طلاق زن باردار چه شرایطی دارد؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 10 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

از تلخ ترین اتفاقاتی که در زندگی مشترک برای زن و شوهر ممکن است پیش بیاید، اتمام زندگی مشترک و طلاق است. در بعضی از زندگی‌های مشترک به خاطر عدم سازش و تحمل زن و شوهر برای ادامه به زندگی مشترک، زوجین تصمیم به جدایی می‌گیرند و با مراجعه به دادگاه و ارائه درخواست طلاق، زوجین زندگی مشترک خود را به اتمام می‌رسانند.

همچنین گاهی اوقات این اتفاق تلخ در هنگام بارداری اتفاق می‌آفتد و زوجین دیگر قادر به ادامه زندگی و سازش با یکدیگر نیستند و در این دوران تصمیم به جدایی و طلاق می‌گیرند.

در این مطلب قصد داریم تا شرایط طلاق زن باردار مورد بررسی قرار دهیم. و به قانون طلاق زن باردار بپردازیم. برای جواب به سوال‌های خود با ما تا انتها همراه باشید و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طلاق در دوران بارداری می‌توانید از وکیل‌های مجرب طلاق و کارشناسان حقوقی مجموعه ما راهنمایی‌های لازم را بگیرید.

بنر طلاق

آیا زن حامله را می توان طلاق داد؟

شاید برای شما هم سوال باشد که آیا زن حامله را می‌توان طلاق داد؟ در جواب این سوال به صورت مختصر باید توضیح دهیم که طلاق زن حامله از نظر قانونی و شرعی هیچ مشکل و مانعی ندارد. در نتیجه در درخواست طلاق چه از طرف مرد و چه از طرف زن اگر او باردار باشد، باز هم می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و گواهی عدم سازش بگیرد‌ تا از همدیگر جدا شوند.

درخواست جدایی و طلاق از زن حامله با درخواست طلاق در زمان بارداری تفاوت زیادی ندارد و حکم طلاق زن باردار مانند مواقع دیگر است و تنها تفاوت مدت نگهداری عده طلاق زن باردار است‌. بر اساس قانون، زن حامله باید تا زمان زایمان و وضع حمل عده خود را طبق قانون نگه دارد.

شرایط طلاق زن حامله چیست؟

اگر برای شما هم سوال است که بدانید شرایط طلاق در دوران بارداری چگونه است؟ باید توضیح دهیم که پروسه رسیدگی به انواع طلاق با دادن درخواست طلاق و گواهی عدم سازش از طرف مرد، از طرف زن و یا طلاق توافقی آغاز می‌شود. بعد از آن‌، قانونگذار در دادگاه خانواده دادخواست طلاق زن و شوهر را بررسی می‌کند و آن‌ها را برای صلح و آرامش به مرکز مشاوره خانواده ارجاع می‌دهد.

اگر که زن و مرد بعد از مراجعه به جلسات مشاوره باز هم از تصمیم به جدایی و طلاق خود صرف نظر نکرده باشند و همچنان قصد جدایی و طلاق را از همدیگر داشته باشند، دادگاه در این باره تصمیم خواهد گرفت و قانونگذار با توجه به شرایط پرونده طلاق و بررسی آن رای نهایی و حکم را صادر می‌کند‌. شرایط طلاق زن باردار نیز مانند بقیه طلاق‌ها است و تنها فرق آن در این نوع طلاق این است که اگر زوجین تصمیم بگیرند که به صورت توافقی از هم جدا شوند، باید در مورد مواردی مانند نفقه زن، حضانت فرزند و هزینه‌های وضع حمل با هم صحبت و توافق کنند.

شرایط طلاق زن حامله

  • طلاق زن باردار از طرف خودش

بر طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، حق طلاق با مرد است.

در ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی اینگونه مطرح شده که 《 مرد با رعایت شرایط تعیین شده در این قانون می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و درخواست طلاق از همسرش را ارائه دهد.》اما همچنین زن نیز می‌تواند با توجه به مواردی که در قانون حمایت خانواده جمهوری اسلامی مطرح شده با استفاده از یکی از شروط ۱۲ گانه ضمن عقد که شامل: اعتیاد مرد، ازدواج مجدد مرد، عدم پرداخت نفقه به همسر، غیبت مرد بیشتر تر از ۴ سال، داشتن حق طلاق و اثبات یکی از موارد عسر و حرج می‌تواند در خواست جدایی از شوهر خود را به دادگاه خانواده ارائه کند.

قانونگذار بعد از بررسی دلایل منطقی و محکمه پسند زن برای درخواست جدایی، با درخواست او موافقت می‌کند و رای نهایی را به طلاق و جدایی می‌دهد. در نتیجه بین درخواست طلاق در دوران حاملگی و غیر حاملگی فرق زیادی وجود ندارد‌.

Please select another listing to show to avoid recursion.
طلاق عسر و حرج

پیشنهاد مطالعه:

  • طلاق زن باردار به صورت توافقی

در این نوع طلاق زوجین با توافق کردن تصمیم به طلاق از همدیگر را می‌گیرند. در طلاق توافقی زن و مرد بر سر مواردی مثل حقوق مالی زن که شامل نفقه، مهریه، اجرت المثل و … است، توافق می‌کنند. بعد از توافق درخواست طلاق توافقی خود را به دادگاه خانواده ارائه می‌دهند‌. دادگاه بعد از بررسی پرونده طلاق حکم نهایی را با توجه به توافقات بین زوجین صادر می‌کند‌.

در نتیجه درخواست طلاق از نوع توافقی هیچ ربطی به حاملگی یا عدم حاملگی زن ندارد. تنها تفاوت طلاق زن باردار این است که باید زن و شوهر در مورد مواردی مثل حضانت فرزند، هزینه های زایمان و نفقه زن صحبت کنند تا به توافق برسند.

  • طلاق زن باردار از طرف مرد

بر طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، شوهر هر زمانی می‌تواند درخواست طلاق از زن خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد. اما نکته حائز اهمیت این است که مرد قبل از ارائه درخواست طلاق خود به دادگاه، موظف است تا تمامی حق و حقوق مالی زن را که شامل نفقه، تنصیف اموال، مهریه و اجرت المثل است را به همسر خود به صورت کامل بپردازد.

در نتیجه طلاق در صورت باردار بودن زن از طرف شوهر با عدم بارداری او هیچ فرقی ندارد و مرد موظف است که در هر صورت تمامی حق و حقوق مالی همسر خود را قبل از اقدام به درخواست طلاق به دادگاه پرداخت کند.

طلاق مشاوره

با دریافت مشاوره حقوقی طلاق از مشاوران طلاق کارمنتو به صورت تلفنی آنلاین، از تمامی حق و حقوق خود و صحت روند طلاق آگاهی یابید.

 

مدارک لازم برای طلاق زن حامله کدامند؟

مدارک لازم برای طلاق در بارداری زن شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصل کارت شناسایی
  • اصل سند ازدواج
  • گواهی ثبت در سامانه خدمات الکترونیکی قضایی
  • گواهی مرکز مشاوره مبنی بر عدم انصراف طلاق
  • گواهی پزشکی برای ثابت کردن بارداری همسر

حکم طلاق زن باردار چیست؟

حکم طلاق زن باردار مانند طلاق‌های دیگر است و از نظر قانونی و شرعی برای طلاق مانعی وجود ندارد.

در درخواست طلاق از طرف زن، طلاق از طرف مرد و یا طلاق توافقی اگر زن حامله باشد، باز هم می‌توان به دادگاه مراجعه کرد و گواهی عدم سازش یا حکم طلاق و جدایی دریافت کرد. در نتیجه درخواست قانون طلاق زن باردار مانند طلاق در صورت عدم بارداری است و تنها فرق آن زمان نگهداری عده طلاق زن باردار است. که با توجه به قانون و موازین شرعی زن تا بعد از زمان زایمان و حمل وضع بای عده خود را رعایت کند و آن را نگه دارد.

آثار طلاق زن حامله

برای جدایی لازم است که زن و شوهر گواهی باکرگی یا عدم بارداری را به دادگاه حمایت خانواده ارائه کنند‌. بعد از بررسی این گواهی‌ها شرایط برای عده زن مشخص می‌شود. اگر که زن باردار باشد، شرایط طلاق در دوران بارداری شامل موضوع حضانت فرزند نیز است و شرایط طلاق زن باردار با فردی که گواهی عدم حاملگی را به دادگاه ارائه کرده است کمی متفاوت تر خواهد بود. همچنین میزان نفقه و عده‌ای که برای طلاق زن حامله در نظر گرفته می‌شود، متفاوت است و زن باید مطابق با حکم قانونگذار نفقه و عده را رعایت کند.

  • عده طلاق زن باردار

عده به مدت زمانی می‌گویند که زن بعد از طلاق گرفتن باید صبر کند و بعد از گذشت این مدت امکان ازدواج مجدد با شخص دیگری را خواهد داشت. اگردر طلاق زن باردار باشد باید در طول زمان حاملگی‌اش عده خود را نگه دارد. به طور مثال اگر زن ۲ ماهه حامله باشد، مدت زمان برای عده او که در نظر گرفته می‌شود برابر با ۷ ماه است‌. نکته حائز اهمیت این است که اگر زوجین در اواخر دوران حاملگی تصمیم به جدا شدن بگیرند، زوج باید تنها تا زمان تولد فرزند عده خود را نگه دارد.

نفقه زن حامله بعد از طلاق

  • نفقه زن حامله بعد از طلاق

نفقه یکی از حق و حقوق مالی زوجه است؛ که مرد موظف است آن را پرداخت کند. نفقه برای نیازهای زن مثل هزینه خورد و خوراک، مسکن و پوشاک در نظر گرفته می‌شود. برای تعیین نفقه به عرف و شان زن توجه می‌شود. در نتیجه برای این حق و حقوق مالی رقم ثابتی وجود ندارد.

وقتی زن و شوهر تصمیم به جدا شدن می‌گیرند، زوج تا زمان صدور رای طلاق موظف است که به زوجه نفقه پرداخت کند. بعد از طلاق این حق و حقوق مالی از دوش مرد برداشته خواهد شد. اما پرداخت نفقه، در طلاق در صورت باردار بودن زن مرد موظف است تا پایان دوره حاملگی نفقه را به طور کامل به زن پرداخت کند. بعد از زایمان نیز حضانت فرزند با مادر است و مرد موظف است در این زمان نفقه فرزند خود را بر طبق قانون پرداخت کند.

  • مهریه زن باردار در طلاق

با توجه به این موضوع که بر اساس قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران حق طلاق با مرد است، مرد حتی در زمان بارداری همسر خود نیز می‌تواند برای جدایی از او اقدام کند و هیچ محدودیتی نخواهد. اما نکته حائز اهمیت این است که برای اینکه زوجین امکان این را داشته باشند که در این دوران طلاق بگیرند و جدا شوند، باید زوج تمامی حق و حقوق مالی زن حامله را که شامل نفقه، مهریه و … می‌شود را به زن پرداخت کند. بعد از پرداخت کردن زن و شوهر می‌توانند برای جدایی و طلاق از همدیگر اقدام کنند.

خانواده مشاوره

با مشاوره خانواده آنلاین تلفنی در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

  • حضانت فرزند بعد از طلاق زن حامله

حضانت فرزندان از بعد از متولد شدن تا سن ۷ سالگی با مادر است و تنها در صورتی که مادر اعتیاد داشته باشد، پدر می‌تواند با ثابت کردن عدم صلاحیت نگهداری فرزند توسط مادر و یا وکالت نامه واگذاری حضانت بچه به قانونگذار حضانت فرزند خود را به عهده بگیرد. بعد از آن فرزند دختر تا سن ۹ سالگی و فرزند پسر تا سن ۱۵ سالگی حضانت‌شان بر عهده پدر خواهد بود.

اگر طلاق زن و شوهر به صورت توافقی بوده، زوجین می‌توانند برای حضانت فرزندان‌شان سازش و توافق مد نظر را به قاضی دادگاه ارائه دهند. در نتیجه دادگاه بر طبق توافقی که بین زوجین بوده رای حضانت فرزند را بعد از طلاق زن حامله مشخص خواهد کرد.

طلاق زن حامله کدام نوع طلاق است؟ بائن یا رجعی؟

طلاق ۲ قسمت است. طلاق بائن و رجعی.

  • در نوع طلاق بائن برای زوج حق رجوع وجود ندارد و در طلاق در نوع رجعی زوج می‌تواند در طول زمان عده به زن خود رجوع کند و بدون اینکه نیاز به این باشد که به طور مجدد ازدواج کنند، می‌توانند زندگی مشترک خود را دوباره شروع کنند.
  • اگر که برای شما سوال پیش آمده که طلاق زن حامله از کدام نوع طلاق بائن یا رجعی است؟ باید به این سوال به طور مختصر اینگونه پاسخ دهیم که طلاق در بارداری زن، طلاق رجعی محسوب می‌شود. اما اگر زوجه بدون داشتن حق طلاق، درخواست طلاق از شوهر خود را بدهد و دادگاه نیز رای نهایی را برای طلاق گرفتن زن و شوهر صادر کند، طلاق زن باردار از نوع بائن خواهد شد.

جمع بندی

زوجین می‌توانند در دوران بارداری نیز از همدیگر جدا شوند و طلاق بگیرند‌ و از نظر قانونی و شرعی منعی برای این کار وجود نخواهد داشت. اما توصیه ما به شما این است که برای طلاق در دوران حاملگی از وکلای حقوقی با تجربه و متخصص در وب سایت کارمنتو راهنمایی بگیرید تا بتوانید در مدت زمان کوتاهی پرونده طلاق خود را به بهترین نتیجه برسانید. امیدواریم که اطلاعات گفته شده در این مطلب برای شما همراهان گرامی مفید بوده باشد‌. سپاسگزاریم که تا انتها با ما همراه بودید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 21 نظر

5 21
طلاق زن باردار چه شرایطی دارد؟
بر اساس قانون حمایت خانواده زن حامله نیز می‌تواند طلاق بگیرد و تفاوت زیادی با طلاق در عدم حاملگی ندارد. تفاوت‌های آن شامل مدت زمان عده زن، هزینه‌های زایمان و وضع حمل و تعیین مواردی مثل نفقه و حضانت فرزند است.
بر خلاف تصور عموم مردم، برای طلاق گرفتن زن باردار منع شرعی و قانونی ندارد و زن حامله و یا مرد هر کدام می‌توانند برای طلاق از نوع یک طرفه و یا توافقی اقدام کنند.
طلاق در زمان بارداری زن تفاوت زیادی با طلاق در زمان عدم حاملگی ندارد، از تفاوت‌های این طلاق باید به مدت زمان عده زن اشاره کرد، که زوجه موظف است تا پایان زایمان خود عده را نگه دارد، از تفاوت‌های دیگر این طلاق توافق در هزینه زایمان و وضع حمل، نفقه و تعیین حضانت فرزند است.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد