حمایت از کارگران و کارمندان در قانون کار چگونه است؟

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 27 مهر 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

در حال حاضر متاسفانه کسانی که اختیارات و قدرت بیشتری دارند، اصولا به حقوق زیر دستان خود خیلی اهمیت نمی‌دهند و با این کار آسیب زیادی به قشر ضعیف‌تر خود وارد می‌کنند. نمونه‌ای از این صحبت را در بین روابط کارگر و کارفرما مشاهده می‌کنید. کارفرمایان به دلیل این که بستری برای کار کردن افراد دیگر فراهم کرده‌اند و به آن‌ها حقوق می‌دهند، انتظار دارند که کارگر تمامی دستورات آن‌ها را انجام دهد و به دنبال حقوق و مزایای خود نباشند.

بر همین اساس، قانون کار به منظور حفظ حقوق کارگران و اجرای عدالت بین طرفین قرارداد کار، قوانین مختلفی را تحت عنوان حمایت از کارگران تنظیم کرده است و تمامی افراد هم باید به این قوانین پایبند باشند. بنابراین اگر می‌خواهید با قوانین مربوط به حمایت از کارگران آشنا شوید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر بیمه

حمایتی بودن حقوق کار

با توجه به این که تمامی افراد جامعه حقوق یکسانی دارند و باید عدالت در بین تمامی افراد اجرا شود و حق کسی به هیچ عنوان ضایع نشود، قانون حمایت از کارگران تنظیم شده است. امروزه تعداد کارگرانی که حقوق آن‎‌ها توسط کارفرما پایمال شده است و به دلیل کمبود اختیارات، نتوانستند حقوق خود را بگیرند روزبه‌روز در حال افزایش است.

بر همین اساس، دولت تعدادی از مواد قانون کار را در رابطه با پشتیبانی از کارگران تنظیم کرده است تا در نهایت، عدالت اجرا شود. از آن طرف هم کارفرمایان باید از این قوانین حمایتی پیروی کنند و در غیر این صورت، مرتکب جرم می‌شوند و باید پاسخگوی مراجع قانونی باشند.

حمایت از کارگران در قانون کار

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که در کدام بخش از قانون کار، به حمایت از کارگران پرداخته می‌شود؟ اگر به مواد مختلف قانون کار توجه کنید، در فصل سوم قانون و از ماده 34 تا 84 قانون کار، تنها به حمایت از کارگران در قانون کار اشاره شده است که بخش‌های مختلف آن را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم:

  • در بخش اول از این مواد، درباره حق و حقوق کارگر طبق قانون کار صحبت شده است. در این قوانین، حداقل دستمزد برای کارگران تعیین شده است و کارفرمایان نمی‌توانند کمتر از آن مقدار را به کارگر خود پرداخت کنند و با این کار دیگر حق کارگر ضایع نمی‌شود.
  • در قسمت دوم، درباره ساعت‌های کاری کارگران قوانین مختلفی تنظیم شده است. در قانون حمایت از کارمندان و کارگران، نیروی کار نباید بیشتر از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته کار کنند؛ چرا که ساعت‌های کاری زیاد، باعث آسیب‌های روحی و جسمی برای کارگران می‌شود و قانون کار، مانع از این اتفاق می‌شود. حتی در برخی از مواد و تبصره‌ها، ساعت شروع و پایان کار در هر روز هم مشخص شده است.
  • در بخش سوم، تکلیف مرخصی و تعطیلات کارگران هم مشخص شده است و بر همین اساس، تمامی کارگران باید حق مرخصی قانون کار و روزهای تعطیل داشته باشند و جزو حقوق اصلی آن‌ها است.
  • بخش چهارم اصل حمایتی بودن حقوق کار هم درباره قوانین مربوط به زنان است؛ چرا که زنان نیرو و توان جسمی و روحی کمتری نسبت به مردان دارند و به همین دلیل هم نباید کارهای سخت و زیان‌آور انجام دهند. همچنین کار کردن خانم‌ها با وسایل مکانیکی هم ممنوع است و در هنگام بارداری هم اجازه کار نکردن برای آن‌ها صادر شده است.
  • بخش پنجم هم درباره قوانین نوجوانان است. این افراد باید 30 دقیقه کمتر از افراد بالغ کار کنند و از آن طرف هم اصلا نباید کارهای سخت را انجام دهند.

توجه داشته باشید که این موارد، درخصوص کلیات قوانین مربوط به حمایت از کارگران در قانون کار است و موارد دیگر آن، بیشتر در خصوص سلامت روح و جسم کارمندان و کارگران است.

اگر می‌خواهید با تمامی این قوانین آشنا شوید، مشاور بیمه و قانون کار در وبسایت کارمنتو به صورت تلفنی و آنلاین به شما اطلاع‌رسانی می‌کند. همچنین با کمک آن‌ها می‌توانید حقوق خود را هم دریافت کنید.

بیمه

درمورد قانون حمایت از کارگران و کارمندان سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

ضمانت اجرای قانون کار

زمانی که مورد خاصی به عنوان قانون کار تعیین می‌شود، هر دو طرف باید به آن پایبند باشند و وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. بر طبق ماده 172 قانون کار، اگر دو طرف از مواد این قانون تخلف کند، محکوم به مجازات مختلفی از جمله حبس، جریمه نقدی یا هر دو مورد می‌شود. همچنین اگر به دلیل عمل نکردن به قانون، کارگر دچار نقص عضو یا فوت شود، کارفرما باید جدای از تمامی مجازات‌های موجود در قانون حمایت از کارگران، مجازات موجود در قانون مجازات اسلامی از جمله دیه را هم پرداخت کند. از طرفی توجه کنید که به دنبال حمایت از کارگران، کارفرما به هیچ عنوان نمی‌تواند عنوانی را بر خلاف مفاد قانون کار در قرارداد کار کارگر اضافه کند و حقوق کارگر را کمتر از میزان تعیین شده پرداخت کند؛ در این صورت، قرارداد کار باطل می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

فرقی ندارد که شما در جایگاه کارفرما یا کارگر مشغول به کار هستید؛ چرا که در هر صورت باید از قانون حمایت از کارمندان و مفاد قانون کار پیروی کنید. با وجود این قوانین دیگر کارفرمایان نمی‌توانند حقوق کارگران را پایمال کنند و در نهایت نتیجه زحمات نیروی کار به طور کامل پرداخت می‌شود.

اما توجه کنید که اگر حتی با وجود این قوانین، کارفرمای شما تخلف می‌کند، می‎توانید به کمک مشاور بیمه و قانون کار در کارمنتو، حقوق خود را به صورت قانونی از آن بگیرید. وبسایت کارمنتو با بیش از 350 مشاور برتر، به شما در 11 حوزه و 31 زیر حوزه حقوقی از جمله تخلفات قانون کار کمک می‌کند. از طرفی ارتباط با مشاوران از طریق تماس تلفنی است و نیازی به حضور مستقیم ندارد؛ بنابراین شما می‌توانید در تمامی روزهای هفته و ساعت‌های شبانه روز، با مشاوران در تماس باشید و وضعیت آن را هم به صورت آفلاین و آنلاین مشاهده کنید. بنابراین اگر می‌خواهید با پرداخت هزینه مقرون‌به‌صرفه به حقوق خود دست پیدا کنید، کارمنتو این امکان را برای شما فراهم می‌کند و حتی شارژ اولیه رایگان را هم برای کاربران در نظر گرفته است.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 0 نظر

1 0
حمایت از کارگران و کارمندان در قانون کار چگونه است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد