صفر تا صد ریلز اینستاگرام

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 3 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

چند سالی می‌شود که اینستاگرام به یکی از پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است و افراد ساعات زیادی را به استفاده از آن اختصاص می‌دهند. یک زمانی این شبکه اجتماعی فقط برای به اشتراک گذاشتن عکس و نهایتا رد و بدل شدن لایک و کامنت بود؛ اما به مرور به امکانات و قابلیت‌های آن افزوده شد و به همین خاطر روزبه‌روز افراد بیش‌تری از اینستاگرام استفاده می‌کنند. حالا اینستاگرام برای خودش تبدیل به یک دنیای بزرگ یا به قول بعضی‌ها تبدیل به بازاری بزرگ شده است. علاوه بر ایجاد صفحات شخصی، کسب‌وکارها هم به اهمیت تبلیغات و بازاریابی محتوایی و همچنین فروش در اینستاگرام پی برده‌اند و هر برند و کسب‌وکاری برای خودش صفحه‌ای در اینستاگرام دارد. چه به‌عنوان شخص و چه کسب‌وکار، برای جذب مخاطب در اینستاگرام باید با قابلیت‌های آن آشنا باشید. در این مطلب می‌خواهیم ریلز اینستاگرام و نحوه فعال کردن ریلز را بررسی کنیم.

برای دریافت مشاوره آنلاین از متخصصان مشاوره اینستاگرام در تمامی زمینه‌ها، وارد لینک مقابل شوید.

ریلز اینستاگرام چیست؟

تا به حال از ریلز (Reels) استفاده کرده‌اید؟ ممکن است این قابلیت هنوز برای اینستاگرام شما فعال نشده باشد؛ اما به احتمال زیاد ویدیوهای ریلز را در اینستاگرام دیده‌اید. می‌دانید ریلز دقیقا چیست و چه کاربردی دارد یا صرفا فکر می‌کنید ریلز هم یک چیزی مثل همان استوری است و فرقی با آن ندارد؟

اینستاگرام هر چند وقت یک بار قابلیت جدیدی را اضافه می‌کند تا کاربران بتوانند با استفاده از این امکانات، محتواهای جذاب‌تری تولید کرده و در واقع بیش‌تر دیده شوند. ریلز اینستاگرام یکی از جدیدترین قابلیت‌هایی است که در رقابت با تیک تاک، در سال ۲۰۲۰، به این شبکه اجتماعی افزوده شد. ریلز قالب جدیدی از محتواست که به شما این امکان را می‌دهد ویدیوهای کوتاه و جذابی را تولید کنید و به اشتراک بگذارید. باید سعی کنید با انتخاب سوژه مناسب و افکت‌ها و موسیقی‌های جذاب، ریلزهای خلاقانه و سرگرم‌کننده‌ای بسازید تا موردپسند افراد باشد و به این ترتیب تعامل مخاطبان با پیج شما افزایش یابد.

آیا ریلز اینستاگرام در ایران فعال است؟

با این که در بسیاری از کشورها به قابلیت ریلز دسترسی دارند؛ اما هنور دسترسی آن در برخی از کشورها مانند ایران محدود است. اکثر کاربران ایرانی آیکون Reels را در حساب اینستاگرام خود نمی‌بیند و برای دسترسی به آن مجبورند از ترفندهایی استفاده کنند و به‌نوعی اینستاگرام را دور بزنند. در ادامه این ترفندهای فعال‌سازی ریلز را توضیح می‌دهیم.

ریلز اینستاگرام چند ثانیه است؟

ویدیوهای ریلز می‌توانند ۱۵ الی ۹۰ ثانیه باشند. این خودش هنر و ذهنی خلاق می‌خواهد که محتوایی تولید کنید تا در مدتی کوتاه پیامش را به مخاطب منتقل و او را جذب کند. برای این که ایده‌های بهتری برای ساخت ریلز به ذهن‌تان برسد، می‌توانید ریلزهای مرتبط با موضوع موردعلاقه یا کسب‌وکارتان را نگاه کنید.

کاربرد ریلز اینستاگرام چیست؟

شاید بپرسید کاربرد Reels چیست و چطور باید از این قابلیت استفاده کنیم و ویدیو بسازیم؟ در یک کلام، مختصر و مفید باید بگوییم اگر می‌خواهید بیش‌تر دیده شوید، تعامل مخاطبان با پیج شما زیاد شود و تعداد فالوئرهایتان نیز افزایش یابد، ویدیوهای ریلز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. معمولا افراد و صفحاتی که به اشکال مختلفی تولید محتوا می‌کنند، در اینستاگرام موفق‌تر هستند. ریلز هم شکل جدیدی از تولید محتوا در اینستاگرام است که نباید از آن عقب بمانید و باید هر چه سریع‌تر برای تولید ویدیوهای جذاب و خلاقانه ریلز اقدام کنید.

شاید برخی از شما به این فکر کنید که کسب‌وکارتان ارتباطی با ساخت Reels ندارد؛ اما خیالتان راحت باشد، کارتان هر چه که باشد، انواع محتوا را می‌توانید با ریلز به مخاطبان ارائه دهید. شما می‌توانید ریلز آموزشی بسازید و در یک ویدیوی کوتاه نکات مفید و جالبی را به کاربران یاد بدهید. اگر کسب‌وکار شما مرتبط با فروش محصولات است، می‌توانید در یک ویدیوی کوتاه هر بار یک محصول را به شیوه‌ای جذاب به مشتری معرفی کنید و درباره ویژگی‌های آن محصول بگویید تا افراد ترغیب به خرید شوند. همچنین ریلزهای با محتوای سرگرم‌کننده نیز از پرطرفدارترین ریلزهای اینستاگرام هستند. همان‌طور که متوجه شدید ساخت ریلز اینستاگرام به منظور رشد نرخ تعامل و دیده شدن بیش‌تر، برای هر کسب‌وکاری ممکن است.

مزایای استفاده از Reels

تا این‌جا دانستید که استفاده از ریلز چه مزایایی دارد؛ اما می‌خواهیم یک بار دیگر آن را مرور کنیم.

  • بازدید بیش‌تر ویدیوهای ریلز نسبت به سایر ویدیوهای اینستاگرام

  • جذب مخاطبان بیش‌تر (جذب مخاطبان و فالوئرهای بیش‌تر، به افزایش فروش و رسیدن به سایر اهداف شما نیز کمک می‌کند.)

  • ساخت و ادیت آسان ویدیوهای ریلز با امکانات موجود در خود اپلیکیشن اینستاگرام

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه

ریلز اینستاگرام با استوری چه تفاوتی دارد؟

استوری و ریلز با این که در مواردی به هم شبیه هستند؛ اما از طرفی، تفاوت‌هایی هم دارند. هر کدام را باید در جای خود و به تناسب هدف‌تان استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. حالا ببینیم این دو چه تفاوت‌هایی با هم دارند:

  • در استوری می‌توانید ویدیو و عکس بگذارید یا حتی متن بنویسید؛ اما ریلز فقط ویدیو است.

  • هر استوری می‌تواند نهایتا ۱۵ ثانیه باشد؛ اما ریلز تا ۹۰ ثانیه هم می‌تواند ضبط شود.

  • در ریلز می‌توانید همان‌جا سرعت ویدیوها را کاهش یا افزایش دهید.

  • ریلز نسبت به استوری ابزارهای ویرایش و افکت‌های بیش‌تری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

  • یک استوری فقط ۲۴ ساعت می‌ماند (مگر این که استوری هایلایت شود که همیشه بتوانید آن را ببینید؛ اما ریلز اینستاگرام را تا زمانی که حذف نشود می‌توانید ببینید.

  • ریلز به طور خودکار در اکسپلور نشان داده می‌شود و همه می‌توانند آن را ببینند، البته اگر پیج شما پرایوت نباشد. شاید بگویید استوری‌های پیج پابلیک را هم دیگران می‌توانند ببینند، بله درست است، اما باز هم شانس دیده شدن استوری از ریلز کم‌تر است. (ریلزها ویو-view بیش‌تری می‌گیرند.)

  • ریلز بیش‌تر بر خلق محتوا تمرکز دارد و در واقع افراد ایده‌های ناب و استعدادهای خود را در ساخت ریلز پیاده می‌کنند؛ اما استوری معمولا روایتی از رویدادهایی است که در همان لحظه اتفاق می‌افتد.

  • استوری امکاناتی مانند ریمایندر، باکس سوال، نظرسنجی و… دارد تا بتوانید به وسیله آن‌ها تعامل بیش‌تری با دنبال‌کنندگان خود داشته باشید.

استوری و ریلز هر کدام ویژگی‌هایی دارند و نمی‌توانیم بگوییم کدام‌یک بر دیگری برتری دارد یا از یکی استفاده کنید و دیگری نه، شما باید با توجه به نیاز و استراتژی محتوایی خود از هر دو آن‌ها و البته دیگر قالب‌های محتوایی استفاده کنید.

تفاوت ریلز و تیک تاک در چه چیزی است؟

اینستاگرام برای افزودن قابلیت ریلز به برنامه خود در واقع از تیک تاک ایده گرفت و می‌توان گفت ریلز اینستاگرام به هدف رقابت با TikTok (اپلیکیشن پرطرفدار چینی) ایجاد شد. هر دو بستری برای ایجاد و انتشار ویدیوهای جذاب هستند؛ اما تفاوت‌هایی هم دارند که لازم است آن‌ها را بدانید:

  • اول این که ریلز یک قابلیت در اینستاگرام است و برنامه جداگانه‌ای نیست؛ اما تیک تاک خودش یک شبکه اجتماعی ویدیویی است.

  • ریلز می‌تواند حداکثر ۹۰ ثانیه باشد؛ اما حداکثر زمان ویدیوهای تیک تاک به ۱۰ دقیقه افزایش یافته است.

  • تیک تاک نسبت به اینستاگرام امکانات بیش‌تری برای تدوین و ویرایش ویدیو و همچنین قالب‌ها و افکت‌های متنوع‌تری دارد.

  • کاربران تیک تاک را اکثرا نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند و این رسانه بیش‌تر جنبه سرگرمی دارد. البته کسب‌وکارهای زیادی هم از سراسر دنیا به فعالیت در تیک تاک مشغول هستند؛ اما باز هم برای برندینگ و فعالیت کسب‌وکارها، بسیاری از افراد اینستاگرام را مناسب‌تر می‌دانند. به‌خصوص برای برندهای ایرانی فعالیت در اینستاگرام موثرتر است.

آموزش فعال کردن ریلز اینستاگرام برای اندروید و آیفون

اگر قابلیت ریلز برای شما فعال شده باشد که آیکون Reels را می‌توانید ببینید و به‌راحتی فیلم ضبط کرده یا این که از گالری خود ویدیوی از پیش آماده‌شده‌ای را آپلود کنید؛ اما از آن‌جایی که ریلز اینستاگرام هنوز برای بسیاری از کاربران ایرانی قابل‌دسترسی نیست، باید از ترفندهایی برای فعال‌سازی آن استفاده کنید که در ادامه ذکر می‌کنیم.

فعال‌سازی ریلز در آیفون

برای این که Reels را در گوشی آیفون خود فعال کنید، باید به ترتیب مراحل زیر طی شود:

  • به اینستاگرام بروید و وارد قسمت استوری شوید.

  • یکی از افکت‌ها را انتخاب کنید و سپس روی نام افکت که در پایین آن قرار دارد بزنید.

  • بعد از آن، روی view effect page کلیک کنید و از میان ریلزهای زیادی که آن‌جا می‌بینید، یک مورد را انتخاب کنید.

  • حالا روی آیکون دوربین که کلیک کنید به ریلز اینستاگرام دسترسی پیدا می‌کنید.

  • روی دکمه Reel بزنید و ویدیوی موردنظرتان را ضبط کنید. البته به جای ضبط ریلز می‌توانید ویدیویی که از قبل آماده کرده‌اید را آپلود کنید.

  • ضبط یا آپلود ویدیو که تمام شد روی Next بزنید و کپشن، هشتگ، لوکیشن و… را اضافه کرده و اگر خواستید، صفحه‌ای را تگ کنید.

  • حالا دیگر دکمه share را بزنید تا ریلز شما منتشر شود.

فعال کردن ریلز با مرورگر کروم  

از این روش می‌توانید هم برای آیفون و هم اندروید استفاده کنید. کافیست مراحل زیر را طی کنید:

مرورگر کروم را در سیستم کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود باز کنید و وارد chrome web store شوید.

روی Add to Chrome کلیک کنید.

سپس Add extension را بزنید. به این طریق افزونه Inssist را روی کروم نصب کرده‌اید.

بعد از نصب این افزونه شکلی شبیه پازل بالای صفحه می‌آید، روی آن بزنید.

حالا INSSIST را انتخاب کنید.

در صفحه‌ای که باز می‌شود روی OK,LET’S GO بزنید و نام کاربری و رمز عبورتان را وارد کنید.

وارد اکانت می‌شوید و با کلیک روی "+" و "REELS" می‌توانید ویدیوی موردنظرتان بارگذاری کنید.

در ادامه به راحتی می‌توانید بقیه مراحل را طی کرده و ریلز خود را منتشر کنید.

فعال‌سازی ریلز اینستاگرام با مرورگر Kiwi در اندروید

از این روش فقط برای گذاشتن ریلز در اندروید می‌توان استفاده کرد. مراحل آن به ترتیب زیر است:

  • از گوگل پلی مرورگر Kiwi را روی گوشی خود نصب و اجرا کنید.

  • وقتی مرورگر را باز کردید در بالای صفحه روی سه نقطه کلیک کنید و ابتدا روی گزینه Extensions و سپس +(from store) بزنید.

  •  حالا Inssist را جست‌وجو و نصب کنید.

  • دوباره روی سه نقطه بالای صفحه کلیک کنید و روی گزینه Inssist بزنید.

  • برای این که Inssist را تمام‌صفحه ببینید باید روی سه نقطه بزنید و Desktop site را فعال کنید.

  • روی عبارت OK,LET’S GO بزنید، در اینستاگرام لاگین کرده و اطلاعات حساب کاربری‌تان را وارد کنید.

  • وارد اکانت شوید و روی + در پایین صفحه و سپس REELS کلیک کنید.

  • حالا می‌توانید شروع به انتشار REELS اینستاگرام کنید.

چگونه ریلز اینستاگرام دیگران را ببینیم؟

حتما این سوال برایتان پیش می‌آید که چطور باید ریلزی که دیگران منتشر کرده‌اند را ببینیم. ریلزی که دوستان و در واقع فالوئینگ‌های شما منتشر می‌کنند در بخش Home اینستاگرام شما نمایش داده می‌شود و آن‌جا می‌توانید ویدیوهای ریلز را ببینید. در بخش پروفایل دوستان‌تان نمی‌توانید ویدیوهای ریلز را ببینید، مگر این که آن‌ها را هایلایت کرده باشند که در این صورت همیشه می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. ضمن این که اگر ریلز در کشور شما فعال شده باشد، وقتی وارد اینستاگرام شوید در قسمت REELS در فید اصلی می‌توانید ویدیوهای مربوط به آن را ببینید.

سخن پایانی

اینستاگرام امکانات متعددی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد تا با فرم‌های مختلف در این شبکه اجتماعی به تولید محتوا بپردازند. در واقع اگر محتوای صفحه شما هر بار فقط به صورت عکس و متن پست شده باشد و در صفحه خود (حالا چه صفحه شخصی و چه کسب‌وکار) از انواع دیگر محتوا استفاده نکنید، محتوای شما چندان دیده نمی‌شود و افراد به صفحه‌تان علاقه‌مند نمی‌شوند. ریلز اینستاگرام یکی از قابلیت‌های جدید اینستاگرام است که به کمک آن می‌توانید ویدیوهای کوتاه و جذاب بسازید، نرخ تعامل را افزایش داده و پیج خود را ارتقا دهید. در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات درباره REELS را با شما در میان بگذاریم و فعال‌سازی ریلز اینستاگرام در ایران را توضیح دهیم، باز هم اگر ابهامی وجود دارد می‌توانید سوالات خود را از ما بپرسید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
صفر تا صد ریلز اینستاگرام

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد