راهنمای دریافت استعلام شرکت‌های دانش بنیان

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 19 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

شرکت‌های دانش بنیان، به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه‌ی اقتصاد با بنیان دانش، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه، شکل می‌گیرند. این شرکت‌ها، در حوزه‌ی فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده‌ی فراوان، به تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان می‌رسند. این گونه شرکت‌ها از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی، دولت و دیگر سازمان‌های دولتی و خصوصی مورد حمایت‌های قابل توجهی قرار می‌گیرند. به همین دلیل، عقد قرارداد با این قبیل از شرکت‌ها، می‌تواند نقطه پرتابی محسوب شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره دانش بنیان کارمنتو همراه باشید.

همین امر، باعث شده است تا افراد سودجو، درصدد این باشند، تا از نام و اعتبار “دانش بنیان” در قراردادهای کارهای خود، برای جلب رضایت متقاضی، استفاده کنند. در ادامه، راه‌های استعلام شرکت‌های دانش بنیان از مراجع قانونی را برای پیشگیری از عقد چنین قراردادهای بدون اعتباری را به طور کامل، توضیح خواهیم داد.

نحوه دریافت استعلام شرکت‌های دانش بنیان

ابتدا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درخواست تمام افرادی را برای تشکیل موسسه یا شرکت‌های دانش بنیان، بررسی می‌کند. سپس به مواردی که صلاحیت لازم را برای این امر، داشته باشند، اعتبارنامه دانش بنیان، اعطا می‌کند. افراد، با توجه به نوع مجوز خود، می‌توانند در سامانه دانش بنیان، استعلام مربوط به درخواست خود را پیگیری نمایند. در سامانه pub.daneshbonyan.ir تمامی مجوزها به تفکیک، دسته‌بندی می‌شوند.

پس از ثبت شرکت دانش بنیان در فهرست شرکت‌های دانش بنیان، تمام اطلاعات آن، در سامانه فوق، به نمایش درمی‌آید. برای استعلام شرکت‌های دانش بنیان، 4 راه مختلف پیش روی شماست:

نحوه دریافت استعلام شرکت‌های دانش بنیان

استعلام با نام شرکت

اگر نام شرکت مورد نظر را به طور کامل می‌دانید، می‌توانید از این فیلتر، استفاده نمایید، تا اطلاعات شرکت برای شما، به نمایش درآید.

استعلام با تاریخ تایید

از این فیلتر، می‌توان برای استعلام شرکت‌های دانش بنیان که به تازگی، ثبت شده‌اند، استفاده نمود و یا تاریخ دقیق ثبت یک شرکت را وارد کرد، تا اطلاعات آن، نشان داده شود.

استعلام با حوزه فعالیت

شرکت‌های دانش بنیان، در 9 زمینه فناوری مختلف که هر یک دارای گرایش‌های مختلفی نیز هستند، می‌توانند تاییدیه لازم را دریافت نمایند؛ بنابراین، از طریق این فیلتر، می‌توانید حوزه فناوری شرکت‌های دانش بنیان را جستجو کنید.

استعلام با نوع مجوز

شرکت‌های دانش بنیان، برحسب نوع محصول و خدمتی که ارائه می‌دهند، به 6 دسته مختلف، تقسیم‌بندی می‌شوند. با استفاده از این فیلتر، می‌توانید شرکت‌های دانش بنیانی که در یک حوزه خاص فعالیت می‌کنند را جستجو کنید.


بیشتر بدانیم :
 قوانین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان 

سامانه دریافت استعلام شرکت‌های  دانش بنیان

سامانه pub.daneshbonyan.ir، تنها مرجع رسمی استعلام شرکت‌های دانش بنیان، در کشور است که به کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، تعلق دارد. در این سامانه، فهرست کاملی، از تمام مجموعه‌هایی که مجوز دانش بنیان را دریافت کرده‌اند، وجود دارد. در این سامانه، اطلاعات دقیقی مانند: نوع شرکت، نام شرکت، حوزه فعالیت و تاریخ تایید محصولات و خدمات، شناسه ملی، نوع مجوز و محل استقرار، به طور کامل، ذکر شده است.

مرجع رسمی استعلام شرکت‌های دانش بنیان

همان طور که پیش‌تر بیان شد، تنها مرجع رسمی استعلام شرکت‌های دانش بنیان، سامانه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، است. هر شرکتی که محصول یا خدمتی را به عنوان دانش بنیان ارائه می‌کند و مجوز رسمی آن را دریافت کرده است، یک پنل مشخصات، در این سامانه، دارد. بنابراین توصیه می‌شود پیش از بستن هر نوع قرارداد کاری با شرکت‌های دانش بنیان، ابتدا از طریق این سامانه، از صحت اطلاعات شرکت، اطمینان حاصل نمایید.

شرکت‌های مورد تایید صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، بر اساس قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب 1389 مجلس شورای اسلامی شکل گرفت. این صندوق، به منظور کمک به تجاری‌سازی نوآوری‌ها، اختراعات، شکوفاسازی و کاربردی نمودن دانش فنی، از طریق ارائه خدمات مالی، به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، تاسیس شده است.

شرکت‌های مورد تایید صندوق نوآوری و شکوفایی

تمامی شرکت‌ها و موسساتی که از سوی کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات  دانش بنیان، تاییدیه دانش بنیانی، برای محصول یا محصولات خود دریافت کنند، مشمول حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی خواهند بود.

مشاوره شرکت‌های  دانش بنیان با کارمنتو

شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌ها و موسساتی با اعتبارات بسیار فراوان و حمایت‌های کلان از سوی دولت و دستگاه‌های ذی ربط هستند. اگر ایده‌ای ناب و یا نوین در حوزه‌های فناوری مورد تایید دارید، می‌توانید شرکتی در همین راستا، ثبت نمایید. برای ثبت شرکت‌های دانش بنیان، باید با مسائل حقوقی آن، آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید ایده‌ی خود را به نحوی بیان کنید و یا آن را در جهتی سوق دهید که حتما با یکی از گرایش‌های مورد تایید کارگروه، مطابقت داشته باشد.

 انجام این پروسه، تطبیق ایده و حتی طی‌کردن روند اداری و دریافت اعتبارنامه، کمی پیچیده و گاها، دشوار است. کارشناسان و وکلای پلتفرم “کارمنتو” با ثبت صدها شرکت دانش بنیان در سال‌های اخیر، آماده این هستند تا تجربه‌ی چندین ساله‌ی خود را با افرادی که ایده‌ای خلاقانه دارند و مایل به ثبت این نوع شرک‌ها هستند، به اشتراک بگذارند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
راهنمای دریافت استعلام شرکت‌های دانش بنیان

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

دانش بنیان
27 شهریور 1401

|

4 دقیقه مطالعه
دانش بنیان
19 شهریور 1401

|

6 دقیقه مطالعه
دانش بنیان
13 شهریور 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

دانش بنیان
27 شهریور 1401

|

4 دقیقه مطالعه
دانش بنیان
19 شهریور 1401

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد