هم سنوات وجود ندارد؛ اما مطالبات ترک کار تعلق می‌گیرد. برای کارگرانی که ترک کار ارادی کرده‌اند، مزایای بیمه بیکاری وجود ندارد.

2.تا چند روز بعد از ترک کار میتوان شکایت کرد؟

بر اساس قانون ترک کار، کارگر هر زمان که بخواهد، می‌تواند برای دریافت حقوق و دستمزد شکایت اقدام کند؛ اما کارفرما زمانی که از صحت ترک کار بدون رعایت قانون مطمئن شد، می‌تواند از کارگر شکایت کند.

3.اگر با استعفا موافقت نشود کارگر چه کاری می تواند انجام دهد؟

بر طبق ماده 60 قانون کار، در صورت عدم موافقت با استعفا، کارمند و کارگر می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

4.آیا مشکلات میان کارگر و کارفرما دلیل موجهی برای ترک کار کارگر است؟

خیر. حتی در صورت اختلاف هم اجازه ترک کار وجود ندارد؛ اما برای حل و فصل اختلافات بین طرفین، باید مراجع دارای صلاحیت اقدام کند.

5.مهلت اعلام ترک کار چقدر است؟

بر طبق ماده 21 قانون کار، کارگر باید 30 روز قبل از ترک کار، درخواست استعفای خود را ارائه دهد.

6.اگر کارفرما بیمه نکند، کارگر مجاز به ترک کار است؟

بیمه کردن کارگر جزو وظایف اصلی کارفرما است؛ اما اگر کارفرما در انجام و ظیفه خود کوتاهی کرد، باز هم اجازه ترک کار بدون اطلاع قبلی برای کارگر وجود ندارد.

7. در صورتی‌ که کارفرما از همان روز اول با ترک کار کارگر موافقت نماید، آیا لازم است که کارگر همچنان تا یک ماه به کارش ادامه بدهد؟

اگر کارفرما در روز اول با استعفا موافقت کرد، دیگر نیازی به ادامه کار نیست.

8.در چه صورتی کارگر بابت ترک کار مسئول نیست؟

اگر کارگر 30 روز قبل از ترک کار، اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام داده باشد، استعفانامه کتبی و شفاهی تنظیم کند و به تعهد خود بعد از زمان استعفا هم عمل کند، هیچ مسئولیتی بابت ترک کار ندارد.

9.پس از آنکه کارفرما از کارگر به دلیل ترک کار شکایت کند، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر کارگر بدون دلیل در محیط کار خود حاضر شود، کارفرما شکایت خود را به مراجع مربوطه ارائه می‌کند. آنگاه شکایت در هیئت تشخیص اداره مطرح می‌شود و همه افراد تلاش برای سازش بین دو طرف می‌کنند. اگر بین دو طرف سازش ایجاد نشد، در جلسه دادرسی دلایل هر دو طرف بررسی می‌شود و رای نهایی را صادر می‌کنند.

10. آیا به‌دلیل عدم پرداخت حقوق، کارگر مجاز به ترک کار است؟

خیر. حتی اگر کارفرما حقوق کارگر را پرداخت نکند، باز هم اجازه ترک کار بدون اطلاع قبلی وجود ندارد؛ اما می‌توانند از کارفرما برای عدم پرداحت حقوق شکایت کنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 171 نظر

5 171
ترک کار چیست و چه قوانینی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد