آشنایی با پرورش بوقلمون همراه با بازاریابی و فروش

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 23 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

پرورش بوقلمون یکی از مشاغلی است که سرمایه کمی می‌خواهد و در عین حال می‌تواند سود قابل توجهی عایدتان کند. این پرنده را می‌توانید در بسیاری از مناطق کشور پرورش دهید اما پیش از هر چیز باید  اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید. اگر قصد دارید در این حوزه بسیار پرسود فعالیت داشته باشید این مطلب می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید برای خود شغل پردرآمدی دست و پا کنید، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

می‌توانید در بخش مشاوره کارآفرینی، وب سایت کارمنتو هر آنچه را که باید در مورد راه‌اندازی کسب و کار جدید بدانید، از کارشناسان دریافت کنید.

آشنایی با شغل پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون یکی از مشاغلی است که می‌تواند سود تضمینی برایتان به همراه داشته باشد. این پرنده که خواص آن از مرغ بیشتر است، دو نوع گوشت قرمز و سفید دارد. ران‌ها گوشت قرمز و سینه، گوشت سفید است. خرید گوشت بوقلمون با توجه خواصی که دارد، به شدت رونق گرفته و بسیاری از مردم، آن را در سبد غذایی خود گنجانده‌اند. قیمت بالای بوقلمون گوشتی سبب شده است تا حتی اگر بازار خوبی نداشته باشد، هیچ ضرری تولیدکننده را تهدید نکند. شما با انتخاب این شغل، با یک تیر دو نشان می‌زنید. هم کسب درآمد می‌کنید و هم برای هم‌وطنان خود، کارآفرینی می‌کنید.

انتخاب نژاد بوقلمون

یکی از اولین قدم‌ها در این کار، این است که باید نژادی که می‌خواهید پرورش دهید را انتخاب کنید. دوره پرورش نژادهای مختلف بوقلمون با یکدیگر متفاوت است و به همین خاطر می‌تواند بر مدت زمان بازگشت سرمایه تاثیرگذار باشد. این پرنده در نژادهای هیبرید، بیوتی، بومی، نیکلاس و… تولید می‌شود؛ اما اگر در ابتدای راه هستید، به شما توصیه می‌کنیم نژاد بومی اصلاح شده را برای پرورش انتخاب کنید. این نژاد در عرض ۵ تا ۷ ماه به رشد کامل می‌رسد و وزن آن به ۷ کیلوگرم می‌رسد. هر حیوان در این مدت ۳۵ کیلو دان مصرف می‌کند. بوقلمون برنز اصیل، برنز اصلاح شده و بیوتی، بهترین نژادهای تولید بوقلمون هستند.

اقدامات لازم در خصوص پرورش بوقلمون

برای پرورش و تولید این پرنده یک سری اقدامات لازم است که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

اطلاع از هدف راه‌اندازی

پس از انتخاب نژاد بوقلمون گوشتی باید هدف خود را مشخص کنید. هدف نیز با توجه به میزان سرمایه شما و مدت زمانی که برای برگشت سرمایه در نظر گرفته‌اید، مشخص می‌شود. افراد با توجه به اهداف زیر مسیر خود را مشخص می‌کنند:

۱.خرید بوقلمون مولد:

برای این کار نیاز به بوقلمون نر و ماده دارید. می‌توانید تخم‌های نطفه‌دار تولید کنید و از طریق فروش تخم، فروش جوجه‌های یک روزه، پرورش و فروش آن کسب درآمد کنید.

۲.خرید تخم بوقلمون:

 به سه روش می‌توانید آن‌ها را پرورش داده و کسب درآمد کنید. اول اینکه آن‌ها را به جوجه یک روزه تبدیل کنید و به فروش برسانید. دوم می‌توانید تخم‌ها را به جوجه یک روزه و سپس تبدیل به بوقلمون گوشتی کرده و در بازار به فروش برسانید. سوم می‌توانید بوقلمون مولد تولید کنید و آن را به فروش برسانید.

۳.خرید جوجه یک روزه:

 با این روش به دو شکل می‌توانید درآمدزایی داشته باشید. اول اینکه می‌توانید آن‌ها را به بوقلمون مولد تبدیل کنید و به فروش برسانید. دوم آن‌ها را به بوقلمون گوشتی تبدیل کنید و به فروش برسانید. برای تولید بوقلمون گوشتی می‌توانید نژاد برنز اصیل را انتخاب کنید و برای پرورش پرنده گوشتی و مولد می‌توانید نژاد بیوتی را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانیم: راهنمای کامل پرورش شترمرغ

اخذ مجوز پرورش بوقلمون

اگرچه ایجاد هر نوع واحد تولیدی پرورش حیوانات گوشتی نیاز به مجوز دارد، اما اگر سرمایه کمی دارید و می‌خواهید در یک واحد کوچک که دور از مناطق مسکونی است، به پرورش این حیوان بپردازید، نیاز به مجوز خاصی ندارید و همین‌که جهاد کشاورزی را از کار خود مطلع کنید، کافی است. اما رواج بیماری‌های مشترک بین انسان و طیور شرایط را کمی سخت‌تر کرده است. برای ایجاد واحدهای تولید طیور و دریافت وام نیاز به دریافت مجوز و پروانه کسب دارید. برای شروع به کار ابتدا باید درخواست ایجاد واحد تولید پرورش بوقلمون را به جهاد کشاورزی بدهید. پس از موافقت، یک سری استعلامات به مراجع مختلف ارسال و اخذ می‌شود. پس از تأیید مراجع و اعلام موافقت آن‌ها، اقدامات لازم برای صدور پروانه کسب انجام می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروانه کسب به شما اعطا می‌شود.

تعیین محل نگهداری

در مرحله بعدی پرورش و تولید این پرنده باید به سراغ تعیین محل نگهداری بروید. توجه داشته باشید که برای نگهداری هر سه عدد پرنده نیاز به یک مترمربع زمین دارید. برای پرورش جوجه‌ها، هر ۳۰ جوجه را می‌توانید در یک مترمربع نگهداری کنید.

تغذیه بوقلمون

جوجه بوقلمون زمانی که به دنیا می‌آید، هوش زیادی ندارد و استعداد زیادی در یادگیری غذا خوردن ندارد. به همین خاطر باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید تا جوجه‌ها بتوانند غذا خوردن و آشامیدن را یاد بگیرند. این جوجه در روز اول نیاز به غذا ندارد. اما پس از آن دوران تغذیه شروع می‌شود. در هفته اول زندگی، بوقلمون به ۴۰۰ تا ۴۵۰  گرم دان نیاز دارد که با گذشت زمان این مقدار افزایش پیدا می‌کند. ظرف غذای پرنده نباید خیلی پر شود و برای ترغیب حیوان به خوردن غذا می‌توانید از جو خورد شده، باقیمانده سبزیجات و یا میوه‌ها و همچنین مخلوط شیر و تخم‌مرغ پخته شده استفاده کنید.

برای تغذیه بوقلمون‌های جوان می‌توانید از نان سفید خیس خورده در دوغ و یا شیر، سبوس گندم، برگ یونجه، بلغور گندم، جو و یا ذرت استفاده کنید. مقدار غذایی که برای بوقلمون‌ها می‌ریزید، نباید به حدی باشد که از ظرف بیرون بریزد. ظرف غذاخوری پرندگان باید هر هفته یک بار ضدعفونی و تمیز شود و در صورتی که غذا با مدفوع حیوان آلوده شده بود، حتماً آن را دور بریزید. آبی که برای حیوان تهیه می‌کنید، باید تازه و شیرین باشد.

آشنایی با شیوه‌های پرورش بوقلمون

در بخش‌های ابتدایی مطلب، به سه روش برای انجام این کار اشاره شد که اکنون به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

خرید بوقلمون مولد

در این روش شما باید به فکر خرید بوقلمون نر هم باشید. هر سه پرنده ماده، نیاز به یک پرنده نر دارند. باید به این نکته توجه داشته باشید که قیمت بوقلمون‌های مولد نسبت به بوقلمون‌های گوشتی بیشتر است. اما مهم‌ترین مزیت آن این است که می‌توانید راندمان کار را بالا ببرید و تخم‌های با کیفیت‌تر تولید کنید. به دلیل  اینکه از همان ابتدا بر تغذیه و نوع نگهداری حیوان نظارت دارید. از سوی دیگر با خرید تخم نطفه‌دار هیچ اطمینانی نیست که تازه و یا سالم باشند.

خرید تخم نطفه‌دار

در این روش هزینه کمتری متقبل می‌شوید. چون تخم‌ها قیمت پایین‌تری دارند. اما از سوی دیگر همان‌طور که گفته شد، مشخص نیست که تخم‌ها کیفیت مناسب برای پرورش را داشته باشند.

خرید جوجه بوقلمون

خرید جوجه بوقلمون چیزی مابین دو روش قبلی است. البته باید جوجه‌ها را از یک تولیدکننده معتبر خریداری کنید تا کیفیت تولید شما نیز بالاتر برود و بتوانید بوقلمون گوشتی با کیفیت تولید کنید. 

مراقبت بهداشتی و رفع بیماری‌ها

برای جلوگیری از بیماری این حیوانات حتماً باید محیطی بهداشتی برای آن‌ها ایجاد کنید. محل پرورش و ظرف غذای آن‌ها باید به صورت دوره‌ای تمیز شود و از ورود حیوانات و حشرات ناقل بیماری جلوگیری کنید و در صورت مشاهده اقدامات لازم را برای از بین بردن آن‌ها انجام دهید.

عایق‌بندی محیط و استفاده از مواد ضد میکروب، استفاده از غذا و آب تازه، زدن واکسن و استفاده از مولتی‌ویتامین زیر نظر دامپزشک، جلوگیری از ورود افراد متفرقه به داخل سالن، تهویه مناسب و استفاده از سیستم گرمایشی مناسب در فصل زمستان از جمله اقداماتی است که می‌توانید برای سلامت بوقلمون در نظر داشته باشید.

در صورت مشاهده برخی علائم مانند اسهال، لرزش، چرخش سر، انزوا، کم اشتهایی و مشکل در تنفس، هرچه سریع‌تر حیوان بیمار را از بقیه جدا کرده و برای درمان آن از دامپزشک کمک بگیرید. جوجه‌ها در روزهای اولیه ممکن است در اثر تجمع تلف شوند. برای رفع این مشکل می‌توانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. برای هر ۸۰ جوجه، یک لامپ کافی است. به این ترتیب جوجه‌ها در اثر تجمع از بین نمی‌روند. می‌توانید لامپ را بین آبخوری و غذاخوری حیوان قرار دهید.

همچنین بخوانیم: نحوه راه اندازی پرورش مرغ گوشتی و کسب درآمد از آن

بازاریابی و فروش بوقلمون

یکی از اقداماتی که می‌تواند موفقیت شما را در این کار تضمین کند، بازاریابی است. هر نوع شغل تولیدی در صورتی که بتواند در این امر موفق عمل کند، در کوتاه مدت بهترین نتیجه را کسب خواهد کرد. تولیدی‌هایی که در ابتدای مسیر هستند، در صورتی که می‌خواهند در کم‌ترین زمان ممکن، مشتریان دائمی خود را پیدا کنند و خیلی زود به سود قابل توجهی دست پیدا کنند، باید بازاریابی و معرفی محصول را در صدر اقدامات خود در نظر بگیرند. به این ترتیب به سرعت بین رقبا و مشتریان شناخته می‌شوند و می‌توانند در مدت زمان کوتاهی محصولات خود را به فروش برسانند.

سرمایه لازم برای پرورش بوقلمون

میزان سرمایه مورد نیاز برای پرورش و تولید بوقلمون در وهله اول به فضایی که برای تولیدی در نظر گرفته‌اید و تعدادی که می‌خواهید پرورش دهید، بستگی دارد. هرچه تعداد پرنده‌ها بیشتر باشد، قطعاً فضای بزرگتری باید در نظر داشته باشید و وسعت کار نیز بالاتر می‌رود.

 اگر قصد دارید یک تولیدی کوچک خانگی برای خود دست و پا کنید، می‌توانید از زیرزمین، انباری یا پشت‌بام خانه برای پرورش این پرنده استفاده کنید و دیگر نیاز نیست هزینه فضای نگهداری پرنده را پرداخت کنید.

با این وجود اگر بخواهیم یک حدود هزینه را برای این کار بیان کنیم باید این موارد را ذکر کنیم:
با احتساب اینکه یک ساختمان 200 متری بخواهید اجاره کنید باید حدودا 15 میلیون تومان هزینه کنید(بدیهی است که موقعیت جغرافیایی ساختمان شما در قیمت موثر است)؛ بابت تجهیزات گرمایشی، تهویه، خنک‌کننده، تولید جیره، دان‌خوری و آب‌خوری حدودا بین 14 تا 26 میلیون تومان نیاز به سرمایه دارید؛ در انتها یک دستگاه جوجه‌کشی برای شما بین 3 تا 10 میلیون تومان و تخم نطفه‌دار حدودا 2 الی 3 میلیون هزینه دارد که مجموعا می‌توان گفت بین 33 تا 53 میلیون تومان نیاز به سرمایه دارید.

در صورتی که برای تولیدی نگهداری بوقلمون پروانه کسب دریافت کرده باشید، می‌توانید مقدار زیادی از سرمایه خود را از طریق دریافت وام از سازمان جهاد کشاورزی، بانک کارآفرین، بسیج و یا سایر بانک‌ها فراهم کنید.

تجهیزات لازم برای نگهداری بوقلمون

برای پرورش بوقلمون به تعداد زیاد، نیاز به سه سالن اصلی دارید: سالن پرورش، سالن نگهداری غذا و سالن نگهداری تجهیزات. همچنین نیاز به یک اتاق لاشه سوز دارید تا پرنده‌هایی که تلف شده‌اند را از بین ببرید. تاسیسات مورد نیاز برای پرورش و نگهداری بوقلمون به شرح زیر است:

  • سیستم گرمایشی: لامپ مادر مصنوعی برقی یا گازی برای جوجه‌ها و هیترهای تابشی، سیستم گرمایش از کف، هیتر سالنی و جت هیتر برای پرنده‌های جوان از جمله تجهیزاتی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای گرم نگه داشتن فضای نگهداری بوقلمون استفاده کنید.
  • سیستم تهویه: با توجه به ابعاد سالن می‌توانید از دستگاه‌های طولی و یا عرضی برای تهویه هوا استفاده کنید.
  • آبخوری
  • دان خوری

با افزایش وسعت کار نیاز به نیروی ماهر و کارآزموده، دامپزشک و کارشناس پرورش طیور دارید تا بتوانید سالن را به خوبی مدیریت کنید و بهترین نتیجه را کسب کنید.

هزینه‌های مربوط به نگهداری و پرورش بوقلمون

هزینه‌های مربوط به پرورش بوقلمون بر اساس موارد زیر تخمین زده می‌شود:

  • هزینه‌های مربوط به خرید تجهیزات
  • هزینه‌های خرید تخم، جوجه و بوقلمون مولد
  • هزینه‌های خرید دان و خوراک
  • هزینه‌های خرید محصولات بهداشتی و ضدعفونی
  • هزینه‌های اجاره سالن
  • هزینه استخدام کارگر، دامپزشک و تکنسین پرورش طیور
  • هزینه‌های آب، برق و گاز

راهکارهای بازاریابی و فروش بوقلمون

راهکارهای ارائه شده که در ادامه مشاهده می‌کنید، می‌تواند به شما در رسیدن به بهترین نتیجه و کسب بالاترین سود از پرورش بوقلمون کمک کند:

۱.برای بازاریابی و فروش محصول حوصله، وقت و هزینه خرج کنید.

۲.توجه خود را روی مشتریانی قرار دهید که تاکنون نتوانسته‌اید جذب کنید و توجه آن‌ها را به خود جلب کنید.

۳.یک قیمت رقابتی برای محصولات خود در نظر بگیرید.

۴.با شرکت‌های واسطه‌ای که بین شما و مصرف‌کننده قرار دارند، مشورت کنید و از آن‌ها برای تبلیغ محصول خود کمک بگیرید.

۵.با استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی کالای خود را تبلیغ کنید.

۶.از یک شرکت تبلیغاتی برای معرفی محصولات خود کمک بگیرید.

۷.سایت فروشگاهی برای خود راه‌اندازی کنید و با ارتباط گرفتن با مشتریان به صورت مستقیم محصولات خود را بی واسطه و با قیمت مناسب به فروش برسانید.  

میزان درآمد و سود حاصل از پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون یکی از مشاغلی است که با توجه به قیمت بالای گوشت آن، سود قابل توجهی عاید تولیدکننده خواهد کرد و طبق برآوردهایی که انجام شده است، با توجه به تمامی هزینه‌ها، در یک دوره ۵ ماهه میزان سود تولید بوقلمون حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

مزایا و معایب شغل پرورش بوقلمون

تمامی مشاغل مزایا و معایب خاص خود را دارند. یکی از مهم‌ترین نکات در شغل پرورش بوقلمون این است که از وجود تقاضا در موقعیت جغرافیایی مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید. بوقلمون گوشتی شاید در شهرهای بزرگ طرفداران زیادی داشته باشد، اما در شهرهای کوچک همیشه پرطرفدار نیست. یکی از مزایای این کار این است که نه تنها مشتری مستقیم دارد، بلکه می‌توانید محصولات خود را به کارخانه‌های تولید محصولات پروتئینی مانند سوسیس و کالباس بفروشید.

از دیگر مزایای پرورش بوقلمون

  • تقاضا برای مصرف بوقلمون در کشور رو به گسترش است.
  • تعداد رقبا نسبت به تولید دیگر طیور کمتر است
  • به صرفه است و سرمایه زیادی نمی‌خواهد.
  • تنها در عرض سه سال سرمایه اولیه شما باز می‌گردد.
  • می‌توانید گوشت بوقلمون را به سایر کشورها صادر کنید.
  • می‌توانید بوقلمون را در محیط باز پرورش دهید. به این ترتیب هزینه‌های مربوط به سالن نگهداری و خرید تجهیزات کاهش می‌یابد.
  • می‌توانید نژادهای مختلفی از بوقلمون را پرورش دهید.
  • بوقلمون در عرض ۱۶ هفته، حدود ۳ کیلوگرم گوشت می‌گیرد و برای کشتار آماده می‌شود.
  • میزان گوشتی که تولید می‌کند نسبت به غذایی که مصرف می‌کند مناسب است.
  • علاوه بر گوشت می‌توانید از پرها و تخم حیوان نیز درآمدزایی داشته باشید.
  • یکی از پرنده‌های جان سخت محسوب می‌شود و همانند دیگر طیور مشکلات زیادی برای نگهداری ندارد.

معایب شغل پروش بوقلمون

  • هزینه‌های مربوط به درمان بیماری‌های بوقلمون بالا است و به همین خاطر باید به تغذیه، بهداشت محیط و واکسیناسیون حیوانات توجه کافی داشته باشید.
  • بدون تبلیغات نمی‌توانید محصولات خود را به فروش برسانید.
  • محیط نگهداری بوقلمون باید ساکت و عاری از هرگونه صدای اضافی باشد.

کلام پایانی

در این مطلب با زیر و بم پرورش بوقلمون آشنا شدید. واقعیت این است که با تمامی این تفاسیر، پرورش و نگهداری بوقلمون ظرایف و نکات ریزی دارد که در صورتی که اطلاعات کافی نداشته باشید، نمی‌توانید نتیجه مورد نظر خود را از این کار کسب کنید. یک مشاور با تجربه و کارآزموده می‌تواند به شما در رسیدن به بالاترین سود و کسب بهترین نتیجه کمک‌کننده باشد. گروه مشاوران کارمنتو با داشتن تجربه‌های بسیار زیاد و مفید می‌توانند در تمام این مراحل کمک‌رسان شما باشند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 25 نظر

5 25
آشنایی با پرورش بوقلمون همراه با بازاریابی و فروش

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد