مالیات بر ارث خودرو چند درصد است و چگونه محاسبه می شود؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 20 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیات بر ارث، یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که قبل از تقسیم اموال بین وراث، باید مراحل قانونی آن، طی و سپس بر اساس محاسبات انجام‌شده، پرداخت شود. خودرو نیز یکی از اموالی است که پس از فوت فرد، باید در بین لیست اموال شخص متوفی برای تقسیم، ذکر شود و پس از پرداخت مالیات بر ارث ماشین، مراحل دیگر آن، سپری شود. در ادامه این مطلب، به قوانین و همچنین ملزومات پرداخت مالیات بر ارث، اشاره می‌کنیم. با ما کارمنتو همراه باشید!

بنر مالیاتی

مالیات بر ارث خودرو چیست؟

مالیات بر ارث، نوعی مالیات‌ بر دارایی فرد متوفی است که پیش از تقسیم اموال بین وراث، باید اظهارنامه قانونی آن، به مراجع ذی ربط، ارسال شود. خودروهای به جامانده از فرد متوفی نیز مشمول مالیات بر ارث اتومبیل می‌شوند و باید نسبت به پرداخت آن، اقدام نمود. در ادامه، به قوانین اداری، افراد مشمول پرداخت مالیات بر ارث اتومبیل و دیگر جزئیات آن، می‌پردازیم.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مالیات بر ارث وسایل نقلیه شامل چه افرادی می‌شود؟

وراث متوفی برای تقسیم اموال ماترک، به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و همان‌ طور که میزان اموال به ارث رسیده آن‌ها متفاوت است، میزان مالیات بر ارث خودرو آن‌ها نیز متغییر خواهد بود. براساس قانون مدون‌شده، وراث فرد متوفی برحسب نسبتی که با وی دارد به سه طبقه مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که به قرار زیر است:

مالیات بر ارث وسایل نقلیه شامل چه افرادی می‌شود؟

میزان مالیات بر ارث خودرو چقدر است؟

براساس قانون مالیات‌ مستقیم، مانند مالیات بر ارث وسایل نقلیه، وراث متوفی، برحسب طبقه تقسیم‌بندی، میزان مالیات بر ارث اتومبیل متفاوتی خواهند داشت. لازم به ذکر است که اگر وراث طی 6 ماه، نسبت به محاسبه مالیات بر ارث خودرو و پرداخت آن، اقدامات لازم را به عمل نیاورد، ممکن است مشمول جرایم نقدی شود. این جرایم، به دلیل فرار مالیاتی برای افرادی که برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی تاخیر داشته باشند، اعمال خواهد شد. وراث متوفی بسته به این که در کدام طبقه از نسبت به وی قرار داشته باشند، می‌بایست درصدی به قرار زیر را به عنوان نرخ مالیات بر ارث خودرو، در نظر داشته باشند. حالا سوال این جاست که مالیات بر ارث خودرو چند درصد است؟

برحسب تبصره دوم ماده 17 قانون مالیات‌های مستقیم، افراد طبقه اول، یعنی: پدر، مادر، همسر، فرزندان و فرزندان آن‌ها، 2 درصد از ارزش خودرو را لحاظ کنند. وراث طبقه دوم، یعنی: اجداد، برادر، خواهر و فرزندان آن‌ها، 4 درصد از ارزش خودرو از به عنوان مالیات بر ارث ماشین را برای محاسبه نرخ مالیات بر ارث خودرو در نظر داشته باشند. افراد طبقه سوم یعنی: عمو، دایی، عمه، خاله و فرزندان آن‌ها نیز باید 8 درصد از ارزش وسایل نقلیه را در محاسبه مالیات بر ارث خودرو، اعمال کنند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه پرداخت مالیات بر ارث خودرو چگونه است؟

در ابتدای امر، وراث باید نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارث اقدام نمایند تا دریابند که مالیات بر ارث ماشین چقدر است؟ برای این کار، وراث باید مدارکی که نشان دهد متوفی مالک اموال است را به اداره مالیات ارائه دهند. هزینه‌های کفن و دفن متوفی، بر اساس قانون، باید از اموال خودش باشد؛ بنابراین تمام موارد را در اظهارنامه ذکر کنید تا از هزینه مالیات بر ارث خودرو، کسر شود. بعد از دو هفته تا 1 ماه، اظهارنامه توسط سازمان امور مالیاتی کشور بررسی و تعیین می‌شود که مالیات بر ارث خودرو چقدر است؟ پس از آن، وراث می‌توانند نسبت به نحوه پرداخت مالیات بر ارث خودرو اقدام نمایند.

برای این کار باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • ورود به سامانه اظهارنامه الکترونیک ارث
  • ورود به محتوای اظهارنامه فرم ۲۶ یا ۳۴ حسب مورد
  • درج اطلاعات و ثبت آن
  • تأیید نهایی اطلاعات
  • دریافت کد رهگیری
  • چاپ اطلاعات اظهارنامه
  • بررسی توسط سازمان امور مالیاتی
  • تعیین هزینه مالیات بر ارث خودرو توسط کارشناس
  • پرداخت نرخ تعیین‌شده مالیات بر ارث خودرو در سامانه ذی ربط
Please select another listing to show to avoid recursion.

معیار ارزش گذاری خودرو در تعیین مالیات بر ارث چگونه محاسبه می‌شود؟

پس از اینکه وراث، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام نمودند، کارشناسان مربوطه، از سازمان ذی زبط، برای ارزش گذاری اموال متوفی مراجعه خواهند کرد. بنابراین معیار ارزش گذاری خودرو در تعیین مالیات بر ارث وسایل نقلیه، نظر کارشناس اداره امور مالیاتی خواهد بود. چنانچه مبلغی که کارشناس به عنوان ارزش خودرو اعلام کرده است معقول نباشد، می‌توانید نسبت به آن اعتراض نمایید تا روند مجددا طی شود.

تفاوت میزان مالیات بر ارث خودرو داخلی و خارجی (وارداتی)

در خصوص هزینه مالیات بر ارث خودرو داخلی و خارجی هیچ تفاوتی وجود ندارد. درصدی که برای پرداخت مالیات توسط هر کدام از افراد طبقه تعیین می‌شود برای خودروهای داخلی و خارجی کاملا یکسان است. همچنین پرداخت جریمه عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی و یا دیرکرد پرداخت مالیات نیز برای خودروهای داخلی و خارجی مشابه است. تنها موردی که موجب ایجاد تفاوت در میزان مالیات بر ارث خودروهای داخلی و یا خارجی می‌شود، قیمت متفاوت آن‌ها است. از آن جایی که نرخ مالیات بر ارث خودرو را کارشناسان سازمان امور مالیاتی تعیین می‌کنند، طبیعی است که برای خودروهای خارجی، هزینه مالیات بر ارث خودرو بیشتر خواهد بود.

تفاوت میزان مالیات بر ارث خودرو داخلی و خارجی

مالیات بر ارث انواع خودرو سبک و سنگین

سوالی که همیشه برای وراث به وجود می‌آید این است که تفاوتی برای مالیات بر ارث خودروهای سبک و سنگین وجود دارد؟ و مالیات بر ارث ماشین چقدر است و برای خودورهای سنگین بیشتر خواهد شد؟ پاسخ این جاست که طبق ماده 17 قانون مالیات‌های مستقیم، هر نوع وسیله نقلیه اعم از خودروهای سبک و سنگین، مشمول مالیات خواهند شد و تفاوتی در نحوه پرداخت مالیات بر ارث خودرو و تعیین هزینه آن، وجود ندارد.

مالیات بر ارث سایر وسایل نقلیه

علاوه بر خودروهای سواری سبک و سنگین، هر گونه وسایل نقلیه هوایی، زمینی، دریایی، موتوری و … مشمول پرداخت مالیات خواهند شد. اینکه مالیات بر ارث خودرو چند درصد است و یا مالیات وسایل نقلیه هوایی و دریایی چه میزانی است، همگی توسط کارشناس سازمان امور مالیاتی تعیین خواهد شد. در خصوص نرخ مالیات بر ارث خودرو و  سایر وسایل نقلیه نیز، مشابه آن چه برای طبقه‌های مختلف ذکر شد، محاسبه می‌شود.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه معافیت مالیاتی و شرایط آن دریافت نمایید.

معافیت‌های مالیات بر ارث ماشین

در قانون قدیم، برای مشمولین پرداخت مالیات بر ارث وسایل نقلیه، هیچ بندی مبنی بر معافیت مالیاتی وجود ندارد. براساس قانون قدیم، وراث تا 3 میلیون تومان از سهم‌الارث، معاف از مالیات خواهند شد. در خصوص وراث محجور و یا معلول نیز تا 5 میلیون تومان، از پرداخت مالیات معاف خواهند شد. در قانون جدید، متاسفانه هیچ گونه معافیتی در خصوص مالیات بر ارث خودرو وجود ندارد.

جریمه تأخیر در پرداخت مالیات بر ارث اتومبیل

ارائه اظهارنامه مالیات بر ارث اتومبیل، مانند دیگر مالیات‌ها، باید در موعد مقرر انجام شود. در صورت عدم انجام آن، بدیهی است که مودیان نمی‌توانند از قابلیت‌هایی مانند: معافیت‌های مالیاتی و بخشودگی‌ها، بهره‌مند شوند.  بر اساس ماده 26 قانون مالیات‌های مستقیم، مانند مالیات بر ارث وسایل نقلیه، وراث متوفی تا 1 سال پس از تاریخ فوت، مهلت دارند تا اظهارنامه مالیاتی را به مراجع ذی ربط، ارسال کنند. چنانچه وراث، نسبت به دریافت گواهی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، اقدام نکنند باید 10 درصد رقم مالیات را به عنوان جریمه، پرداخت نمایند. بدیهی است که این افراد، به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت هزینه مالیات بر ارث خودرو، باید 2.5 درصد از مالیات وضع شده را به عنوان جریمه، به مراجع قانونی پرداخت نمایند. جریمه‌ای که برای عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی برای وراث تعیین می‌شود، مشمول بخشودگی نخواهد شد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

اگر وراث، پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی، نسبت به پرداخت هزینه مالیات بر ارث خودرو، اقدام نکنند، باید به ازای هر ماه دیرکرد، 2.5 درصد از مالیات تعیین‌شده را پرداخت کنند. چنانچه اثبات شود که وراث، توانایی پرداخت مبلغ تعیین‌شده را ندارند، می‌توانند مبلغ مشخص‌شده را به صورت اقساطی، پرداخت نماید.

جمع بندی

بر اساس ماده 17 قانون کشور، به کلیه وسایل نقلیه متوفی پیش از تقسیم سهم‌الارث، مالیات تعلق می‌گیرد. بنابراین وراث هر طبقه می‎بایست نسبت به پرداخت هزینه مالیات بر ارث خودرو، اقدام نمایند. مالیات بر ارث خودرو، شامل انواع خودروهای سبک . سنگین و هر گونه وسایل نقلیه زمینی، هوایی و دریایی خواهد شد. میزان درصد پرداخت این مالیات، برای تمام انواع وسایل نقلیه داخلی و خارجی مشابه است و تفاوتی وجود ندارد. ارزش گذاری مالیات بر ارث خودرو نیز، توسط کارشناس سازمان امور مالیاتی صورت می‌گیرد و عدم ارائه اظهار نامه مالیاتی و پرداخت آن مشمول جریمه خواهد شد. در نظر داشته باشید که هیج گونه معافیت مالیاتی برای نرخ مالیات بر ارث خودرو وجود ندارد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 8 نظر

5 8
مالیات بر ارث خودرو چند درصد است و چگونه محاسبه می شود؟
 مالیات بر ارث خودرو برای طبقه‌های مختلف نزدیکی با شخص متوفی متفاوت است. این نرخ برای افراد طبقه اول 2 درصد، برای افراد طبقه دوم 4 درصد و برای افراد طبقه سوم 8 درصد تعیین شده است.
پس از ارائه اظهارنامه، کارشناس سازمان امور مالیاتی کشور برای تعیین ارزش کلیه وسایل نقلیه متعلق به متوفی حضور خواهد داشت و بر اساس نرخ روز خودرو، ارزش گذاری خواهد نمود.
پرداخت هزینه مالیات بر ارث خودرو از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی انجام خواهد شد. پس از تکمیل اظهارنامه مالیاتی، کارشناس سازمان ارزش گذاری لازم را بر کلیه وسایل نقلیه انجام خواهد داد و سپس از طریق پروفایل موجود در سامانه امور مالیاتی کشور هر کدام از وراث می‌توانند نسبت به پرداخت مالیات تعلق گرقته به آن‌ها، اقدام نمایند.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد