فهرست مطالب
Toggleطلا یک فلز درخشان و شکلپذیر است و در برابر رطوبت دچار زنگزدگی نمیشود، به همین دلیل از آن در ساخت زیورآلات استفاده میشود. به علاوه طلا به عنوان یک کالا برای سرمایهگذاری نیز شناخته میشود. زیرا با گذشت زمان ارزش آن کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش نیز مییابد. همانطور که میدانید امروزه به دلیل گران شدن قیمت جهانی طلا، قدرت خرید مشتریان طلا نسبت به گذشته کمتر شده است. اما طراحان و تولیدکنندگان خوش سلیقه، به منظور حفظ رونق بازار طلا، زیورآلات ظریف و سبک را طراحی و وارد بازار میکنند. صنعت طلاسازی و بازار فروش آن، مانند هر کسب و کار و صنعت دیگری نیاز به دیده شدن و معرفی دارد. بدون شک ساخت یک نام تجاری و ثبت کردن آن میتواند به این روال سرعت ببخشد. به همین منظور در ادامه این مطلب قصد داریم تمام نکات مربوط به ثبت برند طلافروشی را بیان کنیم:
برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مشاوره ثبت برند طلا فروشی میتوانید با مشاورین کارمنتو در حوزه مشاوره امور ثبتی تماس بگیرید.
چرا باید برند طلافروشی خود را ثبت کنیم؟
دلایل متعددی وجود دارد که اهمیت موضوع ثبت برند را را نشان میدهد، اما ما در اینجا به چهار مورد کلی آن اشاره میکنیم. تا به شما ضرورت انجام این کار را نشان دهیم:
سربلندی در بازار رقابت
حمایت سازمان صنایع دستی از سازندگان طلا، باعث شده تا افراد زیادی وارد این صنعت شوند. به همین دلیل امروزه طلافروشی در دسته مشاغلی قرار میگیرد که رقابت در آن تنگاتنگ است. بدون شک همین مسئله خود به تنهایی اهمیت و ضرورت ثبت برند طلافروشی را نشان میدهد. به بیان دیگر ثبت کردن نام تجاری یک راه میانبر برای رسیدن به موفقیت و سربلندی در بازار رقابت است.
جلب اعتماد مشتریان
اعتماد و وفاداری مشتری نوعی سرمایه غیرمادی است، که تاثیر زیادی در رونق یک کسب و کار دارد. زیرا زمانی که مشتری به برند کاملا اعتماد داشته باشد، در واقع نسبت به آن وفاداری دارد و از برند دیگری استفاده نمیکند. با ثبت برند جواهرات و زیورآلات میتوان اعتماد مشتریان را جلب کرد، تا حدی که به مشتریان وفادار تبدیل شوند.
جلوگیری از تقلب افراد سودجو
همانطور که همه ما میدانیم زیورآلاتی که از جنس طلا ساخته میشوند، قیمت نسبتا بالایی دارند. به همین دلیل ممکن است برخی از افراد سودجو، برای حفظ منافع شخصی و رسیدن به سودهای نجومی، به فکر تولید زیورآلات تقلبی و طرح طلا باشند. اما با ثبت کردن برند میتوان از چنین مسئلهای به راحتی جلوگیری کرد.
گسترش کسب و کار
برندهای مشهور و مختلفی در زمینههای گوناگون وجود دارند. که یکی از رازهای موفقیت آنها، داشتن شعبههای متعدد در شهرهای مختلف است. ثبت برند طلافروشی، گسترش کسب و کار را راحتتر میکند. به علاوه صاحب برند به سادگی میتواند برای افتتاح شعبههای جدید در نقاط مختلف اقدام نماید و تجارت خود را گستردهتر کند.
بیشتر بخوانیم: راهنمای ثبت برند زعفران + مدارک، هزینه و مراحل آن
ثبت برند طلا فروشی چه مزایایی به دنبال دارد؟
- ثبت برند طلافروشی باعث شهرت و هویت بخشیدن به برند میشود.
- افزایش فروش و سود بیشتر از جمله مزایای ثبت کردن برند به حساب میآید.
- از سوء استفاده کلاهبرداران جلوگیری میکند، زیرا ویژگیهای یک برند ثبت شده منحصر بفرد است و کپی کردن آن ساده نیست.
- پس از ثبت کردن برند، میتوان به شکل گسترده و از طریق راههای مختلف برای کسب و کار خود تبلیغ کرد.
- با انجام این کار مشتریان راحتتر به زیورآلات و جواهرات اعتماد کرده و آنها را خریداری میکنند
- پس از ثبت شدن نام تجاری، میتوان برای دریافت وام و دیگر تسهیلات بانکی به بانک مراجعه کرد. معمولا بانکها خدمات ویژهای را برای کسب و کارهای ثبت شده در مظر میگیرند.
- به ثبت رساندن نام تجاری در واقع نوعی سرمایهگذاری غیرمستقیم است، که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی میتواند موجب سودآوری برای کسب و کار شود.
چه مدارکی برای ثبت برند طلافروشی مورد نیاز است؟
معمولا برند را میتوان به نام افراد حقیقی یعنی هر فرد که دارای حیات است و یا افراد حقوقی که شخصیتی در حقوق است و به خواست ماک برند ایجاد میشود. تنها تفاوت این دو مورد در برخی از مدارک است که هنگام ثبت باید ارائه شود. که ما در ادامه به تفکیک اشخاص حقیقی از اشخاص حقوقی مدارک لازم برای ثبت برند طلافروشی را نام میبریم:
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی
- شناسنامه و کارت ملی به علاوه یک نسخه کپی از آنها
- مجوزهای فعالیت مانند جواز کسب، پروانه ساخت و هر گونه مجوز کسب شده توسط نهادهای قانونی
- کارت بازرگانی برای ثبت کردن برندهای لاتین
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی
- شناسنامه و کارت ملی اشخاص حقوقی به همراه یک نسخه کپی از آنها
- متن آگهی در روزنامه رسمی
- مجوزهای فعالیت مانند جواز کسب، پروانه ساخت و هر گونه مجوز کسب شده توسط نهادهای قانونی
- کارت بازرگانی برای ثبت کردن برندهای لاتین
بیشتر بخوانیم: ثبت برند مادرید چیست و چه مراحل، مدارک و شرایطی برای ثبت دارد؟
برای ثبت برند طلا فروشی چه مراحلی را باید سپری کرد؟
انتخاب نام مناسب، اولین قدم برای ثبت کردن نام تجاری است. پس از انتخاب نام برند، باید از آن استعلام گرفت تا توسط طلافروشی دیگری انتخاب نشده باشد. زیرا امکان ثبت کردن یک نام برای دو طلافروشی یا دو کسب و کار مشابه وجود ندارد و درخواست ثبت رد میشود. به همین دلیل یکی از اقدامات مهم قبل از ثبت کردن برند، استعلام گرفتن از نام مورد نظر است.
پس از انتخاب نام و استعلام گرفتن از آن مراحل ثبت برند طلافروشی به صورت زیر است:
- مراجعه به سایت اداره مالکیت معنوی
- تکمیل فرم درخواست ثبت برند و پر کردن مشخصات مالک برند
- بارگذاری تصویر مدارک مورد نیاز مانند مدارک شناسایی مالک، جواز کسب، کارت بازرگانی و…
- تایید اطلاعات و مدارک بارگذاری شده
- پرداخت هزینههای مربوط به ثبت مانند هزینه اظهارنامه، هزینه حقالثبت و…
- تایید کد مخصوص و شماره اظهارنامه
- بررسی اطلاعات توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی و تایید آنها
- اقدام برای تشکیل پرونده به صورت فیزیکی
- صدور مجوز چاپ آگهی درخواست ثبت در روزنامه رسمی
بعد از چاپ آگهی درخواست ثبت برند، باید 30 روز کاری طی شود تا اگر شخصی ادعایی نسبت به برند دارد اعلام نماید. در صورت نبود اعتراض شخص ثالث ادامه مراحل طی میشود.
- چاپ طرح برند در روزنامه رسمی دوم
- مراجعه به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند ثبت برند
برای ثبت برند طلا فروشی، چه میزان هزینه باید در نظر گرفت؟
هزینه برند دارای مقدار مشخصی ندارد و به نوعی متغیر است، زیرا به عواملی همچون تعداد طبقه برند، کالاهای ثبت شده و تعداد خط متن آگهی درخواست ثبت در روزنامه بستگی دارد. به طور کلی هزینه ثبت کردن نام تجاری طلافروشی حدود 1.800.000 تومان شروع شده و تا 3.200.000 تومان است. مواردی که باید برای آنها هزینه پرداخت کرد عبارتند از:
- ایجاد حساب و تنظیم سندهای لازم
- ثبت اطلاعات در سامانه
- ثبت اظهارنامه
- هزینه حقالثبت
- هزینه روزنامه رسمی اول و دوم
چقدر زمان لازم است تا برند طلافروشی ثبت شود؟
برای ثبت برند طلافروشی بیش از 45 روز زمان لازم است. زیرا پس از تکمیل اطلاعات در سامانه و تشکیل پرونده الکترونیکی، حدود یک ماه پرونده در نوبت بررسی قرار میگیرد. که پس از بررسی توسط 3 کارشناس و تایید شدن پرونده، باید درخواست ثبت در روزنامه رسمی چاپ شود و از انتشار آن 30 روز کاری بگذرد. این کار به این منظور است که اگر شخص ثالثی نسبت به برند اعتداض یا ادعای قانونی دارد اعلام نماید. پس از سپری شدن 30 روز کاری، باید برای تشکیل پرونده فیزیکی به اداره مالکیت معنوی مراجعه کرد، تا کارشناسان مجدد مدارک را به شکل فیزیکی بررسی کنند و مجوز چاپ طرح برند در روزنامه رسمی دوم و گواهی ثبت را صادر نمایند. که همه این مراحل بیشتر از 45 روز زمان میبرد.