چگونه در تلگرام بازاریابی کنیم؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

می‌توان از تلگرام به بهترین شکل برای پیشبرد اهداف بازاریابی استفاده کرد. اما چگونه در تلگرام بازاریابی کنیم؟ راز بازاریابی موفق در تلگرام چیست؟

تلگرام یک پلتفرم پیام‌رسان محبوب است که در سال‌های گذشته به‌تدریج موردتوجه بسیاری از کسب‌وکارها قرار گرفته است. این پلتفرم یک ابزار عالی برای بازاریابی به شمار می‌آید. یادگیری نحوه استفاده از این پیام‌رسان برای ارائه و ارتقای محتوا گامی حیاتی برای بهبود بازاریابی محتوا است. کانال‌های تلگرامی ابزاری مفید برای توزیع محتوا به شمار می‌آیند؛ زیرا به افراد یا برندها کمک می‌کنند تا به طور مستقیم با مخاطبان خود در تماس باشند.

برخلاف محتوای پست‌های اینستاگرامی که لایک می‌گیرند، محتواهای منتشر شده در Telegram، بر کیفیت به‌جای کمیت تاکید دارد. این پلتفرم که به‌عنوان یک پیام‌رسان مبتنی بر فضای ابری عمل می‌کند، انواع محتوای به اشتراک گذاشته شده را، بدون تداخل در عملکرد دستگاه به دلیل اشغال فضای کم، ذخیره می‌کند. این یک ویژگی جذاب است که توجه کسب‌وکارها را برای بازاریابی در تلگرام به خود جلب می‌کند. در این مطلب از وبلاگ کارمنتو، سعی می‌کنیم تا با تمرکز بر تلگرام مارکتینگ، ببینیم چگونه در این شبکه اجتماعی بازاریابی کنیم تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. اگر شما نیز به روش‌های بازاریابی در تلگرام علاقه‌مند هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

برای کسب راهنمایی در خصوص نحوه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، در بخش مشاوره بازاریابی و فروش کارمنتو، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 

اهداف بازاریابی در تلگرام
 

توسعه هر استراتژی بازاریابی، با یک هدف شروع می‌شود. هدف شما، ابزارهایی را که استفاده می‌کنید، قالب‌های محتوا و KPIها را از قبل تعیین می‌کند. با استفاده از بازاریابی در تلگرام می‌توانید اهداف زیر را دنبال کنید:

  • هدایت ترافیک به وب‌سایت
  • افزایش تعامل با مشتری
  • ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد با مخاطبان خود
  • اتوماسیون عملکردهای معمول بازاریابی
  • دریافت حمایت مشتریان
  • افزایش فروش
     

در Telegram Marketing، محتوا از طریق کانال‌های برنامه به اشتراک گذاشته می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، کانال‌های تلگرامی نوعی پلتفرم خاص برای کسب‌وکارهای مختلف هستند که در آن اشخاص یا افراد، محتوا را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند. برخلاف سایر پلتفرم‌های مشابه، این کانال‌ها بدون درنظرگرفتن میزان محتوای اشتراک‌گذاری شده یا تعداد مشترکین، قابلیت پیام‌رسانی فوری را بدون هیچ هزینه‌ای ارائه می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، اگر هدف شما ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد با مشتریان فعلی و درعین‌حال افزایش فروش است، می‌توانید یک کانال خصوصی برای مشتریان خود ایجاد کنید. با این روش، به مشتریان فعلی اجازه می‌دهید تا اولین کسانی باشند که از فروش‌های آتی و یا تخفیفات ویژه مطلع می‌شوند. به‌علاوه می‌توانید یک نظرسنجی ایجاد کنید تا کالاهای موردنظر خود را برای دریافت تخفیف انتخاب کنند. این‌ها، برخی از اصلی‌ترین روش‌های بازاریابی در تلگرام است. با این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، اهداف بازاریابی در این پلتفرم را به بهترین شکل می‌توان دنبال کرد.

بیشتر بخوانید: ترفندهای بازاریابی در اینستاگرام و رمز موفقیت در آن
 

مزایای بازاریابی در تلگرام
 

در چند سال گذشته، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نسبت به شبکه‌های اجتماعی کاربران بیشتری به دست آورده‌اند. Telegram یکی از بهترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان است که از محبوبیت سریعی در مقیاس جهانی برخوردار شده و رشد خوبی در تعداد کاربران خود دارد. محبوبیت این ابزار، فرصت خوبی را برای بازاریابان جهت ارائه ترفندهای بازاریابی در تلگرام فراهم کرد.

این برنامه علاوه بر پخش فوری محتوا بین تعداد نامحدودی از اعضا، امکان نظارت بر تعداد بینندگان را به‌راحتی فراهم می‌کند. هر کانال تلگرامی دارای لینک عمومی یا خصوصی مخصوص به خود است تا هرکسی بتواند از طریق این لینک به کانال شما بپیوندد و از محتوای اشتراک‌گذاری شده شما مطلع شود. اما این موارد تنها چند نمونه محدود از مزایای بازاریابی در تلگرام هستند. در ادامه، با مزایای بیشتری از تلگرام مارکتینگ آشنا می‌شویم.
 

1. اطلاع‌رسانی بهتر به مخاطبان
 

بازاریابی موفق در این پلتفرم به بازاریابان اجازه می‌دهد تا مخاطبان خود را به بهترین شکل در جریان اتفاقات اخیر قرار دهند که این کار با کانال‌های تلگرامی امکان‌پذیر است. یک کانال عمومی یا خصوصی ایجاد کنید و از مشتریان فعلی خود دعوت کنید به آن بپیوندند. شما می‌توانید عکس‌ها و ویدئوهای بیشتری از محصولات خود به اشتراک بگذارید، اطلاعات بیشتری از برند خود را به مشترکین بگویید و تیم خود را معرفی کنید. همچنین می‌توانید مشتریان را از فروش‌های اخیر و پیشنهادها داغ مطلع کنید.
 

2. ارتباط قوی با مشتریان
 

تلگرام مارکتینگ به بازاریابان کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با مشتریان خود برقرار کنند. گروه‌های این پیام رسان به شما کمک می‌کنند تا به طور مستقیم با مشتریان خود در تعامل باشید. علاوه بر این، مشتریان شما نیز می‌توانند تجربیات خود از خرید با یکدیگر در این گروه‌ها به اشتراک بگذارند. در واقع گروه‌های تلگرامی یک فرصت عالی برای کسب‌وکارهای مختلف در پیشبرد اهداف بازاریابی به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای افزایش فروش و جذب مشتری چیست؟
 

3. امکان پشتیبانی شبانه‌روزی (پشتیبانی 7/24)
 

یکی از بهترین مزایای ترفندهای بازاریابی در تلگرام امکان پشتیبانی شبانه‌روزی است. اینجا است که چت‌بات‌ها وارد عمل می‌شوند. چت‌بات یک دستیار آنلاین است که می‌توانید از آن برای ساده کردن کارهای روزمره استفاده کنید.

برای موفقیت در Telegram Marketing خود، پاسخگویی به پرسش‌های متداول، رسیدگی به سفارش‌ها و مشاوره با مشتریان را به چت‌بات‌هایی که 24/7 در دسترس هستند، واگذار کنید. به‌این‌ترتیب، اعضای تیم پشتیبانی کسب‌وکار شما می‌تواند روی مسائل مهم‌تر و پیچیده‌تری تمرکز کند.
 

4. هدایت ترافیک به وب‌سایت
 

روش‌های بازاریابی در تلگرام، به برندها اجازه می‌دهد تا ترافیک را به وب‌سایت خود هدایت کنند. شما می‌توانید لینک‌های صفحات لندینگ خود را به اشتراک بگذارید، مشتریان خود را دعوت کنید تا محصولات جدید شما را بررسی کنند و یا لینک نظرات مشتریان خود را به اشتراک بگذارید. به‌این‌ترتیب، ترافیک صفحات سایت خاصی را افزایش خواهید داد.
 

5. افزایش تعامل کاربران
 

بازاریابی در در ابن پتلفرم امکان تعامل شما با کاربران را افزایش می‌دهد. با قابلیت نظرسنجی Telegram به‌راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. تنها کافی است یک نظرسنجی ایجاد کنید تا از نظر مشتریان خود در مورد محصول یا خدمات خود مطلع شوید. همچنین نظرسنجی‌های شما می‌توانند ناشناس بمانند تا مشتریان با خیال راحت نظر شخصی خود را بیان کنند.

بیشتر بخوانید: روش‌های بازاریابی در فیسبوک و عوامل موفقیت در آن

 

9 استراتژی بازاریابی موفق در تلگرام
 

اکنون که با مزایای استفاده از تلگرام در بازاریابی آشنا شدیم، بیایید بدانیم چگونه این ابزار را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانیم. در ادامه، با 9 استراتژی بازاریابی موفق در تلگرام آشنا می‌شویم.
 

1. ساخت کانال یا گروه
 

تلگرام یک پلتفرم محبوب و ابزاری عالی برای تبلیغ یک کسب‌وکار، شرکت، محصول، خدمات و … است. وقتی صحبت از بازاریابی در این پلتفرم و استراتژی‌های آن به میان می‌آید، اولین قدم ساخت کانال یا گروه است.

برای یک بازاریابی موفق، باید استراتژی خود را به‌درستی پیکربندی و مدیریت کنید. یک کانال تلگرامی می‌تواند به منبع اطلاعاتی عالی یا پلتفرمی قابل‌اعتماد تبدیل شود تا مشتریان را در جریان آخرین تبلیغات و تخفیف‌ها قرار دهد. در یک حساب تلگرامی، شما می‌توانید تا 8 کانال مجزا ایجاد کنید. برای اطمینان از رشد تدریجی هر کانال، باید یک نام آسان و جذاب برای ثبت در ذهن مخاطب و یک توضیح مختصر از کانال را انتخاب کنید.
 

2. نوشتن توضیحات کامل از خدمات در قسمت BIO
 

زمانی که یک کانال یا گروه تلگرامی ایجاد می‌کنید، یک بخش به نام "Bio" در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید توضیحات مختصری درباره خود را در آن قرار دهید. مخاطبان شما و اعضای کانال و گروه، با مراجعه به این بخش می‌توانند به شکل بهتری با شما و اهداف کسب‌وکارتان آشنا شوند. این یکی از موارد اصلی در استراتژی بازاریابی در تلگرام است.
 

3. معرفی صحیح محصول و یا خدمات
 

برای موفقیت در استراتژی تلگرام مارکتینگ، باید بتوانید محصول یا خدمات خود را به بهترین شکل معرفی کنید. بهتر است این معرفی و نحوه تولید محتوا برای این کار را، به افراد متخصص در این زمینه واگذار کنید تا بهترین نتیجه را کسب نمایید.
 

4. استفاده از هشتگ‌ها
 

استفاده از هشتگ‌ها، چند سالی است که در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف دیده می‌شود. هشتگ‌ها علاوه بر این که نوع محتوا و پیام آن را به‌روشنی به مخاطب نشان می‌دهد، برای یافتن سریع‌تر محتواهای هدف نیز مفید هستند. شما برای دسترسی سریع به محتواهای موردنظر خود، تنها کافی است هشتگ آن را جستجو کنید. علاوه بر این، هشتگ‌ها در دنیای مجازی به تشخیص بهتر آن توسط پلتفرم‌های مختلف نیز کمک می‌کنند. به‌این‌ترتیب، استفاده از هشتگ‌ها بخش مهمی از استراتژی بازاریابی در تلگرام هستند.
 

5. تبادل لینک
 

پیش‌ازاین و در میان مزایای بازاریابی در تلگرام، مشاهده کردیم که با استفاده از Telegram Marketing می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را بالا ببرید. این کار با استفاده از تبادل لینک و استفاده از آن در محتواهای به اشتراک گذاشته شده در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی ممکن می‌شود.
 

6. استفاده از روش‌های تبلیغاتی
 

شما به بهترین شکل می‌توانید از روش‌های تبلیغاتی برای استراتژی بازاریابی در تلگرام استفاده کنید. برخی از این روش‌ها عبارت است از:

    • تبلیغات بازدیدی
    • تبلیغات کلیکی
    • تبلیغات توسط اینفلوئنسرها
    • ارسال پیامک تبلیغاتی
    • تبلیغ کانال تلگرام در وب‌سایت
    • استفاده از تبلیغات پولی
برای آن بتوانید تبلیغات مؤثری داشته باشید، با مشاوران بخش مشاوره تبلیغات و برندینگ کارمنتو در ارتباط باشید.

7. افزایش تعداد اعضای گروه یا کانال Telegram

افزایش تعداد اعضای گروه یا کانال تلگرامی شما، می‌تواند به نرخ تعامل بالا و محبوبیت روزافزون برند شما، در نتیجه بازاریابی موفق در تلگرام کمک کند. همچنین هراندازه تعداد اعضا بیشتر بوده و بازدید محتواهای مختلف شما بالاتر باشد، راحت‌تر می‌توانید اعتماد مشتریان جدید را جلب کنید.

برای افزایش اعضا، می‌توانید در ابتدا با اضافه‌کردن دوستان خود شروع کرده و از آن‌ها نیز بخواهید تا دوستان دیگر خود را دعوت کنند. علاوه بر این می‌توانید از تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی، عضو شدن در گروه‌های چت و یا تبلیغ و همکاری با کانال‌های دیگر نیز برای افزایش تعداد اعضا استفاده کنید.

این‌ها همگی روش‌های اصلی افزایش فالوور در کانال‌ها و گروه‌های تلگرام هستند. اما قبل از اینکه وارد عمل شوید، باید به کانال خود و محتوای آن فکر کنید. اگر محتوای متناقض و بی‌کیفیت ارائه دهید، حتی ابزارهای تبلیغاتی خوب نمی‌توانند به شما کمک کنند.
 

8. ساخت استیکرهای برند خود
 

امروزه از ابزارهای مختلفی می‌توانید برای ساخت استیکرهای اختصاصی استفاده کنید. این کار برای کاربران Telegram بسیار جذاب است. شما می‌توانید برای تلگرام مارکتینگ مؤثر خود از این استراتژی استفاده کنید.

9. قراردادن تصویر متناسب با خدمات در پروفایل
 

برای این که ترفندهای بازاریابی در تلگرام را به نتیجه موردنظر برسانید، باید یک تصویر منحصربه‌فرد از خود را در ذهن مخاطب ایجاد کنید. استفاده از تصویر متناسب با خدمات و محصولات خود در پروفایل کانال یا گروه، می‌تواند به ایجاد این تصویر در ذهن مشتریان کمک کند.

بیشتر بخوانید : استراتژی بازاریابی کسب و کار کوچک
 

نحوه مدیریت صحیح کانال تلگرام برای موفقیت در بازاریابی
 

کانال‌های تلگرامی برای ارسال پیام به حجم بالایی از مخاطبان ایجاد شده و هیچ محدودیتی در مورد تعداد اعضا ندارند. تفاوت بین یک گروه و یک کانال در چند مورد مختلف است. اولاً فقط ادمین‌های یک کانال می‌توانند در آن پست بگذارند. ثانیاً هر عضو از هر پست جدید در کانال (از طریق اعلان‌ها) مطلع می‌شود. همچنین اعضا نام و عکس یک کانال را به‌جای یک شخص فرستنده می‌بینند. اعضای کانال نمی‌توانند با هم در ارتباط باشند و فقط سازنده کانال و ادمین‌ها می‌توانند اعضا را ببینند.

می‌توانید تعداد بازدیدها را در زیر هر پست خود مشاهده کنید. تعداد بازدیدکنندگان برای اعضا نیز نمایش داده می‌شوند. اگر بیش از 500 عضو در کانال خود داشته باشید، می‌توانید آمار دقیق را با اطلاعات زیر دنبال کنید:

  • زبانی که اعضای شما به آن صحبت می‌کنند.
  • تعداد کاربرانی که به کانال شما ملحق می‌شوند، آن را ترک کرده و یا محتوای آن را نادیده می‌گیرند.
  • روشی که فالوورها کانال شما را پیدا کرده‌اند.
  • نحوه تعامل فالوورها با پست‌های شما

این اطلاعات، به شما برای موفقیت بیشتر بازاریابی در تلگرام کمک می‌کند زیرا به‌خوبی می‌توانید مخاطبان خود را شناسایی کنید. شما برای این که بتوانید کانال تلگرامی کسب‌وکار خود را به بهترین شکل در روند Telegram Marketing مدیریت کنید، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • شناسایی مخاطب
  • تولید محتوای صحیح
  • زمان مناسب برای انتشار پست
  • استفاده از نظرسنجی‌ها در کانال

جمع‌بندی نهایی
 

تلگرام یک پلتفرم پیشرو برای ایجاد، گسترش و پرورش مخاطبان هدف است. شرکت‌ها، برندها و کارآفرینان به طور گسترده از کانال‌های تلگرامی خود برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود استفاده می‌کنند. تلگرام مارکتینگ مجموعه‌ای از اهداف، از توسعه وفاداری مشتری گرفته تا بهبود عملکرد فروش را در برمی‌گیرد. در این مطلب از مجموعه مقالات وبلاگ کارمنتو، سعی کردیم تا به شما راه‌های رسیدن به بازاریابی موفق در تلگرام را توضیح دهیم. Telegram ویژگی‌های قدرتمندی برای ایجاد، مدیریت و ردیابی محتوای شما ارائه می‌دهد. بازاریابی در تلگرام، یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های بازاریابی برای برندهای مختلف است. همچنین می‌توانید در بلاگ کارمنتو مقالات مرتبط بیشتری را در این زمینه مطالعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 11 نظر

4 11
چگونه در تلگرام بازاریابی کنیم؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد