راهنمای ثبت برند مادرید و جهانی

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 23 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

بدون شک برای برند و تجارت خود عرق و اشک زیادی ریخته‌اید، به همین دلیل باید از آن به‌خوبی محافظت کنید. ایجاد برند برای کسب‌وکار و تجارت خود می‌تواند اولین سد دفاعی از زحمات و تلاش‌های شما باشد. با ثبت برند تجاری بین المللی از برند، شهرت و ایده‌های خود محافظت می‌کنید. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که شما شبانه‌روز تلاش کنید و به طور ناگهانی با یک شکایت نقض حقوقی از یک شرکت دیگر مواجه شوید. به همین دلیل است که به شما توصیه می‌کنیم هرچه زودتر اقدام به ثبت برند مادرید (بین المللی) نمایید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با چیستی و چگونگی ثبت نام برند بین المللی آشنا شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مشاوره ثبت برند بین المللی می‌توانید با مشاورین کارمنتو در حوزه مشاوره امور ثبتی تماس بگیرید.

ثبت برند مادرید یا برند بین المللی چیست؟

در ابتدا بهتر است با مفهوم ثبت نام برند بین المللی یا ثبت برند مادرید آشنا شوید. قضیه از این قرار است که دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی به‌عنوان WIPO یک کنوانسیون ثبت برند در حد جهانی در ژنو سوئیس تأسیس کرد. در این کنوانسیون از میان 195 کشور جهان، 122 کشور از جمله ایران نیز عضو آن است. در این مجمع تمامی کشورهای عضو می‌توانند برند تجاری خود را به‌صورت بین المللی به ثبت برسانند.

تمامی ایرانی‌های عزیز نیز می‌توانند برند تجاری خود را به صورت جهانی یا مادرید به ثبت برسانند. برای به ثبت رساندن برند تجاری خود در این سازمان برای هر کشوری بر اساس شرایط آن، قوانین و مراحل خاصی قرار داده شده که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

ثبت برند مادرید

مزایای ثبت برند مادرید یا بین المللی

خب شاید این سؤال برای شما نیز پیش بیاید که چرا بهتر است برند خود را در سطح بین المللی به ثبت برسانید؟ سیستم ثبت برند مادرید یک راه حل کم هزینه و البته بسیار مؤثر برای به دست آوردن اعتبار جهانی و محافظت از برند است. شما چه یک استارت آپ کوچک یا یک صادرکننده بزرگ چند ملیتی باشید، موافقت‌نامه مادرید می‌تواند به شما کمک کند تا برند تجاری خود را ثبت و مدیریت کنید. از جمله مهم‌ترین مزایای ثبت نام برند بین المللی (مادرید) می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شما با ثبت جهانی یا بین المللی برند خود می‌توانید به‌راحتی در بیش از صد کشور، برند و تجارت خود را مطرح کنید یا توسعه دهید.
  • استفاده از موافقت‌نامه مادرید جهت ثبت برند، می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. شما دیگر لزومی ندارد در کشورهای مختلف اقدام به ثبت ملی یا پرداخت هزینه ترجمه و مهم‌تر از همه استخدام نماینده در هر کشور نمایید. ثبت برند تجاری بین المللی می‌تواند به راحتی یک نماینده از طرف شما در کشورهای دارای عضویت استخدام کند. در نتیجه به جای پرداخت هزینه جداگانه در هر کشور می‌توانید کسب‌وکار و تجارت خود را در چندین کشور با پرداخت یک هزینه معرفی نمایید.
  • علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها، در زمان شما نیز صرفه جویی خواهد شد. به این معنا شما با به ثبت رساندن بین المللی برند خود انگار با یک تیر چندین نشان را زده‌اید و دیگر لزومی ندارد برای ثبت در هر کشور زمانی را اختصاص دهید.

کشورهای طرف قرارداد موافقت‌نامه مادرید

همان‌طور که گفته شد کشورهای زیادی در کنوانسیون جهانی ثبت برند عضویت دارند. این کشورها شامل:

ایران، آنتیگوا و بارباردو، آلبانی، ارمنستان، بن ایر، اتریش، استرالیا، آذربایجان، بوسنی و هرزه گوین، بلژیک، بلغارستان، بحرین، بوتان، بوتسوان، بنلوکس، بلاروس، سوئیس، چین، کوبا، قبرس، جمهوری چک، آلمان، دانمارک، الجزیره، استونی، مصر، اتحادیه اروپا، اسپانیا، فنلاند، فرانسه، انگلستان، گرجستان، غنا، یونان، کرواسی، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، کنیا، قرقیزستان، کره شمالی، کره جنوبی، قزاقزستان، لیختن اشتاین، لیبریا، لسوتو، سائوتومه و پرنسیپ، لیتونی، موروکو، موناکو، مولداوی، مونته نگرو، ماداگاسکار، مقدونیه، مغولستان، موزانبیک، نامیبیا، نروژ، عمان، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، سودان، سوئد، سنگاپور، اسلوونی، اسلوواکی، سبیرالئون، سان مارینو، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، اوکراین، آمریکا، ازبکستان، ویتنام، زامبیا، کوراکائو، سینت مارتین، سوازیلند.

مدارک لازم جهت ثبت برند مادرید

هر کاری شرایط و قوانین خاص خودش را دارد که ثبت برند مادرید نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله مدارک لازم برای ثبت نام برند بین المللی به شرح زیر است.

  • ابتدا باید درخواست خود را مبنی بر کشورهای مورد نظر خود جهت ثبت برند بین المللی تنظیم کنید.
  • ارائه معرفی نامه شرکت یا برند مورد نظر که می‌خواهید آن را ثبت جهانی کنید به همراه امضای تمامی افرادی که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
  • ارائه کپی مدارک شخصی اعم از شناسنامه، کارت ملی مدیران و افرادی که در شرکت حق امضا دارند.
  • ارائه اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت برند تجاری در ایران
  • پر کردن فرم‌های لازم به ثبت نام به زبان لاتین
  • مشخص شدن هزینه‌ها و دریافت برگه هزینه به همراه مهر و امضای فرد متقاضی
  • پرداخت هزینه‌ها و دریافت رسید بانکی جهت بررسی اظهارنامه ثبت برند مادرید

هزینه ثبت برند مادرید

هزینه ثبت برند تجاری بین المللی بر اساس شرایط مختلفی نیز متفاوت است که در نهایت می‌توان بر اساس نوع و سطح برند شما تعیین شود. برای مثال ازجمله عواملی که می‌توانند در هزینه ثبت برند مادرید تأثیرگذار باشند شامل، رنگی یا سیاه و سفید بودن لوگو برند شما، تعداد کلمات، نوع طراحی یا درج کادر، استفاده از تبلیغات و حتی هزینه پرداخت برای استخدام وکیل که پیگیر کارهای ثبت برند است.

قوانین انتخاب نام برای ثبت برند مادرید

ازآنجاکه در ثبت برند مادرید، برند و نام تجاری شما به صورت بین المللی ثبت و معرفی می‌شود، قوانین خاصی نیز برای انتخاب این اسم تعیین شده است. در مرحله اول باید توجه کنید که شما فقط اسم برند خود را به همشهریان یا هم‌وطنان خود ارائه نمی‌دهید، به همین دلیل باید اسمی تعیین شود که بتوان آن را به تمام افراد جهان معرفی کرد.

شما باید در مرحله اول از نام‌ها و برندهایی که به زبان لاتین قابل تغییر و البته معانی مناسبی نیز داشته باشند، استفاده کنید. همچنین باید نام انتخابی، اسمی ساده با برخورداری از معنی و مفهوم و تلفظ ساده‌ای باشد.

اگر شما نیز می‌خواهید کسب‌وکار خود را توسعه دهید، یا با رونق آن خود را به جهانیان معرفی نمایید باید برند تجاری خود را به صورت بین المللی ثبت کنید. ثبت برند مادرید (بین المللی) می‌تواند در جهت رشد و تثبیت برند شما بسیار مؤثر باشد. ثبت برند مادرید همانند شناسه و گواهی تجاری برای کسب‌وکار شما محسوب می‌شود که از تعرض و سوءاستفاده افراد نیز جلوگیری خواهد کرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

4 3
راهنمای ثبت برند مادرید و جهانی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
9 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد