همه چیز در رابطه با ثبت برند گیاهان دارویی

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 24 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در ایران گونه‌های بسیار متنوعی از گیاهان دارویی وجود. تمامی این گیاهان در دسترس هستند و خواص و تاثیر آن‌ها بر سلامتی بدن تعیین شده‌اند؛ اما چیزی که حائز اهمیت است این است که اگر بخواهید وارد بازار فروش این گیاهان دارویی شوید نیاز است که برند خود را ثبت کنید تا کیفیت و سلامت کالا تضمین شود. در این مقاله سعی داریم تا اطلاعات جامعی را راجع به ثبت برند گیاهان دارویی را ارائه کنیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مشاوره ثبت برند گیاهان دارویی می‌توانید با مشاورین کارمنتو در حوزه مشاوره امور ثبتی تماس بگیرید.

اهمیت ثبت برند گیاهان دارویی

ثبت برند می‌تواند مزایای بسیار زیادی را شامل شود. به عنوان مثال اگر برند ثبت شده‌ای برای گیاه دارویی خود داشته باشید، قابل اعتمادتر از سایر رقبا با محصول مشابه خواهید بود. می‌توانید وارد بازار خارجی شوید و میزان بیشتری از محصول خود را در بازار داخلی به فروش برسانید. برای ارتقای کیفیت محصول خود می‌توانید وام دریافت کنید و یا سرمایه گذار جذب نمایید. متقاضی بیشتر به شما اعتماد خواهد داشت تا یک محصول مشابه اما ثبت نشده. می‌توانید به راحتی در شهرها یا کشورهای مختلف نمایندگی داشته باشید و در مجموع اگر برند خود را ثبت کنید بازار فروش شما گستره‌تر خواهد شد. ثبت برند گیاهان دارویی نشان از سلامت و ایمن بودن دارو است که این امر می‌تواند تاثیر به سزایی در روند فروش و تجارت شما داشته باشد.

   ثبت برند گیاهان دارویی این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید از سوء استفاده‌های شرکت‌های نامعتبر و تقلبی جلوگیری نمایید و طبق قوانین اداره‌ی مالکیت معنوی با آن‌ها برخورد نمایید. بدیهی است که روند ثبت بسیار زمان‌بر و تخصصی بوده و دریافت مشاوره از متخصصان این حوزه می‌تواند در بازه‌ی زمانی کمتری شما را به نتیجه‌ی دلخواه برساند.

شرایط ثبت برند گیاهان دارویی

مانند ثبت هر محصول دیگری ابتدا باید شرکت مربوطه را ثبت نمایید. برای تاسیس شرکت گیاهان دارویی(محصول شما می‌تواند شامل روغن، پماد، اسانس، عصاره و دیگر دسته‌های گیاهان دارویی باشد) طبق آیین نامه‌ی صدور پروانه، متقاضی بایستی شرایط خاصی را داشته باشد. این شرایط شامل موارد زیر هستند:

  1. شخص متقاضی نباید سوء پیشینه‌ی کیفری داشته باشد.
  2. متقاضی باید برای شروع پروژه‌ی تولید محصول شرایط و امکانات و محیط لازم را داشته باشد.
  3. متقاضی باید پروانه‌ی تاسیس شرکت مورد تایید وزارت صنایع را داشته باشد.
  4. متقاضی باید تمام اطلاعات مربوط به تولید محصول را بصورت کامل و دقیق در اختیار کارشناسان وزارت بهداشت قرار دهد.

مجوزهای ثبت برند گیاهان دارویی

از آن جایی که دارو با سلامتی فرد مصرف کننده در ارتباط است؛ باید مجوزهای لازم را از سوی سازمان غذا و دارو دریافت نمایید. بدیهی است که هرچه محصول شما پیچیدگی بیشتری داشته باشد یا برای گروه‌های خاصی از مصرف کنندگان مضر باشد نیاز به بررسی‌های بیشتر و در نتیجه مجوزهای متعدد خواهد بود.

بیشتر بخوانیم: ثبت برند مادرید چیست و چه مراحل، مدارک و شرایطی برای ثبت دارد؟ 

 

مدارک لازم برای ثبت برند گیاهان دارویی

  1. مدارک شناسایی مالک برند
  2. اظهارنامه
  3. یک کپی از کارت ملی و یک کپی از شناسنامه‌ی شخص حقیقی
  4. آخرین روزنامه‌ی رسمی و مدارک شناسایی هیئت مدیره مرتبط با شخص حقوقی
  5. ارائه‌ی مدارک مرتبط با موضوع کاری
  6. مدارک مرتبط با وکیل در صورت گرفتن کمک از آن‌ها
  7. ارائه‌ی 10 طرح گرافیکی از برند در ابعاد 10×10 سانتی‌متر و ارائه‌ی طرح 6 بعدی از طرح در صورتی که 3 یا 2 بعدی باشد.
  8. ارائه‌ی اظهارنامه‌ی حق تقدم طی 15 روز به سازمان ذی ربط برای بهره مندی از حق برند.
  9. دریافت تاییدیه از سازمان مرتبط برای نحوه‌ی استفاده از نشان تجاری به صورت جمعی

بیشتر بدانیم:راهنمای جامع ثبت برند زعفران همراه با مدارک مورد نیاز و مشاوره رایگان 

مراحل ثبت برند گیاهان دارویی

برای این کار باید وارد سایت مرکز مالکیت معنوی قوه‌ی قضائی شوید. پس از آن باید مشخصات مالک برند را در فرم مربوطه وارد نمایید. سپس مدارک مورد نیاز که در بالا نام برده شده است را در در قسمت مرتبط با آن بارگذاری نمایید. در ادامه هزینه‌ی ثبت برند را پرداخت نموده و سپس شماره‌ی اظهارنامه‌ را وارد نمایید. کارشناسان اظهارنامه و مدارک شما را بررسی نموده و اگر نقصی نداشته باشد از شما می‌خواهند که نسخه‌ی برابر اصل را به اداره‌ ارسال نمایید. سپس آگهی شما در روزنامه چاپ شده و اگر مشکلی در رابطه با شباهت نام برند با دیگر شرکت‌ها وجود نداشته باشد گواهی ثبت برند گیاهان دارویی شما صادر خواهد شد.

هزینه‌ی ثبت برند گیاهان دارویی

هزینه‌ی ثبت برند کاملا متغییر و به عوامل متعددی بستگی دارد. تعدادی از موارد که هزینه‌ها را متغییر می‌کند شامل:

  • محصولات شما تعدد بالایی داشته باشند(تعداد طبقات بیشتر از یک مورد باشد).
  •  به دلیل پیچیدگی نیاز به دریافت مجوزهای متفاوت از سازمان‌های ذی ربط برای دریافت تاییدیه داشته باشد.
  • درخواست ثبت برند بین‌المللی را داشته باشید.
  • هزینه‌ها برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی کاملا متفاوت است.
  •  اگر برند در مراحل اولیه پذیرفته نشود مبلغی را نیز برای ثبت اعتراض در نظر داشته باشید.
  • قصد ثبت لوگو را نیز داشته باشید(هزینه‌ی ثبت لوگوی سیاه سفید و یا رنگی متفاوت است).
  • هزینه‌ی چاپ آگهی در روزنامه بین 250 تا حدود 700 تومان متغییر است.

بنابراین حداقل هزینه برای ثبت برند توسط شخص حقیقی و در یک طبقه چیزی حدود 2میلیون تومان و حداکثر میزان در حدود 10میلیون تومان خواهد بود.

با توجه به پیچیدگی‌های بسیار و عوامل متغییر برای ثبت برند نیاز است با یک کارشناس باتجربه در ارتباط باشید و مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید و یا می‌توانید به سادگی و با صرف کمترین هزینه و بدون نگرانی ثبت برند گیاهان دارویی خود را به کارشناسان مجرب کارمنتو بسپارید و در کمترین زمان برند خود را ثبت کنید.

ثبت برند گیاهان دارویی چقدر طول می‌کشد؟

در ابتدا باید نام انتخابی برند شما بررسی شود؛ بنابراین طبق قوانین 30 الی 45 روز پس از ارسال اظهار نامه‌، آگهی برند شما در روزنامه‌ی رسمی به چاپ رسیده و اگر نام برند شخص دیگری با نام شما تشابهی داشته باشد، شخص مالک می‌تواند اعتراض خود را ارائه کند. حدود 4هفته‌ بعد، گواهی ثبت برند شما صادر خواهد شد. پس از گرفتن مدارک باید نسخه‌ی دوم آگهی تاسیس را در روزنامه‌های کثیرالنتشار ثبت کنید. در مجموع چیزی حدود 90روز زمان لازم است تا برند ثبت شود.

مشاوره‌ی ثبت برند با کارمنتو

ثبت برند گیاهان دارویی از مواردی است که دارای پیچیدگی‌های اداری و دریافت تاییدیه‌های متعدد از سازمان‌های ذی ربط است. اگر اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید؛ ممکن است مدت بسیار زیادی زمان ببرد تا بتوانید برند خود را ثبت کنید و یا حتی با یک اشتباه کوچک در یک مرحله ناچار باشید پروسه را از ابتدا شروع کنید و علاوه بر زمان، هزینه‌های زیادی را متقبل شوید. مشاوران باتجربه‌ی کارمنتو با ارائه‌ی اطلاعات گسترده در زمینه‌ی ثبت برند انواع گیاهان دارویی در کمترین زمان و هزینه در کنار شما هستند تا بتوانید به راحتی وارد عرصه‌ی تجارت شوید و برند خود را ثبت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

5 4
همه چیز در رابطه با ثبت برند گیاهان دارویی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
9 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد