حکم جلب چک برگشتی چه مدت اعتبار دارد؟مراحل گرفتن و لغو آن چیست؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 12 مهر 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

از مهم‌ترین نوآور‌ی‌های اخیر در زمینه تجارت، اسناد تجاری و صادر شدن آن‌ها است. اسناد تجاری در واقع در آسان کردن خرید و فروش و یا حتی تجارت نقش بسیار مهم و موثری داشته و به همین دلیل نیز امروزه کاربرد بسیار زیادی برای مردم دارد. از بین تمامی اسناد موجود، چک دارای اهمیت و کاربرد بسیار زیادی است. البته از جهتی دیگر با افزایش کاربرد چک، مشکلات متعددی نیز به میان آمد و اکنون مشکلات برگشت خوردن چک نیز رو به افزایش هستند‌.

مطالبه وجه چک امروزه از طریق حکم جلب چک برگشتی امکان پذیر شده است. به طور کلی نداشتن موجودی کافی در حساب چک، امضا نکردن چک، نوشتن اشتباه اطلاعات چک و تاریخ گذشته بودن چک از مهم‌ترین دلایل برگشت خوردن چک به شمار می‌روند. در صورت نیاز به دریافت راهنمایی لازم در زمینه حکم جلب چک برگشتی می‌توانید با مشاوران کارمنتو درارتباط باشید.

کارمنتو از جمله مراکزی است که امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی، در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت و پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت را فراهم کرده تا بهترین خدمات مشاوره‌ای در اختیار شما قرار دهد. اما در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد چک برگشتی و حکم جلب و همچنین اطلاع از پاسخ این سوال که حکم جلب چک برگشتی چقدر طول میکشد، در ادامه با ما همراه باشید.

بنر حقوقی

قوانین چک برگشتی برای دریافت حکم جلب

گرفتن دستور حکم جلب چک برگشتی از مهم‌ترین ضمانت‌های لازم‌الاجرا بوده که به شخص دارای چک این امکان را در اختیار قرار می‌دهد تا بتواند صادر کننده را به شکل قانونی جلب کند. قوانین چک برگشتی و حکم جلب متفاوتی وجود دارند که در ادامه اقدام به معرفی آن‌ها می‌کنیم‌. در ابتدا لازم است بدانید که دستور حکم جلب چک برگشتی به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • حکم سیار: حکم جلب سیار چک برگشتی به معنی این است که شما اطلاعی از شخص مورد نظر نداشته باشید‌. در واقع در حکم جلب سیار چک برگشتی تمام کلانتری‌ها در حال انجام اقدامات لازم برای دستگیر کردن فرد هستند.
  • حکم عادی: بر اساس قوانین چک ضمانت، در اغلب مواقع، از این نوع دستور استفاده می‌شود. در دستور عادی آدرس و محل سکونت فرد مشخص می‌شود و فرد تحت تعقیب با کمک پلیس منطقه دستگیر خواهد شد.
  • اما در مورد قوانین چک برگشتی و حکم جلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • اولین قانون حکم جلب برای چک برگشتی این است که مدت اعتبار دستور جلب توسط قاضی مشخص خواهد شد. در صورتی که فرد طی مدتی که مشخص شده دستگیر نشود، حکم بازداشت تمدید خواهد شد.
  • بر اساس قانون چک برگشتی، اخذ حکم جلب از راه شکایت راحت‌تر انجام می‌شود.

انواع رایج حکم جلب چک برگشتی

پیش از پاسخ به این سوال که گرفتن حکم جلب چک برگشتی چقدر زمان میبرد، در ابتدا قصد داریم به این امر اشاره کنیم که برای گرفتن حکم جلب چک برگشتی دو روش زیر وجود دارند:

1. حکم جلب چک برگشتی کیفری

در صورتی که تاریخ چک به روز باشد، چک از نوع کیفری به شمار می‌رود‌‌. بدین ترتیب دارنده چک آن را با این منظور که صادر کننده چک مبلغ مورد نظر را در حساب خود موجود دارد، اقدام به دریافت کرده است. اما موجودی حساب صادر کننده چک برای وصول چک کافی نبوده و در این زمان می‌توان حکم جلب چک برگشتی کیفری را مطرح کرد‌. در صورتی که چک برگشتی کیفری باشید در مورد نحوه دریافت حکم جلب چک برگشتی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • به دادسرا همراه با برگه چک و گواهی عدم پرداخت مراجعه کنید.
  • تنظیم دادخواست مبنی بر شکایت از چک برگشتی ارائه کنید.
  • تمبر را در برگه شکایت بچسبانید.
  • در نهایت مراحل صدور حکم جلب چک برگشتی پس از ارائه دادخواست به دادسرا، حکم جلب چک برگشتی توسط دادستان صادر می‌شود.

2. حکم جلب چک برگشتی حقوقی

روش دیگر گرفتن حکم جلب چک برگشتی از نوع حقوقی است. اگر که چک حقوقی و یا به عبارتی وعده‌دار می‌شوید، در این صورت باید اقدام به دریافت حکم جلب چک حقوقی کنید که روش زیر انجام می‌شود:

  • برای مبلغ کمتر از 20 میلیون تومان لازم است تا به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و دادخواست را ارائه دهید.
  • برای مبلغ بیشتر از 20 میلیون تومان باید برای ارائه دادخواست به دادگستری مراجعه کنید.

اکنون که پاسخ این سوال را دریافت کردید که چگونه حکم جلب چک برگشتی بگیریم، لازم است بدانید که در صورتی که صادر کننده چک برگشتی اموال ثبتی نظیر ملک، خانه و یا مواردی از این قبیل داشته باشد می‌توانید با در دست داشتن گواهی عدم پرداخت به منظور مصادره اموال به اداره ثبت مراجعه کنید. البته همچنین لازم به ذکر است که برای دریافت حکم جلب جک صیاد می‌توانید فقط از راه دادگستری اقدام کنید چرا که اداره ثبت حکم جلب صادر نمی‌کند‌.

Please select another listing to show to avoid recursion.

حکم جلب چک برگشتی بعد از توقیف اموال

از جمله موضوعات مهم در زمینه جلب چک برگشتی، حکم جلب چک برگشتی بعد از توقیف اموال است. در قسمت‌های قبل نیز به این امر اشاره کردیم که چک از مهم‌ترین سندهای رایج تجارتی به شمار می‌رود‌. در واقع از آن‌جایی که چک نوعی وسیله پرداخت فوری است، جایگزین مناسبی برای پول نیز به شمار می‌رود، چرا که از جمله نکات مهمی که در چک برگشتی اهمیت بسیار زیادی دارد، این است که شخص شکایت کننده اطلاع داشته باشد که این امکان را در اختیار دارد تا از اموال صادر کننده چک به نفع خود نیز استفاده نماید.

به همین دلیل دارنده چک می‌تواند در هر زمانی با سر رسید تاریخ وصول آن را درخواست کند. اما در صورت مراجعه به بانک و مواجه شدن با حساب خالی صادر کننده، می‌تواند نسبت به توقیف اموال در چک برگشتی اقدام کند.

شرایط و زمان حکم جلب چک برگشتی

زمان گرفتن حکم جلب چک برگشتی و شرایط آن از دیگر موضوعات مهم در این زمینه است. به طور کلی با دقت به کیفری یا حقوقی بودن چک باید برای گرفتن حکم جلب و شکایت در طی یک دوره 6 ماهه اقدامات زیر را انجام دهید و به عبارتی زمان گرفتن حکم جلب چک برگشتی به اقدامات زیر بستگی خواهد داشت:

  • در مورد شرایط حکم جلب چک برگشتی باید بیان کرد که در طی دوره اول تا سقف 6 ماه پس از صادر شدن چک باید برای برگشت زدن چک اقدام کرد و گواهی عدم پرداخت را دریافت نمود. در واقع در مورد مدت زمان گرفتن حکم جلب برای چک برگشتی‌ باید بیان کرد که پس از گذشت این دوره امکان طرح شکایت کیفری وجود نخواهد داشت.
  • در دوره دوم باید پس از 6 ماه از دریافت کردن گواهی عدم پرداخت وجه نسبت به ارائه شکایت اقدام و حکم جلب چک را دریافت کنید. در مورد مدت زمان گرفتن حکم جلب برای چک برگشتی باید بیان کرد که پس از گذشت 6 ماه و عدم شکایت، حق شکایت از دست خواهد رفت.

لغو حکم جلب چک برگشتی

در صورت تمایل به لغو حکم جلب چک برگشتی باید چک را با افزایش موجودی حساب بانکی پاس کنید‌. در واقع این روش تنها راه لغو حکم جلب چک برگشتی خواهد بود‌. اما اگر تمایل دارید راهنمایی بهتر و بیشتری در زمینه رفع حکم جلب چک برگشتی بگیرید پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. کارمنتو از جمله مراکزی است که امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) و همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور را فراهم نموده است.

لغو حکم جلب چک برگشتی

نکات کلیدی در صدور حکم جلب چک برگشتی

در قسمت‌های قبل به پاسخ این سوال که ایا چک برگشتی حکم جلب دارد، پاسخ داده‌ایم‌. در این قسمت قصد داریم نکات کلیدی و مهم در مورد چك برگشتي حكم جلب اشاره کنیم:

  • شخص شاکی و یا وکیل وی، حکم جلب را دریافت خواهد کرد‌. در این حکم نام‌ آن‌ها مشخص شده و در نتیجه تنها شاکی و یا وکیل وی می‌تواند برگه جلب را به کلانتری ارائه دهد. بدین منظور باید کارت شناسایی برای احراز هویت را همراه خود داشته باشند‌.
  • صادر شدن برگ جلب سیار به معنی وارد شدن به منزل و محل کار شخصی که از وی شکایت شده، نیست و بدون دستور قضایی نمی‌توان به این نوع مکان‌ها وارد شد.
  • زمانی که به کلانتری مراجعه می‌شود، باید اصل برگه جلب به ماموران تحویل داده شود‌. به همین دلیل تحویل دادن کپی حکم جلب اعتباری ندارد.
  • شخص شاکی موظف است تا در طی یک مدت که در حکم جلب نیز به آن اشاره شده، اقدام به جلب متهم کند‌. در زمانی که مهلت حکم جلب به پایان رسد، مامورین کلانتری اقدام خاصی انجام نخواهند داد‌‌ و شاکی باید به شعبه دوباره مراجعه کرده و یک حکم جلب دیگر دریافت نماید.
  • هر برگ جلبی که صادر می‌شود، تنها این قابلیت را دارد که در همان حوزه قضایی اجرا شود.
حقوقی

با مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی، در کمتر از یک دقیقه به صورت فوری ارتباط برقرار کنید و در مسائل حقوقی، ازجمله مشکلات مربوط به حکم جلب چک برگشتی، راهنمایی بگیرید. این خدمات به عنوان یک پل ارتباطی میان افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کند تا از بروز مشکلات قانونی جلوگیری شود.

اعتبار حکم جلب چک برگشتی

مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی عمدتا در خود حکم و توسط دادگاه مشخص می‌شود. این حکم دارای تاریخ انقضا داشته و پس از اینکه مدت آن سپری شود، اعتباری نخواهد شد. در صورتی که در طی مدت مشخص شده، بازداشت متهم امکان نداشته باشد، باید پیش از اینکه این تاریخ به اتمام برسد، اقدام به تمدید مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی کنند‌.

در صورتی که اتفاقی غیر از این پیش آید، حکم فاقد اعتبار بوده و ضمانت اجرا شدن را نیز نخواهد داشت. لازم به ذکر است که فرآیند و مراحل حکم جلب چک برگشتی به نوع چک وابسته بوده و به طور کلی برای چک برگشتی کیفری و یا حقوقی صادر خواهد شد که در قسمت‌های قبلی مراحل حکم جلب چک برگشتی حقوقی و کیفری توضیح داده شد.

اعتبار حکم جلب چک برگشتی

قوانین مجازات و حکم جلب چک برگشتی

در ادامه شما را با برخی از قوانین مجازات و حکم جلب چک برگشتی آشنا می‌کنیم:

  • در صورتی که فرد برای کلاهبرداری یک جک بدون اعتبار صادر کند و به دیگر افراد بدهد، بر اساس حکم دادگاه تمام حساب‌های مذکور بسته شده و تا 3 سال اجازه افتتاح حساب ندارد. (در مورد قانون مسدودی حساب چک برگشتی می‌توانید در این مقاله از کارمنتو اطلاعات جامعی کسب نمایید)
  • در صورتی که مقدار مبلغ چک از 10 میلیون تومان کمتر باشد، حداکثر تا 6 ماه زندانی خواهد داشت.
  • اگر که مبلغ چک از 10 میلیون تومان بیشتر و تا سقف 50 میلیونی باشد، مجازات 6 ماه تا 1 سال زندانی در پی خواهد داشت.
  • اگر مبلغ از 50 میلیون بیشتر باشد، 1 تا 2 سال زندان خواهد داشت و فرد تا مدت دو سال نمی‌تواند دسته چک داشته باشد.

نمونه شکواییه و شکایت نامه برای حکم جلب چک برگشتی

در صورت تمایل به دریافت راهنمایی و مشاوره و همچنین نمونه درخواست حکم جلب چک برگشتی و یا نمونه حکم جلب چک برگشتی می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. کارمنتو از جمله مراکزی است که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا، داشتن یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما، ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار و نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر بهترین خدمات مشاوره‌ای در زمینه طریقه گرفتن حکم جلب چک برگشتی را ارائه خواهد داد. اما لازم است بدانید که موارد زیر در شکواییه و شکایت نامه برای حکم جلب چک برگشتی لازم به ذکر هستند.

متن حکم جلب چک برگشتی به صورت زیر تنظیم می‌شود:

شاکی: …………………….

مشتکی عنه: ……………..

وکیل: ……………………….

موضوع شکایت: ……………

تارخ وقوع جرم: ……………..

محل وقوع جرم: …………….

میزان خسارت وارده: ……….

دلایل و منضمات: ……………

تنظیم شکواییه به منظور دریافت حکم حقوقی و مطالبه وجه چک برگشتی از طریق دادگاه انجام می‌شود و هدف اصلی آن بازپرداخت مبلغ چک به دارنده است.

اما در شکایت از چک برگشتی، علاوه بر پیگیری حقوقی، امکان طرح شکایت نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به مجازات‌هایی مانند حبس یا جریمه برای صادرکننده چک شود. به این ترتیب، در تنظیم شکواییه، هدف بر وصول وجه چک است، در حالی که شکایت به دنبال مجازات صادرکننده نیز است.

سخن پایانی

حکم جلب چک برگشتی چقدر طول میکشد؟ این سوالی است که در این مقاله سعی بر این بود تا پاسخ آن را شرح دهیم. در واقع امروزه کاربرد و استفاده از چک بسیار گسترش یافته و همین امر نیز موجب شده تا مشکلات مربوط به برگشت آن‌ها نیز افزایش یابد. از جمله این مشکلات می‌توان به برگشت زدن چک‌ها و عدم دریافت وجه چک اشاره کرد. در صورتی که دریافت وجه چک انجام نشود می‌توان با دریافت حکم جلب چک برگشتی، صادر کننده را به زندان انداخت و سپس وجه را از ایشان مطالبه کنید.

مدت زمان صدور حکم جلب برای چک برگشتی به نوع چک برگشتی بستگی خواهد داشت. به طور کلی نیاز است تا در این زمینه جهت پیش‌برد سریع امور و همچنین جهت دریافت عکس حکم جلب چک برگشتی از خدمات مشاوره‌ای کارمنتو کمک بگیرید. از جمله مزایای این مرکز می‌توان به امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه، شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات اشاره کرد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

5 5
حکم جلب چک برگشتی چه مدت اعتبار دارد؟مراحل گرفتن و لغو آن چیست؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد