نحوه ثبت و میزان مالیات حق العمل کاری

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 20 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

امروزه با گسترش مشاغل و کسب و کارها، مفاهیم جدیدی به گوشتان می‌خورد. شاید شما تا کنون نام حق العمل کاری را نشنیده باشید اما بارها با آن‌ها برخورد کرده‌اید یا حتی ممکن است خودتان یک حق العمل کار باشید. با توجه به ضروری بودن مالیات برای حق العمل کار لازم است با مفاهیم آن آشنا شوید و قانون مالیات آن را بدانید. در این مقاله با ما همراه باشید تا هرآنچه لازم است درباره حق العمل کاری بدانید را برای شما بیان کنیم.

 برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره مالی و مالیاتی کارمنتو همراه باشید.

مالیات حق العمل کاری چیست؟

بر اساس ماده ۳۵۷ قانون تجارت «حق‌ العمل کار کسی است که به اسم خود ولی به حساب دیگری (آمر) معاملاتی کرده و در مقابل حق العملی دریافت می‌کند». حق العمل کار صاحب کالا نیست و فقط به حساب آمر معامله می‌کند؛ پس مبلغ فروش متعلق به خودش نخواهد بود و فقط دستمزد خود را طبق توافق می‌گیرد. حق العمل کاری، امروزه امری رایج در جامعه است و از نمونه‌های بارز آن می‌توان به شرکت‌های واسطه خرید و فروش اینترنتی اشاره کرد که با نام خود کالای فرد دیگر را معامله کرده و حق العمل خود را دریافت می‌کنند.

کالای امانی

یکی از مفاهیم در حق العمل کاری، کالای امانی است. کالایی که از طرف آمر به حق العمل کار ارسال می‌شود، کالای امانی نام دارد. این کالا در انبار نگه‌داری شده ولی شامل موجودی کالای حق العمل کار نمی‌گردد و فقط در حساب‌های انتظامی ثبت می‌شود. همه مخارج کالای امانی با آمر است و حق العمل کار هیچ وظیفه‌ای در قبال پرداخت وجه در رابطه با کالای امانی ندارد و اگر مبلغی پرداخت کند به حساب آمر خواهد بود.


بیشتر بخوانیم :
 تشکیل پرونده مالیاتی 

قانون مالیات حق العمل کاری

 قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده و نامه شماره د /11894/230 در تاریخ 08/03/1398 به این نکته اشاره دارد: حق العمل کاران در برخی موارد موظف به پرداخت مالیات و ثبت مالیات حق العمل کاری، بر طبق شرایط و شیوه نامه مخصوص این امر هستند؛ در غیر این صورت مشمول جریمه می‌شوند.

بر اساس این نامه، در فروش کالا نیازی نیست که آمر صورت حساب فروش ذکر شده در آیین نامه اجرایی ماده ۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم را صادر کند؛ بلکه صورت حساب باید توسط حق العمل کار صادر و در سامانه صورت معاملات فصلی ثبت گردد.

مالیات فصلی یا صورت معاملات فصلی، یکی از انواع مالیات است که صاحبان برخی مشاغل، باید به صورت فصلی، در دوره‌های سه ماهه اقدام به خود اظهاری مالیات نمایند و مالیات متعلقه پرداخت کنند. حق العمل کاران جزو گروه‌هایی هستند که موظف به پرداخت مالیات فصلی هستند.

پس مالیات حق العمل کاری، مالیاتی است که حق العمل کاران باید با وارد کردن اطلاعات خود در سامانه صورت معاملات فصلی و ثبت خرید و فروش و درصد کمیسیون، پرداخت کنند.


بیشتر بخوانیم :
 مالیات دستگاه کارتخوان  چگونه محاسبه و پرداخت می‌شود؟

مالیات حق العمل کاری چقدر است؟ نحوه محاسبه آن چگونه است؟

الزام و نحوه اجرای تکالیف مالیات بر ارزش افزوده فعالیت‌های حق العمل کاری با سایر شرکت‌ها و مشاغل تفاوتی ندارد و نرخ مبلغ حق العمل کاری ۹ درصد است.

اگر آمر مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده نباشد و حق العمل کار مشمول باشد، در این صورت حق العمل کار نباید به ماخذ کل ارزش کالا، ارزش افزوده از خریدار دریافت کند؛ بلکه فقط می‌تواند نسبت به کمیسیون دریافتی از آمر مبلغ مالیات و عوارض را دریافت کند.

یک مثال ساده برای حق العمل کاری

با گسترش کسب و کارهای اینترنتی، حق العمل کاری در جامعه شدت بیشتری گرفته است و اگر دنبال مثال برای حق العمل کاری باشید می‌توان به بسیاری از شرکت‌ها و افراد  که از طریق سایت و اپلیکیشن یا شبکه‌های اجتماعی اقدام به فروش کالاهای دیگران می‌کنند اشاره کرد.

آموزش ثبت مالیات حق العمل کاری در سامانه امور مالیاتی کشور

برای طی کردن مراحل وارد سایت tax.gov.ir شوید. سپس مانند تصویر زیر از قسمت خدمات اصلی مالیاتی، صورت معاملات فصلی را انتخاب کنید.

ثبت مالیات حق العمل کاری

پس از آن سامانه صورت معاملات را انتخاب کنید.

ثبت مالیات حق العمل کاری

سپس نام کاربری و کلمه عبور را وارد کنید. اگر دارای نام کاربری نیستید ابتدا نسبت به دریافت کد رهگیری در همین سایت اقدام کنید.

ثبت مالیات حق العمل کاری

پس از آن با توجه خدمتی که می‌خواهید یکی از گزینه‌های گزارش فروش، گزارش خرید یا موارد دیگر را انتخاب کنید.

ثبت مالیات حق العمل کاری

آنگاه بر اساس نحوه ارسال صورت معامالات فصلی، در صفحه جدید گزینه ایجاد را انتخاب کنید.

ثبت مالیات حق العمل کاری

پس از آن وارد صفحه‌ای مانند صفحه زیر می‌شوید و گزینه ثبت رکورد جدید را انتخاب کنید.

ثبت مالیات حق العمل کاری

پس از آن، صفحه زیر برای شما باز می‌شود و اطلاعات قراردادهای خود را وارد کنید.

ثبت مالیات حق العمل کاری

 اگر از صحت اطلاعات وارد شده اطلاع دارید، ثبت نهایی را بزنید.

ثبت مالیات حق العمل کاری

پس از اینکه گزینه ثبت نهایی را زدید، کد پیگیری به شما داده می‌شود. ذکر این نکته ضروری است اگر کد را دریافت نکردید، مراحل و نحوه ثبت حق العمل کاری به درستی انجام نشده است.


همچنین بخوانیم :
 معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان 

نکات مربوط به ثبت مالیات حق العمل کاری

درباره ثبت مالیات حق العمل کاری لازم است به چند نکته توجه کنید:

  • ارسال اطلاعات در سامانه به صورت سه ماهه است.
  • هر فرد ۴۵ روز پس از اتمام فصل، فرصت ارسال صورت معاملات فصلی را دارد.
  • هر فرد پس از ارسال اطلاعات فقط یک بار می‌تواند اطلاعات خود را ویرایش کند.

 کارمنتو در کنار شما

در این مقاله به بررسی حق العمل کاری پرداختیم. با توجه به پیچیدگی مسائل مالیاتی و لزوم راهنمایی و مشورت با یک فرد آگاه شما می‌توانید از کارمنتو کمک بگیرید. مشاوران خبره و حاذق این مجموعه در کنار شما هستند تا هرگونه سوال درباره نرخ یا ضریب مالیات حق العمل کاری، ثبت مالیات حق العمل کاری و هر سوال دیگری در این زمینه را از ایشان بپرسید. مشاوران کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی پاسخگوی شما عزیزان هستند و شما می‌توانید بدون فوت وقت و با صرف هزینه کمتر، حل مسائل خود را به کارمنتو بسپارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 28 نظر

4 28
نحوه ثبت و میزان مالیات حق العمل کاری

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد