چگونه در توییتر بازاریابی کنیم؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 14 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

توییتر، پنجمین شبکه اجتماعی محبوب در دنیاست. این پلتفرم با بیش از 145 میلیون کاربر فعال، به یکی از بسترهای اصلی بازاریابی برای کسب‌وکارها تبدیل شده است. بازاریابی در توییتر یک منبع غنی از سلایق مشتریان و رفتار آن‌ها در خرید را در اختیار برندها می‌گذارد. فرصتی طلایی برای خلق و توسعه برند که درنهایت به افزایش فروش بیشتر منجر می‌شود.

بااین‌حال، عملکرد موفق در توییتر مارکتینگ چندان هم آسان نیست. کسب‌وکارها با روزانه بیش از 500 میلیون توییتی که منتشر می‌شود، کار سختی برای جلب‌توجه مخاطبان دارند. به همین دلیل، داشتن استراتژی بازاریابی در توییتر به‌صورت تعریف‌شده و دقیق امری مهم و ارزشمند است.

در این مقاله، ضمن مرور مفهوم توییتر مارکتینگ، نحوه تأثیر آن بر موفقیت کسب‌وکارها را توضیح می‌دهیم. در بخش بعدی، روش های بازاریابی در توییتر را به‌طور مفصل شرح داده و درنهایت نکاتی که باید برای موفقیت بازاریابی کسب و کار در توییتر مدنظر داشته باشیم را معرفی می‌کنیم. درصورتی‌که صاحب کسب‌وکاری هستید، مطالعه این مقاله از کارمنتو می‌تواند راهی پربازده برای موفقیت در فضای وب را پیش روی شما بگذارد.

همچین شما می‌توانید برای دسترسی راحت به بخش مشاوره بازاریابی و فروش آنلاین ، با نصب اپلیکیشن کارمنتو، از متخصاصان و کارشناسان مشاوره دریافت کنید.

مفهوم توییتر مارکتینگ

مفهوم بازاریابی در توییتر شامل مجموعه استراتژی‌هایی است که با صرف هزینه و وقت، نتایجی در جهت بهبود کسب‌وکار را به ارمغان می‌آورد. برخی از این نتایج عبارتند از:

  • افزایش ترافیک سایت
  • تعامل بیشتر با مشتری
  • جذب فالوورها و افزایش سرنخ‌های فروش بیشتر
  • افزایش آگاهی از برند

این روش بازاریابی به‌ویژه برای برندهایی که در زمینه خدمات رسانه‌ای و فروش B2B فعالیت دارند، موثر واقع می‌شوند. توییتر این امکان را می‌دهد که محتوای خود را در چند ثانیه به اشتراک بگذارید. همچنین موتور جستجوی قدرتمندی دارد که امکان جستجوی رقبا و محتواهای آن‌ها را آسان کرده است. این امکان، سبب آگاهی از تاکتیک‌های موثر بازاریابی کسب و کار در توییتر می‌شود. علاوه بر این، موتور جستجوی توییتر به مخاطبان نیز این امکان را می‌دهد که به‌راحتی محصول یا برند شما را پیدا کنند.

از دیگر مزایای توییتر، امکان برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب است. درواقع، این پلتفرم می‌تواند به‌عنوان یک راه‌کار ارتباط با مشتری نیز به‌حساب بیاید. در صورتی که در مورد نحوه توییتر مارکتینگ با پرسش‌هایی مواجه شدید، می‌توانید به بخش مشاوره دیجیتال مارکتینگ سایت کارمنتو مراجعه کنید.

تأثیر بازاریابی در توییتر بر کسب و کار

شاید به‌طورکلی با مزایای بازاریابی کسب و کار در توییتر آشنا باشید، بااین‌حال مهم است که بدانید این روش مارکتینگ، چگونه کسب‌وکار شما را توسعه می‌دهد. در این بخش، سه تأثیر مهم بازاریابی کسب‌ و کار در توییتر را شرح می‌دهیم.

بدست آوردن اطلاعات ارزشمند درباره مشتریان

در توییتر در هر ثانیه بیش از 6000 توییت منتشر می‌شود. به‌این‌ترتیب، مشخص است که مردم از این پلتفرم تا چه حد به‌عنوان وسیله‌ای برای ابراز خودشان استفاده می‌کنند. به گفته جو رایس (Joe Rice) یکی از مدیران ارشد توییتر، هدف اصلی این شبکه اجتماعی این است که برای مخاطبانش بستری فراهم کند که به‌صورت متمرکزتر نسبت به دیگر شبکه‌ها، نظرشان را در مورد موضوعی خاص، بیان کنند.

به‌این‌ترتیب، کمک اصلی توییتر مارکتینگ به کسب‌وکارها این است که شناخت بی‌واسطه‌ای از بازار هدف خود پیدا کنند. به این منظور، می‌توان از صفحه اکسپلور توییتر به لیست به‌روز شده­ای از موضوعات و هشتگ­هایی که مردم به آن‌ها علاقه دارند با فیلتر کردن منطقه، زبان و غیره استفاده کرد.

ساختن شخصیت برند و افزایش آگاهی از آن

با به اشتراک‌گذاری محتواهای باکیفیت و منحصربه‌فرد به سبک و سیاق خودتان می‌توانید، شخصیت برند خود را به منصه ظهور برسانید. در صورتیکه از لحن مناسب برای معرفی محصول و هدفتان استفاده کنید، تأثیرگذاری محتواهایتان بیشتر خواهد شد. توییتر اخیرا ابزاری به نام organic tweets starter kit worksheet راه‌اندازی کرده که دستیابی به لحن مناسب را در محتواها آسان‌تر کرده است.

تعامل با کاربران، شانس کسب‌وکارها را برای دیده شدن و درنتیجه افزایش برند آگاهی، بالا می‌برد. علاوه بر این، روش‌های ارگانیک و رایگان و کمپین‌های پولی توییتر مارکتینگ نیز می‌توانند، نتایج قابل‌توجهی دربر داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهند که حضور فعال و هدفمند در توییتر و تاثیرگذاری بر کل صنعت موردنظر، برند آگاهی ارگانیک را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید : روش‌های بازاریابی در تلگرام

پشتیبانی از مشتری و جمع آوری بازخورد

به گفته جو رایس، برترین برندها، توییتر را به‌عنوان رسانه‌ای حیاتی برای مراقبت از مشتریان و افزایش وفاداری آنان می‌شناسند. بازاریابی در توییتر می‌تواند راهی آسان، پیش روی مخاطبان برای ارائه بازخورد و دغدغه‌هایشان قرار دهد. این بازخوردها درنهایت، سبب بهبود محصولات و خدمات آینده خواهند شد. شرکت‌هایی مانند نتفلیکس حتی یک حساب توییتر تنها برای پشتیبانی مشتریان به زبان‌های مختلف، راه‌اندازی کرده‌اند.

استراتژی های مهم در بازاریابی توییتر

متاسفانه بازاریابی کسب‌ و کار در توییتر به‌سادگی توییت کردن نیست. استراتژی بازاریابی در توییتر شامل مراحل یا استراتژی‌های کوچک‌تری است که باید رعایت شوند. در این بخش، این مراحل ده­گانه را شرح می‌دهیم.

تعیین اهداف بازاریابی

اگر اهداف خود از توییتر مارکتینگ را به‌صورت دقیق تعیین نکرده‌اید، وارد شدن به این عرصه تنها به معنی اتلاف وقت و پول است. برای این منظور می‌توانید یکی از اهداف زیر یا مشابه آن‌ها را برای بازاریابی کسب و کار خود در توییتر انتخاب کنید:

  • افزایش برند آگاهی
  • فروش بیشتر به‌صورت کلی یا فصلی
  • معرفی محصول یا خدمات جدید
  • افزایش وفاداری مشتریان
  • افزایش ترافیک وب‌سایت

ساختن حساب توییتر

ساختن حساب کاربری مخصوص بازاریابی در توییتر، نیازمند صرف وقت کافی برای انتخاب نام کاربری و عکس پروفایل جذاب است. پروفایل شما در توییتر باید بتواند توجه کاربران را به خود جلب کرده و به‌راحتی، کسب‌وکارتان را معرفی کند. نام کاربری باید ساده، کوتاه باشد و به­‌آسانی به­‌خاطر سپرده شود. همچنین باید معرف محصولات یا برند شما باشد تا بتواند حجم خوبی از جستجوهای توییتر را به خود اختصاص دهد.

ممکن است، بسته به اهدافتان قصد راه‌اندازی چند حساب را داشته باشید که در این صورت بهتر است، هدف هر حساب را نیز در یک یا دو کلمه در نام کاربری بیاورید.

دیگر بخش‌های پروفایل حساب خود را نیز به بهترین شکل پرکنید. به این منظور، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • بیوگرافی مختصر و دقیق
  • تعیین کلیدواژه‌ها یا هشتگ­‌ها
  • موقعیت مکانی
  • آدرس وب‌سایت و لندینگ­ پیج‌­ها
  • تصویر پس‌زمینه جذاب و تأثیرگذار حاوی هویت بصری برند
بیشتر بخوانید : نگاهی با نحوه بازاریابی فیسبوک یا فسیبوک مارکتینگ

تولید محتوای باکیفیت

مانند تمامی روش‌های بازاریابی آنلاین، ستون اصلی بازاریابی در توییتر نیز تولید محتوای باکیفیت، جذاب و منحصربه‌فرد است. برای این کار، شما تنها 280 کاراکتر در اختیار دارید. پس باید مطمئن شوید که از هر کاراکتر بیشترین استفاده را می­برید. یک توییت تأثیرگذار باید به‌راحتی قابل‌خواندن، هدفمند و جذاب باشد. برای جذاب کردن محتوای خود در توییتر مارکتینگ ، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • توجه به نیازهای کاربران
  • ارائه اطلاعات به مقدار کافی
  • استفاده از ویدئو و عکس
  • استفاده از هشتگ به‌صورت محدود و هدفمند
  • استفاده از نقل‌قول‌های ارزشمند

منحصربه‌فرد بودن

بهتر است قالبی مخصوص برای تولید محتوا داشته باشید. این قالب می‌تواند سایز، مدت زمان ویدئو، شکل قرارگیری هشتگ­ها و … را تعیین کند. به­این­ترتیب، محتواهای شما پس از چند بار مشاهده برای مخاطب قابل‌شناسایی خواهند شد.

استمرار

برنامه مدونی تهیه کنید که بر اساس آن حداقل یک بار در روز توییت داشته باشید. یک حساب توییتر فعال به شکل قابل‌توجهی، کاربران توییتر را جذب می‌کند. همچنین به بازخوردهای کاربران توجه کنید و تا جای ممکن به آن‌ها پاسخ دهید. این کار سبب برقراری رابطه شخصی با کاربران شده و یکی از اهداف بازاریابی در توییتر که افزایش وفاداری مشتریان است را محقق می‌کند.

تنها برای فروش از توییتر استفاده نکنید

درصورتی‌که تنها در مورد خدمات و محصولاتتان توییت کنید، به‌مرورزمان علاقه کاربران به شما کمرنگ خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق در استراتژی بازاریابی در توییتر خود، توییت­های مرتبط با سیاست کلی خود را نیز در نظر داشته باشید. این محتواها، کاربران را به‌طور غیرمستقیم تحت­تأثیر قرار می‌دهند. این کار، سبب توسعه رابطه شما با مخاطبان به مرزهایی فراتر از فروش و البته با ضمانت فروش بیشتر می‌شود.

علاوه بر حرف زدن، شنیدن را نیز تمرین کنید!

نتایج بازخوردهایی که در بازاریابی خود به دست می‌آورید را جمع‌آوری کرده و در سیاست‌های کلی کسب‌وکار خود استفاده کنید. علاوه بر این، نیم‌نگاهی هم به رفتار رقبا و مخاطبین آن‌ها در این شبکه اجتماعی داشته باشید. این اطلاعات باید به سوالات زیر پاسخ دهند:

  • برند شما در چه جایگاهی در میان رقبا قرار دارد و از نگاه کاربران مزایا و معایب آن چیست؟
  • جامعه توییتر در مورد کل صنعتی که شما در آن فعال هستید چه نظری دارد؟
  • موضوعات موردعلاقه کاربران هدف شما چیست؟

تعامل داشته باشید

هرچه تعاملتان با کاربران، رقبا و کل صنعت بیشتر باشد، نتیجه بهتری از بازاریابی در توییتر خواهید گرفت. لایک کردن توییت­های مرتبط، فالو کردن حساب‌ها و هشتگ­های مرتبط، ریتوییت کردن و راه اندازی Poll ازجمله راه‌های افزایش تعامل در توییتر هستند.

از دیگران یاد بگیرید

ایده‌های موفق دیگران را توسعه داده و به‌عنوان یکی از روش‌های بازاریابی خود از آن‌ها استفاده کنید. البته مطمئن شوید که از آن‌ها کپی نمی‌کنید. همچنین، مراقب باشید که استراتژی‌های شکست خورده دیگران را تکرار نکنید.

خودتان را ارزیابی کنید

تعیین کنید که در یک بازه زمانی مشخص، شاخص‌های هدفتان، چه میزان بهبودیافته‌اند. به‌طور مثال، ترافیک سایت، نرخ تبدیل، وفاداری و رضایت مشتریان را بررسی کنید. برای این منظور باید استانداردهای صنعت خود را نیز در نظر داشته و درنهایت ببینید که چقدر سود بیشتر، از زمان راه‌اندازی حساب توییتر، کسب کرده‌اید.

بیشتر بخوانید : چگونه می‌توان بازاریابی اینستاگرام را شروع کرد؟

راه کارهای مهم برای موفقیت در بازاریابی توییتر

علاوه بر استراتژی کلی توییتر مارکتینگ و مراحل آن، رعایت برخی نکات می‌تواند بازدهی این روش بازاریابی را بهبود ببخشد. در این بخش، این نکات را مطرح می‌کنیم.

انتخاب زمان مناسب برای توییت

در هر منطقه‌ای و برای هر بازار هدفی، زمان مناسب برای انتشار محتوا در توییتر فرق می‌کند. برای این منظور، حتما تحقیق کرده و از تجربه دیگران و درنهایت نتایج آزمون‌وخطاهای خود استفاده کنید.

پاسخگویی موثر

برای صرفه‌جویی در وقت، پس از مدتی لیستی از سوالات متداول تهیه‌کرده و به آن‌ها پاسخ دهید. این پاسخ‌ها را درجایی ذخیره کرده و در مواجهه مجدد با سوالات مربوطه، پاسخ آن را برای کاربر کپی کنید.

استفاده بهینه از هشتگ

حتما از هشتگ خودتان استفاده کنید و آن را جا بیندازید. از دیگر هشتگ­ها به‌صورت محدود و متناسب با محتوا، محصول و برند خود بهره بگیرید.

توجه به ترندهای روز

در محتواهای خود به اخبار و اتفاقات روز بی‌تفاوت نباشید. آنچه مردم برایشان مهم است را در محتوای خود وارد کنید. به‌طور مثال، نشان دهید که چطور در تولیدات خود به محیط‌زیست یا اصول بهداشتی اهمیت می‌دهید.

استفاده از CTA

CTA یا دعوت به اقدام به عبارتی گفته می‌شود که مخاطب را تشویق به عملی خاص می‌کند. کلیک روی لینک، فالو و غیره ازجمله این اقدامات هستند. با جملات کوتاه و موثر، CTA های جذاب بسازید.

سخن آخر درباره توییتر مارکتینگ

توییتر یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که نزدیک به 145 میلیون کاربر فعال دارد. با توجه به این حجم از کاربر توییتر مارکتینگ می‌تواند، نتایج قابل‌توجهی در رشد و توسعه هر کسب‌وکار داشته باشد. فروش بیشتر، افزایش وفاداری مشتریان و افزایش برند آگاهی ازجمله اهداف و نتایج بازاریابی کسب‌ و کار در توییتر هستند.

در این مقاله، استراتژی‌های ده­گانه بازاریابی در توییتر را بررسی کردیم و گفتیم که مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی در این شبکه نیز محتوای باکیفیت و منحصربه‌فرد، حرف اول را می‌زند. همچنین برای موفقیت هرچه بیشتر، رعایت نکاتی مانند انتخاب بهترین زمان برای انتشار محتوا، استفاده از CTA و توجه به ترندهای روز نیز لازم است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 0 نظر

1 0
چگونه در توییتر بازاریابی کنیم؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد