طلاق عاطفی چیست؟ انواع و نشانه های آن

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 8 شهریور 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در هنگام ازدواج یکی از موضوعاتی که اهمیت ویژه‌ای دارد هماهنگی افراد است. به گونه‌ای که معیارهای شخصی و زندگی هر دو فرد باید یکسان بوده و فرد مورد نظر برای ازدواج بهترین و مناسب‌ترین گزینه باشد. چرا که ازدواج از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر فرد است. بنابراین شناخت نقاط مشترک و نامشترک تاثیر زیادی در آینده ازدواج افراد دارد.

به طوری که اگر این تصمیم به درستی انجام نشود می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی شود. طلاق مهم‌ترین این مشکلات است. همچنین طلاق عاطفی یکی از مهم‌ترین انواع جدایی‌ ها است. شاید برای شما سوال باشد که طلاق عاطفی چیست؟ همچنین برای اغلب افراد سوال است که چگونه طلاق عاطفی بگیریم. بنابراین در این مقاله کارمنتو به بررسی این موضوع و انواع طلاق عاطفی می‌پردازیم. همراه ما بمانید.

بنر طلاق

طلاق عاطفی چیست؟ و چه انواعی دارد؟

به طور کلی به ایجاد رابطه ضعیف در بین خانم ها و آقایان طلاق عاطفی می‌گویند که یکی از انواع طلاق است. در پاسخ به اینکه طلاق عاطفی چگونه است باید گفت که طلاق عاطفی می‌تواند همان سردی بین روابط زن و شوهر باشد‌. همچنین این اتفاق با نام طلاق خاموش نیز شناخته می‌شود. از طرفی طلاق عاطفی از نظر روانشناسی معنا و مفاهیم متفاوتی دارد اما عموماً به معنی فاصله افراد از لحظات روحی، جسمی و… است. در انواع طلاق عاطفی بین زن و شوهر مرزهایی ایجاد می‌شود و هر کدام یکدیگر را مقصر این مشکل می‌دانند. هنگام بروز طلاق عاطفی همسران نمی‌توانند رفتارهای یکدیگر را تحمل کنند و به همین سبب طلاق عاطفی شکل می‌گیرد.

همچنین لازم به ذکر است که آمار دقیقی از میزان طلاق عاطفی برای افراد وجود ندارد. اما به طور کلی می‌توان گفت که در کشور ما طلاق عاطفی زوجین بیشتر از دیگر انواع طلاق رواج دارد. همچنین شاید برای شما سوال باشد که حکم شرعی طلاق عاطفی چیست؟ درباره این موضوع باید بدانید که از نظر شرعی طلاق عاطفی برای برقراری ارتباط جدید درست نیست. بنابراین طبق حکم شرعی طلاق عاطفی هیچکدام از زوجین بعد از طلاق عاطفی نباید وارد رابطه دیگری شوند. به طوری که اگر قصد ایجاد رابطه جدید را دارند باید به صورت کامل و رسمی از یکدیگر جدا شوند.

علائم و نشانه های طلاق عاطفی بین زوج‌ها

به طور  کلی ایجاد طلاق عاطفی با نشانه‌های زیادی همراه است. به طوری که این علائم همراه با نشانه‌های طلاق عاطفی بروز پیدا می‌کنند. علائم طلاق عاطفی می‌تواند مربوط به قبل از فرزندآوری و یا بعد از فرزندآوری افراد باشد. اصلی ترین دلیل نشانه عاطفی را می‌توان عدم رضایت از زندگی مشترک دانست. به طوری که افراد در اوایل زندگی شاد و راضی هستند و به مرور زمان احساس خشنودی خود را از دست می‌دهند. از طرفی در برخی موارد نبود احترام درک نکردن یکدیگر نسبت به قبل می تواند از علائم طلاق عاطفی باشد.

از نشانه‌های این اتفاق میتوان به سازگار نبودن سلایق و رفتار ها اشاره کرد. بی تفاوتی نسبت به یکدیگر نیز یکی دیگر از علائم طلاق عاطفی است.کاهش رابطه  جنسی نیز از دیگر  نشانه های طلاق عاطفی است. به طوری که زوجین مانند گذشته رابطه برقرار نمی‌کنند. توجه بیش از حد به فرزند نیز نشانه دیگر طلاق است. بنابراین بروز این اتفاق نیز می‌توان نشانه ایجاد طلاق عاطفی در زندگی زناشویی باشد. نشانه‌های طلاق عاطفی در بین زن و شوهر رخ می‌دهند.

علائم و نشانه های طلاق عاطفی بین زوجین

دلایل طلاق عاطفی

با بررسی رفتار و گفتار زوج می‌توان به علائم و نشانه های طلاق عاطفی پی برد. بنابراین می‌توان گفت که طلاق عاطفی می‌تواند از طرف زن یا شوهر  صورت بگیرد.  یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب ایجاد طلاق عاطفی می شود نبود شناخت کافی نسبت به یکدیگر است. به طوری که نداشتن اطلاعات لازم از رفتار و شخصیت افراد می‌تواند در آینده مشکلاتی را نظیر عدم تفاهم ایجاد کند‌. نداشتن اعتماد و نبود راستی نیز از دیگر دلایل طلاق عاطفی است.

بنابراین اگر یکی از زوجین دروغ بگوید سبب می‌شود که اعتماد از دست برود. همچنین دعوا و بحث‌های متعدد در بروز طلاق  نقش دارد. عدم توجه و بی تفاوتی زیاد سبب بروز طلاق عاطفی می‌شود. به طوری که کسانی که دچار این مشکل می‌شوند کاملاً نسبت به هم بی تفاوت هستند و در هیچ موضوعی گفت و گو و بحث نمی‌کنند. همچنین وقت گذراندن با افراد دیگر و در خانه نماندن می‌تواند نشانه دیگری از این نوع طلاق باشد.

به طور مثال در  طلاق عاطفی مردان یا زنان بیشتر با دوستان و همکاران خود وقت می‌گذرانند. این موضوع سبب می‌شود که افراد به مرور با یکدیگر سرد شوند. بی توجهی به همسر از دیگر دلایل این مشکل است به طوری که وقت کافی نگذاشتن با همسر و بی توجهی به مشکلات می‌تواند از دلایل طلاق در زندگی باشد. عدم تفاهم در سطح فرهنگی و یا تحصیلی نیز دلیل دیگری برای بروز طلاق عاطفی است. به طوری که عدم رعایت بهداشت فردی، افزایش توقعات، انتظارات بیش از حد مادی، شبکه‌های اجتماعی، اعتیاد و… از دیگر دلایل طلاق در بین زن و شوهر هستند. خیانت نیز در بروز این اتفاق نیز تاثیر بسزایی دارد. به طوری که طلاق عاطفی بعد از خیانت شوهر یکی از رایج‌ترین دلایل  طلاق است.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

آیا طلاق عاطفی قابل درمان است؟ (درمان طلاق عاطفی زوجین)

خیلی از افراد با این پرسش مواجه هستند که چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم؟

در پاسخ به این سوال باید افزود که معمولاً طلاق عاطفی به طور کاملاً آرام وارد زندگی زناشویی می‌شود و به مرور زندگی مشترک را از بین می‌برد. با این حال اگر این مشکل در زمان درستی تشخیص داده شود،  رفع می‌شود. بنابراین درمان طلاق عاطفی زوجین نیازمند  حل مشکلات و شناخت این اتفاق در زمان درست است. بهترین راه درمان طلاق عاطفی این است که زوجین اشتباهات خود را بپذیرند و سعی در رفع کردن آن‌ها کنند.

از طرفی توجه به نیاز های همسر در درمان طلاق عاطفی کاملاً موثر است. چرا که یکی از دلایل ایجاد طلاق عاطفی بی توجهی به نیاز های همسر است. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا طلاق عاطفی قابل درمان است؟ باید گفت که بله در برای این کار باید به برخی از مشکلات اهمیت داد و آن ها را رفع کرد. در صورت عدم رفع مشکل، زوجین می‌توانند طلاق توافقی انجام دهند.

درمان طلاق عاطفی زوجین

راهکارهایی برای جلوگیری از طلاق عاطفی؟

جلوگیری از طلاق عاطفی مسئله ای است که خیلی از افراد با آن روبرو هستند. به طور کلی راهکار‌هایی برای پیشگیری از این نوع طلاق وجود دارد که انجام دادن این راهکارها احتمال بروز طلاق عاطفی را کاهش می‌دهند. بنابراین برای هر فردی مهم است که راهکار های جلوگیری از طلاق عاطفی چیست؟ بهترین راهکارها حمایت خانواده ها از نظر مالی و روانی است.

بنابراین اطرافیان زوجین بهتر است در هنگام مشکلات به خانواده خود توجه کرده و به آن ها کمک کنند. صبر و شکیبایی نیز از راه های پیشگیری طلاق عاطفی است. مهم‌ترین راه جلوگیری از طلاق عاطفی را می‌توان جلوگیری از ازدواج بی فکر و زودهنگام دانست. چرا که برای ازدواج بهتر است تا حد لازم تحقیق کرده و فرد مناسب خود را پیدا کنید.

در واقع ازدواج با فکر منجر به جلوگیری از طلاق عاطفی بین و شوهر تا حد زیادی می‌شود. از دیگر راهکارهایی پیشگیری از این مشکل می‌توان به درمان اختلالات جنسی، مراجعه به مشاور در پیش از ازدواج، تقویت باور های دینی و همچنین فرهنگی، یادگیری مهارت‌های زندگی، عدم دخالت بیجای خانواده ها و… اشاره کرد.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده تلفنی آنلاین در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

تبعات و معایب طلاق عاطفی

از دیگر مواردی که در بررسی پرسش طلاق عاطفی چیست باید به آن بپردازیم،  معایب این نوع طلاق است. به طور کلی روند طلاق همواره دارای تبعات و معایبی است که به صورت اجتماعی و شخصی برای افراد به وجود می‌آیند. بنابراین باید این موضوع بررسی شود که طلاق روانی چیست و چه معایبی دارد؟

لازم است بدانید که معایب طلاق برای فرزندان بیشتر از زن و شوهر است. به طوری مثال تمایل نداشتن والدین به ادامه زندگی سبب ایجاد آسیب های روحی و روانی برای فرزندان می‌شود. با این حال یکی از معایب طلاق عاطفی گوشه گیری و بروز افسردگی در خانم‌ها و یا آقایان است.

به طور مثال طلاق عاطفی بعد  از خیانت شوهر موجب انزوا و افسردگی می‌شود. از طرفی  ایجاد افت در روند تحصیل فرزندان یکی دیگر از معایب طلاق عاطفی است. افرادی که با مشکلات طلاق عاطفی مواجه هستند عموماً بی حوصله و پرخاشگر اند و از زندگی رضایت مناسبی ندارند. همچنین عدم ارضای خواست‌های روحی و جسمی از مهم‌ترین معایب طلاق است. لازم به ذکر است که طلاق عاطفی از نظر روانشناسی  نه تنها سبب بروز مشکلات و معایب در زندگی خصوصی می‌شود بلکه ممکن است زندگی فرهنگی و اجتماعی افراد را دچار مشکل کند.

پیامد‌های اجتماعی طلاق عاطفی

طلاق عاطفی همسران همواره دارای پیامدهای اجتماعی مختلفی است. اصلی ترین پیامد این اتفاق محدود کردن روابط و دلسردی‌ اجتماعی است. از طرفی هنگام بروز این اتفاقات برخی برای رها شدن از ناراحتی با افراد اشتباه و ناسالمی رابطه برقرار می‌کنند و این موضوع سبب تشدید مشکلات بیشتر و بیشتر می‌شود.

احساس خلا در وجود زن و شوهر از دیگر پیامدهای اجتماعی طلاق عاطفی است. چرا که زوجین در این شرایط با کمبود آرامش مواجه می‌شوند. رفتار‌های پرخاشگرانه و عصبانیت مداوم از دیگر پیامدهای اجتماعی طلاق  عاطفی است. به طوری که افراد به دلیل از دست دادن اعتماد خود خیلی سخت به دیگر افراد اعتماد می‌کنند. همچنین ممکن است افراد وارد رابطه نشوند چرا که در این زمینه تجربی تلخی داشته اند.

پیامد‌های اجتماعی طلاق عاطفی

تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان

طلاق عاطفی زوجین علاوه بر آسیب به زن و شوهر تأثیرات بسزایی بر روی فرزندان نیز می‌گذارد. اولین تاثیر سردرگمی فرزندان است چرا که هماهنگی پدر و مادر از بین می‌رود. بنابراین به دلیل روش های متفاوت ارتباط و تربیت فرزندان دچار سردرگمی می‌شوند. همچنین ایجاد اختلافات در بین پدر و مادر سبب دوگانگی و گیجی فرزندان می‌شود بنابراین تمرکز و آرامش آن ها از بین می‌رود.

همچنین طلاق عاطفی از طرف زن یا شوهر می‌تواند منجر به افت تحصیلی فرزندان شود. این موضوع به مرور زمان بیشتر شده و نگرانی های زیادی را برای فرزندان به همراه می‌آورد. سرافکندگی، کمبود محبت، عدم تمرکز، پرخاشگری و… از دیگر پیامدهای این اتفاق هستند. با این حال نمی‌توان از تاثیر منفی طلاق عاطفی در آینده فرزندان صرفه نظر کرد. بنابراین در چنین شرایطی حتما از مشاوره حقوقی کمک بگیرید.

بعد از طلاق عاطفی چه باید کرد؟

برای خیلی از افراد سوال است که با طلاق عاطفی چه کنیم؟ در واقع بهترین راه بعد از این اتفاق پذیرفتن و منطقی بودن است. بنابراین برای ایجاد آرامش روحی بهتر است این موضوع را انکار نکنید. همچنین می‌توانید برای بهبود حال روانی خود از افرادی که با آن ها راحت هستید کمک بگیرید. مراجعه به روانشناس و مشاور از بهترین کارهایی است که می‌توانید بعد از طلاق انجام دهید.

وقت گذراندن و ارتباط مناسب با دوستان و نزدیکان از دیگر راهکارهایی است که می‌توان آن را انجام داد. این موضوع سبب تقویت ارتباط و بالا رفتن اعتماد به نفس می‌شود. همچنین اگر با این پرسش رو به رو هستید که بعد از طلاق عاطفی چه باید کرد بهتر است بدانید استفاده از یک سرگرمی و یا انجام فعالیت اجتماعی سبب می‌شود که مشغول شده و به مرور گذشته را فراموش کنید.

همچنین تخلیه  ذهن و فکر از گذشته و افکار منفی کمک شایانی به فراموش این اتفاق می‌کنند و سبب می‌شوند که احساسات منفی کاملا پاک شده و از بین بروند. چرا که تداعی کردن اتفاقات منفی گذشته سبب می‌شود که آرامش افراد از بین رود. ناگفته نماند که دوری از خاطرات برای فراموش کردن این موضوع لازم است. بنابراین مواردی که یادآور گذشته هستند را از خود دور کنید و به خود زمان بدهید. چرا که مهم‌ترین اقدام بعد از طلاق عاطفی استراحت روحی، روانی و جسمی است.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درمورد طلاق عاطفی

1. طلاق عاطفی یعنی چه؟

طلاق عاطفی به معنای از دست رفتن ارتباط بین زن و شوهر است.  طلاق عاطفی سردی روابط است و در این اتفاق مشکلات روحی، کلامی، جسمی و عاطفی  که در بین زوجین رخ می‌دهند.

2. نشانه‌های طلاق عاطفی چیست؟

نشانه های طلاق عاطفی بین زن و شوهر عبارتند از: سردی روابط، برقرار نکردن ارتباط جنسی، بی توجهی به فرزند، وقت گذراندن با دیگران، ترک کردن خانه و…

3. طلاق عاطفی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

تشخیص درست این مشکل می‌تواند منجر به درمان طلاق عاطفی زوجین شود. درمان طلاق عاطفی می‌تواند با پذیرفتن اشتباهات و برطرف کردن نیازهای یکدیگر انجام شود.

4. چگونه از طلاق عاطفی جلوگیری کنیم؟

با استفاده از راه‌کارهایی مانند مراجعه به مشاور پیش از ازدواج، روانشناس، یادگیری آموزش‌های زناشویی، پیشگیری از دخالت خانوادگی و… می‌توان از طلاق عاطفی جلوگیری کرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 9 نظر

4 9
طلاق عاطفی چیست؟ انواع و نشانه های آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد