صفر تا صد تشکیل پرونده مالیاتی

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 22 خرداد 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

امروزه کمتر کسی است که درگیر پروسه‌های پرداخت مالیات نشده باشد و احتمالا شما یا نزدیکانتان با این موضوع برخورد کرده‌اید. مالیات، یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان کسب و کار است و همه افراد حقیقی و حقوقی موظف به تشکیل پرونده مالیاتی هستند؛ اما پرونده مالیاتی چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟ در این مقاله هرآنچه که لازم است در خصوص تشکیل پرونده مالیاتی بدانید برای شما توضیح داده می‌شود.

 برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره مالی و مالیاتی کارمنتو همراه باشید.

تشکیل پرونده مالیاتی چیست؟

 تمامی افراد حقیقی و حقوقی پس از ثبت شرکت و دریافت پروانه کسب، باید برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند. با این کار به سازمان امور مالیات نشان داده می‌شود که این شرکت یا کسب و کار ایجاد شده است. تشکیل پرونده مالیاتی برای پرداخت مالیات نیست؛ با این کار شرکت یا صاحبان کسب و کار مراحل قانونی را طی کرده و مجوزهای قانونی را برای انجام فعالیت‌های مختلف کسب می‌کنند.

دلیل تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده اقتصادی دلایل زیادی دارد که به آن می‌پردازیم.

  • اصلی‌ترین دلیل برای تشکیل پرونده، گرفتن کد اقتصادی است؛ زیرا اگر شرکت یا دیگر کسب‌ و کارها پرونده مالیاتی نداشته باشد نمی‌توانند کد اقتصادی دریافت کنند و در صورت نداشتن کد اقتصادی، دچار محرومیت‌های قانونی زیادی می‌شوند. برای مثال اگر یک شرکت کد اقتصادی نداشته باشد حق امضای قراردادهای قانونی و تجاری را ندارد.
  • اگر اشخاص حقیقی و حقوقی پرونده مالیاتی نداشته باشند، نمی‌توانند برای ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند؛ در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی، پرداخت مالیات ممکن نیست و افراد بدهکار مالیاتی شناخته می‌شوند.
  • اگر شرکت یا موسسه پرونده مالیاتی نداشته باشند، مرتکب جرم شده‌اند.
  • حتی در صورت عدم فعالیت شرکت باز هم تشکیل پرونده ضروری است؛ در غیر این صورت مشمول جریمه می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی

افراد حقیقی برای تشکیل پرونده مالیاتی به مدارک زیر نیاز دارند:

  • کپی از قبض پایانی محل فعالیت
  • کپی کارت بازرگانی
  • کپی وکالت‌نامه قائم‌مقام قانونی
  • کپی جواز کسب
  • اصل شناسنامه
  • کپی پشت و رو کارت ملی
  • سه عکس در ابعاد 4*3
  • کپی گواهی مربوط به ثبت نام اداره امور مالیاتی
  • اطلاعات در مورد هویت فرد
  • پیش ثبت نام مالی
  • ارائه اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل فعالیت
  • کپی یا اصل فیش بانکی مربوط به عوارض

فرآيند تشکیل پرونده‌هاي مالياتي برای اشخاص حقیقی

برای تشکیل پرونده مالیاتی لازم است مراحل زیر طی شود:

  • اشخاص حقیقی ابتدا باید برای مالیات عملکرد، پرونده تشکیل دهند و در سایت tax.gov.ir برای پیش ثبت نام کد اقتصادی اقدام کنند. از قسمت خدمات اصلی مالیاتی، گزینه پیش ثبت نام و ثبت‌نام الکترونیک انتخاب شود.

  • پس از این مرحله افراد باید به یکی از سازمان‌های دارایی مراجعه و آدرس خود را اعلام کنند تا ممیز خود را پیدا کنند.
  • در مرحله بعد افراد باید با مراجعه به سایت evat.ir پیش ثبت نام ارزش افزوده را انجام دهند.
  • سپس باید پرونده ارزش افزوده را کامل و اسناد خود را ارائه دهند. پس از ارائه اسناد باید نسبت به آدرس دقیق حوزه ارزش افزوده، آگاهی پیدا کنند و با مراجعه به این حوزه، شماره پرونده و کد مالیاتی اخذ نمایند. بعد از این مراحل باید ثبت نام کد اقتصادی خود را کامل کنند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد اقتصادی

جهت اخذ کد اقتصادی، به مدارک زیر نیاز است:

  • تصویر گواهی ثبت نام اداره امور مالیاتی
  • تصویر جواز کسب
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی (پشت و رو)
  • تصویر از آخرین فیش تلفن مربوط به محل فعالیت
  • تصویر کارت بازرگانی (در صورت موجود بودن)
  • تصویر وکالت‌نامه قائم‌مقام قانونی
  • اسناد مربوط به مالکیت یا اجاره‌نامه محل فعالیت

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی برای تشکیل پرونده به مدارک زیر نیاز دارند

  • اصل و کپی مدارک شرکت (اساسنامه، اظهارنامه، شرکت‌نامه، تقاضانامه، روزنامه رسمی، مهر شرکت)
  • اصل و کپی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی (در صورت وجود تغییرات)
  • اصل و کپی مدارک شناسایی اعضای شرکت
  • تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت
  • گواهی امضای صاحبان امضای مجاز اشخاص حقوقی در دفترخانه اسناد رسمی
  • فیش واریزی دو در هزار سرمایه ابتدایی شرکت
  • فیش آب، برق، تلفن و گاز شرکت
  • وکالت‌نامه یا معرفی‌نامه از طرف شرکت (در صورت نبودن مدیرعامل)
  • اجاره‌نامه یا سند مالکیت شرکت
  • تاییدیه کد پستی

فرآيند تشکیل پرونده‌هاي مالياتي برای اشخاص حقوقی

بر اساس قوانین تجارت، هر شخصیت حقوقی، پس از تاسیس و ثبت شرکت، نیاز به تشکیل پرونده مالیاتی دارد و باید تا دو ماه از تاسیس شرکت، برای تشکیل پرونده مالیاتی و پرداخت حق التمبر مالیات سرمایه اقدام کنند. مراحلی که باید اشخاص حقوقی طی کنند با مراحل تشکیل پرونده افراد حقیقی یکی است که پیش‌تر توضیح داده شد.

نکات مهم برای تشکیل پرونده

نکاتی که لازم است در تشکیل پرونده مالیاتی به خاطر داشته باشید به شرح زیر است:

  1. آدرس مکان شرکت باید واقعی باشد؛ زیرا حوزه‌های مالیاتی جهت اطمینان از صحت آدرس، به آدرس اعلام‌شده در روزنامه‌های رسمی مراجعه خواهند کرد.
  2. کدپستی مکان شرکت را حتما از اداره پست دریافت کنید؛ در صورت مغایرت آدرس پستی با کدپستی، برای دریافت کد اقتصادی دچار مشکل می‌شوید.
  3. اگر شرکت شما اجاره‌ای است برای اطمینان خاطر بهتر است کارت ویزیت املاکی که در آن اجاره‌نامه تنظیم شده را ضمیمه مدارک خود کنید.
  4. اگر یک شرکت تازه تاسیس شده باشد یا هیچ فعالیتی نداشته باشد، لازم است عدم فعالیت خود را اعلام کند و برای این کار تشکیل پرونده مالیاتی ضروری است.
  5. اگر مدت زمان بین تاسیس شرکت و تشکیل پرونده از یک سال بیشتر شده باشد، لازم است شرکت در خصوص عدم تشکیل پرونده، توضیحاتی ارائه کند.

تشکیل پرونده مالیاتی چقدر زمان می‌برد؟

تشکیل پرونده مالیاتی در همه حوزه‌ها به جز حوزه غرب تهران حدود یک هفته تا ده روز طول می‌کشد. در حوزه مالیاتی غرب تهران، به دلیل بازدید اداره دارایی مستغلات از محل شرکت، این پروسه زمان بیشتری می‌برد.

نحوه استعلام پرونده مالیاتی

برای استعلام پرونده مالیاتی لازم است به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir مراجعه و از قسمت سایر خدمات مالیاتی گزینه استعلام بدهی مالیاتی انتخاب شود.

پس از آن باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. اگر رمز خود را فراموش کرده‌اید گزینه فراموشی را بزنید و اگر از قبل ثبت نام نکرده‌اید برای ثبت نام اقدام کنید.

پس از این مرحله لازم است از منوی سمت راست گزینه داشبورد مالیاتی را انتخاب و پس از آن گزینه پرونده‌های مالیاتی را انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه میزان بدهی مالیاتی شما نشان داده می‌شود و می‌توانید از پرونده‌های مالیاتی خود، آگاه شوید.

کارمنتو در کنار شما

در این مقاله به بررسی پرونده مالیاتی پرداخته شد. با توجه به ضروری بودن تشکیل پرونده مالیاتی، لازم است افراد نسبت به تشکیل آن اقدام نمایند تا مشمول جریمه نشوند و در شرکت و کسب و کار آن‌ها جنبه قانونی داشته باشد. کارمنتو در کنار شماست تا هر سوالی در روند تشکیل این پرونده داشتید، شما را راهنمایی کند. مشاوران این مجموعه به صورت آنلاین و تلفنی پاسخگوی شما عزیزان هستند و می‌توانید با صرف زمان و هزینه کمتر پاسخ پرسش‌های خود را بیابید و مسائل مالیاتی خود را حل کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 17 نظر

4 17
صفر تا صد تشکیل پرونده مالیاتی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
29 شهریور 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
29 شهریور 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
28 شهریور 1402

|

11 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
29 شهریور 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
29 شهریور 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
28 شهریور 1402

|

11 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد