فرآیند ثبت‌نام در صرافی‌های ارز دیجیتال

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 21 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین مسائلی می­باشد که امروزه بسیاری از افراد به آن می­پردازند. در دنیای امروزی افراد بسیاری وجود دارند که برای سرمایه‌گذاری، از روش‌های قدیمی مانند خرید طلا و زمین و ملک استفاده نکرده و به دنبال روش­های نوینی مانند سرمایه‌گذاری در بازارهای ارزهای دیجیتال هستند. خرید و فروش ارزهای دیجیتال و معامله آن­ها یکی از مباحث مهمی است که افراد فعال در این حوزه باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند. بیشتر صرافی‌هایی که در آن خرید و فروش و معامله ارز دیجیتال انجام می­شود، به صورت سایت و یا اپلیکیشن موبایلی هستند و افراد معامله‌­گر برای دسترسی به این صرافی­ها باید در سایت صرافی ثبت نام نموده و یا اپلیکیشن موبایل صرافی را بر روی تلفن همراه خود نصب کنند. در ادامه این مقاله به انواع روش­های ثبت نام ارز دیجیتال، ثبت نام صرافی ارز دیجیتال، انواع مختلف صرافی ارز دیجیتال، مدارک ثبت‌نام ارز دیجیتال، نحوه احراز هویت ثبت نام ارز دیجیتال و غیره می­پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش مشاوره ارز دیجیتال کارمنتو مراجعه نمایید.

آشنایی با صرافی ارز دیجیتال

 


بیشتر بخوانید :
 استخراج ارز دیجیتال  و فرآیند ماینینگ ارز دیجیتال

آشنایی با صرافی‌های ارز دیجیتال

افراد در ابتدا باید برای ثبت نام ارز دیجیتال، با صرافی ارز دیجیتال آشنا شده و اطلاعات کافی و مفیدی درباره آن­ها به دست آورند. صرافی ارز دیجیتال که به آن اکسچنج (Exchange) نیز گفته می­شود، برای افراد معامله­گر ارزهای دیجیتال، پلتفرم و بستری را فراهم می‌کند تا افراد مختلف از هر نقطه کره زمین بتوانند ارزهای دیجیتال خود را در آن معامله کرده و به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. در اغلب صرافی‌ها افراد می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را معامله کرده و آنها را با ارزهای دیجیتال دیگری معاوضه کنند و یا حتی ارز دیجیتال خود را با پول ملی کشور خود جایگزین کرده و معامله کنند. قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها با توجه به حجم معاملات انجام گرفته و متناسب با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. همان‌ طور که قبلاً نیز گفته شد، اکثر صرافی‌‌های ارز دیجیتال به‌صورت سایت اینترنتی و یا اپلیکیشن موبایلی فعالیت می‌کنند و افراد برای ثبت نام در این سایت‌ها و یا اپلیکیشن‌ها نیاز به حضور فیزیکی نداشته و با اتصال به اینترنت می‌توانند به راحتی در این سایت‌های صرافی ارز دیجیتال، به ثبت نام ارز دیجیتال پرداخته و معاملات خود را انجام دهند. 
 

انواع صرافی‌های ارز دیجیتال

انواع مختلفی از صرافی ارز دیجیتال در این عرصه فعالیت می‌کنند که در ابتدا به معرفی و توضیح درباره هر یک از آنها می‌پردازیم. لازم به ذکر است که افراد می‌توانند برای خرید و فروش ارز دیجیتال در یکی از دو نوع صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و یا خارجی ثبت‌نام کنند. صرافی‌های فعال در این حوزه به دو صورت فعالیت می‌کنند که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم.
 

  1. در نوع اول از این صرافی‌ها، مشتری پس از ثبت نام در این صرافی‌ها با خودِ صرافی معامله می‌کند و ارزهای دیجیتال خود را به خودِ صرافی فروخته و یا از آن خریداری می‌کند و هیچ‌گونه ارتباطی با معامله‌گر دیگری وجود ندارد. در بسیاری از صرافی‌های ایرانی نحوه خرید و فروش بدین صورت می‌باشد و مشتری پس از ثبت‌نام در صرافی ارز دیجیتال، با خودِ صرافی وارد معامله می‌شود.
  2. در نوع دوم از صرافی‌ها، خود صرافی معامله­گر نبوده و مشتریان صرافی بین خود خرید و فروش انجام می‌دهند و صرافی صرفاً یک واسطه میان خریداران و فروشندگان است. در این نوع از صرافی، صرافی بستری امن و قابل اعتماد را برای خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند و بابت هر معامله­ای که از طریق این صرافی انجام می‌شود، مبلغی را به عنوان کارمزد از حساب مشتریان خود کسر می‌کند. در کشورهای دیگر، اغلب صرافی­ها به این شیوه فعالیت می‌کنند و اغلب به صورت واسطه­ای میان معامله­گران هستند.
     
برای کسب آگاهی در خصوص سرمایه‌گذاری سودمند، به بخش مشاوره سرمایه‌گذاری کارمنتو مراجعه نمایید.

طبقه‌بندی‌های صرافی ارز دیجیتال

تا به‌حال در مورد صرافی ارز دیجیتال اطلاعاتی گفته شد و درباره نحوه فعالیت آنها نیز نکاتی ذکر شد، اما اکنون می خواهیم درباره‌ی انواع مختف طبقه‌بندی‌های صرافی ارز دیجیتال مطالبی را ذکر کنیم. در حالت کلی صرافی‌های ارز دیجیتال به دو نوع مختلف تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت. 
 

  • صرافی‌های متمرکز

 در این نوع از صرافی‌ها، افراد و یا شرکت های خاصی اداره صرافی را بر عهده دارند و دارایی‌ها و سرمایه افراد معامله‌گر در صرافی، در اختیار یک فرد و یا شرکتی مشخص قرار دارد. در واقع در این نوع از صرافی، مبلغ سرمایه افراد نزد صرافی­ها نگهداری می‌شود و فقط عدد سرمایه به معامله‌گر نشان داده می‌شود. صرافی‌های مختلفی در جهان بدین صورت فعالیت می‌کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان صرافی‌های بایننس، کوین بیس، کراکن، هوبی و غیره را نام برد.
 

  • صرافی‌های غیر متمرکز

این نوع از صرافی‌ها به صورت کاملا نوین اداره و کنترل می­شوند و به احتمال خیلی زیاد در آینده­ای نه چندان دور به عنوان اصلی­ترین صرافی ارز دیجیتال شناخته خواهند شد. در این نوع از صرافی­ها، صاحبان صرافی هیچ نوع کنترلی بر دارایی افراد معامله­گر نداشته و انواع مختلف معامله­های ارز دیجیتال یا خرید و فروش ارز دیجیتال به کمک بلاک چین انجام می‌گیرد. در این صرافی­ها فرد مستقیم وارد سایت صرافی شده و سپس کیف پول خود را به صرافی متصل کرده و به صورت مستقیم ارز را از داخل کیف پول خود به قرارداد و معامله­ مورد نظرش ارسال می‌کند. پس از اینکه معامله انجام شد، ارز دیجیتال جدید خود را دریافت کرده و اتصال خود را قطع می‌کند. اگرچه این صرافی‌ها مزایای فراوانی برای معامله‌گران و مشتریان سایت­های صرافی دارند، اما به دلیل وجود مشکلات زمینه­ای و ساختاری فراوان، فعلاً نمی­توانند به یکی از صرافی ارز دیجیتال پرکاربرد تبدیل شوند. زیرا همان‌ طور که گفته شد، معامله‌ها در این نوع صرافی­ها توسط بلاک چین انجام می­گیرد و این امر باعث می‌شود تا بسیاری از معاملات برای اتصال به سیستم بلاک چین، دشواری­های فراوانی داشته باشند.

 

صرافی‌های همتا به همتا (P2P)


بیشتر بخوانید :
 سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال  و سودآوری از این طریق

  • صرافی‌های همتا به همتا (P2P)

 در این نوع از صرافی‌ها خریدار و فروشنده ارزهای دیجیتال، به صورت مستقیم با هم ارتباط برقرار کرده و بر اساس توافقات فی‌مابین، معامله خود را در بستر سایت و یا اپلیکیشن صرافی انجام می­دهند. در این نوع از صرافی‌ها، خریداران و همچنین فروشندگان ارزهای دیجیتال می­توانند آگهی مورد نظر خود را در سایت منتشر کنند و سپس معامله مور نظر خود را با خریدار یا فروشنده انجام ‌دهند. در این نوع از صرافی برای جلوگیری از هر نوع سوء‌استفاده و کلاهبرداری از معامله‌گران، دارایی‌های افراد تا زمان تایید خودشان قفل بوده و تا تایید شدن خود افراد، قفل باقی می­مانند. در این صرافی‌ها به معامله­گرانی که بیشتر از بقیه معامله انجام داده باشند، امتیازات بیشتری داده می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا نام آنها در صدر لیست معامله‌گران قرار گرفته و فرصت‌های معاملاتی بیشتری نسبت به سایر معامله‌گران داشته باشند.
 

لازم به ذکر است که بسیاری از سایت­ها و اپلیکیشن­ها در این حوزه فعالیت می‌کنند که نمی­توان نام آنها را صرافی گذاشت، اما امکاناتی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند: از جمله تبدیل فوری و سریع ارزهای دیجیتال. یعنی در این سایت‌ها افراد می‌توانند به راحتی ارز دیجیتال خود را به ارز دیجیتال دیگری تبدیل کرده و یا آن را به واحد پول ملی کشور خود تبدیل کرده و به حساب کاربری خود انتقال دهند. همچنین برخی دیگر از سایت‌ها نیز وجود دارند که به معامله‌گران این امکان را می‌دهند تا معامله‌های بعدی خود و مشخصات آن را ثبت کنند.

 

 ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال

 


بیشتر بخوانید :
 اهمیت سرمایه‌گذاری در ایران  چیست؟

آموزش ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال

ثبت نام در صرافی‌های فعال ایرانی بسیار آسان بوده و بسیاری از افراد می‌توانند از طریق اینترنت و جستجو در آن، ثبت نام خود را انجام داده و در صرافی‌های ایرانی شروع به خرید و فروش و معامله کنند. اما برای ثبت نام در بسیاری از صرافی‌های خارجی، کاربران باید نکات مهمی را در نظر داشته باشند. کشور ایران و اغلب کاربران ایرانی برای فعالیت در صرافی‌های خارجی باید بتوانند از تحریم‌هایی که اغلب سایت‌های صرافی مانند بایننس علیه ایران وضع کرده است، عبور کنند. به همین دلیل فعالیت در صرافی‌های خارجی بسیار پیچیده بوده و دشواری‌های بسیاری دارد. افرادی که خواهان فعالیت در این صرافی‌ها هستند، باید از فیلترشکن‌های مختلف و قوی استفاده کنند تا آی پی آنها متفاوت بوده و هویت ایرانی خود را مخفی کنند. البته به‌غیر از این مورد، توجه به این نکته که آی پی خارجی مورد استفاده در هر بار استفاده از صرافی ثابت بوده و تغییر نکند، بسیار مهم است.
 

لازم به ذکر است که ثبت نام و فعالیت درصرافی‌های خارجی ارز دیجیتال دارای مزایا و معایب متفاوتی می‌باشد که از جمله مزایای آن می‌توان به وجود جامعه آماری بالا، تنوع بالای ارزهای دیجیتال، پشتیبانی مناسب و کارمزد مناسب اشاره کرد. از معایب صرافی‌های خارجی نیز می‌توان به مواردی همچون انگلیسی زبان بودن سایت و معامله‌گران، وجود تحریم‌های فراوان و نیاز به شارژ دلاری اشاره کرد.

 

مدارک لازم برای ثبت نام ارز دیجیتال

اغلب صرافی‌های ایرانی برای احراز هویت کاربران، مدارک لازم برای ثبت نام ارز دیجیتال، از جمله کارت شناسایی، تصویر کارت ملی و یا تصویر کارت بانکی کاربران را می‌خواهند و همچنین شما برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود نیاز به یک حساب کاربری و کیف پول بیت کوین دارید. در صرافی‌های خارجی نیز برای مبالغ پایین ارز دیجیتال، هیچ مدرک شناسایی از شما خواسته نمی­شود؛ ولی در صورت بالارفتن مقادیر معامله و تعداد آنها، امکان دارد سایت­های صرافی از شما مدرک شناسایی و حتی در برخی موارد نیز عکس سلفی بخواهند.

 

نحوه احراز هویت برای ثبت نام ارز دیجیتال


بیشتر بخوانید :
 سرمایه‌گذاری بورس بین‌الملل  و آشنایی با روش های آن

نحوه احراز هویت برای ثبت نام ارز دیجیتال

احراز هویت از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که برای ثبت نام در هر کارگزاری ایرانی که به طور رسمی فعالیت می‌کند، لازم و ضروری می‌باشد. احراز هویت در اغلب کارگزاری‌های ایرانی جهت جلوگیری از هر نوع سوءاستفاده و کلاه‌برداری از افراد مختلف انجام می‌شود. اما افرادی که قصد فعالیت در یکی از صرافی‌ها و کارگزاری‌های خارج از کشور را دارند، می‌توانند بدون احراز هویت و تنها با ثبت نام در سایت مربوطه، سرمایه گذاری خود را انجام داده و به معاملات ارزی بپردازند.

اصل کارت ملی، یک قطعه عکس و کارت بانک مورد نظر که برای انجام معاملات ارزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله مهم‌ترین مدارکی می‌باشد که فرد برای ثبت‌نام در صرافی‌های رسمی به آنها نیاز دارد. پس از بارگذاری و تحویل این مدارک، افراد می‌توانند حساب کاربری خود را فعال نموده و انواع تراکنش‌های مالی و ارزی خود را از این طریق انجام دهند.
 

امنیت صرافی‌های ارز دیجیتال

انتخاب کارگزاری مطمئن و معتبر و سپردن سرمایه خود با خیال راحت به یکی از این کارگزاری‌های ایرانی و یا خارجی یکی از اصلی‌ترین و حساس‌ترین مراحل سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز دیجیتال می‌باشد. در اغلب موارد به افرادی که قصد سرمایه گذاری در یکی از صرافی‌های ایرانی یا خارجی را دارند، پیشنهاد می‌شود تا با کسب اطلاعات کافی و مقایسه کردن آنها با یکدیگر، سرمایه گذاری خود را انجام داده و به انجام معاملات ارزی بپردازند.

از جمله ویژگی­هایی که در هنگام انتخاب صرافی­ها باید مورد توجه قرار گیرد می­توان به حجم بازار، میزان اعتبار، نرخ کارمزد و یا حق کمیسیون دریافتی، تنوع و تعداد ارزهای مورد معامله، رابط کاربری مناسب، نوع پلتفرم مورد استفاده و غیره اشاره کرد.
 

امروزه بسیاری از کارگزاری‌ها و صرافی‌های خارجی به دلیل وجود تحریم‌های متفاوت، آماده همکاری و ارائه خدمات به کاربران ایرانی نیستند؛ بنابراین در اغلب موارد به افراد سرمایه گذار توصیه می‌شود تا پیش از سرمایه گذاری در کارگزاری‌های خارجی، اطلاعات کافی به دست آورده و از ارائه خدمات این کارگزاری‌ها به افراد ایرانی اطمینان حاصل کنند. چرا که در غیر این صورت احتمال بلوکه شدن و از دست دادن دارایی آن‌ها وجود دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 137 نظر

5 137
فرآیند ثبت‌نام در صرافی‌های ارز دیجیتال

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد