کمپین تبلیغاتی را چگونه اصولی و هدفمند طراحی کنیم؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 1 آذر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

کمپین تبلیغاتی امروزه یک ضرورت برای راه‌اندازی، توسعه و حفظ هر کسب‌وکاری است. در گذشته، سیاست‌های تبلیغی کسب‌وکارها محدود به تبلیغات موردی در رسانه‌های جمعی یا نوشتاری بود. امروزه با رشد و گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات از شکل منفرد خود به کمپین‌های تبلیغاتی بدل شده‌اند. به این معنی که باید برای آن‌ها استراتژی، هدف، مخاطب، زمان و مکان تعریف کرد تا بتوان بیشترین بازدهی را دریافت نمود.

در این مقاله از کارمنتو، کمپین­‌های تبلیغاتی را از جهات مختلفی مانند مزایا، ویژگی‌ها، انواع و مراحل راه‌اندازی، مورد بررسی قرار خواهیم داد. درصورتی‌که صاحب یک کسب‌وکار هستید، این مقاله می‌تواند در جهت رشد و توسعه آن به شما اطلاعات مفیدی ارائه دهد. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوران بخش مشاوره تبلیغات و برندینگ وی وب‌سایت نیز بهره‌مند شوید.

کمپین تبلیغاتی چیست؟ 

کمپین تبلیغاتی یک استراتژی طراحی­شده است که در رسانه‌های مختلف به‌منظور دستیابی به نتایجی مانند افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش و بهبود ارتباط با مشتری در یک بازار خاص، اجرا می‌شود. کمپین‌های تبلیغاتی درواقع، مجموعه‌ای از تبلیغات هستند که پیام واحدی را منتقل می‌کنند.

در طول اجرای کمپین، اهداف دیگری نظیر ثبت‌نام بیشتر مشتریان در لیست ایمیل، خبرنامه و دیگر اهداف فرعی نیز می‌توانند، دنبال شوند. آنچه مهم است این است که این استراتژی، چیزی بیشتر از تولید یک تبلیغ بصری جذاب و به اشتراک گذاشتن آن در فضای وب یا در رسانه‌هاست. تحقیق، استراتژی و برنامه‌ریزی حرف اول را در کمپین‌های تبلیغاتی می‌زنند.

دلایل استفاده از کمپین های تبلیغاتی چیست؟

کمپین­های تبلیغاتی موفق، نتایج مثبت بسیاری برای کسب‌وکار به همراه می‌آورند که مهم‌ترین آن‌ها را در این قسمت بررسی می­کنیم.

افزایش آگاهی از برند

پیش از آنکه بتوانید محصول یا خدماتی به مخاطبین خود بفروشید باید ابتدا، خود را به آن‌ها معرفی کنید. یک کمپین موفق و هوشمند می‌تواند به‌خوبی برند شما را در بازار تثیبت کند. برندآگاهی، اولین شرط دستیابی به فروش بالا در بازار هدف است.

راه اندازی محصولات و خدمات جدید

حتی یک برند شناخته‌شده هم نمی‌تواند بدون تبلیغات، محصول جدید خود را به فروش برساند. یک کمپین، منحصربه‌فرد می‌تواند هر محصول جدیدی را به شکلی مستقل به بازار معرفی کند. این کمپین نه‌تنها پس از تولید محصول بلکه پیش از آن نیز می‌تواند، ذهن بازار را برای ورود محصول، آماده کند.

متمایز شدن از رقبا

طراحی و اجرای کمپین­های تبلیغاتی به شکل حرفه‌ای می‌تواند به‌خوبی وجوه تمایز یک محصول یا برند را از رقبایش به معرض نمایش بگذارد. این کمپین به بازار هدف شما نشان خواهد داد که قادر به برطرف کردن نیازهایش بوده و در این راه چه مزایای منحصربه‌فردی دارد.

بیشتر بخوانید : قواعد و قوانین تبلیغات در اینستاگرام

ویژگی های کمپین تبلیغاتی خوب چیست؟

به‌منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده برای یک کمپین باید ویژگی‌هایی که سبب موفقیت آن می­شوند را بشناسیم. در اینجا به نه مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هدف قرار دادن مخاطب درست

یک کمپین موفق تنها بخشی از بازار را که می‌داند به محصولش نیاز دارد، هدف قرار می‌دهد. دانستن این‌که مخاطبان شما چه کسانی هستند کمک می‌کند که پیامی متناسب با همان بازار بسازید و رسانه‌ها و زمان مناسب را برای انتشار آن انتخاب کنید.

جلب توجه کافی

کارشناسان در آمریکا می‌گویند که هر فرد، به‌طور متوسط روزانه در معرض 5000 تا 14000 تبلیغ قرار دارد. بنابراین، یک تبلیغ برای دیده شدن باید به‌اندازه­کافی جذاب باشد. محتوا و ظاهر تبلیغات باید به‌گونه‌ای باشند که مردم برای شنیدن، دیدن یا خواندن آن‌ها انگیزه پیدا کنند.

بیان و انتقال ارزش محصول

یک استراتژی تبلیغاتی موفق، به‌خوبی ارزش برند و محصول را به مخاطب، منتقل می‌کند چراکه مصرف‌کنندگان همواره به دنبال ارزش هستند. درصورتی‌که ارزش محصول به‌درستی بیان شود، احتمال فروش آن بسیار بیشتر است. پس از مشاهده یک تبلیغ، مخاطب شما باید بتواند به سؤالات زیر پاسخ دهد:

  • زندگی من با این محصول چگونه بهتر می‌شود؟
  • آیا تغییر ایجادشده، ارزش پرداخت هزینه تعیین­شده را دارد؟

آموزش مخاطب

کمپین­های حرفه‌ای، مخاطب خود را در مورد هدف محصول، قابلیت‌ها، قیمت و مکانی که می‌تواند آن را تهیه کند، آموزش می‌دهند.

نشان دادن ارتباط محصول با برند

تبلیغ شما در مورد هر محصولی که باشد باید بر پایه هویت برندتان، بنا شده باشد. استفاده از عناصر هویت بصری برند مانند لوگو، رنگ‌ها و غیره در تبلیغ، یک امر ضروری است. به‌این‌ترتیب، اعتماد مخاطبان به­واسطه اعتبار برند شما جلب خواهد شد.

مشاوره بازاریابی و فروش تلفنی و آنلاین کارمنتو، مسیر تبلیغات را برای شما هموار خواهد کرد.

جلب اعتماد مخاطب

بیان حقیقت و لحن صادقانه یکی از مهم­ترین ویژگی­های تبلیغات موفق است که برای جلب اعتماد مخاطب باید رعایت شود. با تبلیغات غیرصادقانه، وفاداری مشتریان به‌راحتی کاهش می‌یابد.

دعوت به اقدام یا call to action

CTA یا دعوت به اقدام، به معنای تمام کردن درست محتوای تبلیغ در طراحی کمپین تبلیغاتی است. بدون CTA، تبلیغ، معلق باقی‌مانده و صرفا مقداری اطلاعات به مشتری داده است. دعوت مخاطبان به بازدید از سایت، دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی، تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به فروشگاه، نمونه­هایی از CTA هستند.

رعایت اختصار در عین مفید بودن

نتایج مطالعاتی در مایکروسافت نشان می‌دهد که میزان توجه انسان به تبلیغات بسیار کمتر از حد تصور است! این مطالعات، نشان می‌دهند که اکثر افراد، تمرکز خود را بر روی تبلیغ، بعد از هشت ثانیه از دست می‌دهند. به همین دلیل، تبلیغ، وقت زیادی برای جلب‌توجه نداشته و باید در چند ثانیه اول، هر آنچه لازم است را بگوید.

به خاطر سپاری آسان

مخاطبان شما باید اطلاعاتی از شما را به خاطر بسپارند تا در زمان مناسب خودشان، به شما مراجعه کنند. یک استراتژی تبلیغاتی موفق، محتوای خود را ساده و درعین‌حال، منحصربه‌فرد می‌کند. گنجاندن عناصر غافلگیرکننده، استفاده از شخصیت‌های شناخته‌شده و عناصر طنزآمیز از ویژگی­های تبلیغات پربازده هستند.

بیشتر بخوانید : معرفی انواع تبلیغات محیطی و تاثیرات آن

مراحل راه اندازی کمپین های تبلیغاتی

راه‌اندازی استراتژی تبلیغاتی، اصول و مراحل خاص خودش را دارد. رعایت این اصول، بازدهی آن را بیشتر خواهد کرد. در اینجا، مراحل هفت‌گانه طراحی استراتژی تبلیغاتی و اجرای آن را بررسی می‌کنیم.

تعیین هدف کمپین

صاحب  یک کسب‌وکار باید انتظاراتش از ثمرات اجرای برنامه­های تبلیغاتی را به‌صورت دقیق مشخص کند. تنها عبارت «فروش بیشتر» کافی نیست؛ این اهداف باید جزئیات قابل‌اندازه‌گیری داشته باشند. به‌طورکلی، پنج گونه هدف از اجرای کمپین تبلیغاتی می‌توان انتظار داشت که همگی آن­ها باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • دقیق
  • قابل‌اندازه‌گیری
  • قابل‌دستیابی
  • نتیجه ­محور
  • زمان­مند

در اینجا این اهداف را به‌طور مختصر، شرح می‌دهیم.

جذب مشتریان جدید

درصورتی‌که هدف شما از تبلیغات، جذب مشتری بیشتر است باید محدودیت زمانی آن را هم مشخص کنید. همچنین، باید مشخص کنید که دقیقا چه تعداد مشتری جدید باید به کسب­وکار شما اضافه شوند. در تعیین این اعداد و ارقام با توجه به سابقه و توان فعلی‌تان، واقع‌گرا باشید.

افزایش برند آگاهی

این هدف می‌تواند برای کسب­وکارهای تازه تاسیس، مناسب باشد. مهم این است که میزان موفقیت خود را با شاخص‌هایی نظیر ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی یا نظرسنجی پس از اجرای کمپین، بسنجید.

عرضه محصول جدید

این هدف معمولا توسط برندهای شناخته‌شده، تعیین می‌شود. این برندها معمولا با توجه به تجربیات گذشته خود، زمان و میزان فروش خود را واقع‌بینانه تعیین می‌کنند. به همین دلیل است که معمولا بازدهی کمپین‌های تبلیغاتی برای برندهای شناخته‌شده، بیشتر است.

معرفی مزایای کمتر شناخته شده

این هدف معمولا توسط شرکت‌هایی تعیین می‌شود که محصولشان پیچیده است و نیاز به معرفی بیشتر دارد. معمولا شرکت‌های حقوقی، بازاریابی، تبلیغات و استارتاپ­های نوین این هدف را برای سیاست­های تبلیغاتی خود در نظر می‌گیرند.

فروش فصلی

یک شرکت محلی یا خرده‌فروشی می‌تواند در مقاطعی از سال با راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند، فروش و تعداد مشتریان خود را افزایش دهد. این تبلیغات معمولا بر محصولاتی اجرا می­شوند که در فصول مشخصی از سال، تقاضای بیشتری برای آن‌ها وجود دارد.

تعیین موضوع تبلیغ

مرحله بعدی در طراحی کمپین تبلیغاتی ، تعیین آن موضوع است. موضوع تبلیغ معمولا یکی از موارد زیر است:

  • محصولات
  • خدمات
  • برند
  • فروش یا رویداد ویژه

موضوع تبلیغ باید با اهداف کمپین، سنخیت داشته باشد. همچنین، شناسایی رقبا و نقاط ضعف و قوت آن‌ها در پوشش بازار، یکی از معیارهایی است که برای تعیین موضوع هدف کمپین، به کار می‌رود.

شناسایی مخاطبان هدف

مخاطبان شما تنها با کلمه «مصرف‌کنندگان» توصیف و تعیین نمی‌شوند. یک استراتژی تبلیغاتی باید بازار هدفش را تا جای ممکن، به­صورت دقیق تعیین کند. در تعیین بازار هدف باید ویژگی‌هایی از مشتریان خود را توصیف کنید. نمونه‌هایی از این ویژگی‌ها موارد زیر هستند:

  • سن
  • جنسیت
  • موقعیت اجتماعی
  • عادات
  • سبک زندگی
  • محل زندگی
  • درآمد
  • علاقه‌مندی‌ها

به این کار، تعیین پرسونای خریدار گفته می­شود. یک کسب‌وکار می‌تواند چندین پرسونای خریدار داشته باشد اما بهتر است در هر کمپین تبلیغاتی ، تنها یکی از آن‌ها هدف قرار بگیرد.

تعیین میزان بودجه برای کمپین

بودجه تعیین‌شده برای تبلیغات باید با اهداف آن هماهنگ باشد. برای تعیین بودجه می‌توانید از سه عامل زیر کمک بگیرید:

  • تجربه تبلیغات گذشته
  • ارزش طول عمر مشتری
  • معیارهای بازار

انتخاب ابزارهای مناسب برای اجرای کمپین تبلیغاتی

پس از تعیین مخاطبان باید شناسایی کنید که آن‌ها بیشتر وقت خود را کجا می‌گذرانند و در برای خریدهای­شان، چطور تحقیق می‌کنند؟ ممکن است، مخاطب شما بیشتر وقتش را در شبکه‌های اجتماعی بگذراند. در این صورت بهتر است، نوع این شبکه اعم از اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک، لینکدین و غیره را نیز معلوم کنید.

شاید مخاطب شما بیشتر از طریق تلویزیون با دنیای بیرون، ارتباط برقرار می‌کند. در این صورت، بهترین پلتفرم برای اجرای تبلیغات، تلویزیون خواهد بود. ایمیل، کمپین‌های آنلاین، بیلبورد، رادیو و روزنامه از دیگر ابزارهای اجرای کمپین­های تبلیغاتی هستند. انتخاب ابزار مناسب از اتلاف هزینه جلوگیری کرده و بازدهی تبلیغات را بالا می‌برد. در این مورد در ادامه، توضیحات بیشتری ارائه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : مراحل تبلیغات در تلویزیون و هزینه‌های مربوط به آن

تعیین زمان مناسب برای انتشار کمپین

یکی از عوامل بسیار مهم در تأثیرگذاری کمپین­های تبلیغاتی، زمان اجرای آن­هاست. تبلیغات باید درست، زمانی که مخاطب به ابزار موردنظر شما برای انتشار دسترسی دارد، منتشر شوند. به‌طور مثال، اگر ابزار اینستاگرام را برای اجرای کمپین انتخاب کرده‌اید، باید آن را در ساعاتی که مخاطبان از این شبکه بیشتر استفاده می­کنند، به اجرا بگذارید. در مورد تلویزیون، رادیو و دیگر رسانه‌ها نیز به همین ترتیب است.

مسئله بعدی، آمادگی شما برای پاسخگویی به مخاطبان، بعد از انتشار تبلیغ است. به‌طور مثال، در یک کمپین با هدف فروش ویژه، کمپین را کمی قبل و در طول فروش ویژه اجرا کنید.

تعیین KPI و بررسی بازخورد کمپین

KPI ها شاخص‌هایی هستند که میزان حصول اهداف موردنظر از کمپین تبلیغاتی را نشان می‌دهند. انواع کمپین­های مختلف، KPI های متفاوتی هم دارند؛ مثلا در یک کمپین آنلاین، KPI ها می‌توانند موارد زیر باشند:

  • ترافیک سایت
  • نرخ کلیک
  • نرخ تبدیل سرنخ‌ها
  • فروش محصول یا خدمات مشخص

اجرای کمپین

درنهایت، باید محتوا و بسته‌های تبلیغاتی خود را آماده کرده و در زمان مقرر در مکان‌های تعیین‌شده، ارائه کنید. در طول اجرای کمپین باید به‌دقت KPI ها را دنبال کرده و در صورت لزوم، برخی استراتژی‌های قابل‌تغییر خود را تغییر دهید.

کمپین های تبلیغاتی شامل چه روش هایی می شوند؟

همان‌طور که قبلا هم گقتیم، روش‌های مختلفی برای اجرای تبلیغات وجود دارند. این روش­ها درواقع، انواع کمپین تبلیغاتی محسوب می­شوند. به دلیل اهمیت این بحث در اینجا آن را بیشتر شرح می‌دهیم.

کمپین شبکه های اجتماعی

حسن بزرگ شبکه‌های اجتماعی این است که می‌توانید، تبلیغات را با امکانات شخصی‌سازی‌شده بیشتری به مخاطب ارائه دهید. شبکه‌های اجتماعی معمولا از علاقه‌مندی‌ها و ویژگی‌های مخاطبین خود آگاه هستند و می‌توانند بسته به پرسونای تعیین‌شده برای مخاطب، تبلیغ شما را به او نشان دهند. کمپین شبکه اجتماعی با استفاده از محتواهای متنی و ویدئویی کوتاه، پیام­های مستقیم و استفاده از ابزارهای تبلیغاتی خود این شبکه‌ها انجام می‌شود. امروزه شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای تحلیل فروش را نیز به کسب‌وکارها ارائه می‌کنند.

تبلیغات ایمیلی

تبلیغات ایمیلی برای شرکت‌هایی مناسب هستند که لیست نسبتا بزرگی از ایمیل مخاطبان خود را در اختیار دارند. تبلیغات ایمیلی، تاثیر قابل‌توجهی در ایجاد وفاداری در مشتریان دارند اگرچه با هدف ایجاد مشتریان جدید نیز انجام می‌شوند. کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو نیز از بازاریابی ایمیلی استفاده می‌کنند.

تبلیغات محتوایی

تبلیغات محتوایی، نوعی کمپین تبلیغاتی استراتژیک است که بر تولید محتوای ارزشمند برای مخاطب، تکیه دارد. این محتوا، به‌صورت غیرمستقیم یا مستقیم از مخاطب، دعوت به ارتباط بیشتر با برند، خرید یا دیگر اقدامات مرتبط با اهداف کمپین، می‌کند. به‌این‌ترتیب، مشخص است که محتوای تولیدشده نمی‌تواند صرفا تبلیغاتی باشد.

تبلیغات ویدئویی

علاوه بر محتوای متنی، شکل بسیار محبوب و پربازده تبلیغات محتوایی، ویدئو است. بسته به اینکه ویدئو برای کدام پلتفرم تبلیغاتی تولید می‌شود، می‌تواند مشخصات متفاوتی داشته باشد. فصل مشترک همه این پلتفرم‌ها این است که ویدئو باید در کمترین زمان ممکن، بیشترین اطلاعات را به شکلی جذاب به مخاطب ارائه دهد.

تبلیغات در موتورهای جستجو

تبلیغات SEM (Search Engine Marketing)، به تبلیغات مشمول هزینه در موتورهای جستجو گفته می­شود. این هزینه به­ازای هر کلیک بر روی لینک تبلیغاتی پرداخت می‌شود که به آن PPC (Pay Per Click) گفته می‌شود. کارآمدترین موتور جستجو برای راه‌اندازی کمپین SEM، گوگل است که ابزارهای فوق‌العاده قدرتمندی برای این کار دارد. موتورهای جستجو، KPI هایی نیز برای سنجش نتایج کمپین، ارائه می‌دهند.

کمپین های تبلیغاتی در یک نگاه

موفقیت و توسعه هر کسب‌وکار بدون تبلیغات، غیرممکن است. به مجموعه استراتژی‌هایی که در قالب بسته‌های تبلیغاتی درآمده و در زمان و مکان مشخص در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرند، کمپین تبلیغاتی می‌گویند. یک کمپین می‌تواند با اهداف متفاوتی، ازجمله فروش محصول یا خدماتی مشخص یا افزایش برندآگاهی انجام شود.

راه‌اندازی کمپین­های تبلیغاتی، مراحل مختلفی از تعیین اهداف و بازار هدف تا تعیین شاخص‌های سنجش نتایج را در بر می­گیرد. انواع کمپین تبلیغاتی نیز برای این کار وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات ایمیلی، تبلیغات محتوایی و تبلیغات در موتورهای جستجو هستند. یک کسب‌وکار با توجه به نوع محصول، بودجه و بازار هدف خود باید بهترین روش و پلتفرم را برای تبلیغات خود انتخاب کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
کمپین تبلیغاتی را چگونه اصولی و هدفمند طراحی کنیم؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد