با پرورش زالو پولدار شوید!

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 23 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

زالو درمانی یکی از روش‌هایی است که از گذشته تا به امروز دوای درد بسیاری از بیماری‌ها بوده است و در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری را پیدا کرده. پرورش و تولید زالو یکی از مشاغل نوپایی است که به دلیل نیاز نداشتن به سرمایه و امکانات خاص می‌تواند برای هر کسی شغلی آینده‌دار باشد. از مزایای دیگر این شغل این است که حتی به عنوان شغل خانگی هم کاربرد دارد اما به شرطی که با اطلاعات کافی قدم در این راه بگذارید. اگر شما هم جزو کسانی هستید که دوست دارید با سرمایه کم یک شغل پرپول برای خود دست و پا کنید این مقاله می‌تواند برای شما بسیار مفید و جذاب باشد.

می‌توانید در بخش مشاوره کارآفرینی، وب سایت کارمنتو هر آنچه را که باید در مورد راه‌اندازی کسب و کار جدید بدانید، از کارشناسان دریافت کنید.

اقدامات لازم در خصوص پرورش زالو

قبل از شروع به فعالیت در این زمینه، باید به طور کامل راجع به مراحل آن اطلاعات کسب کنید. در ادامه به بررسی اقدامات لازم در این خصوص می‌پردازیم.

۱. اطلاع از هدف راه‌اندازی

در ابتدای راه باید هدف خود را از این کار مشخص کنید. دو هدف پیش روی شما قرار دارد. پرورش و نگهداری زالو و تکثیر آن. برای این کار باید ابتدا بچه زالو و یا همان لارو تهیه کنید و به مدت ۶ الی ۸ ماه به آن‌ها رسیدگی کنید تا برای فروش آماده شوند.

در روش دوم نیاز به زالوی مولد دارید. در این روش باید ۹ ماه از خرید زالو بگذرد تا کوکون‌گیری انجام شود و بچه زالوها به دنیا بیایند. در روش اول طبیعتاً شما مستلزم پرداخت هزینه برای خرید لاروها هستید اما در روش دوم با اطمینان بیشتری زالوهای خود را تولید می‌کنید و از سلامت بچه زالوها اطمینان دارید و طبیعتاً زمان بیشتری طول می‌کشد تا زالوها برای فروش آماده شوند.

۲. اخذ مجوز پرورش زالو

مراحل اخذ مجوز برای این کار به شرح زیر است:

  • درخواست کتبی  عنوان میزان ظرفیتی که برای تولید در نظر گرفته‌اید، به همراه سند مالکیت زمین و مجوز بهره‌برداری از آب به سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی ارائه دهید.
  • سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی، کمیسیون بررسی و صدور موافقت را تشکیل داده و پس از انجام بررسی‌های لازم، موافقت خود را اعلام می‌دارد.
  • در این مرحله باید تأییدیه‌های لازم را در خصوص تولید زالو از سازمان جهاد کشاورزی دریافت کنید.
  • تأییدیه را باید به سازمان‌های شیلات، محیط‌زیست، دامپزشکی، اداره آب، امور اراضی و مواردی از این دست برده تا بتوانید پروانه تأسیس تولیدی زالو را از این سازمان‌ها اخذ کنید.
  • در مرحله بعد باید نقشه ساختمان را ارائه داده و طرح توجیهی خود را ارائه دهید.
  • پس از ارائه طرح، کمیسیون در سازمان جهاد کشاورزی به منظور ارائه پروانه کسب تشکیل می‌شود.
  • ساخت ابنیه تولید زالو شروع می‌شود.
  • پروانه بهره‌برداری را در این مرحله باید اخذ کنید.
  • کارشناسان مربوطه به محل اعزام شده و از محیط تولیدی بازدید می‌کنند.
  • کمیسیون تأیید به منظور ارائه پروانه بهره‌برداری تشکیل می‌شود.
  • برای شروع به کار به دو پروانه بهره‌برداری نیاز دارید. تمامی مراحل گذشته را باید در سازمان دامپزشکی نیز به ترتیب انجام دهید تا بتوانید پروانه بهره‌برداری دوم را از این سازمان کسب کنید.

۳. انواع روش‌های پرورش زالو

حال باید روش تولید زالو را انتخاب کنید که انواع مختلفی دارد. در حالت کلی به دو روش طبیعی و مصنوعی می‌توانید برای این کار اقدام کنید. در روش طبیعی، تولید زالو در مناطقی انجام می‌شود که شرایط اقلیمی و آب و هوایی لازم برای پرورش آن مهیا است. این روش در فصل‌های تابستان و بهار و با استفاده از زیست بوم طبیعی و استفاده از استخر انجام می‌شود. در روش مصنوعی با کنترل شرایط آب، می‌توانید در هر فصلی که بخواهید به تولید زالو بپردازید؛ اما روشی که برای تولید زالو در نظر می‌گیرید به شدت به عواملی مانند نوع آب محیط، بهداشت آب، دما و PH آب بستگی دارد. در ادامه به معرفی روش‌های تولید زالو با استفاده از انواع استخر می‌پردازیم و سپس می‌توانید با توجه به امکاناتی که در اختیار دارید، بهترین روش را انتخاب کنید.

صفر تا صد پرورش شترمرغ را در اینجا بخوانید!!

پرورش و نگهداری زالو در استخر گلی

برای پرورش زالو در استخر گلی، استخر باید به سه بخش تقسیم‌بندی شود. بخش زیرین باید با استفاده از خاک رس نباتی و یا خاک رس معمولی پر شود. بخش دوم با آب پر شده و قسمت سوم باید خالی شود.

پرورش و نگهداری زالو در استخر سیمانی

تولید زالو در استخرهای سیمانی و یا بتنی شباهت زیادی با استخر گلی دارد. اگر می‌خواهید به صورت صنعتی از این استخرها استفاده کنید، برای هر ۵۰۰ زالو، یک مترمکعب فضا در نظر بگیرید. در حال استاندارد، ۲۰۰ زالو برای هر استخر مناسب است. برای این تعداد به یک استخر با ارتفاع ۷۰ الی ۸۰ سانتیمتری نیاز دارید که طول قاعده آن ۲ متر و عرض آن ترجیحا ۱۲۰ سانتیمتر باشد. به این نکته توجه داشته باشید که استخرهای کوچک‌تر را می‌توانید بهتر مدیریت کنید. کف استخر باید با استفاده از بلوک سیمانی و یا آجر پوشیده شده و سپس سیمان کشی شود.

پرورش و نگهداری زالو در استخر برزنتی

از پارچه برزنتی به دلیل ضد آب بودن می‌توانید برای پرورش و تولید زالو استفاده کنید. برای این کار لایه‌ای از زمین گودبرداری می‌شود و سپس برزنت داخل گودال قرار می‌گیرد تا زالو داخل آن رشد کند. این استخر یکی از روش‌های کم هزینه برای نگهداری زالو است.

پرورش و نگهداری زالو در مخزن آب

مخزن آب همان وان‌های پلاستیکی هستند که از پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند. وزن کم، مقاومت بالا و جابه جایی راحت از ویژگی‌های مخزن آب پلاستیکی است. در این مخزن‌ها به خوبی می‌توانید بر پرورش و نگهداری زالوها مدیریت داشته باشید.

پرورش و نگهداری زالو در آکواریوم

این روش شرایطی برایتان فراهم می‌آورد تا بتوانید تسلط و مدیریت بهتری در پرورش و رشد زالوها داشته باشید. از آکواریم بیشتر به منظور امور تحقیقاتی استفاده می‌شود. بهترین نوع آن، استفاده از آکواریم‌هایی است که برای نگهداری ماهی‌های زینتی داخل منازل استفاده می‌شوند. ابعاد استاندارد این مدل استخر به شرح زیر است:

  •  کف: یک متر طول
  • عرض: ۴۰ سانتیمتر
  • ارتفاع: ترجیحا ۴۰ سانتیمتر

 هر ابعادی که انتخاب می‌کنید، باید یک سوم از سر خالی باشد و تهویه مناسبی داشته باشد. داشتن درپوش برای آکواریوم الزامی است و بهتر است از لامپ‌هایی با شدت نور کم استفاده کنید.

پرورش و نگهداری زالو در بطری‌های شیشه‌ای

این روش مناسب برای مناطقی است که شرایط دمایی مناسبی برای تولید زالو ندارند. به عنوان مثال شهرهای کوهستانی و سردسیر می‌توانند از این روش برای تولید زالو استفاده کنند. تولید زالو به این روش قدرت کنترل، مدیریت شیشه‌ها و تولید آن‌ها به روش مصنوعی را بالا می‌برد؛ اما نیاز به نیروی کار بیشتری دارید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که این روش مناسب برای رشد زالو است اما برای تکثیر حیوان باید به فکر روش دیگری باشید.

پرورش و نگهداری زالو در گونی‌های پارچه‌ای

پرورش و تولید زالو در گونی‌های پارچه‌ای روشی کم‌هزینه و در عین حال راحت است و می‌توانید در فضاهای بسیار کوچک نیز از این روش استفاده کنید. تولید زالو به این روش می‌تواند مزایای بسیاری برای تولیدکننده داشته باشد از جمله اینکه درجه‌بندی زالوها راحت‌تر است.

شرایط این مدل پرورش، کاملاً شبیه به کندوی زالو است و محیط طبیعی را برای حیوان تداعی می‌کند. تعویض آب در آن به مراتب از روش‌های دیگر ساده‌تر است. زالو نمی‌تواند از آن فرار کند و یا توسط پرندگان شکار شود.

با این وجود این روش چند عیب بزرگ دارد؛ اول اینکه ناچار هستید دائم گونی‌ها را شسته و تعویض کنید؛ دوم اینکه حشرات و به خصوص پشه در اطراف گونی‌ها جمع می‌شوند و سوم اینکه نمی‌توانید رشد زالوها را راحت ببینید و باید دائماً در حال بررسی گونی‌ها باشید.

پرورش و نگهداری در آبگیرهای طبیعی

آخرین روش پرورش زالو که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم، آبگیرهای طبیعی است. این روش جزو روش‌های طبیعی است. به این معنا که تولید زالو فصلی است و نمی‌توانید به عنوان شغلی برای تمام فصول روی آن حساب باز کنید. در این روش محل ورودی آب از نظر تجمع آلودگی باید دائماً بررسی شود و همچنین درجه‌بندی و جمع‌آوری زالو برای تولیدکننده در این روش مشکل است.

4. تعیین محل نگهداری

برای پرورش و نگهداری زالو باید یک مکان مناسب انتخاب کنید و یا ساختمان آن را بسازید؛ اما در هر صورت توجه به چند نکته ضروری است:

۱. مکان نگهداری زالو باید به صورت کارشناسی ساخته شود و در ابتدا باید میزان ظرفیت تولید خود را تعیین کنید. اگر می‌خواهید کار خود را توسعه دهید، باید به فکر آینده باشید و از همین حالا مکان بزرگ‌تری را در نظر بگیرید.

۲. بهتر است فضای مورد نظر مستقل باشد و آب و برق و گاز داشته باشد.

۳. بهتر است فکر استفاده از آب روستایی و یا چاه را از ذهن خود بیرون کنید چون سختی آب بالا است، نیاز به تصفیه دارد و هزینه‌های تصفیه نیز سرسام‌آور است.

۴. برای تشکیل مزرعه‌های بزرگ، نیاز به برق سه فاز دارید؛ اما اگر می‌خواهید یک تولیدی کوچک داشته باشید، برق تک فاز کفایت می‌کند.

۵. مکان نگهداری باید شیب مناسبی داشته باشد و حتماً کف شور داشته باشد.

۶. محیطی که برای تولید زالو در نظر می‌گیرید باید آرامش کافی داشته باشد و سقف کوتاهی داشته باشد.

۷. محیط باید با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده تمیز شود.

۸. دفتر کار و محیط جدا برای کارکنان در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانیم: صفر تا صد پرورش بوقلمون

5. تغذیه زالو

توجه به تغذیه یکی از مهم‌ترین نکات در این کار است. برای تغذیه زالو باید از خون استریل شده استفاده کنید و به هیچ عنوان نباید از خون‌های دامی و کشتارگاه برای تغذیه حیوان استفاده کنید. در این صورت زالو دچار بیماری می‌شود و به هیچ عنوان نمی‌توان از آن برای امور درمانی استفاده کرد. در حالت طبیعی زالو عموماً از خون موجوداتی مانند قورباغه، خرچنگ و یا حلزون استفاده می‌کند. خون اسب، گاو، شتر و گوسفند ارزش غذایی بالایی دارد و برای زالو مناسب است. می‌توانید خون‌های استریل شده را خریداری کنید. توجه داشته باشید که هر یک از بطری‌های خون حتماً باید تاریخ انقضا داشته باشند.

6. آشنایی با شیوه پرورش زالو

این کار به سه شیوه اصلی انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

  • پرورش خانگی: همان‌طور که از نام آن پیدا است، روشی خانگی است و با در نظر گرفتن چند اتاق برای پرورش موجودات انجام می‌شود.
  • روش نیمه‌صنعتی: به صورت نیمه خودکار و با استفاده از نیروی انسانی انجام می‌شود.
  • روش صنعتی: پرورش موجودات به روش کاملاً خودکار و با استفاده از یک کامپیوتر مرکزی انجام می‌شود.

7. بازاریابی و فروش زالو

پس از پرورش زالو نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید ایجاد بازار مناسب و جذب مشتری است. واقعیت این است که در حال حاضر حتی اگر بزرگ‌ترین مکان برای تولید زالو در سراسر کشور از آن شما باشد، در صورتی که نتوانید بازاریابی درستی انجام دهید، قطعاً ضررهای بسیاری به تولیدی شما وارد خواهد شد و زالوها روی دستتان باد خواهند کرد. بهره‌گیری از یک مشاور درست می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان و ایجاد یک بازار پررونق یاری برساند.

سرمایه لازم برای پرورش زالو

به طور دقیق نمی‌توان گفت که چقدر سرمایه برای شروع به کار نیاز است به دلیل اینکه ابتدا باید ظرفیت تولید و فضای لازم برای این کار را در نظر بگیرد. نوع پرورش، فضا و ابعاد آن در تعیین میزان سرمایه مؤثر است؛ اما آنچه مسلم است این است که تولید زالو جزو مشاغلی است که نیاز به سرمایه بالایی ندارد و شما می‌توانید از تعداد کم شروع کنید و با گذشت زمان کار خود را توسعه دهید. با این وجود اگر بخواهیم به طور کاملا حدودی سرمایه اولیه مورد نیاز را تعیین کنیم به عددی بین 30 الی 50 میلیون تومان می‌رسیم.

تجهیزات لازم جهت پرورش زالو

مهم‌ترین نکته در پرورش زالو ایجاد محیطی پاکیزه با دمای مناسب است. در صورتی که زالو در محیط آلوده نگهداری شود، انواع و اقسام بیماری‌ها را به انسان مبتلا می‌کند پس باید به فکر تجهیزاتی باشید تا بتوانید یک محیط سالم برای نگهداری این موجودات ایجاد کنید.

این تجهیزات عبارت‌اند از:

  • دستگاه دیجیتالی سنجش سختی آب
  • لوله‌کشی آب و پمپ هوا
  • پمپ آب به همراه اتوماتیک و اتصالات مورد نیاز
  • دستگاه کنترل دمای آب و خون
  • رطوبت‌سنج، ذره‌بین، خط کش
  • دستگاه اکسیژن ساز، دستگاه برق اضطراری
  • مه پاش دستی
  • پت بدون در و پنس
  • ترازوی دیجیتال پرتابل
  • بخاری، فن و کولرگازی
همه چیز در رابطه با صفر تا صد پرورش کبک را در کارمنتو بخوانید! 

هزینه‌های مربوط به نگهداری و پرورش زالو

با توجه به وسعت کار هزینه‌های زیر را باید برای پرورش و نگهداری زالو در نظر بگیرید:

  • هزینه اجاره و یا خرید محل مناسب برای احداث فارم: این هزینه با توجه به وسعت و موقعیت بنا متغیر است اما چیزی معادل حداقل 10 میلیون تومان اجاره ماهانه برای بنا مورد نیاز است.
  • هزینه خرید تجهیزات و حمل و نقل آن‌ها به محل: با توجه به نوسانات قیمتی ممکن است نرخ دقیقی را نتوان مشخص کرد ولی بین 20 تا 50 میلیون تومان برای استارت یک کسب و کار کوچک نیاز است.
  • هزینه راه‌اندازی تجهیزات: این هزینه چندان زیاد نخواهد بود.
  • هزینه استخدام نیروی کار: نیروی کار با توجه به افزایش حقوق سال 1401 ماهانه حدود 5 میلیون تومان خواهد بود که برای یک کسب و کار کوچک شما به 2 یا 3 نیرو نیاز دارید. به این ترتیب ماهانه بین 10 تا 15 میلیون تومان برآورد می‌شود.
  • هزینه‌های آب، برق و گاز: این هزینه حدودا 10 میلیون تومان خواهد بود.
  • هزینه‌های تعمیر و تعویض لوازم و تجهیزات: این هزینه به هیچ وجه دقیق برآورد نخواهد شد؛ چرا که علت خرابی یا مشکل هر دستگاه تعیین کننده هزینه نهایی است.
  • هزینه‌های بسته‌بندی

با تمام این تفاسیر بازار پر نوسان این روزها، سبب می‌شود اعداد فوق معیار دقیقی نباشند. مشاوران کارمنتو با توجه به شرایط روز و بر اساس آمار دقیق سعی خواهند کرد، بهترین کمک را در اختیار شما بگذارند.

راهکارهای بازاریابی و فروش زالو

همانطور که اشاره شد فروش و بازاریابی یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار شماست و تمام اقداماتی که برای پرورش و نگهداری زالو انجام می‌شود در نهایت برای محقق شدن فروش است.

برای بازاریابی درست شما در ابتدا باید بازار هدف خود را شناسایی کنید؛ قدم دوم تبلیغ و قدم نهایی فروش است. یکی از بهترین فضاهایی که می‌توانید این سه مرحله را در آن به راحتی انجام دهید، فضای مجازی است. در این راستا داشتن یک سایت یا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای شما بسیار راهگشا باشد.

یک مشاور با تجربه و کاربلد می‌تواند در این زمینه به شما راهنمایی‌های بسیار مفیدی را ارائه دهد تا با دید باز بتوانید بهترین انتخاب برای کار خود را داشته باشید.

میزان درآمد و سود حاصل از پرورش زالو

تجهیزات کم و عدم نیاز به فضاهای بزرگ برای پرورش زالو این شغل را به یکی از مشاغل پردرآمد تبدیل کرده است. میزان تولید، نحوه بازاریابی و فروش، میزان سرمایه و عواملی از این دست بر میزان درآمد و سود حاصل از تولید زالو تاثیرگذار است. بازگشت سرمایه در این شغل بین ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد.

 مدت زمان لازم برای رشد زالوها ۶ تا ۸ ماه است و با توجه به این مطلب، سودآوری مناسبی در انتظار شما خواهد بود. با توجه به پژوهش‌های انجام شده، در صورتی که تولید زالو به صورت دقیق و اصولی انجام شود و بازاریابی مناسبی صورت پذیرد، درآمدی بسیار بالاتر از هزینه‌هایی که صرف کرده‌اید، عایدتان خواهد شد.

همه چیز در رابطه با پرورش اسب در کارمنتو 

مزایای شغل پرورش زالو

  • تولید زالو در کشور ظرفیت بالایی دارد و می‌توانید آن را به عنوان یک شغل آینده دار برای خود انتخاب کنید.
  • اشتغال‌زایی با کم‌ترین هزینه
  • سوددهی بالا

معایب شغل پرورش زالو

  • در صورتی که روش درستی برای پرورش زالو انتخاب نکرده باشید، مدیریت مجموعه برایتان سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود و ضررهای زیادی را ممکن است متحمل شوید.
  • محل نگهداری زالو باید دائم تمیز شود و با آب سالم و پاکیزه پر شود.
  • باید تخصص و دانش کافی داشته باشید.
  • با آمدن بهار و فصل گرما نگهداری زالوها دشوار می‌شود و نیاز به رسیدگی بیشتری دارند.

مشاوران کارمنتو در کنار شما خواهند بود

در این مطلب با زیر و بم پرورش زالو و هزینه‌های مرتبط با آن آشنا شدید. تمامی مشاغل برای اینکه در کوتاه‌ترین مدت بتوانند بهترین نتیجه را کسب کنند، نیاز به مشاوری کارکشته و حرفه‌ای دارند تا آن‌ها را در امر تولید تا بازاریابی و فروش محصولات راهنمایی کند. گروه مشاوران کارمنتو از ابتدای راه تا انتها در کنار شما خواهد بود. در صورت نیاز به دریافت مشاوره در خصوص احداث مجتمع تولید زالو می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 6 نظر

5 6
با پرورش زالو پولدار شوید!

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد