نحوه راه اندازی پرورش مرغ گوشتی و کسب درآمد از آن

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 16 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مرغ یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مواد موجود در سبد غذایی ما ایرانی‌ها است. از آنجایی که قیمت گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز ارزان‌تر است، بازار آن در ایران رونق زیادی دارد. همچنین مرغ به عنوان یکی از تامین کننده‌های اصلی پروتئین، در بخش قابل توجهی از وعده‌های غذایی ما استفاده می‌شود.

تمام این موارد باعث شده تا پرورش مرغ گوشتی در کشور افزایش یابد و برخی از افراد به فکر راه اندازی پرورش مرغ گوشتی باشند. برای شروع این نوع کسب و کار بهتر است ابتدا در مورد آن اطلاعاتی به دست آورید. در ادامه این مقاله از سری مقالات کارمنتو قصد داریم تا به طور کامل، نحوه راه اندازی پرورش مرغ گوشتی را بیان کنیم تا بتوانید کسب و کارتان را راه اندازی کرده و به کسب درآمد برسید.

می‌توانید در بخش مشاوره کارآفرینی، وب سایت کارمنتو هر آنچه را که باید در مورد راه‌اندازی کسب و کار جدید بدانید، از کارشناسان دریافت کنید.

کسب و کار پرورش مرغ گوشتی

پرورش مرغ گوشتی به معنای تهیه کردن جوجه‌های یک روزه و نگهداری از آن‌ها مطابق با یک برنامه خاص، رسیدگی به بهداشت و تغذیه آن‌ها تا زمان رسیدن به وزن مطلوب برای کشتار است. رشد سریع مرغ گوشتی و نیز جایگزینی آن به جای گوشت قرمز باعث شده تا این صنعت در کشور ما رونق زیادی پیدا کند.
همچنین با افزایش جمعیت و نقش پررنگ گوشت سفید به عنوان منبع تامین‌کننده پروتئین، استفاده از این گوشت افزایش یافته و در نتیجه نیاز بازار به این گوشت روزافزون شده است. این اتفاق منجر شده تا برخی از افراد به دنبال راه اندازی پرورش مرغ گوشتی باشند. برای آشنایی کامل با شرایط، میزان سرمایه و مجوزهای لازم برای راه اندازی پرورش مرغ گوشتی با ما همراه باشید.

سرمایه لازم برای پرورش و نگهداری مرغ گوشتی      

سرمایه لازم برای پرورش و نگهداری مرغ گوشتی

اولین سرمایه لازم برای راه اندازی پرورش مرغ گوشتی، زمین آن است. برای این کار باید زمینی به اندازه حداقل یک هکتار در اختیار داشته باشید. قیمت زمین با توجه به محل و منطقه‌ای که انتخاب می‌کنید و شهر شما متغیر خواهد بود.
بعد از تهیه زمین، باید سالن مرغداری را در آن احداث کنید. به طور معمول این سالن‌ها بدون پنجره و با استفاده از بلوک‌های بتنی ساخته می‌شوند. معمولا این بلوک‌ها هزینه کمی دارند.

برای اینکه هوا در داخل سالن جریان داشته باشد، هواکش‌های بزرگی در این سالن‌ها نصب می‌شوند. برای ساخت یک واحد مرغداری با 20 هزار قطعه، به سوله‌ای در حدود 45 در 15 متر نیاز خواهید داشت. همچنین به یک یا چند انبار نیز نیاز دارید که معمولا هزینه کمتری دارند.
سوخت مورد استفاده در مرغداری‌ها گازوئیل و گاز است. استفاده از گازوئیل در مرغداری‌ها اندکی دشوار است و در زمستان به سوخت گازوئیل بیشتری احتیاج خواهید داشت. اما اگر بتوانید مرغداری خود را گازکشی کنید، دردسرهای حمل و نقل سوخت و غیره را نیز نخواهید داشت.
یکی دیگر از هزینه‌های مورد نیاز برای احداث مرغداری، هزینه‌های مربوط به تامین آب و برق آن است که خرید امتیاز آن برعهده سرمایه‌دار خواهد بود. مجهز کردن مرغداری به تجهیزاتی مانند آبخوری آویز ثابت، آبخوری کمکی کوچک کله قندی یا پلاستیکی، دستگاه آسیاب میکسر، سیستم تهویه هوا نیز یکی از ضروریات این کار است.

همچنین رسیدگی به بهداشت و درمان جوجه‌ها نیز از جمله وظایف بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. همان طور که مشاهده کردید، هزینه‌های مورد نیاز برای راه اندازی پرورش مرغ گوشتی، به عوامل زیادی بستگی دارد؛ بنابراین بهتر است با کارشناسان و متخصصان مجرب در این حوزه مشورت کرده و با ارائه شرایط خود به آن‌ها، از هزینه دقیق راه اندازی این کسب و کار آگاه شوید.

بیشتر بدانیم: آشنایی با شرایط پرورش بلدرچین و نحوه بازاریابی و فروش آن

مراحل راه اندازی پرورش مرغ گوشتی

برای راه اندازی پرورش مرغ گوشتی باید مراحلی را پشت سر بگذارید که در ادامه به بررسی این مراحل خواهیم پرداخت:

انتخاب محل مرغداری

در ابتدا و قبل از هر چیز باید محل مناسبی برای پرورش مرغ در نظر داشته باشید. برای انتخاب محل مرغداری باید به این نکات توجه داشته باشید:
– جهت ساختمان مرغداری باید شرقی غربی باشد.
– از سایر واحد‌های پرورش طیور حداقل به اندازه 5/1 کیلومتر فاصله داشته باشد.
– محل قرارگیری هواکش‌ها به گونه‌ای نباشد که باد باعث اختلال در عملکرد آن‌ها شود.
– ظرفیت سالن‌ها به صورت واحدهای 5000 قطعه‌ای در نظر گرفته شود.

 

تغذیه مرغ گوشتی 

تغذیه مرغ گوشتی

بعد از اینکه محل مناسبی برای مرغداری خود در نظر گرفتید، باید به فکر تغذیه طیور نیز باشید. تغذیه مرغ‌های گوشتی باید براساس برنامه خاصی صورت بگیرد تا مرغ‌ها وزن‌گیری مناسبی داشته باشند. برخی از نکات بسیار مهم در مورد تغذیه مرغ‌های گوشتی به شرح زیر است:

– بدن جوجه‌ها بعد از خروج از تخم، از نظر هیدرات کربن به شدت فقیر است و اگر در همان تغذیه اولیه این کمبود جبران نشود، ممکن است بدن جوجه دچار کتوز و کم آبی شود. برای جلوگیری از این اتفاق، باید تغذیه اولیه جوجه‌ها با استفاده از ذرت صورت پذیرد.

– مورد دیگری که برای تغذیه جوجه‌ها باید در نظر بگیرید این است که در روزهای اولیه رشد جوجه‌ها و برای اینکه بهتر بتوانند رشد کنند، در آب آن‌ها اندکی شکر بریزید. بررسی‌ها نشان می‌دهند، جوجه‌هایی که در یک روزگی خود آبی حاوی 5 درصد شکر مصرف کرده‌اند، در مقایسه با جوجه‌هایی که از این آب استفاده نکرده‌اند 50 گرم وزن بیشتری دارند.

بنابراین نوع تغذیه، به خصوص در روزهای آغازین، برای جوجه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و استفاده از غذای استاندارد در این روزها، شما را در دستیابی به نتیجه‌ای بهتر و ایده‌آل‌تر یاری می‌کند.

مجوزهای لازم برای پرورش مرغ و طیور گوشتی   

مجوزهای لازم برای پرورش مرغ و طیور گوشتی

راه اندازی پرورش مرغ گوشتی نیز مانند سایر کسب و کارها نیاز به دریافت مجوزهایی خواهد داشت. در ادامه، به شرح مجوزهای لازم برای راه اندازی پرورش مرغ گوشتی خواهیم پرداخت:

– پروانه تاسیس

اولین مجوزی که برای راه اندازی پرورش مرغ گوشتی به آن نیاز دارید، پروانه تاسیس است. این نوع مجوز برای راه اندازی هر نوع واحد صنعتی و ترسیم نقشه به متقاضیان داده می‌شود.

– پروانه بهره برداری

بعد از اینکه ساختمان را تاسیس کردید، برای بهره برداری از آن باید پروانه بهره برداری دریافت کنید. برای اینکه بتوانید مجوز لازم برای راه اندازی یک مرغداری صنعتی را بگیرید، باید 10 الی 15 هزار قطعه مرغ یا بیشتر داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید،  به افرادی که زمین آن‌ها برای راه اندازی مرغداری، کمتر از یک هکتار باشد مجوز داده نمی‌شود.

روش‌های کسب درآمد و سودآوری از پرورش مرغ گوشتی

جوجه‌های یک روزه معمولا دارای وزنی در حدود 42 گرم هستند. این جوجه‌ها بعد از گذشت 42 روز و در طی رسیدگی‌های اصولی و مستمر به وزن 2500 گرم می‌رسند. رشد سریع این جوجه‌ها باعث می‌شود تا خیلی زود جایگزین شده و سودآوری زیادی داشته باشند. به‌علاوه، مصرف گوشت در چند سال اخیر افزایش یافته و از همین رو می‌توانید بعد از بزرگ شدن پرندگان، آن‌ها را به‌عنوان گوشت مصرفی به بازار عرضه کنید. سود پرورش مرغ گوشتی به مرور و با توسعه کسب‌وکارتان افزایش خواهد یافت.

روش‌های بازاریابی و افزایش فروش در پرورش مرغ گوشتی

مرغ گوشتی، محصولی است که بازار به آن نیاز فراوانی دارد و برای بازاریابی مرغ گوشتی دچار مشکل نخواهید شد. برای انجام بازاریابی می‌توانید با یک مرکز عرضه‌کننده گوشت مرغ صحبت کنید تا فروش مرغ گوشتی شما را به عهده بگیرد. همچنین می‌توانید با ارائه گوشتی باکیفیت، مشتریان را به سمت خود جذب کنید تا فروشتان افزایش پیدا کند.

 

راه اندازی پرورش مرغ گوشتی؛ کاری سودمند است یا خیر؟      

راه اندازی پرورش مرغ گوشتی؛ کاری سودمند است یا خیر؟

با افزایش جمعیت در دنیا و افزایش سطح بهداشت، نیاز به مواد غذایی باکیفیت افزایش یافته و یکی از مهم‌ترین منابع غذایی، گوشت طیور است. سرعت بالای رشد مرغ‌ها، ارزش غذایی بالای آن‌ها، سالم و بهداشتی بودن گوشت مرغ، هزینه‌های اندک و مطلوب در تاسیس مرغداری و برگشت سریع سرمایه از جمله مواردی است که باعث رشد این صنعت شده است.

در این مقاله از کارمنتو سعی کردیم تا موارد مهم برای راه اندازی پرورش مرغ گوشتی را به طور کامل شرح دهیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات جامع‌تر و یا راهنمایی بیشتر در این زمینه، با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 20 نظر

5 20
نحوه راه اندازی پرورش مرغ گوشتی و کسب درآمد از آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد