بیمه حوادث تامین اجتماعی و مسئولیت کارفرما در حوادث ناشی از کار

مدت مطالعه: 12 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 14 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

 

در حال حاضر که شما وقت خود را برای مطالعه این مطلب می‌گذرانید، بسیاری از افراد به علت حوادث ناشی از کار، جان خود را از دست می‌دهند. فرقی ندارد که فرد در محیط‌های کارگاهی، صنعتی و ساختمانی مشغول به فعالیت است یا این که وقت خود را پشت کامپیوتر و در محیط‌های اداری می‌گذراند.

به هر حال شرایط کسب‌وکارها به گونه‌ای است که حتی در آسان‌ترین کارها هم امکان ایجاد حادثه را برای افراد مختلف به وجود می‌آورد.از آن طرف، در هنگام بروز حادثه نه تنها سلامت خود کارگر و کارمند به خطر می‌افتد، بلکه خانواده آن فرد هم باید تبعات آن را تحمل کنند.

اما سوال این جا است که آیا کارفرما وظیفه خاصی در هنگام بروز حادثه برای کارگر خود ندارد؟ قطعا در قانون، وظایفی برای کارفرما در نظر گرفته شده است که حتما باید بدانید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

حوادث ناشی از کار چیست؟

در حالت کلی، امکان بروز حادثه برای تمامی افراد به طور عادی وجود دارد؛ اما زمانی که علت این حادثه، کارهای مربوط به شغل فرد باشد و صدمات جسمی و فیزیکی به آن وارد کند، با عنوان حوادث ناشی از کار شناخته می‌شود.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که حوادث ناشی از کار تامین اجتماعی، تنها برای مشاغل سخت و زیان‌آور وجود دارد. مثلا تنها کسانی که در محیط‌های خطرناک یا کارگاه‌های ساختمانی کار می‌کنند، جزو حوادث ناشی از کار قرار می‌گیرند.

این در حالی است که بر طبق ماده 60 قانون تامین اجتماعی، هر حادثه‌ای که در هنگام انجام وظایف کاری برای فرد بیمه‌شده اتفاق بیفتد، در گروه حوادث ناشی از کار قرار می‌گیرد.

بر این اساس، فرقی ندارد که حادثه در چه مکانی و در چه شرایطی اتفاق بیفتد. مثلا حتی اگر در مسیر رفت و برگشت به محل کار یا ماموریت هم اتفاقی برای کارگر به وجود بیاید، جزو حوادث ناشی از کار شناخته می‌شود.

حوادث ایجاد شده برای کارگران و کارمندان خسارت‌های جانی و مالی به فرد وارد می‌کند. حتی ممکن است که فرد، عضوی از بدن خود را از دست بدهد یا دیگر قادر به ادامه کار نباشد. بنابراین بیمه تامین اجتماعی برای حوادث هم طرح‎های حمایتی را برای این افراد در نظر گرفته است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مسئولیت کیفری حوادث ناشی از کار

مسئولیت کیفری حادثه رخ داده، بر اساس نظر بازرسان کار و کارشناسان دادگستری و همچنین حکم قضایی، بر عهده مقصرین حادثه است. بر اساس ماده ۹۵ قانون کار، کارفرما یا مسئول واحدهای مربوطه، موظف هستند مقررات و ضوابط فنی و بهداشت را اجرا کنند. اگر این مقررات رعایت نشود، در صورت بروز هر حادثه‌ای، کارفرما یا مسئول مذکور، مقصر این حادثه است.

بر اساس ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی، اگر حوادث ناشی از کار به علت بی‌توجهی کارفرما به مقررات حفظ ایمنی باشد، سازمان تامین اجتماعی، علاوه بر رعایت تعهدات در خصوص بیمه‌شده، خسارات وارده را از کارفرما وصول خواهد کرد.

زمانی که کارفرما مقصر حادثه ایجاد شده برای کارگر شناخته شود، باید بر طبق قانون، حداکثر تا سه روز اداری، جزئیات حادثه را به اداره کار و امور اجتماعی ارائه کند. سپس بعد از کامل کردن فرم‌های مروبط به حادثه،  اقدامات لازم را برای جلوگیری از اضافه‌شدن صدمات حادثه برای کارگر انجام دهد.

البته اگر که کارفرما کارگر خود را بیمه کرده باشد، تمامی هزینه‌های درمان آن از سمت صندوق تامین اجتماعی بازگردانده می‌شود.

توجه داشته باشید که در برخی از مواقع، کارفرما تمامی امکانات را برای حفاظت فنی و بهداشتی از کارگر فراهم کرده است و قبلا آموزش‌های لازم به کارکنان داده است. در این هنگام اگر کارگر توجهی به آموزش‌ها نشان نداده باشد و بدون رعایت مقررات باعث بروز حادثه شود، کارفرما مسئولیتی ندارد.

حادثه ناشی از کار، از دیدگاه تامین اجتماعی

حوادث ناشی از کار به حوادثی گفته می‌شود که هنگام انجام وظیفه برای فرد رخ می‌دهد. این حوادث، شامل همه‌ی زمان‌هایی است که فرد در محل کار حضور داشته باشد و یا به دستور کارفرما بیرون از محل کار مشغول انجام ماموریت باشد. همچنین اگر این حوادث هنگام مراجعه به بیمارستان برای معالجات درمانی یا زمان رفت و برگشت فرد از محل سکونت به محل کار رخ دهد، حوادث ناشی از کار تلقی می‌شود؛ به شرطی که  این حوادث در زمان عادی رفت و برگشت به محیط کار اتفاق بیفتد. اگر فرد حین کمک به کارگر آسیب‌دیده، دچار حادثه شود نیز، جزو حوادث ناشی از کار محسوب می‌شود.

حمایت سازمان تأمین اجتماعی از بیمه‌شدگان در قبال حوادث ناشی از کار به چه شکل است؟

کارفرما موظف است که تمامی کارگران خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد و ماهیانه حق بیمه هر کدام را به کمک کارگر پرداخت کند. از آن طرف هم بیمه تامین اجتماعی موظف است که بیمه حوادث در محل کار را به بیمه‌شدگان ارائه دهد. بر این اساس، بیمه تامین اجتماعی با مواجه شدن حوادث ناشی از کار، موظف است که خدمات مختلف زیر را ارائه دهد:

  • پرداخت هزینه‌های درمان و بازتوانی حادثه دیدگان
  • پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری
  • پرداخت غرامت نقص عضو
  • برقراری مسمتری ازکارافتادگی جزئی و کلی
  • پرداخت مسمتری به خانواده حادثه‌دیدگان متوفی

در صورتی که کارگر با حوادث ناشی از کار مواجه شود، فرد یا خانواده حادثه‌دیده می‌توانند از همه این خدمات استفاده کنند. البته باید شرایط بیمه حوادث تامین اجتماعی را هم داشته باشند. توجه کنید که فرقی ندارد سابقه بیمه فرد چقدر باشد؛ چرا که در صورت بروز حادثه، بیمه شده می‌توانید از آغاز بیمه‌پردازی خود، از خدمات درمانی و بیمه ای تامین اجتماعی بر اساس قانون استفاده کند.

همچنین بر اساس ماده 54 قانون تامین اجتماعی، بیمه‌شدگانی که در محل کار دچار حادثه شوند، می‌توانند تمامی اقدامات درمانی سرپایی، بستری بیمارستان، خرید داروهای مربوط و آزمایشات مختلف مانند عکس و اسکن را از بیمه حوادث تامین اجتماعی دریافت کنند.

قوانین تامین اجتماعی در رابطه با حوادث ناشی از کار

طبق قوانین تامین اجتماعی، اگر  فرد بیمه‌شده، بر اثر حوادث ناشی از کار، دچار مصدومیت شود یا جان خود را از دست بدهد، تعهدات قانونی شامل حال او می‌شود. این تعهدات شامل درمان، پرداخت غرامت، حقوق ایام بیماری در صورت نیاز به استراحت و عدم اشتغال، ارائه پروتز و اروتز در صورت نیاز، هزینه کفن و دفن، پرداخت مستمری از کارافتادگی کلی و جزئی و پرداخت مستمری به بازماندگان می‌شود. این تعهدات، به سابقه پرداخت حق بیمه، ارتباطی ندارد و به فرد بیمه‌شده با هرچند سال سابقه پرداخت حق بیمه، کمک‌های قانونی صورت می‌پذیرد.

  • ماده ۹۱ قانون کار

کارفرمایان و مسئولان کلیه واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون، مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین‌ حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق‌الذکر را به ‌آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت نمایند. افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و‌ بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه کارگاه می‌باشند.

  • ماده ۹۵ قانون کار

مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولین واحدهای موضوع ذکر شده در ماده ۸۵ این قانون‌ خواهد بود. هر گاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه‌ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر‌ کیفری و حقوقی و نیز مجازات‌های مندرج در این قانون مسئول است.

تبصره ۱ – کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون موظف هستند کلیه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه‌ای که فرم آن از طریق‌ وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می‌گردد ثبت و مراتب را سریعا به صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند.

تبصره ۲ – چنانچه کارفرما یا مدیران واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون، برای حفاظت فنی و بهداشت کار وسایل و امکانات لازم را در اختیار‌ کارگر قرار داده باشند و کارگر با وجود آموزش‌های لازم و تذکرات قبلی بدون توجه به دستورالعمل و مقررات موجود از آن‌ها استفاده ننماید، کارفرما‌ مسئولیتی نخواهد داشت. در صورت بروز اختلاف، رای هیات حل اختلاف نافذ خواهد بود.

توجه داشته باشید که بر طبق ماده 79 قانون کار، کارفرما نباید از کارگران زیر 15 سال تمام استفاده کند؛ بنابراین اگر کارگر زیر 15 سال دچار حادثه شود، کارفرما باید مسئولیت آن را بپردازد.

همچنین حوادث ناشی از کار به مرور زمان برطرف نمی‌شوند و کارگر حتی بعد از رسیدن به سن بازنشستگی هم می‌تواند برای حوادث به وجود آمده در زمان اشتغال خود شکایت کند. از طرفی حتی اگر کارگر آسیب‌دیده به کارفرما رضایت محضری هم بدهد؛ اما خسارت‌های آن برطرف نشود، می‌تواند از از کارفرما درباره بیمه حوادث ناشی از کار شکایت کند.

البته اگر می‌خواهید درباره تمامی قوانین مربوط به بیمه حوادث اطلاع کسب کنید، می‌توانید با مشاوران کارمنتو به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنید و بدون معطلی، پاسخ سوالات خود را دریافت کنید. مشاوران این گروه در 7 روز هفته و در 24 ساعت شبانه روز، آماده خدمات‌رسانی به مراجعه‌کنندگان هستند.

بیمه

درمورد بیمه حوادث تامین اجتماعی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره تامین اجتماعی آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مسئولیت و وظایف کارفرما در زمان وقوع حادثه ناشی از کار چیست؟

مطابق با اصل ۶۵ قانون تامین اجتماعی، هنگام بروز حادثه برای کارگر، کارفرما وظیفه دارد اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضعیت فرد آسیب‌دیده را انجام دهد. پس از بروز حادثه وظایف کارفرما شامل موارد زیر می‌شود.

  • تماس با سرویس‌های امدادی و انتظامی

برای تسریع کمک به فرد حادثه دیده و رساندن وی به مراکز درمانی، در مرحله اول تماس با اورژانس ضروری است. همچنین حضور نیروهای انتظامی در محل،  برای مستند شدن وقوع حادثه لازم است. در صورتی که فرد بین ماشین آلات یا زیر آوار گیر کرده باشد یا در چاه سقوط کرده باشد، برای نجات او، باید با آتش‌نشانی تماس گرفته شود.

  • تکمیل فرم حادثه تامین اجتماعی

پس از اقدامات امدادی، کارفرما باید فرم تامین اجتماعی را تکمیل کرده و به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهد.

  • گزارش به اداره کار

کارفرما وظیفه دارد گزارش حادثه را پیش از اینکه محل حادثه از بین برود، به نزدیکترین اداره کار ارائه دهد.

  • گزارش به بیمه مسئولیت کارفرما

کارفرما باید حادثه را به بیمه مسئولیت کارفرما گزارش دهد.

انواع حادثه ناشی از کار

حوادثی که برای کارگران در محیط کار اتفاق می‌افتد، در زمان‎ها و مکان‌های مختلفی است. برای آن که مقصر بودن کارفرما و علت آسیب‌دیدگی کارگر در زمان کاری ثابت شود، باید تمامی شرایط مکانی و زمانی بیمه‌شده بررسی شود. بنابراین انواع حادثه ناشی از کار، به چند قسمت مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام را توضیح می‌دهیم:

  • بیمه شده در محل کارگاه یا موسسه دچار سانحه شود.

یکی از انواع حادثه ناشی از کار، در محل کارگاه، موسسه یا کارخانه اتفاق می‌افتد. در این شرایط، فرد در حال انجام وظیفه کاری خود است و می‌تواند از خدمات حوادث کار بیمه تامین اجتماعی استفاده کند.

  • بیمه شده خارج از محل کار، به وظیفه خود عمل کند.

ممکن است که نیروی کار برای ماموریت کاری، در محل دیگری مشغول به کار باشد یا این که به دلایل مختلفی، به مجبور به ادامه کار در بیرون از محل کار شود. بنابراین در صورت بروز حادثه، فرد می‌تواند از تمامی حقوق بیمه حوادث استفاده کند.

  • بیمه شده در مسیر رفت و برگشت دچار حادثه شود.

یکی دیگر از انواع حوادث ناشی از کار، مربوط به زمان رفت و برگشت کارگر از خانه به منزل می‌شود. البته توجه کنید برای حادثه‌هایی که در فاصله بین کارگاه و منزل انجام می‌شود، باید زمان وقوع حادثه بررسی شود.

تنها زمانی حادثه در مسیر رفت و برگشت، جزو بیمه حوادث کار قرار می‌گیرد که آن مدت زمان، متعارف باشد. به این صورت که تنها اگر حادثه بین زمانی باشد که کارگر باید به کارگاه برود یا از آن بازگردد، جزو بیمه حوادث قرار می‌گیرد.

همچنین مسیر رفت‌وآمد بیمه ‎شده از کارگاه تا منزل و برعکس هم نکته مهمی است. تنها حوادثی که در مسیر عادی بین کارگاه تا منزل برای بیمه شده اتفاق بیفتد، جزو شرایط بیمه حوادث تامین اجتماعی است. توجه کنید که مسیر عادی هم باید با توجه به موارد مختلفی تعیین شود.

  • کارگر در زمان مراجعه به درمانگاه و توانبخشی دچار سانحه شود.

زمانی که کارگر در ساعت کاری به مراکز درمانی برود و در آن محل آسیب ببیند، مشمول بیمه حوادث ناشی از کار می‌شود.

حوادثی که برای کارگران ایجاد می‌شود، کاملا متنوع است؛ اما برخی از متداول‌ترین اتفاقات موجود در محیط کار شامل سقوط اشیا، سقوط کردن و لغزیدن، ضرب‌خوردگی، داخل شدن اجسام در چشم، گیر کردن داخل یا بین اشیا، فرو رفتن اجسام در بدن، جابه‌جا کردن اشیا، سوختگی، حوادث مربوط به مواد سوزان، آتش‌سوزی و انفجار، ریزش و ماندن زیر آوار، تصادف با وسیله نقلیه، قطع اعضا و بریدگی، شکستگی اعضا، تصادف با چشم‌های مختلف، حوادث مربوط به ابزار ماشینی، حوادث مربوط به ابزار دستی، برق گرفتگی و دیگر حوادث است.

علل بروز حادثه در محیط کاری

درست است که امکان بروز حادثه در تمامی مکان‌ها و مشاغل مختلف وجود دارد؛ به طوری که حتی افراد در زندگی عادی خود هم از بروز حوادث غیر ناشی از کار در امان نیستند. اما با این وجود، برخی از حوادث علت‌های مشخصی دارند که امکان بروز آسیب‌ها را بیشتر می‎کنند. برخی از این علل، شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدم آموزش کافی به کارگران و کارمندان برای استفاده از وسایل و تجهیزات در محیط کار
  • عدم وجود وسایل ایمنی لازم برای کار با دستگاه‌ها و ابزارهای موجود در کار
  • توجه نکردن کارکنان به نکات ایمنی و بهداشتی در محل کار
  • نبود تجهیزات لازم مانند تهویه هوا، دستکش، عینک، ماسک و کلاه ایمنی در حین انجام کار با دستگاه‌های مختلف برای سلامت کارکنان
  • عدم رعایت نظم و ترتیب در چیدمان وسایل و دسته‌بندی آن‌ها در قسمت‌های مختلف
  • تکیه کردن بیش از حد و غیر منطقی کارکنان به تجربه و مهارت‌های کاری خود
  • مشکلات شخصی کارکنان مانند اضطراب، نگرانی‌ها، استرس و ترس از شرایط مختلف و تاثیر آن‎ها بر تمرکز کارکنان

علل بروز حادثه در محیط کاری

حقوق بیمه شدگان در بروز حوادث ناشی از کار

بر اساس ماده 60 قانون تامین اجتماعی، تمامی آسیب‌دیدگانی که دچار حوادث ناشی از کار هستند، می‌توانند از خدمات و حقوق مربوط به خود در بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. در ماده 71، 73 و 3 تبصره ماده 80 قانون تامین اجتماعی، اگر بیمه‎ شده در اثر حوادث ناشی از کار، دچار بیماری یا از کارافتادگی کلی یا جزئی شود یا این که فوت کند، مشمول دریافت مسمتری قرار می‌گیرد. توجه کنید که سابقه پرداخت بیمه در این شرایط مطرح نیست و مسمتری به خود یا بازماندگان فرد داده می‌شود.

از طرفی بر اساس ماده‎های 59، 62، 63 و 74 قانون تامین اجتماعی، اگر حوادث ناشی از کار به شرط عدم اشتغال کارگر به کار و دریافت نکردن مزد یا حقوق اتفاق افتاد، به شرط رعایت قانون، غرامت دستمزد ایام بیماری و غرامت نقص عضو هم پرداخت می‌شود.

از طرفی کارفرما موظف است که بر اساس نظر قطعی مراجع قضایی، دیه مربوط به جبران آسیب‌های فیزیکی و جسمی بیمه‌شده را بر اساس مبلغ تعیین شده برای هر قسمت از اعضای بدن و خسارت سازمان بیمه را هم پرداخت کند.

همچنین اگر کارگر به دلیل حادثه ناشی از کار، دیگر قادر به کار کردن نباشد و قرارداد آن تمام شود، کارفرما باید دو ماه حقوق آن را تحت عنوان مزایا و پاداش خدمت پرداخت کند.

نکاتی درباره حوادث ناشی از کار

درباره قانون بیمه حوادث ناشی از کار و پرداخت مسمتری آن، نکات مهمی وجود دارد که آن‌ها را توضیح می‎دهیم:

  • اگر حادثه ایجاد شده برای کارگر به دلیل بیماری حرفه‌ای یا حادثه شدیدی باشد که فرد را مجبور به بستری در بیمارستان کند، باید غرامت دستمزد از روز اول حادثه پرداخت شود.
  • هر زمانی که کارگر دوباره توانایی شروع به کار را پیدا کند، مستمری ازکارافتادگی آن قطع می‎شود.
  • بر طبق قانون، استفاده از اتباع بیگانه بدون داشتن روادید ورود با حق کار ممنوع است؛ از همین رو اگر برای کارگران اتباع بدون پروانه کار حادثه‌ای رخ دهد، هیچ مزایا و حقوقی به آن تعلق نمی‏‏گیرد.
  • اگر کارفرما کارگر خود را بیمه نکرده باشد و حادثه‌ای برای آن به وجود بیاید، تمامی خسارت‌های وارد شده از جمله هزینه‌های پزشکی، نقص عضو، فوت و حتی هزینه کفن‌و‌‌‎دفن هم بر عهده کارفرما است و بیمه هیچ تعهدی ندارد.

آیا حادثه در حین اقدام برای مساعدت به بیمه‌شدگان جزو حوادث ناشی از کار محسوب می‌شود؟

ممکن است زمانی که حادثه برای فردی در محیط کار به وجود می‌آید، افراد دیگر هم در واقع در همان محیط قرار داشته باشند. بنابراین چنانکه فرد دیگری در هنگام نجات همکار خود دچار سانحه و آسیب فیزیکی شود، در واقع جایگاه یکسانی با فرد حادثه دیده دارد. بنابراین این افراد هم می‌توانند برای دریافت بیمه حوادث تامین اجتماعی اقدام کنند و حق خود را بگیرند.

چگونگی رفع تکلیف کارفرمایان مقصر در حوادث ناشی از کار

اگر کارفرما برای اقدامات اولیه درمانی فرد هزینه‌ای پرداخت کرده باشد، سازمان بیمه تامین اجتماعی، آن هزینه را پرداخت می‎کند. از طرفی بر اساس تبصره 1 ماده 66 قانون تامین اجتماعی، اگر کارفرما مقصر باشد، می‎تواند معادل 10 سال مسمتری موضوع این ماده را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و با این کار، رفع تکلیف کند.

نحوه درخواست جهت بررسی حوادث ناشی از کار

اگر کارگر یا کارمند، علت حادثه به وجود آمده برای خود را بی ‎احتیاطی و قصور کارفرما بدانند، می‌تواند حق خود را بگیرد. متاسفانه بیشتر کارفرمایان حق را به خود می‌دهند و خسارتی پرداخت نمی‌کنند؛ اما با این وجود فرد می‌تواند از طریق شکایت مشکل خود را حل کند. اما اگر می‎خواهید بدانید که نحوه درخواست بیمه حوادث ناشی از کار چیست، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در مرحله اول، فرد حادثه‎ دیده یا خانواده متوفی باید به مراجع قضایی و انتظامی مراجعه کند و شکایت و دادخواست خود را ثبت کند.
  • سپس دادخواست فرد به دست مقام قضایی و انتظامی بررسی می‌شود و حادثه‌دیده برای تشکیل پرونده و گرفتن نظر از اداره کار، تامین اجتماعی و پزشکی قانونی احضار می‎شود.
  • در مرحله بعدی، فرد حادثه‌دیده به واحد بازرسی اداره کار استان یا شهرستان خود می‌رود و نامه کلانتری را برای مطالعه پرونده و بررسی صحنه را ارائه می‌کند.
  • با این کار، بررسی‌های لازم و ثبت نظرات شاهدها انجام می‎‌شود و در نهایت گزارش حادثه به بازرس داده می‎شود.
  • گزارش حادثه از طرف اداره کل کار استان یا شهرستان به کلانتری داده می‎شود تا مرجع قضایی درباره آن رای می‌دهد.
Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

هر کارگر و کارمندی که برای کارفرما فعالیت می‌کند، باید نیازهای شخصی و خانوادگی خود را برطرف کند؛ از همین رو کارفرما مسئولیت حفظ جان آن را بر عهده دارد. اگر در محیط کار حادثه‌ای برای کارگران به وجود بیاید، بیمه حوادث ناشی از کار حقوق و دستمزد آن را فراهم می‎کند. از آن طرف هم کارفرما در صورت مقصر بودن باید دیه و خسارت آسیب‎دیدگی کارگر خود را بپردازد.

اما امروزه دریافت خسارت‎ها و حق و حقوق کارگر آسیب‎دیده از کارفرما بسیار سخت است؛ چرا که آن‎ها به دنبال راهی برای عدم پرداخت خسارت هستند. از همین رو اگر در محیط کار دچار آسیب‎دیدگی شده‎اید، حتما از مشاور بیمه و قانون کار کارمنتو برای دریافت حق خود کمک بگیرید.

وبسایت کارمنتو با بیش از 350 مشاور برتر کشور همکاری می‌کند که در 11 حوزه و31 زیر حوزه مختلف تخصص دارند. همچنین نحوه ارتباط با مشاوران به صورت تلفنی و آنلاین است و در کمتر یک دقیقه انجام می‌شود. بنابراین اگر می‌‎خواهید با قیمت معقول بازار و با پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز دنیا، همیشه مشاور و وکیل خود را به دنبال داشته باشید، به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درباره حوادث ناشی از کار

  1. حق و حقوق حادثه ناشی از کار شامل چه افرادی می‌شود؟

تمامی افرادی که به دست کارفرمای خود بیمه شده‌اند، می‌توانند از بیمه حوادث ناشی از کار و حقوق مربوط به آن استفاده کنند.

  1. آیا فقط اتفاقات درون محیط کار مشمول حوادث ناشی از کار می‌شوند؟

تمامی آسیب‌هایی که به فرد در زمان انجام وظیفه کاری در درون و خارج از محیط کاری، مسیر رفت و برگشت از محیط کار به منزل یا حتی رفتن به مراکز درمانی در ساعت کاری وارد می‌شوند، مشمول بیمه حوادث ناشی از کار قرار می‌گیرند.

  1. آیا بیمه حادثه ناشی از کار محدودیت زمانی دارد؟

خیر. حتی اگر فردی بازنشسته شود هم می‌تواند در صورت مشاهده عوارض ناشی از کار، حق و حقوق خود در محیط کار را دریافت کند.

  1. بیمه تامین اجتماعی حادثه دیده چیست؟

این بیمه یکی از طرح‌های تامین اجتماعی برای افرادی است که در هنگام انجام کار دچار آسیب‌دیدگی جسمی و فیزیکی می‌شوند که بر اساس آن، خسارت و دیه فرد را تامین اجتماعی پرداخت می‏کند.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 46 نظر

4 46
بیمه حوادث تامین اجتماعی و مسئولیت کارفرما در حوادث ناشی از کار

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد