بازاریابی لوازم پزشکی چیست و چه اهمیتی دارد؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 3 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

با وجود اینکه در کشور ما تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسیار زیاد است و روزبه‌روز هم بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، اما برخی از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در زمینه ارائه و فروش محصولات خود به این مراکز نمی‌توانند موفق باشند. به نظر می‌رسد اشکال این موضوع در نحوه بازاریابی لوازم پزشکی نهفته باشد. درواقع افرادی که بتوانند در این حوزه، بازاریابی تجهیزات پزشکی را به نحو مناسبی پیش ببرند، در مدت زمان بسیار کمی با افزایش فروش لوازم پزشکی خود می‌توانند از رقبای خود پیشی بگیرند.

برای شناخت راهکاری‌های مؤثر در بازاریابی و نحوه فروش صحیح، از متخصصان بخش مشاوره بازاریابی سایت کارمنتو، اطلاعات مورد نیاز را کسب نمایید.

در سال‌های اخیر، روند بازاریابی لوازم پزشکی بدین صورت بود که افراد به صوت حضوری از طریق واسطه‌های مختلف به مطب‌های پزشکان و یا بیمارستان‌ها مراجعه کرده و پس از بازدید، پزشکان و مدیران مراکز را با تجهیزات مورد نیازشان آشنا می‌کردند. در اکثر موارد این فعالیت‌ها را بازاریابان تجهیزات پزشکی انجام می‌دادند. اما امروزه روش بازاریابی لوازم پزشکی تا حد زیادی تغییر کرده و بیشتر از طریق فضای مجازی و ابزار دیجیتال مارکتینگ تجهیزات پزشکی انجام می‌گیرد.

بازاریابی لوازم و تجهیزات پزشکی و تفاوت آن با سایر محصولات

در مورد مشاغل مربوط به حوزه پزشکی و سلامت، این نکته را در نظر بگیرید که فعالیت پزشکان و مدیران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسیار حساس و تعیین‌کننده است. در مدت زمان دو ساله‌ای که از آغاز پاندمی کرونا سپری شده، حتما شما هم متوجه نقش حساس کادر درمان در سلامت جامعه شده‌اید. بنابراین به نظر می‌رسد که بازدیدهای دوره‌ای از مطب پزشکان و مراکز درمانی روش مناسبی برای بازاریابی لوازم پزشکی محسوب نمی‌شود و باید به فکر ایده‌های ناب و کارآمدتری بود.

علی‌رغم این موضوع که ممکن است هنوز هم در برخی از کسب‌وکار‌ها روش‌های بازاریابی و تبلیغات سنتی اصلی‌ترین و پربازده‌ترین راهکار باشد، اما در مورد بازاریابی تجهیزات پزشکی قضیه متفاوت است. امروزه ابزار الکترونیکی دیجیتال مارکتینگ تبدیل به یک فرصت طلایی برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی شده است تا محصولات خود را به فروش برسانند. شما به عنوان تولیدکننده تجهیزات پزشکی باید در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید بیشترین و بهترین ارتباط را با پزشکان و سایر افراد فعال در این حوزه داشته باشید. پاسخ این سوال روشن است! در دنیای امروزی، شبکه‌های اجتماعی و بستر مجازی به حدی محبوب شده‌اند که تمامی کسب‌وکارها حتی خود پزشکان هم برای شناساندن خود و خدماتشان اقدام به فعالیت در این حوزه می‌کنند. این موضوع یک حقیقت است و شما هم باید آن را بپذیرید که شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و غیره بهترین راه تامین نیاز در دوران کنونی به شمار می‌آید. بنابراین، استراتژی و اصول بازاریابی تجهیزات پزشکی هم باید بر همین مبنا برنامه‌ریزی شوند. در ادمه، این روش‌ها را بیشتر بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: ترفند و استراتژی تبلیغات برای افزایش فروش و جذب مشتری

تدوین استراتژی بازاریابی لوازم پزشکی

تمامی کسب‌وکارهایی که قصد شناساندن محصولات و خدماتشان را به مخاطبین و مشتریان دارند، باید یک استراتژی مناسب برای بازاریابی محصولاتشان در نظر بگیرند. اگر بخواهیم بازاریابی را در یک جمله تعریف کنیم، می‌توان گفت که شما باید بستری را فراهم کنید تا مشتری، شما و محصولاتتان را بشناسد و شما مخاطب و مشتری هدف خود را بشناسید و در نهایت رضایت دو طرفه حاصل شود.

در مورد تدوین استراتژی بازاریابی لوازم پزشکی، اول از همه باید تحقیقات مناسبی در مورد بازار تجهیزات پزشکی و آشنایی با اصول بازاریابی تجهیزات پزشکی انجام دهید. در واقع باید بدانید که رقبای شما چه شرایطی در بازار دارند و چگونه به بازاریابی لوازم پزشکی شرکت خود می‌پردازند. سپس باید به فکر چاره‌ای برای حضور و تعامل بیشتر در بازار کار باشید. به عبارت دیگر باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که مخاطبین هدفتان که عموما پزشکان و مدیران مراکز درمانی هستند، با کسب‌وکار شما آشنا شوند. اگر مدتی از ایجاد کسب‌وکار شما می‌گذرد، باید در نظر بگیرید که حفظ مشتریان کنونی شما در اولویت قرار گیرد و سپس باید به فکر ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان بالقوه و جذب مشتریان جدید باشید. تبلیغات مناسب و گسترده در فضای دیجیتال می‌تواند کمک زیادی به توسعه کسب‌وکار شما در این زمینه کند.

 

در بازاریابی لوازم پزشکی چه اصولی را باید رعایت کرد؟

اگر به دنبال راهکاری برای تبلیغات لوازم پزشکی به صورت اینترنتی هستید، با مراجعه به بخش مشاوره تبلیغات اینترنتی، اطلاعات لازم در این خصوص را کسب نمایید.

در بازاریابی لوازم پزشکی چه اصولی را باید رعایت کرد؟

همان طور که اشاره کردیم، اصلی‌ترین روش و ابزاری که برای بازاریابی لوازم پزشکی به نحو مناسب و اصولی به کار گرفته می‌شود، دیجیتال مارکتینگ است. پس لازم است که خود مدیران کسب‌وکار یا مشاوران مختلف که وظیفه مشاوره بازاریابی لوازم پزشکی را بر عهده دارند، از نحوه کارکرد ابزار برای بازاریابی تجهیزات پزشکی مطلع باشند. در حالت کلی برای انجام بازاریابی لوازم پزشکی باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

– حتما ابزار مناسب و مفید را برای بازاریابی لوازم پزشکی خود انتخاب کنید.
– در برقراری ارتباط با پزشکان و مدیرانی که حدس می‌زنید مشتری شما باشند، محتاط عمل کنید و سعی کنید تا به خوبی از مزایای محصولات و خدمات خود برای آن‌ها سخن بگویید.
– در انواع سیمنارها و رویدادهای مربوط به حوزه سلامت به خصوص در زمینه تکنولوژی تجهیزات پزشکی شرکت کنید و اطلاعات خود را به‌روز نگه‌دارید.
– پرسونای مخاطب خاص و مشتری ایده‌ال خود را تعریف کنید و برای آن‌ها به تعیین استراتژی و تولید محتوا بپردازید.
– بهترین کانال را برای نشر و پروموت محتواهایتان انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : راهکارهای موثر در بازاریابی کسب و کارهای کوچک و نوپا

روش‌های بازاریابی و افزایش فروش لوازم پزشکی

در ادامه مقاله جدیدترین روش‌هایی که به منظور بازاریابی تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

– استفاده از سایت در افزایش فروش

به نظر می‌رسد که بهترین راه برای معرفی محصولات مختلف، مخصوصا در زمینه پزشکی، استفاده از دامنه گوگل و طراحی یک وبسایت مناسب باشد. با توجه به اینکه خود پزشکان هم وب‌سایت خاص خود را دارند، در طول بازاریابی لوازم پزشکی می‌توانید راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و به معرفی محصولات خود بپردازید.

– سوشال مدیا مارکتینگ

در قسمت‌های قبل هم در مورد اهمیت شبکه‌های اجتماعی مختلف در بازاریابی تجهیزات پزشکی صحبت کردیم. به شما اطمینان می‌دهیم که اگر زیر نظر مشاوره بازاریابی لوازم پزشکی اقدام به انتشار محصولات و خدمات پزشکی خود از طریق تولید محتوای مناسب و جذاب در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام کنید، به زودی شاهد افزایش فروش لوازم پزشکی خودتان خواهید بود.

– اس‌ام‌اس مارکتینگ

ایمیل و اس‌ام‌اس مارکتینگ از دیگر ابزار محبوب دیجیتال مارکتینگ هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها، لوازم پزشکی خود را به نحوی مناسب به مخاطبین و مشتریانتان معرفی کنید.

– تبلیغات بنری و آفلاین

اگرچه اشاره کردیم که بیشترِ روش‌های سنتی بازاریابی مخصوصا در زمینه بازاریابی لوازم پزشکی منسوخ شده‌اند، اما تبلیغات روی بنرهای سطح شهر هنوز هم طرفداران زیادی به دلیل دسترسی مخاطبین گسترده به آن‌ها دارد. بنابراین می‌توانید با اجاره بیلبوردهای مختلف در سطح شهر و معرفی کسب‌وکار خود، گام بزرگی در جهت افزایش فروش لوازم پزشکی بردارید.

بیشتر بخوانید : تکنیک‌های جذب و حفظ مشتری برای فروش بهتر

– تبلیغات آنلاین

تبلیغات در فضای دیجیتال شاید به نوعی مهم‌ترین فعالیت شما در طول بازاریابی لوازم پزشکی به شمار آید. تولید محتوا از طریق پست، استوری، توئیت و غیره در شبکه‌هاي اجتماعي و لينك‌دهي به سايت، نمونه‌اي از اين تبليغات آنلاين محسوب مي‌شوند. سعي كنيد از محصولات و خدمات خود ويدئوي معرفي، تيزر و موشن‌گرافي توليد کنيد و آن را به اشتراك بگذاريد. اين كار در ماركتينگ تجهيزات پزشكي تاثير زيادي بر جذب مشتريان جديد خواهد داشت.

مشاوره بازاريابي تجهيزات پزشکی    

       

مشاوره بازاريابي تجهيزات پزشکی

حتما می‌دانید که تجهیزات و لوازم پزشکی به دلیل تکنولوژی‌های پیشرفته به کاررفته در ساخت آن‌ها، عموما دارای قیمت بسیار بالایی هستند. از این رو، حتی پزشکانی که درآمد مناسب و بالایی دارند هم ترجیح می‌دهند تا زمانی‌که وسایل کهنه یا حتی غیراستاندارشان کارایی مناسبی دارد، دستگاه جدید تهیه نکنند. بنابراین، مساله بازاریابی لوازم پزشکی زیاد هم آسان به نظر نمی‌آید و راهکار منطقی این است که شما از خدمات مشاوره بازاریابی لوازم پزشکی که توسط مشاورین مجموعه‌های معتبر ارائه می‌شود، استفاده کنید. در این صورت حتی اگر خودتان به‌عنوان توزیع‌کننده تجهیزات پزشکی، فرصت کافی برای جذب مشتری نداشتید، می‌توانید انجام اصولی بازاریابی تجهیزات پزشکی و افزایش فروش محصولاتتان را تضمین کنید و به اهداف کاری خود برسید.       

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

2 1
بازاریابی لوازم پزشکی چیست و چه اهمیتی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد