انواع روش‌های بازاریابی پزشکی و جذب بیمار برای کلینیک

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 16 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از شاخه‌های بسیار مهم علم مدیریتی، بازاریابی است که نقش بسیار مهمی در پیشرفت تمام تجارت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف دارد. در دنیای امروزی، رقابت بین کسب‌وکارها به حدی زیاد است که شاخه پزشکی و بیمارستانی نیز از بازاریابی برای جذب بیماران استفاده می‌کند. البته بازاریابی پزشکی بسیار متفاوت و حساس‌تر از بازاریابی سایر انواع کسب‌وکارها است.

بازاریابی در حوزه پزشکی و درمانی یک فرآیند بسیار مهم است. به همین دلیل استفاده از مشاوره بازاریابی و فروش می‌تواند برای آشنایی شما با این نوع از بازاریابی و انجام آن به بهترین شیوه کمک ‌کند.

بازاریابی پزشکی چیست؟

بازاریابی پزشکی به معنای آگاهی سازی، جذب و نگه داشتن بیمار برای مطب و کلینیک شما است. در واقع به تمام روش‌هایی که بتواند به جذب بیمار برای مطب شما کمک کند، بازاریابی پزشکی می‌گویند. البته به این نکته توجه داشته باشید که در حوزه پزشکی، دندان‌پزشکی و حتی زیبایی، مخاطبان شما به دنبال خرید کالا نیستند؛ بلکه شما با سلامتی و جان آن‌ها سروکار دارید.

مخاطبان شما در این حوزه همگی به دنبال بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات از طرف شما هستند. از همین رو، بسیاری از فرآیند‌هایی که در بازاریابی معمولی صورت می‌گیرد، در این نوع از بازاریابی وجود نخواهد داشت. بازاریابی پزشکی باید با دقت و حساسیت بسیار بالایی انجام شود؛ چراکه اشتباه در این مورد علاوه بر اینکه موجب جذب بیمار نمی‌شود، بلکه ممکن است باعث شود بیماران هرگز به شما مراجعه نکنند.

بهترین روش‌های بازاریابی پزشکی چیست؟

بازاریابی پزشکی بسیار متفاوت‌تر از سایر بازاریابی‌ها‌ است. در این نوع از بازاریابی تنها تبلیغ کردن مدنظر نیست. روش‌های مختلفی برای بازاریابی پزشکی و جلب اعتماد مخاطبان وجود دارد.

تبلیغات دهان به دهان

تبلیغات دهان به دهان یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی پزشکی است. طبق آمار در حدود 92 درصد از افراد، پیشنهاد دوستان و یا خانواده خود را بیشتر از هر تبلیغات دیگری باور دارند. بنابراین می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه‌های شما برای تبلیغات در حوزه پزشکی، مراجعه‌کنندگان شما هستند.
در صورتی که خدمات خوب و قابل قبولی ارائه دهید و بتوانید رضایت مخاطب را جلب کنید، باعث می‌شوید تا مخاطب تجربه خود را در اختیار دوستان و آشنایان خود قرار دهد و همین امر باعث بازاریابی برای مطب شما شده و اعتبار کاری شما را افزایش می‌دهد.

 

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و توئیتر     

بیشتر بخوانید : انواع روش‌های بازاریابی برای دندانپزشکان و جذب بیمار برای کلینیک

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و توئیتر

آمار حضور افراد در فضای مجازی نشان می‌دهد که این فضا امروزه بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است. استفاده از فضای مجازی می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای معرفی خدمات ارائه شده توسط شما و جذب مخاطب باشد.

داشتن وب سایت و جذب ترافیک از گوگل

امروزه فضای وب به حدی گسترده شده که بسیاری از افراد در مواجهه با بسیاری مسائل ابتدا به سراغ موتورهای جست‌وجو رفته و از آن‌جا پاسخ سوالات خود را پیدا می‌کنند. بنابراین داشتن یک وب سایت تخصصی پزشکی برای تبلیغات در حوزه پزشکی بسیار موثر است.

البته همان طور که می‌دانید، رقابت در صفحه گوگل بسیار شدید است؛ بنابراین برای اینکه سایت شما دیده شود باید آن را بهینه سازی کنید. برای این کار می‌توانید از متخصصان این حوزه کمک بگیرید تا سایت شما را به بهترین شکل طراحی کنند و بتوانید از آن برای جذب بیمار استفاده کنید.

اس ام اس مارکتینگ

یکی از راه‌های بازاریابی برای پزشکان و جذب مخاطب، از طریق اس ام اس مارکتینگ است. این نوع بازاریابی یکی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی محسوب می‌شود. وجود بیش از 118 میلیون سیمکارت فعال در ایران باعث شده تا استفاده از اس ام اس مارکتینگ به عنوان یک ابزار ساده و به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرد. بیش از 90 درصد پیامک‌ها در 3 دقیقه اول باز شده و خوانده می‌شوند و همین امر باعث شده تا این نوع بازاریابی نرخ تعامل بالایی داشته باشد.
اس ام اس مارکتینگ ابزاری است که به صورت آفلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین شما می‌توانید حتی مخاطبانی که آفلاین هستند و یا برای مدت کوتاهی به اینترنت دسترسی ندارند را هم مورد هدف قرار دهید. برای اینکه بازاریابی شما از طریق اس ام اس، مورد توجه مخاطب قرار بگیرد باید مواردی را در نظر بگیرید.

تبلیغات در حوزه پزشکی  

بیشتر بخوانید : اصول بازاریابی لوازم و تجهیزات پزشکی چیست؟

تبلیغات در حوزه پزشکی

تبلیغات آنلاین و تبلیغات آفلاین دو نوع مختلف تبلیغات هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال تبلیغ پیامکی، چاپ بروشور، کارت ویزیت و تبلیغات محیطی جزو تبلیغات آفلاین به حساب می‌آیند. اما تبلیغات آنلاین معمولا در سطح گسترده‌تری انجام می‌گیرد.

تبلیغات آنلاین بسیار موثرتر از تبلیغات آفلاین عمل می‌کند؛ اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که افزایش تبلیغات در فضای مجازی باعث شده تا مردم در انتخاب خود کمی سختگیرانه‌تر عمل کنند. بنابراین برای تبلیغات آنلاین کار کمی دشوراتر است و باید از افراد حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید موفق عمل کنید. ما به شما پیشنهاد میکنیم، در بخش مشاوره تبلیغات آنلاین، از متخصصان این حوزه راهنمایی دریافت نمایید.

روش‌های برقراری ارتباط بهتر با بیماران

داشتن ارتباط موثر و خوب با بیماران یکی از بهترین راه‌های تبلیغات در حوزه پزشکی است. اگر نتوانید با بیماران خود ارتباط خوبی برقرار کنید، به احتمال زیاد آن‌ها دوباره به شما مراجعه نخواهند کرد و همین امر باعث می‌شود تا بیماران شما رفته‌رفته کمتر شوند. برای اینکه بتوانید ارتباط موثری با بیماران خود داشته باشید، موارد زیر را حتما رعایت کنید:

به حرف بیمار گوش کنید.

اولین و مهم‌ترین نکته برای اینکه ارتباط بهتری با بیماران برقرار کنید، این است که به صحبت‌های بیمار گوش کنید. گوینده نباشید. سکوت کنید و اجازه دهید بیمار بتواند مشکل خود را بیان کند و بعد از آن به ارائه راهکار بپردازید.

 

ارتباط کلامی موثری برقرار کنید.

به این نکته توجه کنید که باید در نوع حرف زدن و ارتباط کلامی خود با بیمار دقت داشته باشید و بتوانید با استفاده از از ارتباط موثر، اعتماد بیمار را به خود جلب کنید تا بتواند مشکلات خود را با شما در میان بگذارد. برای اینکه ارتباط موثری با بیمار داشته باشید باید به چند نکته توجه کنید. اول اینکه در هنگام صحبت کردن با بیمار باید ارتباط چشمی درستی با بیمار برقرار کنید، داشتن ارتباط چشمی موثر باعث می‌شود که کلام شما تاثیر بیشتری داشته باشد و بیمار به شما راحت‌تر اعتماد کند.
پوشیدن لباس مناسب و یونیفرم خاص به معنای این است که شما برای کار خود ارزش قائل هستید و این کار به بیمار حس مثبتی القا می‌کند و باعث ارتباط بهتر و موثرتر شما با بیماران می‌شود.

 نکات مهم در افزایش جذب بیمار برای کلینیک و مطب   

بیشتر بخوانید : راهکارهای بازاریابی بیمه و آشنایی با بهترین روش بازاریابی

نکات مهم در افزایش جذب بیمار برای کلینیک و مطب

برای اینکه بتوانید در جذب بیمار موثر عمل کنید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

متمایز باشید.

همان طور که می‌دانید، کلینیک‌ها و مطب‌های زیادی مشغول به کار هستند. بنابراین برای اینکه بتوانید از آن‌ها پیشی بگیرید و بیماران را به کلینیک و یا مطب خود جذب کنید، باید نسبت به آن‌ها مزیت رقابتی و برتری داشته باشید تا بیماران شما را به آن‌ها ترجیح دهند. برای مثال می‌توانید زمان‌بندی کلینیک خود را به قدری دقیق انجام دهید که هیچ کدام از بیماران در مطب معطل نشوند و یا با مجهز کردن کلینیک خود به امکانات به‌روز و پیشرفته می‌توانید باعث افزایش بیماران خود شوید.

 

تبلیغات خود را به دست افراد حرفه‌ای بسپارید

برای اینکه تبلیغات شما تاثیر درستی داشته باشد باید بتوانید آن را به صورت حرفه‌ای و اصولی انجام دهید. اگر شما هزینه زیادی برای تبلغات خرج کنید اما این تبلغات در زمان و مکان درستی انجام نشود و مخاطبان از آن بی‌خبر باشند، به این معناست که تبلیغات شما هیچ تاثیری نداشته است.

سئو سایت را فراموش نکنید.

بعد از راه‌اندازی سایت و برای اینکه سایت شما در گوگل دیده شود و مخاطبان شما را ببینند، باید آن را بهینه سازی کنید. بهینه سازی سایت یک کار تخصصی و بسیار پیچیده است؛ بنابراین برای این کار حتما از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

با سایر مراکز درمانی همکاری کنید

می‌توانید از طریق همکاری با سایر مراکز درمانی، تعداد مراجعین خود را افزایش دهید. برای مثال اگر مدیریت آزمایشگاه را بر عهده دارید، می‌توانید با پزشکان مختلف در ارتباط باشید و اعتماد آن‌ها را جلب کنید تا بیمارانی که به آزمایش نیاز دارند را به آزمایشگاه شما بفرستند.

 

استفاده از خدمات مشاوره بازاریابی کارمنتو

استفاده از مشاوره و مشورت با افراد متخصص و صاحب‌نظر در تمام حوزه‌های کسب‌وکار و فعالیت می‌تواند موجب پیشرفت شود. مشورت با کسی که در این مسیر تخصص، دانش و تجربه کافی دارد می‌تواند شما را در کمترین زمان به سمت درست‌ترین مسیر هدایت کند.
دانستن این موضوع که استفاده از چه روشی می‌تواند شما را در سریع‌ترین زمان ممکن به جذب بیمار برساند، چیزی است که کارمنتو در اختیار شما قرار خواهد داد. کارمنتو پلتفرمی است که در حوزه‌های مختلف به ارائه مشاوره می‌پردازد. کارمنتو با در اختیار داشتن بهترین و مجرب‌ترین مشاوران و متخصصان در حوزه بازاریابی پزشکی، بازاریابی خدمات پزشکی و بازاریابی برای مطب به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل بازاریابی خود را انجام دهید و به بیشترین تعداد بیماران برسید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 11 نظر

4 11
انواع روش‌های بازاریابی پزشکی و جذب بیمار برای کلینیک

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد