طلاق خلع و انواع آن چیست؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 8 شهریور 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

طلاق خلع نوعی از طلاق است که به این معنی است که زن از شوهر خود کراهت دارد و یا شوهر به زن خود کراهت دارد و یا در بیان راحت تر شوهر از زن خود دیگر خوشش نمی‌آید و یا زن از شوهر خود خوشش نمی‌آید‌. چند نوع طلاق خلع داریم اگر طلاق به درخواست زن باشد، بسته به شرایط‌های مختلف، زن باید بخشی یا کل مهریه خود را در در عقد نامه ثبت شده ببخشد. همچنین اگر کراهت ۲ طرفه هم از سمت زن و مرد باشد، عبارتی به عنوان مبارات استفاده می‌شود و به این حالت طلاق از نوع مباراتی می‌گویند. در ادامه این مقاله به انواع طلاق خلع و این‌که شرایط برگشت در طلاق خلع و ابطال طلاق خلع می‌پردازیم.

بنر طلاق

طلاق خلع چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اگر برای شما‌هم سوال است که بدانید طلاق خلع چیست و چه ویژگی‌ هایی دارد باید در پاسخ بگوییم که در ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی برای تعریف طلاق خلع گفته شده که: طلاق خلع یکی از انواع طلاق است که زن بخاطر کراهتی که نسبت به شوهر خود دارد، در مقابل مالی به شوهرش می‌بخشد تا از او طلاق بگیرد؛ مال می‌تواند مهریه، معادل، کمتر یا بیشتر از مبلغ مهر باشد. در نتیجه در تعریف این نوع از طلاق می‌شود گفت که طلاق خلع، نوعی از طلاق است که زن از شوهر خود بدش می‌آید و بیزار شده و به‌ دلیل اینکه شوهرش را به اجرای صیغه طلاق راضی کند، مالی را به او می‌بخشد.

عبارت دیگری که در کنار این نوع از طلاق بسیار استفاده می‌شود طلاق مبارات است. طلاق مبارات و خلع ۲ نوع از طلاق بوده که شبیه هم هستند و تفاوت آن‌ها به شرح زیر است:

در نوع طلاق مبارات بیزاری از سمت ۲ نفر است یعنی هم زن و هم شوهر از یکدیگر بیزار هستند. در صورتی که در طلاق خلع، بیزاری فقط از طرف زن است.

همچنین در طلاق مبارات، مالی که زن به شوهر خود می‌بخشد تا به طلاق راضی شود نمی‌تواند بیشتر از مبلغ مهریه باشد در صورتی که در طلاق خلع این مال می‌تواند بیشتر از مبلغ مهریه نیز باشد.

ارکان طلاق خلع چیست؟

این نوع طلاق از انواع طلاق توافقی محسوب می‌شود‌ شرایط طلاق خلع بر ۲ اصل باید باشد‌.

  • رکن اول این است که زن به اندازه‌ای از شوهر خود بیزار باشد که امکان ادامه زندگی مشترک را با او نداشته باشد همچنین اگر زندگی مشترک ادامه پیدا کند امکان بی‌ توجهی و نافرمانی به تکالیف شرعی و قانونی وجود داشته باشد‌‌. زمانی که عشق و علاقه جایگاه خود را به کراهت می‌دهد، شرع و قانون این امکان را به زن داده که در صورت فراهم آوردن شرایطی از شوهر خود جدا شود‌.
  • رکن دوم نیز این است که زن باید مالی را به مرد بدهد‌. این مال می‌تواند بخشیدن مهریه در طلاق خلع باشد‌ یا همچنین با توافق میان مرد و زن مقدار آن را تعیین کنند‌. برای مثال شوهر علاوه بر بخشش مهریه از طرف زن، درخواست مبلغ بیشتری از او دارد. در صورت رعایت این ۲ شرط می‌تواند طلاق خلع از طرف زوجه باشد.

شرایط طلاق خلع چیست؟

در طلاق خلع رضایت زوج لازم است. شرایط این نوع طلاق به گونه‌ای است که زن انقدر از ادامه زندگی با همسر خود بیزار باشد که دیگر نتواند به زندگی با او ادامه بدهد. شرط دوم بر این اصل است که زوجه باید مالی را به همسر خود ببخشد که این مبلغ باید بر اساس توافق بین آن‌ها باشد و مرد راضی به جدایی شود تا صیغه طلاق بین آن‌ها جاری شود‌.

شرایط طلاق خلع

دادگاه صالح برای طلاق خلع و مراحل درخواست طلاق خلع

در قدم اول طبق قوانین حمایت خانواده زن برای دادخواست این نوع طلاق باید به دادگاه محل زندگی خود مراجعه کند‌. در آن دادگاه دادخواست طلاق خود را باید به دادگاه ارائه کند و هزینه‌ی دادرسی را نیز پرداخت کند. قدم بعدی این است که خود دادگاه نوبتی را تعیین می‌کند و برای رسیدگی تاریخ معینی را طرفین دعوا که زن و شوهر هستند ابلاغ می‌شود‌.

در این جلسات دادگاه زن و شوهر به ترتیب نظرات و حرف‌های خود را مطرح می‌کنند و دادگاه در همان جلسه برگزار شده و یا در صورت لزوم در جلسات دیگر که زمان آن‌ها گفته می‌شود، حکم طلاق صادر می‌شود‌.

طلاق خلع چقدر طول میکشد؟

در جواب به این سوال که طلاق خلع چقدر طول میکشد باید بگوییم که زمانی که این نوع طلاق در نوبت اول جاری می‌‌شود، مرد می‌تواند به مدت ۲۰ روز درخواست تجدید نظر را به دادگاه بدهد‌. اگر دادگاه تجدید نظر هم حکم را به اجرای طلاق دهد، طلاق بین زوجین قطعی می‌شود. همچنین اگر مرد به حکم صادر شده از سمت دادگاه اعتراضی نداشته باشد در این صورت حکم طلاق قطعی خواهد بود.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

طلاق خلعی نوبت اول و دوم چیست؟

اگر برای شما هم سوال است که بدانید طلاق خلع نوبت اول چیست؟ باید پاسخ دهیم که بر اساس ماده ۱۱۴۶ قانون، طلاق خلع زوجه به خاطر بیزاری و تنفری که از شوهر خود دارد، دیگر قادر به ادامه زندگی کردن با او را ندارد و در قبال اجرای حکم طلاق، بخشی یا تمام مهریه، معادل مهریه یا حتی مال دیگری را به مرد می‌بخشد.

اگر طلاق خلع بین مرد و زن برای دفعه اول اتفاق افتاده باشد، طلاق خلعی نوبت اول نامیده می‌شود. به بیان ساده‌تر مرد و زنی که ۱ بار ازدواج کرده و به علت بیان شده از هم جدا شده باشند، حکم طلاق اجرا شده بین آن ۲ را طلاق خلعی نوبت اول می‌گویند. اما سایر شرایط دیگری‌ هم نیز وجود دارد که به شرح زیر است:

  • قبول کردن مال مشخص در ازای طلاق خلع توسط شوهر
  • اقدام زوجه به ارسال و ثبت دادخواست طلاق خلعی در صورت صحت عقل و اختیار کامل وی

 

در پاسخ به این سوال که طلاق خلع نوبت دوم چیست؟ نیز باید اینگونه پاسخ دهید که زن و شوهر بعد از به اجرا درآمدن صیغه طلاق در نوبت اول، دوباره با یکدیگر ازدواج کنند و بعد از گذشت مدتی از زمان ازدواج دوباره‌اشان، مجدد درخواست طلاق داشته باشند‌. به این نوع طلاق خلع به درخواست زوجه، طلاق خلع نوبت دوم گفته می‌شود.

آیا طلاق خلع عده دارد؟

قبل از اینکه بدانید طلاق خلع عده دارد باید بدانید که عده چه هست؟ و در چه شرایطی زوجه باید عده را رعایت کند. بر طبق قانون خانواده، عده به مدت زمانی می‌گویند که زن بعد از طلاق از شوهر خود اجازه دارد وارد ازدواج موقت یا دائم با فرد دیگری شود‌. عده طلاق خلع نوبت اول مانند انواع دیگر طلاق‌ها به اندازه ۳ طهر است. بدین معنی است که زن باید ۳ دفعه عادت ماهانه و پاک شدن از آن را بگذراند. همچنین اگر زن یائسه باشد یا به دلیل بیماری زن عادت ماهانه نشود، طول زمانی که برای عده طلاق گفته شده به مدت ۳ ماه است.

اثر طلاق خلع چیست؟

خلع نوعی از جدایی توافق شده بین زن و مرد است که بر اثر آن زن قصد به جدایی از شوهر خود را دارد. اما به این دلیل که معمولا حق طلاق با مرد است و ممکن است که مرد با طلاق گرفتن مخالفت کند، زن به او این وعده را می‌دهد که از همه‌ی حق و حقوق قانونی خود مانند مهریه می‌گذرد‌. این نوع طلاق در نتیجه توافق زن و شوهر انجام می‌گیرد. به این معنی است که طلاق خلع بدون رضایت شوهر به آسانی امکان پذیر نمی‌شود‌ و در نهایت خانم باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا رضایت همسر خود را جلب کند.

طلاق خلع بدون رضایت شوهر (در طلاق خلع رضایت زوج لازم است؟)

از آنجایی که در قانون حق طلاق با مرد است و مرد در هر زمانی که بخواهد بعد از پرداخت تمامی حق و حقوق زن که شامل نفقه، مهریه، اجرت المثل و … می‌شود، می‌تواند او را طلاق دهد. اما زن در صورتی می‌تواند طلاق بگیرد که با شوهر خود برای طلاق به توافق برسد و یا به خاطر برخی از مشکلات از سوی دادگاه حکم طلاق صادر شود. در قانون نوع طلاق بائن به ۲ دسته‌ی مبارات و خلعی تقسیم شده است. در طلاق خلع رضایت زوج لازم است. در این نوع طلاق حتی اگر در صورت بخشیدن مهریه، شوهر همچنان این حق را دارد که نخواهد از همسر خود طلاق بگیرد. در نتیجه شرایط برگشت در طلاق خلع امکان پذیر نیست.

اما همچنین این طلاق می‌تواند بوسیله وکالت در طلاق خلعی بلاعزل انجام گیرد، با در دست داشتن این وکالت نامه زن می‌تواند در هر زمانی بدون رضایت شوهر خود از او طلاق بگیرد‌‌. در نتیجه زوجه می‌تواند با گرفتن وکالت طلاق به صورت محضری بلاعزل از شوهر با طلاق خلعی به آسانی جدا شود بدون اینکه نیازی به رضایت شفاهی و کتبی شوهر خود داشته باشد‌. در چنین شرایطی حتما از مشاور حقوقی کمک بگیرید.

طلاق خلع بدون رضایت شوهر

شرایط برگشت در طلاق خلع چگونه است؟ (رجوع در طلاق خلع)

شرایط برگشت در طلاق خلع بر اساس ماده سوم ۱۱۴۵ قانون، تا زمانی که زن به عوض رجوع نکرده باشد طلاق بائن به شمار می‌رود و شوهر امکان رجوع به زن خود را ندارد. در نتیجه اگر زن به عوض رجوع کند مرد هم می‌تواند به زن رجوع کند‌. و ابطال طلاق خلع صورت می‌گیرد.

اگر زن بعد از بخشیدن مالی به شوهر خود برای جلب رضایت او به طلاق پشیمان شود و درخواست کند که آن مال را پس بگیرد، در این حالت شوهر نیز امکان رجوع را در این نوع طلاق به دست می‌آورد. نکته حائز اهمیت در رجوع بعد از طلاق خلع نوبت اول این است که زن تنها تا تمام شدن زمان عده می‌تواند مالی را که به شوهر خود بخشیده است رجوع کند و پس از به پایان رسیدن این زمان، دیگر زن نمی‌توانو به عوض طلاق رجوع کند.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده آنلاین تلفنی در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

آیا در طلاق خلعی به زن نفقه تعلق می گیرد؟

در طلاق خلع از طرف زوجه بعد از طلاق گرفتن به زن نفقه‌ای تعلق نمی‌گیرد زیرا یکی از شرایط و رکن‌های مهم، بخشش است و نمی‌تواند نفقه و مهریه خود را دریافت کند.

وضعیت مهریه زن در طلاق خلعی چگونه است؟

مهریه در طلاق خلع اینگونه است که زن به خاطر بیزاری و کراهتی که نسبت به شوهر خود پیدا می‌کند، آن را می‌بخشد. در واقع در طلاق خلع زوجه از حقوق مالی خود می‌گذرد تا حق طلاق را از شوهر خود بگیرد تا بدون طولانی شدن پرونده و به آسانی طلاق خود را بگیرد. درنتیجه در این طلاق مهریه‌ای به زوجه تعلق نمی‌گیرد و نمی‌تواند مانند بقیه طلاق‌ها برای گرفتن مهریه خود اقدامی کند. البته نکته حائز اهمیت این است که بعد از طلاق زن می‌تواند برای مهریه اقدام کند اما طلاق آن‌ها به نوع رجعی تبدیل می‌شود و شوهر نیز می‌تواند برای برگشت و ادامه زندگی با زن خود اقدام کند.

خواستگاری در عده طلاق خلع

خواستگاری از زن در زمان عده شرایط خاصی را دارد. اگر زن در عده طلاق رجعی باشد خواستگاری کردن از او چه واضح و چه به صورت اشاره و کنایه حرام است اما اگر طلاق از نوع خلعی باشد، خواستگاری از او با کنایه و اشاره و چه به صورت واضح حرام محسوب نمی‌شود اما از نظر فقهی این کار جایز نیست.

جمع بندی

طلاق خلعی نوعی از طلاق است که زن به دلیل کراهت و تنفر از شوهر خود دیگر قادر به ادامه زندگی با او نیست و در صورت ادامه دادن زندگی به سرپیچی از قوانین شرعی و قانونی می انجامد. در این مقاله کارمنتو سعی کردیم به انواع طلاق خلع و اینکه عده در طلاق خلعی چند ماه است و شرایط آن و حکم رابطه در زمان عده طلاق خلع بپردازیم‌. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شود‌. ممنون که تا انتها همراه ما بودید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درمورد طلاق خلع

1. طلاق خلع چیست؟

طلاق خلع نوعی از طلاق توافقی است که زوجه به خاطر بیزاری و کراهت از شوهر خود دیگر نمی‌تواند به زندگی مشترک با او ادامه دهد.

2. طلاق خلع چگونه است؟

در صورت کلی شرایط طلاق خلع به ۲ صورت است. زن انقدر انقدر نسبت به شوهر خود کراهت داشته باشد که قادر به ادامه زندگی با او نباشد. شرط دوم بر این اصل است که زوجه باید مالی را به همسر خود ببخشد که این مبلغ باید بر اساس توافق بین آن‌ها باشد و مرد راضی به جدایی شود تا صیغه طلاق بین آن‌ها جاری شود‌.

3. طلاق خلع بائن است یا رجعی؟

طلاق خلع از نوع بائن است و مرد حق رجوع  به زن را ندارد اما نکته حائز اهمیت این است که در این نوع طلاق زن تا پایان عده می تواند با مراجعه به دفترخانه‌ای که صیغه طلاق را خوانده است و مالی را که بخشیده است پس بگیرد مثل مهریه در نتیجه نوع طلاق از بائن به رجعی تبدیل می‌شود.

4. طلاق خلع چقدر طول میکشد؟

بعد از صدور حکم دادگاه مرد به مدت 20 روز وقت دارد که به رای دادگاه اعتراض و تقاضای تجدید نظر کند. پروسه این نوع طلاق در صورت اعتراض مرد ممکن است 8 ماه تا 1 سال طول بکشد.

5. عده طلاق خلع چند ماه است؟

در جواب سوال عده طلاق خلع چند ماه است و عده طلاق خلع نوبت اول چند روز است باید پاسخ دهیم عده این نوع طلاق مانند بقیه انواع طلاق‌ها به اندازه ۳ بار عادت ماهانه و پاک شدن است اگر زن یائسه باشد و یا به خاطر بیماری عادت ماهانه نشود مدت زمان برای عده 3 ماه است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 14 نظر

5 14
طلاق خلع و انواع آن چیست؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد