شرکت با مسئولیت محدود چیست و چه زمانی تشکیل می شود؟

مدت مطالعه: 13 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 12 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از رایج‌ترین شرکت‌هایی که در بازرگانی ایران و همچنین در قانون تجارت ما مطرح شده است، شرکت با مسئولیت محدود است. این شرکت بیشتر توسط یک گروه خاص مانند خانواده، دوستان یا آشنایان تاسیس می‌شود. ممکن است در مکان‌های مختلف با عبارت مسئولیت محدود مواجه شده باشید. ما در این مطلب سعی داریم درباره‌ی مسائلی همچون زمینه فعالیت‌های شرکت با مسئولیت محدود، ویژگی‌ها، مزایا، معایب، محدودیت‌ها، اصول و قوانین مختص به آن، اعضا و نحوه‌ی ثبت و تاسیس اطلاعات مفیدی را در در اختیار شما قرار دهیم.

بنر شرکتی

شرکت مسئولیت محدود چیست؟

اولین سوالی که در این زمینه می‌توانید بیان کرد این است که شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شرکت مسئولیت محدود یکی از انواع شرکت تجاری است که مطابق با ماده ۹۴ قانون تجارت <<به شرکتی که بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجارتی تشکیل شده باشد، شرکت با مسئولیت محدود گفته می‌شود. هر یک در شریکان بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، تنها به اندازه میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قرض‌ها و تعهدهای شرکت است>>

در نتیجه مطابق با این ماده شرکت مسئولیت محدود به شرکتی گفته می‌شود که هر سهامدار به اندازه سهام خود مسئولیت دارد. برای مثال اگر یک سهامدار در شرکت یک پنجم کل سرمایه سهام داشته باشد، به اندازه همان یک پنجم مسئول قرض‌ها خواهد بود و همینطور به اندازه همان مقدار سود دریافت خواهد کرد. در نتیجه مسئولیت افراد در شرکت مسئولیت محدود به طور دقیق مشخص نخواهد بود.

شرکت با مسئولیت محدود چه مزایایی دارد؟

شرکت با مسئولیت محدود یکی از انواع شرکت است که در قانون تجارت به طور کامل تعریف شده است و بیشتر کاربران سعی می‌کنند که شرکت خود را بر همین مبنا ثبت نمایند. دلیل اصلی این کار مزایایی است که شرکت با مسئولیت محدود به افراد ارائه می‌دهد.

از جمله مهمترین مزایایی که شرکت با مسئولیت محدود در قانون تجارت به افراد ارائه می‌دهد می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • تشکیل شرکت با حداقل دو شریک
  • در این شرکت بدون ارائه مدارک تودیع سرمایه و به صرف بیان موسسین به مقدار سرمایه آورده، سرمایه شرکت ثبت خواهد شد. به بیان دیگر قانون تجارت  برای تشکیل شرکت مسئولیت محدود حداقل و حداکثر سرمایه مشخص نکرده است.
  • مدیران موظف و غیرموظف می‌توانند خارج از شرکا باشند.
  • هر کدام از شرکا به مقدار آورده و سرمایه خود مسئول سود و زیان هستند.
  • مدت اعتبار شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند محدود و یا حتی نامحدود باشد و این مورد بسته به تصمیمات موسسین شرکت متفاوت خواهد بود.

شرکت مسئولیت محدود چه معایبی دارد؟

مزایا و معایب شرکت با مسئولیت محدود یکی از مهمترین مواردی است که موسسین باید به آن توجه کنند. در واقع در کنار مزایای مهمی که این نوع شرکت به موسسین ارائه می‌دهد، چندین عیب نیز می‌توان برای آن برشمرد.

از جمله مهمترین معایب این شرکت می‌توان به صوری بودن پذیره نویسی و پرداخت‌های سهم‌الشرکه اشاره کرد. البته این گزینه جز مزایا و معایب شرکت با مسئولیت محدود به حساب خواهد آمد و با توجه به قصد و نیت موسسین به عنوان مزیت یا عیب مطرح می‌شود.

تشریفات نقل و انتقال از دیگر معایب شرکت با مسئولیت محدود است. در واقع در این نوع شرکت نقل و انتقال سهام آزاد نبوده و بر مبنای رضایت شرکا انجام خواهد شد. از طرف دیگر این نقل و انتقال از طریق سند رسمی صورت می‌گیرد.

معایب شرکت با مسئولیت محدود

ویژگی‌های شرکت با مسئولیت محدود

شرکت‌های مسئولیت محدود دارای مشخصات و ویژگی‌های مخصوصی هستند که لازم است به طور جامع و جزئی به آن‌ها اشاره شود.

از جمله مهمترین ویژگی‌های شرکت‌ با مسئولیت محدود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱)مسئولیت شرکا

در شرکت‌های مسئولیت محدود هر شریک به میزان سرمایه‌‌ای که آورده است مسئول قروض شرکت خواهد بود. البته میزان سود دریافتی هر شریک نیز به همان میزانی است که او در شرکت سرمایه دارد.

۲)موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود در واقع نشان‌دهنده‌ی زمینه کار آن است. به این معنا که این موضوعات شامل حجم زیادی از فعالیت‌های شرکت می‌شود و از تنوع و گستردگی بالایی برخوردار است. به طور کلی موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود قبل از تاسیس آن مشخص خواهد شد. این کار باعث می‌شود که روند و روال قانونی ثبت شرکت نیز سریع‌تر انجام شود. در نهایت موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند هر چیزی باشد و بنا به تصمیم موسسین شرکت و بر اساس مسئولیت افراد در شرکت مسئولیت محدود خواهد بود.

۳)نام شرکت

نام شرکت یکی از خصوصیات شرکت با مسئولیت محدود است که بسیار اهمیت دارد. زمانی که می‌خواهیم می‌خواهیم شرکت بک اسم انتخاب کنیم باید حتما تابع ماده ۹۵ قانون تجارت باشیم. مطابق با این ماده اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ‌کدام از شرکا باشد. در نتیجه در نامگذاری این شرکت نباید از نام شرکا استفاده شود و لازم است که عبارت با مسئولیت محدود حتما در نام آن قید شود.

۴)تاسیس شرکت

برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود لازم است که وارد سامانه‌ی مختص به آن شد و از این طریق تاسیس شرکت را انجام داد. البته لازم به ذکر است که انجام کارهای اینترنتی مربوط به بخش‌های اولیه ثبت و تاسیس شرکت است؛ در ادامه باید به طور حضوری روند ثبت و تاسیس را انجام داد.

اصول، قوانین و شرایط شرکت‌ با مسئولیت محدود

قوانین شرکت‌ با مسئولیت محدود یکی از مهمترین مسائلی مسائلی که در ثبت و تاسیس آن در نظر گرفته شود. بنابراین لازم است که اصول اولیه این شرکت را برای شما بیان کنیم.

  • مطابق با ماده ۹۴ قانون تجارت حداقل نفرات شرکت مسئولیت محدود ۲ نفر است.
  •  با توجه به رویه عام، حداقل سرمایه برای این شرکت یک میلیون ریال است.
  •  استفاده از اسم یک شریک در نام شرکت به معنای تضامنی بودن شرکت است. در نتیجه از نام هیچ کدام از شرکت در نام شرکت استفاده نشود.
  • تقویم و تسلیم تمام سهم‌الشرکه نقدی و غیرنقدی از دیگر قوانین شرکت‌ مسئولیت محدود است که حتما باید انجام شود.
  • میزان سهم‌الشرکه غیر نقدی حتما باید مشخص شود.
  •  مسئولیت همه‌ی شرکا نسبت به میزان غیر نقدی که در زمان تشکیل شرکت برای سهم‌الشرکه غیر نقوی مشخص شده، در مقابل اشخاص ثالث، تضامنی خواهد بود.
  •  سهام شرکا به شکل اوراق و اسناد تجارت قابل انتقال به غیر نیست. این نقل و انتقال با رضایت  شرکایی است که سه چهارم سهم‌الشرکه متعلق متعلق آن‌ها است.
  •  در شرکت با مسئولیت محدود هر گونه انتقال سهم‌الشرکه به موجب سند رسمی است.
  • مدیران شرکت که یا از بین شرکا یا خارج از آنها تعیین می‌شوند، مسئولیت مدیریت شرکت را بر عهده خواهد داشت.
  •  تصمیمات در شرکت‌های با مسئولیت محدود باید به اتفاق اکثریت نصف سرمایه گرفته شود
  • هر شریک به نسبت سهمی که در شرکت دارو، در هر یک از مجامع عمومی حق تصمیم خواهد داشت.

اصول، قوانین و شرایط شرکت‌ با مسئولیت محدود

موضوع فعالیت شرکت‌های با مسئولیت محدود

به طور کلی از جمله شرایط شرکت‌ با مسئولیت محدود عدم وجود محدودیت است. به این معنا که موضوع فعالیت شرکت‌های با مسئولیت محدود می‌تواند در کلیه امور مانند مهندسی، بازرگانی، صنعتی، فناوری اطلاعات و … باشد.

مزیتی که می‌توان برای موضوع فعالیت شرکت‌های با مسئولیت محدود بیان کرد این است که قید و شروط‌هایی که در شرکت‌های سهامی برای انجام فعالیت وجود دارد در این شرکت موجود نیست و این امر موجب شده تا بسیاری از شرکت‌های با مسئولیت محدود با تعداد شرکای محدود در هر زمینه‌ای که می‌خواهند فعالیت کنند.

نحوه نامگذاری شرکت با مسئولیت محدود

نحوه نامگذاری شرکت با مسئولیت محدود در قانون تجارت در ماده ۹۵ مقرر شده است. مطابق با این ماده در اسم این شرکت حتما باید از عبارت با مسئولیت محدود استفاده شود وگرنه در غیر این صورت سرعت از نوع تضامنی خواهد بود. از طرف دیگر یکی از اصولی که در نحوه نامگذاری شرکت با مسئولیت محدود در قانون تجارت باید رعایت شود این است که این نام نباید متضمن اسم هیچکدام از شرکت باشد. در این صورت شریکی که از نام او در اسم شرکت با مسئولیت محدود استفاده شده در برابر اشخاص ثالث، حکم شریک ضامن را دارد.

مطابق با ماده ۹۵ این قانون اگر در نامگذاری شرکت از نام یکی از شرکا استفاده شود، در زمان انحلال این شریک مسئول تمامی قروض و بدهی‌های شرکت خواهد بود.

زمان تشکیل شرکت با مسئولیت محدود

یکی از مهمترین قوانین شرکت‌ با مسئولیت محدود، زمان تشکیل شرکت است. به طور کلی می‌توان گفت که زمان تشکیل شرکت با مسئولیت محدود بعد از تسلیم آورده نقدی و غیر نقدی و ثبت آن است. بعد از تسلیم آورده شرکت و انجام امور اداری و تاییدیه نام شرکت، مدارک شما به سازمان ثبت شرکت‌ها ارجاع خواهد شد.

اداره‌کنندگان و اعضای شرکت‌های با مسئولیت محدود

اداره‌کنندگان خاص یکی از شرایط شرکت‌ با مسئولیت محدود است. این نوع شرکت دارای یک یا چند مدیر است که از بین شریکان یا از آن انتخاب می‌شوند. مدت زمانی که این افراد مدیریت شرکت را بر عهده دارند می‌تواند به طور مشخص یا نامشخص باشد. به طور کلی در قانون تجارت ایران قانون خاصی در این زمینه بیان نشده است. در این مورد هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می‌توانند مدیریت امور شرکت را بر عهده داشته باشند.

در کنار اداره‌کنندگان شرکت لازم است که با اعضای شرکت‌های با مسئولیت محدود نیز آشنا شویم.

اعضای شرکت با مسئولیت محدود شامل موارد زیر می‌شوند:

۱)مجمع عمومی شرکت

تشکیل مجمع عمومی در شرکت مسئولیت محدود به شکل عادی و فوق‌العاده است. در واقع می‌توان گفت که اختیارات مربوط به اداره شرکت توسط این دو مجمع به مدیران سپرده خواهد شد. انتخاب بازرسان، مدیران، تعیین مفاد اساسنامه شرکت و تغییر در آن از دیگر وظایف این دو مجمع است.

۲)مدیران شرکت

از دیگر اعضای شرکت‌های با مسئولیت محدود می‌توان به مدیران اشاره کرد. تمامی اختیاراتی که به مدیران سپرده می‌شود باید در اساسنامه شرکت ذکر شود در غیر این صورت باطل خواهد بود.

۳)هیئت نظارت شرکت

مطابق با ماده ۱۹۵ قانون تجارت، هر شرکت با مسئولیت محدود در صورتی که بیشتر از ۱۲ شریک داشته باشد، موظف است که هیئت نظارت تشکیل دهد. حداقل تعداد این هیئت سه نفر بوده و وظایف آن مشابه با بازرسان شرکت‌های سهامی است.

۴)رئیس هیئت مدیره

رئیس هیئت مدیره همان مدیریت اصلی شرکت است که موظف است مطابق با مفاد اساسنامه وظایف خود را انجام داده و زمینه‌های فعالیت شرکت با مسئولیت محدودرا فراهم کند. از جمله وظایف این شخص می‌توان به تنظیم ترازنامه، تنظیم حساب سود و زیان شرکت و دعوت از شریکان برای تصویب ترازنامه اشاره کرد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

حداقل تعداد شرکا در شرکت با مسئولیت محدود

حداقل نفرات شرکت مسئولیت محدود از دیگر مواردی است که در هنگام تحویل و ثبت شرکت باید به آن توجه شود.

مطابق با قانون تجارت حداقل تعداد نفرات شرکت مسئولیت محدود ۲ نفر بوده که به منظور تشکیل شرکت سهام و آورده خود را آماده می‌کنند.

میزان مسئولیت هر کدام از این نفرات بنا به سرمایه‌ای که آورده‌اند متفاوت است.

مسئولیت شرکا

در قانون تجارت ایران، مسئولیت شرکا در شرکت با مسئولیت محدود به گونه‌ای بیان شده که حتما باید در اساسنامه شرکت ذکر شود. البته ذکر این نکته الزامی است که مطابق با سرمایه و آورده هر شریک، مسئولیت او نیز متفاوت خواهد بود. به بیان دیگر هر شریک فقط به میزان سرمایه‌ای که آورده است حقوق و تکلیف خواهد داشت و میزان تعهدات و تکالیف او بر مبنای همین سرمایه مشخص خواهد شد.

تصمیمات شرکت با مسئولیت محدود

به طور کلی قوانین شرکت با مسئولیت محدود میزان و محدوده تصمیمات را مشخص می‌کند.

تصمیمات مختلفی که در شرکت با مسئولیت محدود گرفته می‌شود به ترتیب زیر خواهد بود:

  • ماده ۱۱۰ قانون تجارت بیان می‌کند که جهت تغییر تابعیت شرکت لازم به تصمیم اتفاق آرا هستیم.
  • ماده ۱۱۲ قانون تجارت در مورد اجبار در مورد افزایش سرمایه یکی از شرکا بیان می‌کند که هیچ اکثریتی قادر به اجبار یک شریک به افزایش سرمایه نیست، بلکه جهت انجام این امر به تصمیم اتفاق آرا نیاز است.
  • ماده ۱۱ قانون تجارت بیان می‌کند که شرکت‌های با مسئولیت محدود برای تغییر در مفاد اساسنامه نیازمند اکثریت عددی شرکا و سه ربع سرمایه است.
  • ماده ۱۱۴ قانون تجارت بیان می‌کند که برای تصمیم در مورد انحلال شرکت، به تصمیم‌گیری آن دسته از شرکا که سرمایه آن‌ها بیشتر از نصف سرمایه شرکت این نیازمندیم.
  • ماده ۱۰۶ در مورد سایر تصمیم‌گیری‌های شرکت مسئولیت محدود مقرر می‌دارد که تصمیمات باید به تصویب اکثریت لااقل نصف سرمایه گرفته شود. به این معنا که آن دسته از شرکایی که حداقل نصف سرمایه را داشته باشند و همچنین در جلسه نیز حاضر باشند.

هیئت نظارت شرکت‌های با مسئولیت محدود

یکی از اعضای اصلی شرکت‌های با مسئولیت محدود هیئت نظارت است که در زمانی تشکیل می‌شود که تعداد شرکا در این شرکت بیش از ۱۲ نفر باشد.

از جمله وظایف این هیئت می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • تحقیق در مورد پرداخت یا عدم پرداخت سرمایه نقدی شرکت
  • تحقیق در مورد تقویم و تسلیم سرمایه غیر نقدی شرکت
  • دعوت از شرکا برای مجمع عمومی فوق العاده در مواقع ضروری
  • نظارت بر دفاتر و صندوق و به طور کلی، تمامی اسناد شرکت

مجمع عمومی شرکت با مسئولیت محدود

از دیگر اعضای شرکت‌های با مسئولیت محدود مجمع عمومی است که می‌تواند به طور عادی و فوق العاده باشد.

تشکیل مجمع عمومی عادی به موجب قانون تجارت در سال به میزان یکبار اجباری است. برخلاف مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده به تصمیم شرکا و یا مطابق با بندهای اساسنامه برای مواقع ضروری تشکیل خواهد شد.

تصمیم‌گیری برای تشکیل مجامع عمومی بر عهده‌ی مدیریت شرکت است. از جمله وظایف این مجمع می‌توان به انتخاب بازرسان، مدیران، هیئت مدیره و تغییر در اساسنامه اشاره کرد. دعوت برای برگزاری مجامع عمومی شرکت از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار یا فرستادن دعوتنامه به شکل کتبی از طرف شرکت با مسئولیت محدود انجام خواهد شد.

سرمایه در شرکت‌های با مسئولیت محدود

حداقل سرمایه شرکت مسئولیت محدود یکی از مواردی است که در ابتدای امر و در زمان تشکیل شرکت باید مد نظر قرار داد. سرمایه در این شرکت به دو شکل نقدی و غیر نقدی است. مطابق با ماده ۹۶ قانون تجارت، موسسین این شرکت باید در زمان تشکیل شرکت تمامی سرمایه خود چه به شکل نقدی و چه غیر نقدی تسلیم کنند. بر این مبنا حداقل سرمایه شرکت مسئولیت محدود مشخص خواهد شد.

شرکت

از طریق مشاوره شرکتی آنلاین و تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت زیر یک دقیقه از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را از مشاوران برتر دریافت نمایید.

مالیات شرکت با مسئولیت محدود

پرداخت مالیات یکی از مسائل ضروری بعد از تشکیل و ثبت هر شرکت است. با در نظر گرفتن این مسئله مالیات شرکت با مسئولیت محدود نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. مالیات این شرکت نیز مانند سایر شرکت‌ها مطابق با قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه و پرداخت خواهد شد. مطابق با این قانون، مجموعه درآمدهایی که شرکت به دست می‌آورد بعد از ثبت زیان‌های مربوطه، بر اساس نرخ مالیات‌های مستقیم محاسبه خواهد شد.

بنابراین لازم است که برای تعیین مالیات شرکت مسئولیت محدود از نرم‌افزارهایی که بانک مرکزی معرفی می‌کند استفاده کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

حق امضا در شرکت مسئولیت محدود

زمانی که شرکت با مسئولیت محدود تاسیس می‌شود، اشخاصی که از بین اعضای هیئت مدیره دارای حق امضا در شرکت مسئولیت محدود هستند، مشخص می‌شود. دارندگان حق امضا در این شرکت می‌توانند تمامی اعضا و یا تعدادی از آن‌ها باشند. با در نظر گرفتن اینکه اوراق شرکت به دو شکل عادی و بهادار است، برای هر دو بهش می‌توان حق امضای جداگانه در نظر گرفت.

به طور کلی داشتن حق امضا در شرکت مسئولیت محدود یکی از امور مهمی و حساس است زیرا در صورت بروز هر مشکل از جانب اشخاص ثالث یا شرکا، افرادی که حق امضا دارند مسئولیت خواهند داشت‌.

لازم به ذکر است که تعیین افرادی که در این شرکت حق امضا دارند با مجمع عمومی عادی که به شکل فوق‌العاده برگزار می‌شود و یا هیئت مدیره خواهد بود.

تقسیم سود و زیان در شرکت‌های با مسئولیت محدود

تقسیم سود و زیان در شرکت‌های با مسئولیت محدود مطابق با سرمایه هر شریک خواهد بود. به این معنا که  از کل سود و زیان به دست آمده قسمتی متوجه شریک خواهد شد که متناسب با سرمایه او باشد. امروزه برای تقسیم سود و زیان در شرکت‌ها از نرم‌افزارهای حسابداری مخصوص استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که ممکن است بر اساس اساسنامه شرکت برخی از شرکا بیشتر از سرمایه در سود و زیان شریک باشند.

سرمایه در شرکت‌های با مسئولیت محدود

محدودیت‌های شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود علاوه بر مزایایی که در اختیار شرکا  قرار می‌دهد دارای محدودیت‌هایی نیز است.

از جمله مهمترین محدودیت‌های شرکت با مسئولیت محدود عبارتند از:

  • تعداد شرکا (حداقل ۲ نفر)
  • سرمایه شرکت(سهم‌الشركه نباید به شکل اوراق تجاری قابل انتقال باشد)
  • استفاده اجباری از جمله با مسئولیت محدود در نامگذاری شرکت
  • عدم استفاده‌ از نام شرکا در نامگذاری شرکت

نحوه‌ی ثبت شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

بعد از تکمیل سرمایه نقدی و غیر نقدی شرکت و تعیین هیئت مدیره و شرکا لازم است که شرکت در سازمان ثبت شرکت‌ها ثبت شود که در این شرایط می‌توانید از مشاور ثبت شرکت نیز کمک بگیرید. مراحل ثبت شرکت‌های با مسئولیت محدود عبارت است از:

  1. تکمیل و ارسال مدارک متقاضی ثبت
  2. پر کردن اطلاعات مربوطه در سازمان ثبت شرکت‌ها
  3. دریافت تاییدیه نام شرکت
  4. دانلود نسخه نرم‌افزاری مدارک
  5. امضای مدارک و پرینت
  6. پست کردن مدارک موجود به اداره ثبت شرکت‌ها
  7. ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها
  8. پرداخت هزینه روزنامه کثیرالانتشار
  9. انجام پیش ثبت‌نام کد اقتصادی یا کد کارگاهی
  10. دریافت روزنامه کثیرالانتشار و تاسیس شرکت از طریق پست

تغییرات در شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

بعضی مواقع لازم است که تغییراتی در شرکت‌های با مسئولیت محدود صورت گیرد. شرکا تنها در صورتی می‌توانند تغییراتی لازم را در شرکت‌ انجام دهند که مطابق با اساسنامه اجازه انجام این کار به آن‌ها داده شده باشد. عمده‌ترین تغییراتی که‌ ممکن است در شرکت با مسئولیت محدود صورت بگیرد عبارتند از:

  • تغییر آدرس شرکت

برای انجام این امر لازم است که مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود. در آخر جلسه تمامی شرکا با ذکر نام و سرمایه خود، صورتجلسه را امضا خواهند کرد.

  • تغییر اعضای هیئت مدیره

برای تغییر اعضای هیئت مدیره در شرکت با مسئولیت محدود لازم است که موسسین یک صورتجلسه برای ایجاد تغییر در شرکت نوشته و ثبت کنند. در ادامه یک ماده به اساسنامه اضافه می‌شود که بر اساس این ماده مجمع عمومی فوق العاده یک صورتجلسه تنظیم کرده و مفاد لازم را وارد آن می‌کند.

  • تغییر شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص

برای تبدیل شرکت مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص باید ابتدا مجمع عمومی فوق العاده با توافق همه‌ی شرکا تشکیل شده و در نهایت مدارک مورد نیاز برای تغییر شرکت به سازمان ثبت شرکت‌ها فرستاده شود. بعد از تعیین مدیران و بازرسان جدید، امور مربوط به سهام انجام شده یک روزنامه کثیرالانتشار در این زمینه‌ معرفی خواهد شد.

نحوه انحلال شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

انحلال شرکت‌های با مسئولیت محدود مانند سایر شرکت‌ها از دو راه اختصاصی و عمومی صورت می‌گیرد. مطابق با ماده ۸۳ قانون تجارت انحلال شرکت با مسئولیت محدود از طریق انقضای مدت، پایان یافتن انجام موضوع مختص شرکت، غیر ممکن شدن موضوع مربوط به ورشکستگی ممکن است. بنابراین هر کدام از طرق نامبرده می‌تواند یک دلیل برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود باشد.

تفاوت و شباهت‌های شرکت با مسئولیت محدود و شرکت‌های سهامی خاص چیست؟

یکی از مهمترین مسائلی که در بحث شرکت‌ها باید به آن پرداخته شود، شباهت و تفاوت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص است. در ادامه با مهم‌ترین شیاهت‌ها و تفاوت‌های این دو شرکت آشنا خواهیم شد.

  • شباهت‌ها

حداقل سرمایه هر دو شرکت یک میلیون ریال است.

افزایش سرمایه در هر دو قسم شرکت به شکل اختیاری است.

حق رای در هر دو قسم شرکت‌ به نسبت میزان سرمایه است.

  • تفاوت‌ها

اصلی‌ترین تفاوت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص در موارد زیر است:

  •  حداقل شرکا در شرکت سهامی خاص ۳ نفر و در مسئولیت محدود ۲ نفر است.
  •  سرمایه اولیه در شرکت مسئولیت محدود تنها در اساسنامه نوشته می‌شود و نیاز به واریز در حساب نیست. در حالی که در شرکت سهامی خاص حداقل باید ۳۵ درصد سرمایه تودیع شود.
  • انتخاب بازرسان در شرکت سهامی خاص اجباری و در مسئولیت محدود اختیاری است.

نتیجه‌گیری

شرکت‌های با مسئولیت محدود امروزه یکی از رایج‌ترین شرکت‌هایی هستند که بیشتر توسط افراد مورد اطمینان و نزدیک به هم تشکیل می‌شوند. مشاوره حقوقی کارمنتو با پشتیبانی ۲۴ ساعته در طی هفت روز هفته، امکان چت آنلاین با پشتیبان زمینه خدمات گسترده‌ای را برای شما فراهم کرده است. این مجموعه با تنوع خدمات و تنوع حوزه‌ها و با همکاری بیش ار ۳۵۰ مشاور برتر کشور اطلاعات مفیدی را در اختیار شما خواهد گذاشت. مشاور حقوقی کارمنتو با ارائه خدمات با معقول‌ترین قیمت در بازار، امکان نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه‌جویی در زمان را برای کاربران فراهم کرده است. شما می‌توانید به صورت محرمانه اطلاعات خود را در اختیار مشاوران ما قرار داده و با شارژ اولیه رایگان و قابلیت استفاده از کیف پول اطلاعات مفیدی را در هر زمینه کسب نمایید. ما سعی کردیم برای انجام این امر از یک پلتفرم جامع مشاور و کارفرما، امکان دریافت مشاوره فوری در هر نقطه از ایران را در زیر یک دقیقه فراهم آوریم.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
شرکت با مسئولیت محدود چیست و چه زمانی تشکیل می شود؟
شرکت با مسئولیت محدود با حداقل ۲ شریک تاسیس شده و حدود اختیارات و وظایف هر شریک به نسبت سرمایه او خواهد بود.
بعد از تجمیع سرمایه نقدی و غیر نقدی و تعیین هیئت مدیره، پس از ثبت شرکت در سازمان ثبت شرکت‌ها، شرکت با مسئولیت محدود تشکیل می‌شود.
مطابق با سود و زیان به دست آمده شرکت، هر شریک به نسبت سرمایه‌ای که آورده است در پرداخت مالیات شریک خواهد بود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد