مالیات نقل و انتقال ملک (فروش ملک) چگونه محاسبه و پرداخت می شود؟

مدت مطالعه: 12 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 19 مهر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیات، هزینه اجتماعی اجباری است که توسط دولت از مردم دریافت شده و صرف بهسازی و نوسازی مجدد پروژه‌های شهرسازی می‌شود. این منبع درآمدی دولت، به دو روش مستقیم و غیرمستقیم از افراد دریافت می‌شود.

هرکدام از مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از انواع متعدد مالیات مستقیم می‌توان مالیات بر دارایی را نام برد. این مالیات به اموال اشخاص از قبیل منزل، ماشین و … تعلق می‌گیرد. مالیات نقل ‌و انتقال املاک نیز یکی از انواع مالیات بر دارایی است.

مالیات بر فروش ملک پس از واگذاری کلیه حقوق مربوط به ملک، توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی پرداخت می‌شود. البته پیش از پرداخت مالیات، معافیت‌های تعیین ‌شده که در قانون مالیات‌های مستقیم مقرر شده است از آن کسر می‌شود. از اقسام مالیات بر ملک می‌توان به مالیات خانه‌های لوکس، خانه‌های اجاره‌ای، خانه‌های خالی و … اشاره کرد. اگر می‌خواهید با قانون مالیات خرید و فروش ملک آشنا شوید، از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک آگاه شوید و ضوابط قانونی آن را بدانید، در ادامه همراه ما باشید.

بنر مالیاتی

مالیات نقل و انتقال ملک چیست؟

باب سوم قانون مالیات مستقیم کشور مربوط به مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی است. بر اساس این قانون، خرید و فروش ملک نوعی درآمد تلقی شده و مشمول مالیات بر درآمد املاک که مالیات نقل و انتقال ملک است، می‌شود. طبق ماده 54 قانون مالیات مستقیم که در همین باب قرار دارد: صاحبان املاک مسکونی و تجاری که ملک خود را به صورت قطعی به غیر انتقال دهند، مشمول مالیات بر نقل و انتقال ملک شده و موظف به پرداخت 5 درصد از ارزش معامله به سازمان مالیات هستند. توجه داشته باشید هزینه انتقال سند ملک ارتباطی با مالیات بر خرید و فروش ملک ندارد.

مالیات فروش ملک چند نوع دارد؟

شاید با مطالعه بخش قبل تصور کنید مالیات بر درآمد از فروش ملک پیچیدگی خاصی ندارد و هر شخصی می‌تواند به راحتی 5 درصد ارزش معامله خود را جدا کرده و به سازمان مالیات پرداخت کند؛ اما اینگونه نیست. قوانین مالیاتی پیچیدگی‌های خاص خود را دارند و هنگامی که موضوع بحث مالیات انتقال ملک باشد، آنگاه پیچیدگی‌های قانون دو چندان می‌شود.

املاک ویژگی‌های مختلفی دارند؛ یک ملک می‌تواند تجاری، مسکونی، صنعتی یا اداری باشد؛ همچنین املاک می‌توانند شرایط ویژه‌ای نظیر ارثی، اوقافی و غیره داشته باشند. بدیهی است که قانون برای هر ملک با ویژگی‌های خاص، مالیات نقل و انتقال ملک را به طور جداگانه‌ای محاسبه کند. در ادامه قصد داریم نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک برای املاک مختلف را بررسی کنیم.

مالیات انتقال ملک به فرزند

در قانون مالیات مستقیم کشور تبصره‌ای مبتنی بر معافیت مالیات انتقال ملک به فرزند ذکر نشده است؛ لذا این مالیات شامل اشخاصی که قصد فروش ملک به فرزندان خود را دارند نیز می‌شود. البته معیار دریافت مالیات فروش خانه یا واگذاری آن، وجوه دریافتی صاحب ملک است؛  لذا اگر در جریان فروش، درآمدی برای صاحب ملک حاصل نشود و معامله مشکوک به تبانی نباشد، مالیات خرید و فروش مسکن مشمول فروشنده نخواهد شد (مثلا هنگامی که والدین بدون دریافت مبلغی ملک خود را به فرزندانشان واگذار می‌کنند).

در صورتی که انتقال ملک به فرزندان از نوع قهری (فوت صاحب ملک) باشد؛ آنگاه فرزندان شامل مالیات خرید و فروش ملک نخواهد شد و محاسبه مالیات آنان بر مبنای قانون مالیات ارث خواهد بود.

مالیات نقل و انتقال زمین

محاسبه مالیات نقل و انتقال زمین که مالیات بر دارایی محسوب می‌شود با مالیات فروش ملک تفاوتی ندارد. این مالیات نیز برابر 5 درصد از ارزش معامله زمین است. برای پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک و زمین به صورت حضوری می‌توانید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و ضمن تنظیم مبلغ معامله، مالیات آن را پرداخت کنید. پرداخت اینترنتی مالیات نقل و انتقال ملک نیز از طریق درگاه اینترنتی سازمان مالیات امکان پذیر است.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک تجاری

فروش املاک تجاری نیز شامل مالیات نقل و انتقال ملک تجاری می‌شود؛ تفاوت اصلی این مالیات در انواع آن است. چنانچه قصد فروش یک ملک تجاری را داشته باشید مشمول مالیات بر فروش ملک به میزان 5 درصد از ارزش قرارداد فروش خواهید بود.

چنانچه قصد واگذاری یا فروش سرقفلی واحد تجاری را داشته باشید، مشمول مالیات 2 درصدی انتقال سرقفلی خواهید شد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مالیات نقل و انتقال ملک صنعتی

برخی به اشتباه قوانین مالیات واحدهای آلاینده را با مالیات خرید و فروش ملک صنعتی یکسان می‌پندارند؛ اگرچه واحدهای صنعتی با توجه به میزان آلایندگی، مشمول مالیات ارزش افزوده متفاوتی هستند، اما این مورد بر مالیات انتقال ملک آن‌ها تاثیری ندارد. لذا مالیات انتقال املاک صنعتی با مالیات نقل و انتقال مسکن یا املاک تجاری تفاوتی ندارد و برابر 5 درصد از ارزش مورد معامله است.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی (فروش خانه، مسکن، آپارتمان)

مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی برابر با 5 درصد ارزش معامله است. همچنین بر اساس تبصره 1 ماده 59 قانون مالیات مستقیم چنانچه ارزش واحد مسکونی مشخص نشده باشد، ارزش معاملاتی نزدیک‌ترین محل مشابه معیار محاسبه مالیات خواهد بود.

توجه داشته باشید ارزش ذکر شده در قرارداد تنها زمانی مورد تائید سازمان مالیات قرار خواهد گرفت که کارشناسان این سازمان به تبانی در معامله مشکوک نشوند. چنانچه سازمان مالیات ارزش ملک را غیرمعقول بداند، آنگاه وارد عمل شده و با بررسی املاک مشابه، ارزش واقعی ملک را مشخص خواهند کرد تا مالیات خرید ملک به صورت منصفانه و بر اساس این ارزش جدید تعیین شود.

مالیات نقل و انتقال املاک اداری

مالیات نقل و انتقال ملک اداری دارای تبصره خاصی در قانون مالیات مستقیم کشور نیست و بر اساس فرمول محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک، 5 درصد از ارزش معامله این املاک نیز مشمول مالیات می‌شود.

مالیات نقل و انتقال املاک اوقافی

املاک وقفی بر اساس ماده 3 قانون مالیات مستقیم مشمول مالیات سالانه املاک نیستند؛ اما چنانچه مدیران املاک وقفی قصد فروش این املاک را داشته باشند، موظف‌اند مطابق ماده 59 ق.م.م عمل کرده و 5 درصد از ارزش معاملاتی ملک را به عنوان مالیات نقل و انتقال املاک به سازمان مالیات تسلیم کنند.

مالیات نقل و انتقال ملک ورثه‌ای

نقل و انتقال ملک همیشه به صورت اختیاری انجام نمی‌شود؛ گاهی انتقال ملک به ورثه از نوع قهری است؛ یعنی صاحب ملک فوت شده و املاک وی به فرزندان منتقل می‌شوند، در این صورت مالیات نقل و انتقال ملک مشمول ورثه نخواهد شد.

البته مورد مذکور بدین معنا نیست که ملک ورثه‌ای از پرداخت مالیات نقل و انتقال مسکن معاف است. هیچ گونه معافیتی برای مالیات نقل و انتقال ملک ورثه‌ای در قانون مالیات مستقیم و بخشنامه‌های آن ذکر نشده است. لذا اگر ورثه قصد فروش ملک متوفی را داشته باشند، مطابق ماده 59 ق.م.م مشمول مالیات فروش خانه خواهند شد.

Please select another listing to show to avoid recursion.
مالیات بر ارث ملک

پیشنهاد مطالعه:

مالیات نقل و انتقال املاک قولنامه‌ای

همانطور که گفتیم، صاحب ملک در صورت فروش یا واگذاری آن باید مالیات نقل و انتقال بپردازد. حال چه ملک به صورت قولنامه‌ای در اختیار او باشد و از این طریق ملک را بفروشد یا اینکه سند شش دانگ داشته باشد.

مالیات نقل ‌و انتقال املاک در سال جاری

در سال‌های اخیر، دولت طرح اقتصاد منهای نفت را در پیش‌ گرفته است. در این زمینه مالیات به ‌عنوان یکی از منابع مهم درآمد دولت، مطرح می‌شود. مالیات خرید و فروش ملک در سال جاری از انواع مالیات‌های مستقیم است که درآمد فراوانی را برای دولت ایجاد می‌کند.

طبق شواهد موجود و همچنین نظرات مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور در سال جاری، مسکن و زمین به‌ عنوان یکی از منابع مهم درآمد مالیاتی دولت، محسوب می‌شود. این سازمان می‌کوشد تا با کمک ظرفیت‌های قانونی، برخی از درآمدهای خود را از طریق اعمال مالیات بر خرید  و فروش مسکن و مالیات فروش زمین تأمین کند.

مالیات نقل ‌و انتقال ملک بر عهده چه کسی است؟

از نگرانی‌های افراد هنگام خرید و فروش ملک، هزینه مالیات نقل و انتقال ملک است که باید به دولت پرداخت شود. طبق ماده 59 مندرج در قانون مالیات‌های مستقیم، فروشنده یا همان مالک هنگام نقل‌ و انتقال قطعی ملک باید در کنار هزینه انتقال سند، مالیات انتقال ملک را نیز بپردازد. هزینه مالیات نقل و انتقال ملک پس از قطعی شدن معامله در دفاتر اسناد رسمی محاسبه خواهد شد.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را در زمینه مالیات نقل و انتقال ملک دریافت نمایید.

میزان مالیات فروش ملک

میزان مالیات بر نقل و انتقال ملک از دیگر چالش‌های اشخاص هنگام انتقال املاک است. میزان این مالیات به دو صورت محاسبه می‌شود. میزان مالیات تعلق‌ گرفته به نقل ‌و انتقال املاک اداری یا مسکونی و همچنین املاک تجاری فاقد سرقفلی، 5 درصد ارزش معامله است.

میزان مالیات انتقال ملک تجاری که سرقفلی دارد، 2 درصد ارزش معامله را شامل می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات نقل ‌و انتقال ملک

در معامله‌های قطعی طبق ارزش معاملاتی ملک، میزان مالیات نقل‌ و انتقال هنگام ثبت معامله در دفتر اسناد رسمی، محاسبه می‌شود. هنگام نقل‌ و انتقال املاک مسکونی و تجاری در دفترخانه مالیات، میزان 5 درصد از ارزش معامله از فروشنده اخذ می‌شود.

ارزش معاملاتی ملک توسط کمیسیون تقویم املاک تعیین می‌شود. در این کمیسیون، ارزش معاملات ملک طبق مفاد قانونی نقل ‌و انتقال ملک محاسبه خواهد شد.

مثال محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک

برای درک بهتر روش محاسبه مالیات در قانون مالیات خرید و فروش ملک از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض کنید آپارتمان یا زمینی به ارزش سه میلیارد تومان فروخته‌اید؛ در این صورت شما مشمول 150 میلیون تومان مالیات خرید و فروش ملک خواهید بود. در این مورد میزان مالیات بر خرید و فروش زمین با مالیات خرید و فروش آپارتمان یا سایر مالیات‌های مربوط به انتقال تفاوتی ندارد؛ تنها هزینه مالیات نقل و انتقال ملک تجاری می‌تواند متفاوت باشد.

محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک تجاری نیز با سایر املاک یکسان است، اما در صورتی که قصد انتقال یا واگذاری سرقفلی ملک تجاری را داشته باشید 2 درصد از مبلغ معامله بابت مالیات سرقفلی محاسبه خواهد شد. مثلاً انتقال سرقفلی به ارزش 100 میلیون تومان، مشمول 2 میلیون مالیات است.

به ‌طور مثال به‌ منظور واگذاری سرقفلی ملکی به ارزش 1 میلیارد لازم است مبلغ 20 میلیون به ‌عنوان مالیات سرقفلی پرداخت شود.

نحوه پرداخت مالیات نقل ‌و انتقال املاک به چه صورت است؟

بر اساس تبصره 4 ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم، واریز مالیات نقل و انتقال ملک باید به‌ صورت آنی در دفاتر اسناد رسمی انجام شود. به ‌موجب همین ماده‌ قانونی، سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور موظف است تا امکان دسترسی سازمان امور مالیاتی کشور را به سامانه ثبت الکترونیک فراهم کند. پس از محاسبه میزان مالیات در دفترخانه مالیات، مودیان می‌توانند در همان دفترخانه، مالیات خرید و فروش ملک مسکونی را پرداخت کنند. با این امکان، دیگر نیازی به مراجعه حضوری مودیان مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور نخواهد بود.

سامانه پرداخت مالیات نقل ‌و انتقال املاک

سازمان امور مالیاتی کشور به‌ منظور رفاه حال مودیان مالیاتی، سامانه عملیات الکترونیکی به نشانی www.tax.gov.ir را راه‌اندازی کرده است. این سامانه موجب تحول گسترده در ارائه خدمات برای مودیان مالیاتی شده است. از خدمات مهم این سامانه، امکان ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی به ‌صورت آنلاین و استعلام مالیات نقل و انتقال ملک است. امروزه با وجود این سامانه، ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی و پرداخت مالیات خرید و فروش مسکن به‌ صورت حضوری امکان‌پذیر نیست. مودیان می‌توانند برای ثبت و ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی به آدرس سایت مراجعه کنند.

گفتنی است این سایت از زیرمجموعه‌های متعددی در رابطه با امور مالیاتی برخوردار است. آشنایی با این سایت موجب می‌شود مودیان در کمتر از چند دقیقه امور مالیاتی خود را انجام دهند و از خدمات پرداخت اینترنتی مالیات نقل و انتقال ملک بهره‌مند گردند.

معافیت مالیات نقل ‌و انتقال املاک

برخی از املاک و مستغلات از پرداخت مالیات بر خرید و فروش مسکن معاف هستند. بر اساس قانون مالیات، املاکی که در فهرست آثار ملی کشور از آن‌ها نام‌ برده شده است، اگر به سازمان میراث فرهنگی منتقل شده باشند مشمول معافیت مالیات نقل و انتقال ملک هستند. همچنین املاکی که طبق ماده 34 قانون مصوب مرداد ماه 1320، ثبت و پس از اصلاحات در اختیار دولت قرار گرفته‌اند نیز نباید مالیات پرداخت کنند.

از دیگر املاک معاف از مالیات، املاکی هستند که به ‌موجب سند عادی یا مبایعه‌نامه، انتقال ‌یافته و مالک اقدام به ساختمان‌سازی در این ملک کرده است. صاحبان این املاک نیز هنگام تنظیم سند رسمی یا فروش ملک، در صورت تائید مراجع قضایی، دولتی و شهرداری از پرداخت مالیات نقل ‌و انتقال املاک معاف می‌شوند.

همچنین طبق ماده 65 قانون مالیات مستقیم، واحدهای مسکونی که توسط شرکت‌های تعاونی مسکن در اختیار اعضا تعاونی قرار می‌گیرند نیز هنگام انتقال، نیاز به پرداخت مالیات ندارند. از دیگر املاکی که هنگام معامله از مالیات معاف می‌شوند املاکی هستند که به ‌صورت بلاعوض و رایگان واگذار شده‌اند. واگذار کننده ملزم به پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک نیست.

معافیت مالیات نقل ‌و انتقال املاک

مدارک لازم برای پرداخت مالیات نقل ‌و انتقال ملک (خرید و فروش ملک)

به ‌منظور دریافت گواهی ماده 187 یا همان مالیات نقل‌ و انتقال ملک، ارائه برخی از مدارک، ضروری است. لیست مدارک لازم برای مالیات نقل و انتقال ملک به شرح زیر است:

  • استعلام دفترخانه که باید اسم خریدار در آن ذکر شده باشد
  • فتوکپی کلیه اسناد مالکیت شامل تمام اسناد رسمی، اجاری و قراردادی
  • فتوکپی گواهی شهرداری
  • فتوکپی شناسنامه خریدار یا خریداران
  • فتوکپی شناسنامه فروشنده یا فروشندگان
  • فتوکپی پشت و روی کارت ملی خریدار یا خریداران
  • فتوکپی پشت و روی کارت ملی فروشنده یا فروشندگان
  • فتوکپی پروانه ساختمان
  • فتوکپی پایان کار
  • فتوکپی انحصار وراثت در صورت موروثی بودن ملک
  • گواهی پرداخت مالیات بر ارث
  • کروکی ملک
  • آدرس دقیق ملک

هنگام پرداخت مالیات نقل‌ و انتقال املاک، خریدار و فروشنده می‌توانند با در دست داشتن مدارک فوق به دفترخانه رسمی مالیات مراجعه کنند.

نکاتی که هنگام محاسبه مالیات نقل‌ و انتقال املاک باید در نظر گرفته شود

به هنگام فروش خانه و ملک، ساختمان و یا زمین از شخصی به شخص دیگر، منتقل می‌شود که به این نقل و انتقال، مالیات تعلق خواهد گرفت. در این میان، استان، شهر یا منطقه‌ای که ملک در آن واقع‌ شده است از فاکتورهای مهم در تعیین میزان هزینه پرداخت مالیات محسوب می‌شود. این مبلغ شامل درصدی از مبلغی است که ملک مورد نظر به فروش رسیده است. کمیسیون تقویم املاک، ارزش معاملاتی ملک را با توجه به ضوابط تعیین ‌شده زیر، مشخص می‌کند.

  • به‌ اندازه 2 درصد قیمت روز منطقه‌ای که ملک در آن واقع ‌شده است
  • موقعیت مکانی و نوع کاربری زمین
  • عواملی مانند عمر بنا، اسکلت، نوع مالکیت و تراکم

قانون مالیات خرید و فروش ملک

قانون مالیات خرید و فروش ملک به ماده 59 قانون مالیات مستقیم کشور مربوط می‌شود. بر اساس این ماده: خرید و فروش ملک نوعی درآمد برای صاحبان آن است و مشمول مالیات نقل و انتقال سند ملک می‌شود.

در جدول مالیات نقل و انتقال املاک، هیچ تفاوتی میان مالیات نقل و انتقال املاک اشخاص حقوقی با اشخاص حقیقی وجود ندارد؛ لذا اشخاص حقوقی نیز برای فروش یا واگذاری املاک خود مشمول همان درصد مالیاتی هستند که اشخاص حقیقی پرداخت می‌کنند.

چنانچه مبلغ قرارداد از نظر سازمان مالیات معقول به نظر برسد، 5 درصد از آن به عنوان مالیات محاسبه می‌شود. فروشندگان ملک باید حداکثر تا 30 روز پس از تعیین مالیات جهت پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک به دفاتر اسناد کشور یا دفاتر رسمی سازمان مالیات مراجعه فرمایند. همچنین مراجعه به سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک پرداخت اینترنتی این مالیات را میسر می‌سازد.

مفاد قانونی نقل و انتقال ملک (ماده‌های 59، 64، 65، 66، 69، 70، 71، 72، 74، 75 و 76 مالیات‌های مستقیم)

در این میان، آگاهی از مفادی که در قانون مالیات نقل ‌و انتقال املاک که از قانون مالیات‌های مستقیم برگرفته‌ شده است، لازم و ضروری است. این مفاد به شرح زیر هستند:

  • ماده 59: در صورت تعیین نشدن ارزش معاملاتی ملک، ملاک کار، ارزش معاملاتی نزدیک‌ترین ملک مشابه خواهد بود.
  • ماده 61: حتی اگر انتقال ملک در دفاتر رسمی صورت نگرفته باشد، ارزش معاملاتی محاسبه و از فروشنده، مالیات نقل ‌و انتقال دریافت خواهد شد.
  • ماده 63: در صورت بیع نبودن معامله، همچون معامله به ‌شرط معاوضه یا تملیک، باز هم هنگام انتقال قطعی ملک، لازم است تا فروشنده مالیات نقل ‌و انتقال ملک را پرداخت کند.
  • ماده 66: درصورتی‌که اراضی به شهرداری یا مؤسسات دولتی انتقال یابند مبلغ ذکر شده در سند، جایگزین ارزش معاملاتی ملک خواهد شد. این قانون در مورد املاکی که به نیابت از مالک به ادارات دولتی انتقال می‌یابند نیز باید اجرا شود.
  • ماده 67: لغو معامله یا فسخ آن به مدت شش ماه پس از تاریخ انتقال معامله، محسوب نشده و بعد از این مدت شامل مالیات نقل ‌و انتقال املاک خواهد شد.
  • ماده 72: در صورتی ‌که مؤدی، مالیات را پرداخت نکند، سازمان امور مالیاتی موظف است طبق درخواست مؤدی مالیاتی و تائید دفتر اسناد رسمی، 15 روز پس از تاریخ اعلام دفتر، مالیات اخذ شده را مسترد کند.
  • ماده 75: در املاک وقفی، مستأجر موظف است نسبت به عرصه ملک (مساحت زمینی که ساختمان در آن قرارگرفته است) مالیات نقل‌ و انتقال پرداخت کند.

قانون مالیات خرید و فروش ملک

جریمه عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

جریمه عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک عموما به صورت زمانی افزایش می‌یابد، به طوری که با گذر هر ماه از مهلت مودیان در ارسال اظهارنامه مالیاتی یا پرداخت مالیات، جریمه‌ای برای آنان تعیین می‌شود. پس از تعیین مالیات قطعی نقل و انتقال، مودیان نهایتا تا 30 روز مهلت دارند برای پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک اقدام کنند.

لازم به ذکر است عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک که نوعی مالیات قطعی قلمداد می‌شود، جریمه‌های مختلفی نظیر جریمه درصدی و یا ممنوع الخروجی فرد خاطی را به همراه خواهد داشت. البته تعیین جریمه به میزان مالیات و نوع آن بستگی دارد.

اعتراض به مالیات نقل و انتقال ملک

چنانچه پس از استعلام مالیات نقل و انتقال ملک خود به مبلغ آن معترض بودید، می‌توانید فرم اعتراض به مالیات نقل و انتقال ملک را تکمیل و برای سازمان مالیات ارسال نمایید. اعتراض ارسال شده در دست بررسی هیئت اختلاف مالیاتی قرار خواهد گرفت و رای صادره از این هیئت، مبلغ نهایی مالیات شما را تعیین خواهد کرد.

جمع‌بندی

هنگام فروش ملک، هزینه‌هایی وجود دارد که فروشنده در این فرآیند باید متحمل شود. یکی از این هزینه‌ها، مالیاتی است که برای نقل و انتقال ملک از فروشنده دریافت می‌شود. مالیات تعلق‌ گرفته به نقل‌ و انتقال ملک، بخش اجتناب‌ناپذیر در فروش ملک در سراسر کشور است.

به‌ منظور پرداخت مالیات لازم است تا در این زمینه، آگاهی لازم داشته باشید. این آگاهی به شما کمک می‌کند تا فرآیند فروش ملک را به‌ خوبی طی کنید. یکی از راه‌های به دست آوردن اطلاعات در زمینه مالیات نقل ‌و انتقال املاک، یاری‌ گرفتن از مشاورین و وکلای باتجربه مجموعه کارمنتو است. این افراد با تخصص خود، به شما کمک می‌کنند تا مراحل این کار را به شکل قانونی طی کرده و از نتیجه کار خود مطمئن باشید. وکلا و کارشناسان باتجربه مجموعه کارمنتو تا پایان پرداخت مالیات مربوط به نقل ‌و انتقال املاک، در کنار شما خواهند بود.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درمورد مالیات نقل و انتقال ملک

  1. منظور از مالیات نقل و انتقال ملک چیست؟

مالیات نقل و انتقال قطعی املاک، هزینه‌ای اجباری از سوی دولت است که فروشندگان املاک به جز در موارد معافیت از مالیات (در مقاله ذکر شده)، موظف به پرداخت آن هستند.

  1. مالیات نقل و انتقال ملک به عهده کیست؟

وظیفه پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک به عهده فروشنده ملک است؛ یعنی شخصی که از ماخذ فروش ملک درآمدی کسب کرده است.

  1. مالیات خرید و فروش ملک چقدر است؟

بهتر است بپرسید مالیات نقل و انتقال ملک چند درصد است. بر اساس ماده 59 ق.م.م: هزینه مالیات نقل و انتقال ملک برابر با 5 درصد از ارزش مورد معامله است.

  1. مالیات نقل و انتقال ملک به فرزند چقدر است؟

نقل و انتقال ملک به فرزند در صورتی که از نوع واگذاری و سهم الارث باشد، مشمول مالیات بر خرید و فروش ملک نخواهد شد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 85 نظر

4 85
مالیات نقل و انتقال ملک (فروش ملک) چگونه محاسبه و پرداخت می شود؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد