راهنمای جامع ثبت شرکت بازرگانی

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 23 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از اولین اقداماتی که باید برای راه‌اندازی یک شرکت انجام دهید، ثبت شرکت بازرگانی است. شرکتی که قرار است به امر خرید و فروش، صادرات و واردات کالا بپردازد، نیازمند یک سری مراحل و مدارک است تا بتواند ابتدا شرکت را ثبت کند و سپس به عنوان یک شرکت معتبر و به صورت قانونی فعالیت خود را آغاز کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین کارمنتو در حوزه مشاوره ثبت شرکت تماس بگیرید.

معرفی انواع شرکت بازرگانی

هر شرکتی که در زمینه تجارت فعالیت می‌کند، نوعی شرکت بازرگانی است. در حالت کلی ۸ نوع شرکت تجاری و بازرگانی وجود دارند که ویژگی‌های آن‌ها با هم متفاوت است و قبل از ثبت شرکت صادرات و واردات اولین قدم این است که نوع آن را تعیین کنید. در واقع با تعیین نوع شرکت، زمینه‌های فعالیت، تعداد اعضا و شرکا، هیئت‌مدیره، هزینه‌های ثبت، نام شرکت و مواردی از این دست تعیین می‌شود.

۱. شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام از نظر اجتماعی و اقتصادی با دیگر شرکت‌ها تفاوت‌های بسیاری دارد. سهامی عام شرکتی است که بخشی از سرمایه آن توسط سرمایه‌گذاران و بخش دیگر آن از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌شود. مسئولیت سهامداران در این شرکت با توجه به مبلغ اسمی سهام تعیین می‌شود. تأسیس شرکت سهامی عام تشریفات پیچیده‌ای دارد و معمولاً شرکت‌های بسیار بزرگ کشوری همانند شرکت نفت و موارد مشابه در این دسته قرار می‌گیرند.

۲. شرکت سهامی خاص

سرمایه اولیه این شرکت‌ها تنها از طریق موسسان اصلی تأمین می‌شود. معمولاً شرکت‌هایی که شرکای کمتری دارند و برای اینکه امور تجاری را با کمترین تشریفات انجام دهند، برای تأسیس این نوع شرکت‌ها اقدام می‌کنند.

۳. شرکت تعاونی

شرکت‌های تعاونی که بین اشخاص حقیقی تشکیل می‌شوند، با هدف بهبود وضع اقتصادی و تأمین نیازهای مخصوص افراد تأسیس می‌شوند. این شرکت‌ها به خصوص در زمان گرانی و تورم عموماً با ارائه کالا و خدمات با قیمت مناسب‌تر به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه کمک می‌کنند تا بتوانند نیازهای خود را با هزینه کمتری تأمین کنند.

۴. شرکت تضامنی

شرکتی است که تعداد شرکای آن حداقل دو نفر با مسئولیت تضامنی است و در نام آن نیز عبارت تضامنی قید شده است. تمامی مسئولیت‌های مالی شرکت به عهده اعضا است. به این معنا که در صورتی که سرمایه شرکت برای پرداخت قروض آن کافی نباشد، هر یک از شرکا باید مبالغ مربوط به بدهی‌های شرکت را پرداخت نمایند؛ اما مسئولیت شرکا به اندازه سرمایه آن‌ها نیست و نامحدود است.

۵. شرکت با مسئولیت محدود

در میان انواع شرکت‌های بازرگانی رایج‌ترین آن‌ها است و معمولاً شرکای آن اعضای یک خانواده، دوستان و یا آشنایان هستند. برای ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود هیچ سرمایه اولیه‌ای توسط شرکا تعیین نمی‌شود و هر شخص با سرمایه‌ای که دارد شریک می‌شود و مسئولیت‌های شرکت نیز به عهده شرکا است.

ثبت شرکت بازرگانی

۶. شرکت نسبی

برای ثبت شرکت صادرات و واردات از نوع نسبی حداقل دو شریک نیاز است که مسئولیت آن‌ها نسبت به شرکت نیز با توجه به میزان سرمایه تعیین می‌شود. در کنار نام شرکت عبارت شرکت نسبی به همراه نام یکی از سرمایه‌گذاران در کنار آن باید ذکر شود. در صورتی که شرکت به هر دلیلی منحل شود، مسئولیت پرداخت قروض، به عهده سرمایه‌گذاران است.

۷. شرکت مختلط غیر سهامی

چند شریک با مسئولیت محدود به همراه چند شریک به عنوان ضامن تشکیل شرکت مختلط غیر سهامی را می‌دهند. شرکا با مسئولیت محدود با توجه به سرمایه خود مسئول هستند و اگر شرکت با سرمایه‌ای که دارد، قادر نباشد مبالغ قروض را پرداخت کند، شرکای ضامن این مسئولیت را به عهده می‌گیرند. در کنار نام شرکت نیز باید شرکت مختلط غیر سهامی ذکر شود. به دلیل اینکه هیچ سهامی منتشر نمی‌کند.

۸. شرکت مختلط سهامی

ترکیبی از شرکت سهامی و شرکت تضامنی است. مقررات شرکت سهامی برای شرکای سهامی و مقررات شرکت‌های تضامنی برای شرکای ضامن برقرار است و اگر این وسط اصطکاکی بین این دو به وجود بیاید، قوانین خاصی برای آن‌ها وضع شده است. این شرکت‌ها برای تأمین سرمایه، سهام خود را به فروش می‌رسانند. شرکای سهام‌دار به اندازه میزان سهام خود مسئولیت دارند؛ اما شرکت ضامن، سرمایه‌ای برای ایجاد شرکت قرار نداده است؛ اما مسئولیت‌های پرداخت قروض در صورتی که سرمایه کافی نباشد، به عهده ایشان است.

پیشنهاد برای مطالعه: صفر تا صد ثبت شرکت دانش بنیان

مزایای ثبت شرکت بازرگانی

ثبت شرکت بازرگانی می‌تواند برای شرکا و سهام‌داران مزایای مختلفی به همراه داشته باشد. از جمله:

با ثبت شرکت، نمایندگان آن می‌توانند در مزایده‌ها و حراج‌های مختلف شرکت داشته باشند و در این بین معاملات پرسودی نیز به نفع شرکت انجام دهند.
از آنجا که به هنگام ثبت شرکت، تمامی اطلاعات مربوط به آن اعم از شرکا، میزان سرمایه آن‌ها، نوع شرکت، نوع سهام و مواردی از این دست ثبت می‌شود، اگر به هر دلیلی بین شرکا اختلافی ایجاد شود، می‌توانند با توجه به اساس‌نامه شرکت، برای رفع و رجوع مشکل پیش آمده اقدام کنند.
با ثبت شرکت، دامنه فعالیت شرکت در زمینه‌های مختلف صادرات و واردات و خرید و فروش گسترش می‌یابد.
ثبت شرکت این امکان را فراهم می‌کند تا اعضا بتوانند برای گسترش فعالیت شرکت روی کمک‌های دولتی و نهادهای مالی حساب باز کنند.
تمامی شرکت‌های بازرگانی برای اینکه بتوانند در عرصه تجارت خارجی به صورت قانونی فعالیت داشته باشند، نیاز به دریافت کارت بازرگانی دارند که اولین قدم برای دریافت آن ثبت شرکت صادرات و واردات است.
پس از ثبت شرکت اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری و مشتریان برای خرید بیشتر می‌شود. با ثبت شرکت، می‌توانید در عرصه‌های مختلف فعالیت کنید و در عین حال اعتبار کسب کنید و فعالیت‌های تجاری خود را گسترش دهید.
وظایف و مسئولیت‌ها بین سرمایه‌گذاران و اعضای شرکت به طور عادلانه تقسیم می‌شود.

معایب ثبت شرکت بازرگانی

ثبت شرکت بازرگانی در عین حال که مزایای فراوانی دارد، از معایبی نیز برخوردار است که عبارت‌اند از:

  • با ثبت شرکت، تمامی فعالیت‌های شرکت زیر ذره‌بین قانون قرار دارد و لذا حتماً باید تمامی فعالیت‌های شرکت به صورت قانونی انجام شود. وگرنه باید برای هر یک از کارهای خود جواب پس بدهید. یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا در کار خود دچار هیچ نوع خطای قانونی نشوید.
  • در ابتدا و انتهای هر سال باید دفاتر مالی شرکت به دقت پر شود. سود و زیان حاصل از فعالیت‌های تجاری شرکت بررسی و مشخص شود و مالیات بر درآمد شرکت باید هر ساله پرداخت شود.
  • برای ثبت شرکت حتماً باید محلی را به عنوان دفتر اصلی شرکت در نظر بگیرید.
  • هزینه‌های اضافی ناخواسته‌ای مانند تنظیم و ثبت صورت جلسه به همراه دارد.

بیشتر بخوانیم: ثبت برند مادرید چیست و چه مراحل، مدارک و شرایطی برای ثبت دارد؟ 

مراحل ثبت شرکت بازرگانی چگونه است؟

مراحل ثبت شرکت صادرات و واردات به شرح زیر است:

  1. تعیین شرکا و اعضا
  2. تعیین میزان سهم هر یک از اعضا
  3. مشخص نمودن حق امضای شرکت (چه کسی باید قراردادها، چک و… را امضا کند)
  4. ۴. تهیه تصاویر مدارک اعضای شرکت برای ثبت در سامانه ثبت اسناد کشور به آدرس www.irsherkat.ssaa.ir
  5. ثبت و تعیین موضوع فعالیت بازرگانی در سامانه
  6. تعیین نام مناسب
  7. ثبت آگهی تأسیس در روزنامه‌های کثیرالانتشار
  8. دریافت کد اقتصادی
  9. دریافت کارت بازرگانی

مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی

مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی با توجه به نوع شرکت تعیین می‌شود. با توجه به این موضوع برای ثبت انواع شرکت ممکن است به همه مدارک زیر و یا برخی از آن‌ها نیاز داشته باشید:

کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای شرکت
اقرارنامه شرکت
مجوز فعالیت شرکت بازرگانی (با توجه به نوع فعالیت)
ارائه وکالت‌نامه (در صورتی که امور ثبت را وکیل انجام می‌دهد)
دو برگه اظهارنامه مرتبط با شرکت و امضا و تکمیل آن توسط سهام‌داران
دو نسخه اساس‌نامه که به طور کامل تکمیل و در نهایت امضا شده است.
دو نسخه صورت جلسه که به امضای هیئت مدیره رسیده است.

هزینه ثبت شرکت بازرگانی چقدر است؟

هزینه ثبت شرکت بازرگانی با توجه به نوع آن متغیر است و مقدار ثابتی ندارد. مقدار قابل توجهی از این هزینه مربوط به واریزی‌ها به اداره‌جات مختلف است و مقداری از آن نیز کارمزد موسسه ثبت است که کار ثبت شرکت را برای شما انجام داده است. تنها هزینه ثبت شرکت بین یک و نیم تا دو و نیم میلیون تومان متغیر است که باید به آن هزینه دریافت کارت بازرگانی، هزینه درج در روزنامه کثیرالانتشار، ثبت کد اقتصادی و… را اضافه کنید.

کارت بازرگانی شرط اول برای ثبت شرکت

تمامی شرکت‌هایی که می‌خواهند در زمینه تجارت خارجی و واردات و صادرات کالا و خدمات فعالیت کنند، ملزم به دریافت کارت بازرگانی هستند. برای ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک، واردات از مناطق آزاد تجاری و صادرات انواع کالاهای مجاز به این کارت نیاز دارید. پس اگر می‌خواهید در زمینه صادرات و واردات فعالیت کنید، در وهله اول باید برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید که البته مدارک خاص خود را نیاز دارد.

کلام پایانی

در این مطلب با زیر و بم ثبت شرکت بازرگانی آشنا شدید. شاید در نگاه اول فکر کنید که با ثبت شرکت با دغدغه‌ها و مشکلات زیادی روبرو می‌شوید و حتی ممکن است از این کار پشیمان شوید؛ اما واقعیت این است که اگر از یک مشاور کارکشته کمک بگیرید، این راه برای شما سهل و آسان خواهد بود. گروه مشاوران کارمنتو از ابتدای راه ثبت شرکت، دریافت کد اقتصادی و کارت بازرگانی در کنار شما خواهند بود تا بدون اینکه با بن‌بست‌های قانونی مواجه شوید، به راحتی بتوانید شرکت بازرگانی خود را تأسیس کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه ثبت شرکت صادرات و واردات و مواردی از این دست با ما تماس بگیرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

4 1
راهنمای جامع ثبت شرکت بازرگانی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
9 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد