راهنمای جامع اخذ پروانه بهره برداری

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 11 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

همه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی پیش از شروع کار به مجوز‌هایی نیاز دارند و باید برای گرفتن این مجوزها اقدام نمایند. یکی از این مجوزها پروانه بهره برداری است. واحدهای صنعتی پس از اقداماتی مانند تامین زمین، تاسیسات، احداث ساختمان، تهیه ماشین‌آلات، استخدام منابع انسانی و تولیدات آزمایشگاهی باید برای دریافت پروانه بهره برداری اقدام نمایند. اخذ این پروانه تنها برای واحدهای صنعتی ضروری است و اهمیت بالایی دارد؛ زیرا در پروانه بهره‌ برداری، میزان ظرفیت واحد تولیدی مشخص می‌شود که در روند کار تاثیر بالایی دارد. در این مقاله کارمنتو به بررسی پروانه بهره برداری و مسائل مربوط به آن می‌پردازیم.

انواع اخذ پروانه

افرادی که بخواهند برای راه اندازی یک کارخانه اقدام کنند به سه مجوز نیاز دارند:

  • پروانه بهره برداری
  • دریافت موافقت اصولی از وزارت صنایع و معادن
  • پروانه احداث

مزایا اخذ پروانه بهره برداری

مزایای دریافت پروانه بهره برداری به شرح زیر است:

  • استفاده از تسهیلات و امتیازاتی که برای واحدهای تولیدی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است.
  • داشتن این پروانه باعث اعتبار بخشیدن به واحد صنفی شما می‌شود.
  • با این پروانه امکان ثبت برند واحد صنعتی شما وجود دارد.
  • واحدهای صنعتی که به تازگی تاسیس شده‌اند و واحدهایی که قصد توسعه فعالیت خود را دارند. مشمول معافیت مالیاتی می شوند.
  • جرائم تسهیلات بانکی بخشیده می‌شود.
  • امکان شرکت در مناقصه‌های دولتی فراهم می‌شود.
  • با این پروانه می‌توان علامت استاندارد دریافت کرد.
  • با این پروانه، امکان دریافت مجوز برای وارد کردن ماشین آلات فراهم می‌شود.
  • با اخذ پروانه بهره برداری می‌توانید از حامل انرژی به نرخ دولتی استفاده و انرژی برق را با تعرفه در نظر گرفته برای امور صنعتی مصرف کنید.
  • از پرداخت حق بیمه مربوط به پرسنل جدید معاف می‌شوید.
  • اگر پروانه بهره برداری را به منظور انجام فعالیت‌های هنری دریافت کنید، از پرداخت مالیات معاف می‌شوید.
  • با این پروانه می‌توانید مواد اولیه پلاستیکی یا شیمیایی را از پالایشگاه‌ها و شرکت‌ها با نرخ دولتی تهیه نمایید.
  • با پروانه بهره‌برداری می‌توانید در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت کنید.

مدارک لازم جهت اخذ پروانه بهره برداری

مدارک لازم برای دریافت پروانه بهره برداری به شرح زیر است:

  • تکمیل فرم و درخواست در سامانه اخذ پروانه بهره برداری (سایت بهین یاب)
  • کپی مدارک شناسایی افراد حقیقی یا مدیر عامل برای افراد حقوقی
  • کپی مدارک ثبت شرکت برای افراد حقوقی و آخرین گواهی ثبت تغییرات شرکت
  • ارائه پایان کار ساختمان واحد صنعتی یا اجاره نامه (در صورت اجاری بودن واحد صنعتی)
  • لیست تجهیزات فنی به همراه فاکتورهای خرید
  • لیست کارگران
  • تاییدیه معاونت دارویی و غذایی دانشگاه علوم پزشکی برای واحدهای تولید مواد غذایی، دارویی و بهداشتی

مراحل اخذ پروانه بهره برداری

برای اخذ این پروانه باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا باید در سامانه بهین یاب ثبت‌نام و تقاضای خود را ثبت نمایید. همچنین باید فرم‌های مربوطه را کامل کنید.
  • در این مرحله باید منتظر بمانید تا تقاضای شما توسط مسئول مورد نظر بررسی شود.
  • سپس کارشناس مربوطه از واحد تولیدی شما بازدید می‌کند. اگر مدارک شما تایید شده باشد این بازدید صورت می‌گیرد؛ در صورت عدم تایید باید برای رفع ایرادات وارده اقدام نمایید.
  • سپس باید استعلام‌های لازم از سازمان‌های مربوطه گرفته شود.
  • در مرحله آخر اگر مشکلی وجود نداشته باشد، پروانه صادر می‌شود.

نمونه پروانه بهره برداری

تصویر زیر نمونه‌ای از یک پروانه بهره برداری است:

نمونه پروانه بهره برداری

اصلاح پروانه بهره برداری

برخی اوقات به دلیل افزایش ماشین‌آلات، افزایش زمین یا تغییر نشانی نیاز به اصلاح پروانه بهره برداری است؛ در این صورت فرد باید درخواست اصلاح را به دو صورت کتبی و اینترنتی به سازمان مربوطه ارائه بدهد؛ این درخواست به کارشناس ارجاع داده می‌شود و پس از طی مراحل مختلف، اطلاعیه اصلاح آن صادر می‌گردد.

هزینه دریافت پروانه بهره برداری

هزینه صدور پروانه بهره برداری برای هرکسی متفاوت است و با توجه به موارد زیر تعیین می‌شود:

  • نوع فعالیت
  • حجم تولیدات صورت گرفته
  • نوع پرسشنامه (کامفار، آمایش، صنایع)
  • تنظیم طرح توجیهی
  • دریافت جواز تاسیس
  • دریافت پروانه بهره برداری
  • میزان سرمایه گذاری صورت گرفته
  • شهرک صنعتی مورد نظر فرد متقاضی
  • میزان متراژ زمین
  • میزان و حجم تولیدات

مدت اعتبار دریافت پروانه بهره برداری

در استان تهران اعتبار پروانه بهره برداری یک سال است و می‌توان آن را تمدید کرد؛ اما در شهرستان‌ها این اعتبار تا زمانی است که فعالیت تولیدی شرکت ادامه داشته باشد. برای تمدید اعتبار در تهران، بازرس یا بازرسان از واحد تولیدی بازدید کرده تا تایید کنند که واحد تولیدی، همچنان مشغول فعالیت است و برای سه سال پروانه بهره برداری تمدید می‌شود. پس از آن اگر واحد تولیدی همچنان قصد فعالیت داشته باشد، می‌تواند این مجوز را ۵ سال دیگر تمدید نماید. پس از ۵ سال مجوز داده شده مادام‌العمر خواهد بود.

مشاوره اخذ پروانه بهره برداری در کارمنتو

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، هر واحدی برای آغاز فعالیت خود نیاز به دریافت مجوزهایی دارد. پروانه بهره برداری نیز از مجوزهای ضروری برای واحدهای صنعتی است. برای دریافت این مجوز می‌توانید از کارمنتو کمک بگیرید. مشاوران مجرب و متخصص این مجموعه، پاسخگوی سوالات شما هستند و می‌توانید به صورت تلفنی و آنلاین با این مشاوران در ارتباط باشید و مسائل خود درباره اخذ پروانه بهره‌ برداری و همچنین مسائل مربوط به ثبت و استعلام شرکت را بپرسید. در صورت استفاده از مشاوره امور ثبتی به صورت آنلاین هزینه آن رایگان خواهد بود و هزینه مشاوره تلفنی، با توجه به مشاوری که انتخاب می‌کنید از دقیقه‌ای ۱۰۰۰ تومان شروع می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

4 5
راهنمای جامع اخذ پروانه بهره برداری

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
9 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد