طلاق بائن چیست؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 18 شهریور 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از موضوعاتی که می‌توان به عنوان یکی از راه‌های خاتمه دادن به نکاح مطرح کرد، طلاق است. به طور کلی از تاریخ طلاق عقد نکاح بین زن و مرد پایان یافته و بعد از آن اثرات خود را باقی می‌گذارد. طلاق دارای انواع مختلفی است که از جمله آن می‌توان به طلاق بائن اشاره نمود. ما در این مطلب کارمنتو سعی داریم به جزئیات طلاق بائن، احکام، شرایط و آثار آن بپردازیم.

بنر طلاق

طلاق بائن چیست؟

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که طلاق بائن چیست؟ یکی از تقسیم‌بندی‌هایی که می‌توان برای انواع طلاق مطرح کرد، طلاق رجعی و طلاق بائن است. در واقع طلاق بائن در برابر طلاق رجعی قرار گرفته و به اصطلاحی می‌گویند که برای مرد حق بازگشت و رجوع وجود نداشته باشد. طبق قانون مدنی در این نوع طلاق مرد نمی‌تواند در ایام عده به همسر خود رجوع کند و صرف خواندن صیغه طلاق و تمام شدن مدت عده موجب جدایی زن و مرد از هم‌دیگر می‌شود. طلاق بائن دارای آثار و شرایط مختص به خود است که باید در هنگام خواندن و اجرا صیغه طلاق به آن توجه شود. در ادامه به طور مفصل با انواع انواع طلاق بائن و شرایط و دلایل آن آشنا خواهیم شد.

انواع طلاق بائن چیست؟

یکی از مسائلی که در موضوع طلاق بائن مورد بحث قرار می‌گیرد، انواع طلاق بائن است. در واقع طلاق در موارد مختلفی از نوع بائن بوده و باید شرایط و احکام آن رعایت شود. انواع طلاق بائن عبارتند از:

● طلاق خلع و مبارات

طلاق خلع و مبارات از انواع طلاق بائن است که در زمانی رخ می‌دهد که زن از مرد (خلع) و یا هر دو از همدیگر(مبارات) کراهت دارند. بدین صورت که در طلاق خلع، در رابطه با مهریه زن باید مقداری شبیه به مهریه و یا بیشتر و کمتر به مرد بدهد تا مرد حاضر شود که او را طلاق بدهد. همچنین در طلاق مبارات مالی را تا همانند مهریه به مرد داده تا او همسر خود را طلاق بدهد. در طلاق بائن خلع و مبارات مرد هیچگونه حق بازگشت و رجوع ندارد مگر اینکه زن حاضر شود که مالی را که به مرد داده پس بگیرد؛ در این صورت مرد می‌تواند به همسر خود رجوع کند.

● طلاق زن یائسه

اگر زنی یائسه شود و در این دوره بخواهد از همسر خود جدا شود، شامل طلاق بائن بوده و در این دسته جای می‌گیرد.

● طلاق برای بار سوم

سومین طلاقی که بعد از سه بار ازدواج مجدد زن و مرد با هم رخ می‌دهد طلاق بائن است. در این صورت فرقی ندارد که این طلاق در نتیجه رجوع بوده و یا در نتیجه ازدواج مجدد آن‌ها باشد‌. اگر زن و مرد برای سه بار متوالی ازدواج کنند و از هم طلاق بگیرند، طلاق آن دو برای بار سوم از نوع بائن است.

● طلاق قبل از نزدیکی

در صورتی که بین زن و مرد بعد از ازدواج نزدیکی نبوده و بخواهند از هم جدا شوند، طلاق آن‌ها از نوع بائن است. برای این مورد می‌توان طلاق زن و مرد در دوران عقد را مثال زد.

● طلاق دختر زیر ۹ سال

اگر زوجه زیر ۹ سال سن داشته باشد، طلاق او از نوع بائن است.

انواع طلاق بائن

شرایط و دلایل طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن نیز به مانند طلاق رجعی دارای شرایط و دلایل خاص خود است. برای مثال از شرایط طلاق بائن می‌توان گفت که صرف خواندن صیغه طلاق دائم زوجیت بین زن و مرد تمام شده و آن دو به هم نامحرم هستند. دیگر شرایط طلاق بائن همچنین می‌توان عدم دریافت نفقه و ارث بردن از هم‌دیگر در دوران عده را مثال زد.

ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که دلیل طلاق بائن چیست؟ متناسب با نوع طلاق، دلیل طلاق بائن نیز متفاوت است. مثلا اگر طلاق از نوع خلع و مبارات باشد، دلیل طلاق را می‌توان کراهت زن و مرد از همدیگر دانست. یا مثلا اگر دختر زیر ۹ سال بخواهد طلاق بگیرد، دلیل طلاق آن سن او است که از نوع بائن محسوب می‌شود.‌

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، بهترین راه حل است.

عده طلاق بائن چقدر است؟

عده طلاق بائن مدتی است که بعد از طلاق زوجه حق ازدواج ندارد. در واقع بر خلاف عده طلاق رجعی در این زمان، مرد حق بازگشت به زن را نداشته و همچنین زن حق دریافت ارث و نفقه را ندارد.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که عده طلاق بائن چقدر است؟ عده طلاق بائن سه ماه بوده و در واقع باید سه طهر یا همان دوران پاکیزگی بعد از دوران عادت ماهیانه پشت سر گذاشته شود. لازم به ذکر است که اگر طلاق از نوع غیر مدخوله و قبل از نزدیکی باشد، لازم نیست که زن عده نگه دارد.

احکام طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن نیز مانند بسیاری از مسائل فقهی و دینی دارای احکام مربوط به خود است که لازم است هر شخص با آن آشنا باشد. در ادامه مهم‌ترین احکام طلاق بائن را برای شما بیان کرده‌ایم.

● صیغه طلاق بائن

لازم است که در هنگام خواندن صیغه طلاق بائن، زن و مرد از بلوغ، عقل، اختیار و اهلیت لازم برخوردار باشند. از طرف دیگر در هنگام خواندن صیغه طلاق بائن زن نباید در دوران عادت ماهانه باشد‌.

● حکم رابطه در زمان عده طلاق بائن

از مهمترین مسائلی که در مورد این نوع طلاق باید توجه کرد این است که طلاق بائن عده دارد. بنابراین لازم است که احکام دوران عده رعایت شود‌. یکی از مباحث چالش برانگیز طلاق بائن، حکم رابطه در زمان عده طلاق بائن است. بر خلاف طلاق رجعی، اگر زن در دوران عده خود رابطه داشته باشد بر آن مرد حرام نمی‌شود. زیرا طلاق او از نوع بائن بوده و می‌تواند مجددا بعد از تمام شدن دوران عده خود با او ازدواج کند. همچنین اگر زن بخواهد بعد از عده دوباره با همسر قبلی خود ازدواج کند، لازم است که صیغه نکاح خوانده شود و مجددا با یکدیگر مزدوج شوند. البته برای رابطه در زمان عده طلاق بائن در قانون مجازات اسلامی ایران، مجازات تا تعداد ۹۹ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.

● حکم خواستگاری در زمان عده طلاق بائن

در طلاق بائن زن باید عده نگه دارد که مدت زمان آن سه ماه است. خیلی از خانم‌ها در زمان عده خود با این مسئله مواجه می‌شوند که حکم خواستگاری در زمان عده طلاق بائن چیست؟ به طور کلی ازدواج زن در زمان عده موجب حرمت ابدی می‌شود اما در مورد موضوع خواستگاری باید گفت که در قوانین به آن پرداخته نشده و حکم خاصی در این مورد نداریم‌. بنابراین بر اساس احکام شرعی و دینی می‌توان گفت که حکم خواستگاری در زمان عده زن جایز نبوده اما اشکال شرعی و دینی نیز ندارد.

احکام طلاق بائن

● حکم ازدواج در زمان عده طلاق بائن

عده به مدت زمان مشخصی گفته میشود که زن باید بعد از صیغه طلاق نگه دارد که مدت زمان آن پشت سر گذاشتن سه دوره پاکیزگی بعد از دوران عادت ماهانه است. به طور کلی عده طلاق دارای احکام خاص خود است که اگر رعایت نشود، مجازات و گناهانی برای آن به بار خواهد آمد. یکی از شرایطی که زن باید بعد از طلاق بائن و در دوران عده نگه دارد، ممنوعیت ازدواج مجدد است. در واقع اگر زن در این دوران ازدواج کند، ازدواج او باطل بوده و نیز حرمت ابدی با شخص مورد نظر را به همراه خواهد داشت. در نتیجه حکم ازدواج در زمان عده طلاق بائن حرام است و صیغه ازدواج نباید در این ایام خوانده شود.

● حکم مهریه در طلاق بائن

موضوع دیگری که در مبحث طلاق بائن باید بررسی شود، مهریه است. در واقع در صورتی که صیغه طلاق واقع شود، این پرسش مطرح خواهد شد که حکم مهریه در طلاق بائن چیست؟

به طور کلی در صورتی که زن و مرد از هم جدا شوند، چه طلاق آن‌ها از نوع رجعی و چه از نوع بائن باشد، مهریه به زن تعلق می‌گیرد. تنها استثنایی که می‌توان برای مهريه در طلاق بائن بیان نمود، طلاق قبل از نزدیکی است که زن حق دریافت نصف مهریه را خواهد داشت.

از طرف دیگر طلاق خلع و مبارات نیز دارای احکام مخصوص به خود در زمینه مهریه است که پیشتر در مورد آن توضیحاتی ارائه داده‌ایم.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده تلفنی آنلاین در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

● حکم رجوع در طلاق بائن (در طلاق بائن امکان رجوع وجود دارد؟)

رجوع در طلاق بائن از مسائل مهمی است که هر فرد در هنگام طلاق با آن روبرو خواهد شد.

به طور کلی در طلاق بائن با انحلال ازدواج، اگر زن باکره و یا یائسه باشد، چون مهریه به او تعلق نمی‌گیرد، و طلاق از سمت زن و مرد قطعی است، حق رجوع در طلاق بائن منتفی می‌شود. تنها در صورتی که مهریه به زن تعلق گرفته و او از بخشیدن مهريه منصرف شده باشد، مرد حق رجوع خواهد داشت و در این صورت رجوع در طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می‌شود. در این صورت اصلا بحث حق رجوع در طلاق بائن مطرح نشده و طلاق از نوع رجعی خواهد بود.

آثار طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن خاتمه دادن به پایان زندگی بین زن و مرد است که موجب می‌شود آثاری در روابط آن دو به وجود بیاید و در این مسیر باید حتما از مشاور حقوقی کمک گرفته شود. در ادامه آثار طلاق بائن را برای شما بیان نموده‌ایم.

۱) انحلال ازدواج

مهم‌ترین اثری که می‌توان برای طلاق بائن برشمرد، انحلال نکاح است. در واقع از تاریخ خواندن صیغه طلاق ازدواج بین زن و مرد باطل شده و آن دو دیگر به عنوان زن و شوهر تلقی نمی‌شوند. طلاق بائن موجب می‌شود که زن و مرد بر همدیگر نامحرم شده و اگر بخواهند مجددا با هم ازدواج کنند باید دوباره صیغه نکاح خوانده شود‌.

۲) ازدواج مجدد زن و مرد

دیگر اثری که می‌توان برای طلاق بائن بیان کرد، ازدواج مجدد مرد در ایام عده بدون اجازه دادگاه است. در طلاق بائن زن باید عده نگه دارد و این موضوع بر خلاف طلاق رجعی، ملازمه‌ای با ازدواج مجدد مرد نخواهد داشت. البته برای ازدواج زن در ایام عده این موضوع پیش بینی نشده و زن باید تا پایان مدت عده صبر کند و نمی‌تواند ازدواج نماید.

۳) حقوق و تکالیف زن و مرد در مقابل هم

بعد از اینکه در طلاق بائن زن و مرد از هم جدا شدند، حقوق و تکالیف آن‌ها نسبت به هم از بین می‌رود. در واقع در این صورت نیازی به تمکین زن در برابر مرد نیست و همچنین لازم نیست که مرد به زن خود نفقه پرداخت کند. استثنایی که می‌توان برای این موضوع مطرح کرد باردار بودن زن است. در واقع اگر زن در ایام عده باردار باشد، مستحق دریافت نفقه از سوی مرد است. لازم به ذکر است که بر خلاف طلاق رجعی، در دوران عده در طلاق بائن، زن و مرد از هم‌دیگر ارث نمی‌برند. به این معنا که چون به محض خواندن صیغه طلاق، پیوند زناشویی بین زن و مرد از بین می‌رود، در ایام عده طلاق بائن اگر یکی از زن و مرد فوت کند، دیگری از اموال او ارث نخواهد برد.

آثار طلاق بائن

سخن آخر

طلاق بائن یکی از انواع طلاق بوده که مطابق با قوانین و مسائل شرعی اسلامی دارای احکام و شرایط خاص خود است. در این نوع طلاق بر خلاف طلاق رجعی، مرد حق رجوع ندارد. مدت زنان عده طلاق بائن سه ماه است که برابر با سه دوره پاکیزگی بودن بعد از ایام عادت ماهانه محسوب می‌شود. ما در این مطلب سعی کردیم ضمن بیان جزئیات مفیدی درباره‌ی طلاق بائن، احکام، آثار، دلایل و آثار آن را بیان کنیم. امید است که با مطالعه این مطلب توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در مورد طلاق بائن در اختیار شما قرار دهیم.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

5 5
طلاق بائن چیست؟
طلاق بائن نوعی از طلاق است که به صرف خواندن صیغه عقد و بدون داشتن هیچگونه حق رجوع از جانب مرد، پیوند زناشویی را خاتمه می‌دهد.
عده مدت زمانی است که زن باید بعد از خواندن صیغه طلاق، نگه دارد و مسائل خاصی را در آن ایام انجام ندهد. مدت زمان عده در طلاق بائن سه ماه است که با گذشتن سه دوره عادت ماهانه در سه ماه برابری می‌کند.
در طلاق بائن رجوع امکان‌پذیر نیست و اگر مرد بخواهد دوباره با همسر خود ازدواج کند باید مجددا صیغه نکاح را بخواند. اگر در ایام عده زن از بخشیدن مهریه خود رجوع کرده باشد مرد نیز دارای حق رجوع بوده و طلاق به طلاق رجعی تبدیل می‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد