مالیات شرکت‌های زیان‌ده چیست؟

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 20 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

ممکن است تاکنون نام شرکت‌های زیان‌ده را شنیده باشید؛ اما آیا می‌دانید به چه شرکت‌هایی زیان‌ده گفته می‌شود و چه عواملی باعث می‌شود یک شرکت زیان‌ده شود؟ آیا این شرکت‌ها هم مشمول پرداخت مالیات می‌شوند؟ اگر موظف به پرداخت مالیات هستند، نحوه پرداخت آن چگونه است؟ در این مقاله به بررسی مالیات شرکت‌های زیان‌ده می‌پردازیم و به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

 برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره مالی کارمنتو همراه باشید.

چه زمانی یک شرکت زیان‌ده می‌شود؟

یکی از مواردی که برخی از شرکت‌ها با آن مواجه می‌شوند، زیان‌ده بودن شرکت است. عوامل مختلفی وجود دارد که باعث تغییر در کسب و کار شرکت‌ها می‌گردد. هنگامی که درآمد یک شرکت کمتر یا قطع می‌شود، اگر هزینه‌ها نیز کاهش پیدا نکند، شرکت زیان‌ده می‌گردد. عواملی مانند عدم مدیریت صحیح، مدیریت اشتباه جریان وجوه نقد، بازاریابی نامناسب، عدم آشنایی نسبت به بازار، انبار کردن سرمایه و عدم تقسیم سرمایه مناسب، باعث زیان‌ده شدن یک شرکت می‌شوند.

همچنین، کسب و کارهایی که به تازگی فعالیت خود را آغاز می‌کنند نیز ممکن است دچار زیان ‌شوند. مدیران این شرکت‌ها باید نسبت به مالیات آگاهی کامل داشته باشند تا هزینه‌های مالیاتی، شرکت را با زیان روبه رو نکند.

قوانین شرکت‌های زیان‌ده بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم

ماده ۱۴۷ و ماده ۱۴۸ قانون مالیات مستقیم، به هزینه‌های قابل قبول برای تشخیص درآمد مودی و مشخص کردن زیان‌ده بودن اشخاص حقوقی اشاره دارد. بر اساس ماده ۱۴۷ این قانون «هزینه‌های قابل‌قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر می‌گردد عبارت است از‌ هزینه‌هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصرا مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط با رعایت حدنصاب‌های مقرر ‌باشد.» در ماده ۱۴۸، هزینه‌های قابل قبول در ماده ۱۴۷را شرح می‌دهد.

اشخاص حقوقی گزارش‌های فصلی و اظهارنامه‌های مالیاتی را به طور دقیق و با مدارک کامل به اداره مالیات تحویل دهند؛ اگر هزینه‌های شرکت بر اساس ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ مورد پذیرش سازمان مالیاتی قرار بگیرد، تا زمان سوددهی مجدد، از شرکت زیان‌ده مالیات دریافت نمی‌شود.


بیشتر بخوانیم :
 تشکیل پرونده مالیاتی 

مالیات شرکت‌های زیان‌ده چگونه محاسبه می‌شود؟

شرکت‌های زیان‌ده مانند سایر شرکت‌ها موظف به مشخص کردن درآمد و ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان تعیین‌شده هستند. اگر زیان‌ده بودن شرکت، مورد تایید سازمان مالیات قرار بگیرد، مالیات تا هنگام سوددهی مجدد شرکت و کسر زیان‌های قبل از سود سال بعد دریافت نمی‌گردد.

در چه مواردی هزینه‌های شرکت زیان‌ده مورد تایید قرار می‌گیرد؟

اگر هزینه‌های شرکت در اثر عواملی مانند دریافت وام برای تهیه دستگاه‌های جدید، پرداخت حقوق کارکنان، هزینه‌های مربوط به تحقیق و توسعه و مواردی نظیر این عوامل دچار افزایش شود، سازمان امور مالیاتی آن‌ها را تایید می‌کند.

چه زمانی سازمان امور مالیاتی زیان‌ده بودن شرکت را رد می‌کند؟

در برخی شرکت‌ها، هزینه‌های شخصی به عنوان هزینه شرکت در نظر گرفته می‌شود؛ به عنوان مثال مدیر شرکت به جای هزینه کردن وام برای افزایش سود شرکت، از آن برای هزینه‌های شخصی خود بهره می‌برد. در این شرایط این هزینه‌ها مورد تایید سازمان امور مالیاتی قرار نمی‌گیرد و زیان برگشت داده می‌شود.


بیشتر بدانیم :
 وکیل مالیاتی  کیست و چه وظایفی دارد؟

مالیات شرکت‌ زیان‌ده که در آستانه انحلال و ورشکستگی است چگونه پرداخت می‌شود؟

اگر زیان یک شرکت از ۵۰ درصد سرمایه آن بیشتر شود، بر اساس قانون تجارت باید برای کاهش سرمایه اقدام کند. در این شرایط شرکت به سمت انحلال پیش می‌رود. اگر هیئت مدیره یا دادگاه تصمیم به انحلال شرکت بگیرند، مدیر تصفیه باید وظیفه فروش دارایی‌ها و پرداخت بدهی و مالیات باقی‌مانده سال‌های قبل را بر عهده بگیرد.

چه زمان از شرکت‌های زیان‌ده مالیاتی گرفته نمی‌شود؟

اگر هزینه‌های شرکت بر اساس ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم مورد تایید سازمان مالیاتی قرار بگیرد، این شرکت‌ها تا زمان سوددهی مجدد از پرداخت مالیات معاف هستند.

مدیران شرکت‌های زیان‌ده باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

در موارد زیادی ممکن است به علت عدم آشنایی مدیران با مسائل مالیاتی و عدم ارائه مدارک صحیح، زیان‌ده بودن شرکت مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی قرار نگیرد. ارائه نکردن گزارش‌های فصلی، کامل نبودن دفاتر مالی، مشکلات مربوط به  پر کردن اظهارنامه یا عدم ارائه آن در زمان مقرر، عدم نگه‌داری از مدارک و … می‌تواند باعث رد شدن زیان شرکت شود.

هزینه‌های شرکت باید شرایط مندرج در ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم را دارا باشند تا مورد قبول واقع شوند. مدیران شرکت‌ها می‌توانند با مشاوره با افراد متخصص هزینه‌ها و مدارک خود را مدیریت کنند.

کارمنتو در کنار شما

یکی از مواردی که افراد حقوقی باید به آن توجه کنند جلوگیری از زیان‌ده بودن شرکت است. عوامل مختلفی باعث می‌شود که یک شرکت به سوددهی نرسد. در مواردی این اتفاق تنها به دلیل ناآگاهی مدیران رخ می‌دهد و اگر نتوانند زیان‌ده بودن شرکت را به اثبات برسانند، دچار ضرر بیشتری می‌شوند. مجموعه کارمنتو با مشاورین آگاه و مجرب می‌تواند شما را در امور مالی و مالیاتی راهنمایی کند. شما می‌توانید به صورت آنلاین یا تلفنی با مشاورین کارمنتو در ارتباط باشید و از زیان شرکت خود جلوگیری کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

5 5
مالیات شرکت‌های زیان‌ده چیست؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
14 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

2 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
14 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

2 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد