همه چیز درباره مالیات شرکت‌های تازه تاسیس

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 20 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از دغدغه‌های شرکت‌های تازه تاسیس در شروع فعالیت خود، مسئله مالیات است. برخلاف باور عموم مردم که به شرکت‌های نوپا مالیات تعلق نمی‌گیرد؛ اما این شرکت‌ها نیز مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و باید از همان ابتدای تاسیس به فکر آن باشند تا دچار مشکل نشوند. در این مقاله به بررسی مالیات شرکت‌های تازه تاسیس می‌پردازیم و نحوه پرداخت آن را بیان می‌کنیم.

 برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره مالیاتی کارمنتو همراه باشید.

قوانین مالیات شرکت‌های تازه تاسیس

مهمترین موضوعی که شرکت‌های تازه تاسیس باید به آن توجه کنند، پرداخت مالیات است؛ به همین علت باید در ابتدای شروع فعالیت، برای تشکیل پرونده اقدام نمایند؛ لازمه این امر، دریافت کد اقتصادی است. این کد، یک شناسه ۱۲ رقمی است که برای هر شرکتی به صورت اختصاصی صادر می‌شود. این شناسه‌ها باید در سامانه‌های اداری، صورت حساب‌ها و همه عملیات مالی درج شود. شناسه اقتصادی هنگامی برای شرکت صادر می‌شود که ثبت شرکت به درستی صورت گرفته باشد.

قانون مهم دیگر، اخذ دفاتر قانونی و پلمپ این دفاتر است. در این دفاتر همه فعالیت‌های مالی یک شرکت از ابتدا تا انتهای سال ثبت می‌شود. برای تهیه این دفاتر باید به سامانه اداره اسناد و املاک مراجعه کنید و مهلت تهیه آن ۲ ماه پس از ثبت رسمی شرکت است. در هر سال فقط به یک بار ثبت و تهیه این دفاتر نیاز دارید؛ به جز سال اول ثبت رسمی شرکت که باید دو بار برای اخذ دفاتر قانونی اقدام کنید: بار اول برای عملکرد شرکت در سال تاسیس و بار دوم برای عملکرد سال بعدی.

انواع مالیات شرکت‌های تازه تاسیس

مالیات شرکت‌های تازه تاسیس شامل موارد زیر است:

  • مالیات بر سرمایه

اولین مالیاتی که شرکت‌های تازه تاسیس باید پرداخت کنند، مالیات بر سرمایه است که به آن حق تمبر نیز گفته می‌شود. مبلغ این مالیات برابر 5/۰در ۱۰۰۰ ارزش سهام شرکت است. این مالیات بسیار ضروری است و تا ۲ ماه پس از ثبت شرکت فرصت پرداخت آن را دارید.

  • مالیات بر عملکرد

این مالیات به میزان درآمد شرکت بستگی دارد و شرکت‌ها موظف به پرداخت آن از سال اول تاسیس هستند. مالیات بر عملکرد، بر اساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت می‌شود و به غیر از موارد معاف از مالیات و مواردی که بر اساس قانون نرخ جداگانه‌ای دارند، شامل ۲۵ درصد مالیات از درآمد و فعالیت‌های شرکت است. حتی اگر شرکت در سال اول فعالیت هیچ قراردادی نداشته باشد، موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی است.

  • مالیات تکلیفی

این مالیات از محل درآمد شرکت پرداخت نمی‌شود و شرکت موظف است مالیات را از محل تعیین‌شده کسر و پرداخت نماید. مثال واضح برای مالیات تکلیفی، مالیات حقوق و دستمزد است؛ شرکت باید بر اساس قوانین مالیات، مبلغ مشخص‌شده را از حقوق کارکنان کم و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد.

  • مالیات بر ارزش افزوده

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در معاملات باید  به صورت فصلی تهیه و در پایان هر فصل به سازمان امور مالیاتی ارائه شود. این مالیات در واقع ارزشی است که در فرایند تولید یک محصول تا انتها به آن افزوده می‌شود.


بیشتر بخوانیم :
 تشکیل پرونده مالیاتی 

نحوه محاسبه مالیات شرکت‌های تازه تاسیس

همانطور که اشاره کردیم مالیات شرکت‌ها ۴ نوع است که نحوه محاسبه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

مالیات بر سرمایه

نرخ این مالیات 5/۰ در ۱۰۰۰ سرمایه است. به طور مثال اگر شرکت را با ۲۰۰ میلیون تومان به ثبت رسانده باشید، باید این عدد را در نیم در هزار (0005/0) ضرب کنید. مبلغ مالیات بر سرمایه ۱۰۰ هزار تومان است.

مالیات بر عملکرد

محاسبه این مالیات کار دشواری نیست. پس از محاسبه همه هزینه‌های ورودی و خروجی شرکت و مشخص شدن سود و زیان شرکت، ۲۵ درصد از سود خالص شرکت به عنوان مالیات در نظر گرفته می‌شود.

مالیات تکلیفی

محاسبه این مالیات بر عهده شرکت نیست و شرکت فقط وظیفه کسر و پرداخت آن را بر عهده دارد. این مالیات با توجه به قوانین و مقررات  مربوط به آن متغیر است.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده به صورت فصلی ارائه می‌شود و میزان آن ۹ درصد است. ۶ درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده و ۳ درصد عوارض ارزش افزوده است.


همچنین بخوانیم :
 مالیات حق العمل کاری  و نحوه ثبت آن

جریمه‌های مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس

اگر شرکت‌ها در حساب‌های مالی کد اقتصادی را وارد نکنند، مشمول جریمه مالیات می‌شوند. این جریمه‌ها بر اساس تعداد دفعات مشخص می‌گردد:

  •  عدم درج کد اقتصادی برای دفعه اول: این جریمه دو برابر مبلغ فاکتوری است که در آن کد اقتصادی درج نشده است.
  • عدم درج کد اقتصادی دفعه دوم: محل فعالیت به مدت سه ماه تعطیل می‌شود.
  • عدم درج کد اقتصادی بار سوم: حبس تعزیری از ۳ تا ۶ ماه (اگر فرد حقوقی باشد محکومیت برای مدیر یا مسئول مربوطه است)؛ لازم به ذکر است این موارد در صورتی اجرایی می‌شود که اقامه دعوا علیه متخلفین از سمت وزارت اقتصاد صورت پذیرد. همچنین مبالغ جریمه از سمت هیئت وزیران ممکن است افزایش پیدا کند.

پیشنهاد برای مطالعه :
 مفاصا حساب مالیاتی  و نحوه دریافت انواع آن

اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس

همانطور که اشاره کردیم شرکت‌های تازه تاسیس نیز باید اظهارنامه مالیاتی را ارائه دهند. این شرکت‌ها باید برای اظهارنامه عملکرد شرکت و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده اقدام نمایند.

معافیت مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس

بر اساس ماده ۸۱ و ماده‌های ۱۳۲ تا ۱۴۸ قانون مالیات های مستقیم، معافیت‌های مالیاتی برخی از شرکت‌های تازه تاسیس به شرح زیر است:

  • شرکت‌های دانش بنیان
  • شرکت‌هایی که در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند و صندوق‌های حمایت از توسعه کشاورزی
  • شرکت‌های تعاونی
  • شرکت‌های غیردولتی تولیدی یا معدنی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز گردشگری
  • فعالان اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته
  • موسسات فرهنگی و آموزشی
  • فعالیت‌های حوزه خیریه
  • کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع‌دستی
  • مراکز نگه‌داری از کودکان و نوجوانان بی سرپرست یا بد سرپرست

کارمنتو مشاور امور مالیاتی

یکی از نکاتی که شرکت‌های تازه تاسیس در ابتدای فعالیت خود باید به آن توجه کنند، مالیات است و عدم بی توجهی به آن باعث ایجاد عواقب زیادی خواهد بود. ممکن است شرکت‌ها از پرداخت مالیات معاف شوند؛ اما در هر صورت ارائه اظهارنامه مالیاتی ضروری است. برای مشاوره درباره مالیات شرکت‌های تازه تاسیس و نحوه پرداخت آن، می‌توانید از مشاوران کارمنتو کمک بگیرید. مشاوران مجرب این مجموعه به صورت آنلاین و تلفنی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند و می‌توانید بدون نگرانی مسائل مالیاتی خود را حل کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

5 5
همه چیز درباره مالیات شرکت‌های تازه تاسیس

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
14 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

2 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
14 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

2 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد