اگر مرد در زندان باشد، زن می تواند طلاق بگیرد؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 29 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

عقد ازدواج بین یک زن و مرد به هر دلیلی می‌تواند پایان یابد و به عبارتی بهتر نکاح بین آن‌ها منحل و تمام شود. لازم است بدانید که عوامل و موارد مختلفی می‌تواند باعث منحل شدن عقد نکاح شود که از جمله آن‌ها می‌توان به طلاق، فسخ کردن نکاح، فوت زن و یا مرد، انقضا و یا بذل مدت در ازدواج موقت، لعان و انفساخ عقد اشاره کرد که هر یک با توجه به شرایط خاصی باعث به پایان رسیدن رابطه بین زوجیت افراد می‌شود.

به طور کلی زندگی مشترک دارای پستی و بلندی‌های مختلفی است و گاهی ممکن است شرایط سختی مانند به زندان رفتن همسر نیز اتفاق افتد که بحران جدی در زندگی به حساب می‌آید. در واقع از جمله مشکلاتی که ممکن است باعث طلاق طرفین شود، رفتن همسر به زندان است که می‌‌تواند پیامدهای بسیار زیادی از جمله مشکلات مالی، امکان ایجاد افسردگی برای زن و یا فرزندان را به وجود آورد.

گاهی زن در مقابل مشکلاتی از قبیل به زندان رفتن همسر به ناچار طلاق را برمی‌گزیند. در واقع می‌توان گفت که محکوم شدن زوج به حبس و زندانی از جمله دیگر دلایل طلاق است که البته قوانین مختلفی نیز برای این موضوع وجود دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم موضوعات مهمی در مورد طلاق از شوهر زندانی برای شما توضیح دهیم.

بنر طلاق

آیا زن می تواند به دلیل زندانی بودن شوهر طلاق بگیرد؟

بر اساس قانون مدنی و ماده ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ برای اینکه یک زن بتواند درخواست طلاق بدهد، شرایطی باید فراهم شده باشد و به عبارتی بهتر باید اوضاعی پیش آید که زن عسر و حرج که به معنای مشقت شدید است را تجربه کند. در واقع از قواعد معروف فقه، عسر و حرج با قاعده لاحرج است که بر اساس آیات قرآن بیان می‌شود و بر اساس قاعده اولیه آن در مورد طلاق، اختیار طلاق به عهده شوهر است.

اما هر زمان که زندگی زناشویی برای یک زن باعث سختی و مشقت شدید شود و همسر، زن را طلاق ندهد به عنوان یک قاعده ثانوی زن می‌تواند برای انواع طلاق از دادگاه تقاضا کند. بنابراین می‌توان بیان کرد که طلاق از شوهر زندانی در صورت اثبات در مشقت بودن زن، امکان پذیر است و حتی حاکم می‌تواند شوهر را به طلاق مجبور کرده و در صورتی که شوهر مبادرتی برای طلاق نکند، حاکم و یا وکیل قانونی می‌تواند اقدامات لازم برای طلاق را انجام دهد.

به طور کلی در صورت نیاز می‌توانید از خدمات مشاوره کارمنتو برای تسریع در روند این نوع پرونده کمک بگیرید چرا که امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه برای شما فراهم شده است.

طلاق زن از شوهر زندانی

آیا دلیل زندان رفتن برای طلاق زن از شوهر زندانی اهمیت دارد؟

به طور کلی عسر و حرج معنی دقیقی ندارد اما در لغت می‌تواند به معنای سختی و مشقت باشد و در پرونده‌های قضایی مربوط به طلاق از مرد زندانی، به هر نوع سختی که قابل تحمل نباشد و ادامه زندگی را برای یک زن سخت و مشقت بار می‌کند، گفته می‌شود. البته لازم به ذکر است که تشخیص مشقت با وجود قانون گذاری‌های موجود منحصر به قاضی بوده و به عبارتی بهتر این مشقت و سختی باید به قاضی اثبات شده باشد.

به همین دلیل جهت پیش روی اصولی و درست پرونده پیشنهاد می‌شود از خدمات مشاوره کارمنتو که امکان دسترسی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت را برای شما فراهم کرده است و دارای یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما است، کمک بگیرید.

لازم است بدانید که طلاق از مرد زندانی در صورتی که محکومیت همسر به مجازات 5 سال و یا بیشتر و یا به دلیل جزای نقدی که بر اثر عدم توانایی پرداخت، باعث حبس وی به مدت 5 سال و یا بیشتر شود و البته حکم مجازات نیز در حال اجرا باشد، امکان پذیر بوده و بنابراین می‌توان گفت که دلیل به زندان رفتن همسر نیز می‌تواند در این نوع پرونده‌ها موثر باشد.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مراحل و شرایط طلاق گرفتن از شوهر زندانی چگونه است؟

طبیعتا شرایط طلاق از شوهر زندانی دارای قوانین مختص خود است که برای به سرانجام رسیدن این نوع پرونده باید به طور دقیق از آن‌ها آگاهی داشت. برای این امور می‌توانید از خدمات مشاوره کارمنتو استفاده کنید که علاوه بر ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار و محرمانه بودن اطلاعات، می‌تواند شما را به بهترین نحو ممکن راهنمایی کنند.

بر اساس قانون ماده 1133 اصلاحی 1381 و با توجه به مواد ۱۱۲۹ ۱۱۱۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی حق درخواست طلاق به زوجه نیز داده شده است. همچنین در تبصره 1130 در مورد حبس همسر و محکومیت قطعی وی سخن گفته شده است. بر این اساس از جمله شرایط طلاق از شوهر زندانی می‌توان به این امر اشاره کرد که وی باید 5 سال و یا بیشتر حبس شده و البته همچنین حکم آن قطعی باشد.

به این معنی که همسر نباید در مرحله تجدید نظر و یا اعاده دادرسی و یا حتی بازداشت موقت باشد. همچنین ممکن است به دلیل زندانی بودن زوج، از پرداخت نفقه نیز در گذشته و یا آینده شما مستنکف باشد اما بر اساس ماده 1129 قانون مدنی، موردی را که برای همسر امکان پرداخت نفقه وجود نداشته باشد، حق طلاق برای زوجه مورد نظر گرفته شده است.

بنابراین پیش از درخواست طلاق از شوهر زندانی باید در ابتدا برای دادخواست نفقه آینده و گذشته خود را مطالبه کنید. در واقع الزام به انفاق و عدم اجرا کردن حکم نفقه احراز کردن عجز به حساب می‌آید و این امر تنها در ماده 1129 ذکر شده است. همچنین لازم است بدانید که استنکاف از پرداخت کردن نفقه مانند زندانی بودن همسر با محکومیت قطعی از جمله مواردی است که به زوجه حق طلاق می‌دهد.

در صورتی که یک زن تمایل نداشته باشد برای مطالبه نفقه اقدام کند که البته کمی پروسه طولانی‌تر است، به طور قطع می‌تواند حبس همسر را از دلایل عسر و حرج دانست. بنابراین زوجه می‌تواند با بخشش مهریه درخواست خلع بر اساس کراهت ناشی از عسر و حرج کند.

دریافت نفقه از شوهر زندانی

آیا در صورت زندانی شدن زوج، مرد می تواند مانع طلاق شود؟

درخواست طلاق از شوهر زندانی دارای قوانین و شرایط خاصی است و البته لازم است ذکر کنیم که رای نهایی دادگاه برای این درخواست علاوه بر اینکه به قوانین مربوطه بستگی دارد به نظر قاضی و دادگاه نیز وابسته است. در صورتی که دارای ابهامات و مشکلاتی در این نوع پرونده‌ هستید می‌توانید از مرکز کارمنتو برای دریافت مشاوره کمک بگیرید.

اما در مورد نکات مهم موجود در زمینه طلاق در صورت زندانی بودن مرد باید به این نکته اشاره کرد که اگر همسر به حبس 5 سال و یا بیشتر محکوم شود و عسر زن نیز برای دادگاه اثبات شود، حکم طلاق صادر خواهد شد و به موجب آن هر یک از زوجین می‌توانند تا 6 ماه طلاق را ثبت کنند.

به طور کلی بر اساس قانون مدنی طلاق در صورت زندانی بودن مرد امکان پذیر بوده و یک زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق کند. دقت شود که در صورت اثبات عسر زوجه، دادگاه می‌تواند بدون نیاز به رضایت مرد حکم طلاق را صادر کند.

البته بهتر است در صورت تمایل به دریافت اطلاعات کافی در زمینه طلاق غیابی از مراکز فعال در این زمینه مانند کارمنتو که قابلیت نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین بودن) را دارند و همچنین امکان چت آنلاین با پشتیبان را برای شما فراهم می‌کنند، درخواست کمک کنید.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده آنلاین تلفنی در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست طلاق، حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

طلاق غیابی از شوهر زندانی چگونه است؟

اکنون ممکن است برای شما سوال باشد که طلاق غیابی از شوهر زندانی چگونه ممکن است؟ قبل از اینکه پاسخ این سوال را برای شما شرح دهیم لازم است بدانید که رای غیابی چیست؟ در صورتی که یک دادخواست بر علیه شخصی داده شود و آن شخص ابلاغیه دادگاه را تحویل نگرفته باشد و یا در جلسات دادگاه حاضر نشود، در صورتی که وی محکوم شده باشد، رای صادره غیابی خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است که رای غیابی پس از گذشت 20 روز قابلیت واخواهی دارد و شخصی که رای علیه او صادر شده باشد، می‌تواند در طی این مدت از دادگاه و با ذکر دلیل تقاضای واخواهی و رسیدگی کند.

بر این اساس اگر یک زن درخواست طلاق غیابی از شوهر زندانی داشته باشد و دلیل وی محکم و به اثبات برسد و همسر نیز توانایی حاضر شدن در دادگاه را نداشته باشد، رای طلاقی که دادگاه صادر می‌کند، رای غیابی نامیده می‌شود.

آیا دریافت نفقه و مهریه از شوهر زندانی ممکن است؟

یکی از موضوعاتی که برای طلاق گرفتن از شوهر زندانی می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد، مربوط به دریافت نفقه و مهریه است. به طور کلی لازم است بدانید که هیچ امری نمی‌تواند مانع پرداخت و دریافت مهریه شود. به عبارتی بهتر یک زن حتی در صورتی که زوج وی در زندان باشد نیز می‌تواند صداق خود را دریافت کند.

اما در ارتباط با نفقه باید به این نکته اشاره کرد که اگر زن ناشزه نباشد، مانعی برای دریافت نفقه توسط زن وجود نخواهد داشت. اما برای فردی که در زندان حبس شده است این امر ممکن است کارساز نباشد و به عبارتی بهتر زن برای دریافت نفقه پس از طلاق گرفتن از شوهر زندانی باید به اموال زوج مراجعه نماید. در صورت عدم وجود مال و عدم تامین نفقه، زن می‌تواند برای صدور حکم طلاق اقدام کند.

Please select another listing to show to avoid recursion.
مهریه چیست و انواع آن

پیشنهاد مطالعه:

مستندات قانونی طلاق از شوهر زندانی

شاید برای شما لازم باشد که با مستندات قانونی طلاق زنی که شوهرش زندان است، آشنا شوید. بر اساس ماده 1130 قانون مدنی، زن در مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم، می‌تواند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق کند.

در صورتی که برای دادگاه ثابت شود که ادامه زوجیت باعث عسر و حرج می‌شود، می‌تواند برای جلوگیری کردن از آسیب و ضرر و حرج زوج را مجبور کند تا طلاق بگیرد و در صورت میسر نبودن این امر با اجازه حاکم شرع انجام می‌شود.

تبصره – منظور از عسر و حرج در واقع به وجود آمدن یک شرایطی است که ادامه زندگی برای زن با مشقت و سختی همراه خواهد بود مانند زمانی که زوج وارد زندان می‌شود که می‌تواند منجر به طلاق زنی که شوهرش زندان است، شود.

به طور کلی موارد زیر از جمله مواردی است که در صورت احراز دادگاه از مصادیق عسر و حرج در طلاق به حساب می‌آید:

  • زوج زندگی خانوادگی را برای حداقل مدت شش ماه به صورت متوالی و مستمر و در طی یک سال ترک کند.
  • اعتیاد زوج به مواد مخدر و یا مشروبات الکلی که باعث وارد شدن صدمات جدی به زندگی خانوادگی شود. امتناع و یا عدم امکان و الزام همسر برای ترک آن در طی مدتی که پزشک تشخیص داده، لازم بوده است. در صورتی که همسر به تعهد خود عمل نکند و یا پس از ترک کردن، مجددا به مصرف مواد بازگردد، با توجه درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد.
  • طلاق از مردی که در زندان است نیز از دیگر مواردی است که در صورت اثبات مشقت و سختی زندگی زن امکان پذیر است. البته زوج نیز باید حتما 5 سال و یا بیشتر محکومیت قطعی داشته باشد.
  • ضرب و شتم و یا حتی سوء استفاده  مداوم از زوجه که زندگی را برای وی سخت کرده باشد.
  • مبتلا شدن همسر به برخی بیماری‌های صعب العلاج روانی، ساری و یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که باعث مختل شدن زندگی مشترک شود.

البته لازم به ذکر است که مواردی که ذکر شده‌اند مانع از این نخواهند شد که دادگاه در دیگر عواملی که موجب عسر و حرج زندگی زن شود، حکم طلاق صادر کند.

سخن پایانی

طلاق از مردی که در زندان است همانند هر مورد و عامل دیگر طلاق دارای قوانین و شرایط خاص خود است که بدون وجود آن‌ها طلاق میسر نخواهد بود. به طور کلی در نظر داشته باشید که حبس شدن همسر برای مدت طولانی دلیل حتمی بر صادر شدن حکم طلاق در دادگاه نخواهد بود. البته زندانی شدن شوهر به مدت بسیار کم نیز نمی‌تواند مانعی برای ثابت کردن عسر و حرج زوجه باشد.

بنابراین باید گفت که صدور حکم طلاق زن از مرد زندانی، به روابط بین زوجین و البته وضعیت متاثر زوجه بستگی دارد و موجب قانع شدن قاضی دادگاه یا صادر شدن حکم موافقت برای طلاق خواهد بود. برای این نوع پرونده شما می‌توانید از خدمات مشاوره کارمنتو استفاده کنید.

در واقع این مرکز امکان دریافت مشاوره متنی رایگان، پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت، همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور، استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا، شارژ اولیه رایگان و همچنین قابلیت استفاده از کیف پول را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید با خیال راحت این پرونده را پیش برده و با موفقیت به پایان برسانید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 11 نظر

5 11
اگر مرد در زندان باشد، زن می تواند طلاق بگیرد؟
طلاق زن از مرد زندانی در صورتی که باعث ایجاد یک سری شرایط خاص و مهمی شود، امکان پذیر است. از جمله این شرایط می‌توان به فراهم شدن عسر و مشقت برای زن اشاره کرد که البته این امر باید در دادگاه به اثبات برسد. همچنین همسر باید به مدت 5 سال و یا بیشتر حکم حبس قطعی داشته باشد.
طلاق گرفتن زن از همسر زندانی فقط در صورتی امکان پذیر است که مشقت و عسر در زندگی زن به دادگاه و قاضی اثبات شود. همچنین همسر باید به مجازات 5 سال حبس و یا بیشتر حکم قطعی داشته باشد. بنابراین همسر باید به دلایلی به زندان رود که مدت حکم قطعی و حبس وی 5 سال و یا بیشتر شود.
در ابتدا باید زوج به مدت زمان زیادی محکوم شود و ثانیا حکم وی قطعی باشد. پس از این یک زوجه با به اثبات رساندن مشقت و زندگی سختی که دارد می‌تواند موجب قانع شدن قاضی شده و در نتیجه آن حتی بدون رضایت همسر نیز حکم طلاق را دریافت کند.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد