نکات طلایی روش‌های بازاریابی و تبلیغات داروخانه

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 16 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

زمانی که صحبت از بازاریابی می‌شود، شاید کمتر کسی به فکر بازاریابی داروخانه و یا تبلیغات داروخانه بیفتد. داروخانه‌ها یکی از کسب و کارهای بسیار مهم تلقی می‌شوند و مانند هر کسب و کار دیگری برای توسعه کاری و دیده شدن بیشتر توسط مخاطبان، نیاز به بازاریابی و تبلیغات دارند.

امروزه، با افزایش رقابت بین کسب و کارها و افزایش تعداد داروخانه‌ها در سطح شهرها، بازاریابی به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازها برای کسب و کارها تبدیل شده؛ چراکه هنر بازاریابی است که مشتری را به سمت کسب و کار شما هدایت می‌کند. اگر شما هم صاحب داروخانه هستید و قصد دارید مشتریان خود را افزایش دهید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره، به بخش مشاوره بازاریابی و فروش کارمنتو مراجعه کنید.

روش‌های تبلیغات و بازاریابی داروخانه

اگر می‌خواهید در این بازار پر از رقابت پیروز شده و مشتریان را به سمت خود جذب کنید، باید از روش‌های درست و اصولی بازاریابی داروخانه استفاده کنید. برای آشنایی با این روش‌ها در ادامه مقاله، با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید در بخش مشاوره تبلیغات و برندینگ با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید.

در مورد رقیبان خود تحقیق کنید

اولین کاری که باید برای بازاریابی داروخانه خود انجام دهید، این است که به بررسی و تحقیق در مورد رقیبان خود بپردازید. برای انجام این کار، داروخانه‌های اطراف داروخانه خودتان را بررسی کنید و ببینید که کدام یک رقیب برتری برای شما است. سپس، سعی کنید اطلاعاتی در مورد روش‌های بازاریابی، نحوه ارائه خدمات، نحوه تعامل با مشتریان و نحوه فراهم کردن داروها و اقلام مورد نیاز برای مشتریان به دست آورید. برای به دست آورن این اطلاعات می‌توانید از راه‌های گوناگونی استفاده کنید. برای مثال می‌توانید به داروخانه رقیب رفته و با خرید چند محصول بهداشتی، با نحوه ارائه خدمات آن‌ها آشنا شوید.
همچنین با این کار می‌توانید از تعداد پرسنل، قیمت‌ها، دکوراسیون داروخانه و بسیاری موارد دیگر نیز اطلاعاتی به دست آورید و از این اطلاعات برای بهتر شدن خدمات خود بهره ببرید.

نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنید

اطلاعاتی که از بررسی رقبا به دست می‌آورید، به شما در ارائه هرچه بهتر خدماتتان کمک کرده و شما را یک قدم به افزایش فروش داروخانه نزیک‌تر می‌کند. به این صورت که بعد از بررسی رقبا، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را یادداشت کرده و نقاط ضعف آن‌ها را به نقاط قوت خود تبدیل کنید.

 

خوب برخورد کنید
بیشتر بخوانید : راهکارهای تبلیغات و بازاریابی مطب دندانپزشکی

خوب برخورد کنید

یکی از بهترین و موثرترین استراتژی‌های جذب مشتری داروخانه، ارتباط خوب با مشتری است. اینکه شما بتوانید با مشتری، خوب و محترمانه برخورد کنید، باعث ایجاد حسی خوشایند در او خواهید شد و همین امر سبب می‌شود تا مخاطب، به مشتری دائمی و وفادار شما تبدیل شود. اگر برخورد مناسبی با مشتریان نداشته باشید، حتی در صورت پایبندی به سایر راهکارهای بازاریابی و فروش، قادر نخواهید بود مخاطبان خود را افزایش دهید؛ بنابراین حتما در نوع برخورد با مشتریان خود حساس باشید و بسیار محترمانه رفتار کنید.

تجربه خوب بسازید

بسیاری از مخاطبان به دنبال داروخانه‌ای هستند که بتوانند در کمترین زمان ممکن، داروها یا مواد آرایشی و بهداشتی خود را تهیه کرده و خارج شوند. به یاد داشته باشید، فردی که برای خرید دارو به داروخانه مراجعه می‌کند به احتمال زیاد بیمار است؛ بنابراین همواره با روی خوش با مشتریان خود برخورد کنید و سعی کنید تا جای ممکن آن‌ها را معطل نگه ندارید. انجام درست این امور باعث می‌شود تا مشتری تجربه خوبی از داروخانه شما داشته باشد و در مواقع نیاز، داروخانه شما را مجددا برای خرید انتخاب کند.

SMS مارکتینگ را از یاد نبرید

یکی از راه‌های مهم بازاریابی برای افزایش فروش داروخانه، استفاده از اس‌ام‌اس مارکتینگ است. شما می‌توانید با استفاده از اس‌ام‌اس مارکتینگ، به معرفی داروخانه خود و داروهای موجود در داروخانه بپردازید. همچنین می‌توانید کوتاه‌ترین راه‌های رسیدن به داروخانه را از طریق پیامک به آن‌ها اطلاع دهید.

به قیمت‌ها توجه کنید

یکی از بهترین روش‌های افزایش فروش داروخانه، توجه به قیمت‌ها است. یکی از اولین و مهم‌ترین چیزهایی که برای مشتری اهمیت دارد، قیمت است. سعی کنید محصولات و داروها را با قیمتی مناسب ارائه دهید. البته توجه داشته باشید که برای جذب مشتری بیشتر، هیچ‌گاه نباید اقلام داروخانه را به قیمتی بسیار پایین‌تر از سایر رقبا ارائه کنید. به جای این کار می‌توانید ارزش محصولات خود را افزایش دهید. ایجاد ارزش برای مخاطب، همواره یکی از بهترین روش‌های تبلیغ داروخانه بوده است. برای مثال می‌توانید در کنار محصولات بهداشتی که ارائه می‌دهید، مشاوره رایگان پوست و مو نیز داشته باشید.

 

دکوراسیون داروخانه را تغییر دهید      
بیشتر بخوانید : انواع روش‌های بازاریابی پزشکی و جذب بیمار

دکوراسیون داروخانه را تغییر دهید

شاید گمان کنید که داروخانه‌ها نیازی به دکوراسیون یا ویترین ندارند؛ اما جالب است بدانید که داشتن دکوراسیون و ویترین خوب برای داروخانه یکی از روش‌های جذب مشتری داروخانه است. در واقع ویترین و دکوراسیون داروخانه شما، اولین چیزی است که باعث جذب مشتری می‌شود. یک دیزاین حرفه‌ای و در عین حال ساده، تمایز و برتری داروخانه شما را در نگاه اول به مشتری نشان داده و رضایت او را جلب می‌کند. بنابراین اگر تاکنون توجهی به دکوراسیون داروخانه و ویترین آن نداشته‌اید، بهتر است سریع‌تر دست به کار شده و یک دکوراسیون و ویترین جذاب برای داروخانه خود در نظر بگیرید.

اقلام داروخانه خود را کامل نگه دارید

شاید برای شما هم پیش آمده که نسخه‌ای را نزد شما بیاورند و شما اقلام نوشته شده در نسخه را نداشته باشید. نواقص موجود در داروها و لوازم بهداشتی در داروخانه، لطمه بزرگی به کسب و کار شما وارد می‌کند و احتمال اینکه مخاطب برای بار دوم به داروخانه شما مراجعه کند را کاهش می‌دهد. بنابراین سعی کنید به شکلی مستمر انبار داروخانه را بررسی کرده و موارد مورد نیاز را در اولین فرصت تهیه کنید.

بروشورهای حرفه‌ای تهیه کنید

یکی از راهکارهای تبلیغات داروخانه، تهیه بروشورهای حرفه‌ای و جذاب است. برای این کار بروشورهایی جذاب از خدمات داروخانه خود و محصولاتی که ارائه می‌دهید تهیه کرده و در اختیار مخاطبان، مطب‌های پزشکی و کلینیک‌های اطراف قرار دهید.

ایمیل مارکتینگ انجام دهید

شاید بتوان گفت، یکی از موثرترین راه‌های بازاریابی داروخانه استفاده از ایمیل مارکتینگ است. برای انجام این کار باید ایمیل مخاطبان خود را در اختیار داشته باشید. سپس می‌توانید با استفاده از ایمیل‌های تبلیغاتی، معرفی محصولات جدید یا یادآوری تخفیفات فصلی، به بازاریابی داروخانه خود پرداخته و مخاطبان را به سمت داروخانه خود جذب کنید

وب‌سایت طراحی کنید

امروزه اکثر افراد پیش از خرید محصول، سراغ فضای دیجیتال می‌روند و در موتورهای جستجوی مختلف، اطلاعات به دست می‌آورند. داشتن وب‌سایت یکی از بهترین استراتژی‌های جذب مشتری داروخانه است. سعی کنید در وب‌سایت خود، اطلاعات مفیدی در مورد انواع داروها، موارد مصرف و عوارض آن‌ها و اطلاعاتی از این دست در اختیار مخاطب قرار دهید. این کار علاوه‌بر اینکه بازدید از سایت شما را افزایش می‌دهد، مشتریان زیادی را با کسب‌وکار شما آشنا می‌کند.

تبلیغات دهان به دهان (حضوری) را جدی بگیرید

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در عرصه بازاریابی رخ داده، اما هنوز هم بازاریابی دهان به دهان یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش فروش داروخانه محسوب می‌شود. نوع برخورد مسئولین داروخانه و میزان سرعت‌عمل و مسئولیت‌پذیری آن‌ها در ذهن مشتریان باقی می‌ماند. و این تجربه در مراجعه مجدد مشتری تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

 

پرسنل باتجربه و بااخلاق انتخاب کنید 
بیشتر بخوانید : تکنیک‌های موثر در بازاریابی لوازم پزشکی در ایران

پرسنل باتجربه و بااخلاق انتخاب کنید

همان طور که اشاره شد، داشتن یک ارتباط خوب با مشتری از جمله مهم‌ترین راه‌های بازاریابی داروخانه است. بنابراین در استخدام پرسنل خود دقت کافی داشته باشید و افرادی را انتخاب کنید که دانش و مهارت قابل قبولی داشته باشند.

داروخانه، یکی از کسب و کارهای بسیار بااهمیت و مهم است که با سلامت جسم و روان مشتریان سر و کار دارد؛ از همین رو حساسیت این کسب و کار نسبت به سایر مشاغل بسیار بیشتر است.

پیشنهادات خوب بدهید

یکی دیگر از روش‌هایی که منجر به افزایش فروش داروخانه می‌شود، ارائه پیشنهادات خوب به مشتریان است. برای مثال، زمانی که فردی برای خرید کرم مرطوب‌کننده به شما مراجعه می‌کند، شما می‌توانید به او کرم روز و یا شب را نیز پیشنهاد بدهید.

برای انجام این کار با مشتری صحبت کنید، نوع پوست او را جویا شوید و بعد محصولاتی متناسب با نوع پوست مخاطب پیشنهاد دهید. این کار باعث جلب اعتماد مخاطب شده و او را به مشتری دائمی شما تبدیل خواهد کرد.

مراحل تحویل دارو را تسریع ببخشید

یکی دیگر از راه‌های بازاریابی داروخانه، این است که مشتری را هرچه سریع‌تر به خواسته‌اش برسانید. بدین منظور سعی کنید به تعداد مناسب پرسنل استخدام کنید و نسخه مخاطب را در سریع‌ترین زمان ممکن به او تحویل دهید. به‌علاوه می‌توانید از سیستم‌های کامپیوتری در داروخانه خود استفاده کنید تا کارها سریع‌تر انجام شوند.

 

اهمیت استفاده از بازاریابی داروخانه 

اهمیت استفاده از بازاریابی داروخانه

معمولا در تمامی شهرها داروخانه‌های زیادی فعالیت می‌کنند. در ایران تقریبا به ازای هر 100 هزار نفر 13 داروخانه وجود دارد (توجه داشته باشید که این آمار در شهرهای مختلف ممکن است متفاوت باشد). این آمار، رقابت بین داروخانه‌ها برای جذب مشتری را به خوبی نشان داده و اهمیت بازاریابی و تبلیغ داروخانه را اثبات می‌کند.
با وجود رقابتی که میان داروخانه‌ها برای جذب مشتری به چشم می‌خورد، قطعا داروخانه‌ای مخاطب بیشتری جذب خواهد کرد که وجه تمایزی با سایرین داشته باشد و بتواند این تمایز را به مخاطبان اثبات کند. بازاریابی داروخانه راهکاری است که به شما کمک خواهد کرد خود را به مخاطبان بشناسانید و اعتماد آن‌ها را جلب کنید تا تبدیل به مشتریان دائمی شما شوند.

موارد مهم بازاریابی داروخانه و فروش

برای داشتن یک بازاریابی صحیح باید به برخی از موارد توجه ویژه‌ای داشته باشید. از جمله موارد بسیار مهمی که باید برای بازاریابی داروخانه در نظر داشته باشید عبارت‌اند از:

– قیمت‌گذاری دقیق محصولات
– برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن بودجه مناسب برای بازاریابی
– توجه و سنجیدن نیاز مشتری‌ها
– انجام تبلیغات جذاب و موثر
– بررسی اثر بخش بودن تبلیغات

 

چگونه بازاریابی داروخانه موثری داشته باشم؟

چگونه بازاریابی داروخانه موثری داشته باشم؟

بازاریابی داروخانه یکی از مهم‌ترین انواع بازاریابی است. موارد گفته شده در این نگاره می‌توانند راهنمای مفیدی برای بازاریابی داروخانه شما باشند. برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید و بتوانید به صورت دقیق‌تر این بازاریابی را انجام دهید، می‌توانید با مشاوران بازاریابی در ارتباط باشید.

مشاوران بازاریابی افرادی هستند که در این زمینه تجربه زیادی داشته و می‌توانند منجر به افزایش فروش داروخانه شما شوند. پلتفرم کارمنتو، یک پلتفرم اختصاصی مشاوره است که با در اختیار داشتن کارشناسان و مشاوران خبره و باتجربه در این زمینه همراه شماست. مشاوران کارمنتو به شما کمک می‌کنند تا در مدت زمانی کوتاه، مخاطبان خود را افزایش دهید و در توسعه کسب‌وکارتان رو به جلو گام بردارید. شما می‌توانید از طریق بخش تماس با ما، با کارشناسان کارمنتو در تماس بوده و از مشاوره بازاریابی داروخانه آن‌ها بهره‌مند شوید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 9 نظر

4 9
نکات طلایی روش‌های بازاریابی و تبلیغات داروخانه

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد