طلاق در صورت غیبت مرد چه شرایطی دارد؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 9 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

ازدواج سبب می‌شود تا زن و مرد زندگی جدیدی را تشکیل دهند و وظایفی را در قبال هم داشته باشند. اما زمانی که اسم طلاق و جدایی زن و شوهر می‌آید، افراد تصور می‌کنند که تمام طلاق‌ها به دلیل عدم سازش زن و شوهر با یکدیگر است. اما گاهی غیبت مرد باعث می‌شود که وظایف خود را انجام ندهد و از سمت زن دچار عسر و حرج شود. به همین دلیل قانونگذار در صورت غیبت طولانی مرد به زن حق طلاق داده است. بر اساس قانون مدنی جمهوری اسلامی،مدت غیبت شوهر برای طلاق بیش از ۴ سال است که طی مراحلی زن می تواند درخواست طلاق کند و قاضی بعد از بررسی پرونده حکم طلاق زن را خواهد داد. در این مطلب به بررسی طلاق در صورت غیبت مرد می‌پردازیم. تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

بنر طلاق

مدت غیبت شوهر برای طلاق

بر اساس ماده ۱۰۲۳ قانون، در صورتی که زوج زندگی مشترک خود را ترک کرده باشد، زوجه می‌تواند به دلیل غیبت شوهر خود، درخواست طلاق دهد. در این شرایط نحوه انجام  به مدت غیبت شوهر برای طلاق بستگی دارد‌. اگر مرد به مدت ۴ سال به طور متوالی یا بیشتر غیبت داشته باشد و زن، دوستان و خانواده او هیچ اطلاعی از او نداشته باشند، شوهر از لحاظ قانونی یک فرد فوت شده محسوب می‌شود و زن او می‌تواند به صورت یکطرفه برای طلاق از شوهر غایب مفقودالاثر اقدام کند‌. اما نکته حائز اهمیت این است که زن بعد از طلاق باید عده وفات را نگه دارد و نمی‌‌تواند تا تمام نشدن عده طلاق به عقد شخص دیگری در بیاید.

مدت غیبت شوهر برای طلاق در شروط ضمن عقد

در زمانی در صورتی که زن قسمت غیبت شوهر را در عقدنامه امضا کرده باشد، نیازی نیست که زن به مدت زمان ۴ سال تا پیدا شدن مرد برای طلاق گرفتن صبر کند. در این صورت طلاق به درخواست زوجه به دلیل غیبت مرد، اگر غیبت به مدت زمان ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه متناوب باشد، زوجه می‌تواند دادخواست طلاق را آماده کند و به دادگاه ارائه دهد و قاضی بعد از بررسی پرونده و صحت موضوع حکم نهایی طلاق را دهد‌. همچنین در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره حقوقی بهتر است که از وکیل‌های مجرب در این زمینه کمک بگیرید تا با ارائه بهترین راهکار، روند احقاق حقوق شما سریع‌تر شود.

تکلیف زن در زمان غیبت و مفقود شدن شوهر

اگر مردی به صورت یکباره مفقودالاثر شود و زنده بودن و مرگ او مشخص نشود و سایر بستگان نیز از او خبری نداشته باشند، اگر تا مدت زمان مشخص شده او پیدا نشود و از سمت خبری به دست نیاید. زن می تواند طلاق به دلیل مفقودالاثر بودن شوهر خود را به جریان می اندازد و مراحلش‌اش را طی کند‌ و در صورت اثبات به دادگاه، حکم طلاق او از سمت دادگاه صادر خواهد شد.

Please select another listing to show to avoid recursion.
طلاق عسر و حرج

پیشنهاد مطالعه:

شرط  طلاق در غیاب شوهر چیست؟

در شرایطی که زوج به مدت ۴ سال تمام مفقودالاثر یا غایب باشد و هیچ کدام از نزدیکان از او خبری نداشته باشند، زوجه می‌تواند دادخواست طلاق به دلیل غیبت زوج را به دادگاه ارائه کند و به صورت یک طرفه از شوهر خود جدا شود و در صورتی که شروط عقدنامه را امضا کرده باشد در صورتی که مرد ۶ ماه متوالی خانه را ترک کرده باشد زوجه می‌تواند درخواست طلاق دهد. اما ضروری است که عده خود را تا زمان تعیین شده نگه دارد.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، بهترین راه حل است.

تشریفات طلاق در صورت غیبت شوهر (مراحل طلاق در صورت غیبت شوهر)

برای طلاق از شوهری که به مدت زمان ۴ سال غایب یا مفقودالاثر بوده است، ضروری است که زن حتما به تعداد ۳ بار اطلاعات و مشخصات مرد را در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر کند‌ و در صورتی که تا ۱ سال بعد از زمان اولین انتشار آگهی هیچگونه اطلاعاتی در مورد زوج پیدا نشود، زن می تواند درخواست طلاق به دلیل غیبت زوج را بدهد و دادگاه حکم طلاق غیابی را برای زوجه صادر خواهد کرد. همچنین اگر مرد بعد از جاری شدن صیغه عقد و اتمام مدت زمان عده باز گردد، دیگر او هیچ حقی نسبت به زن ندارد؛ اما در صورتی که در طول زمان عده که ۴ ماه و ۱۰ روز بعد از طلاق برگردد و مراجعه کند، امکان رجوع برای زوج وجود خواهد داشت.

نکات دادخواست طلاق به علت غیبت زوج

در حال حاضر برای ثبت درخواست طلاق به علت غیبت زوج لازم است که زن به همراه مستندات و مدارک لازم به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برود و یا دادخواست خود را توسط یک وکیل تنظیم کند و به صورت الکترونیکی ثبت شود. همچنین او باید بتواند دلیل طلاق خود را در دادگاه به اثبات برساند. رسیدگی به درخواست طلاق بر عهده دادگاه خانواده است و مرد می‌تواند تا مدت زمان ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ، نسبت به تقاضا واخواهی کند. بعد از تمام شدن این مدت و تا مدت زمان ۲۰ روز دیگر مرد قادر خواهد بود تا نسبت به حکم دادگاه درخواست تجدید نظر خواهی دهد. علاوه بر این همچنین امکان فرجام خواهی از حکم طلاق وجود دارد.

دادخواست طلاق به علت غیبت زوج

نمونه دادخواست طلاق به دلیل غیبت زوج

با توجه به دلیل و شرایطی که زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند، در ادامه نمونه‌ای از دادخواست طلاق به دلیل مفقودالاثر بودن شوهر ارائه خواهیم داد.

 

ریاست محترم دادگاه خانواده؛ به استحضار می‌رساند اینجانب … … ‌‌… به موجب سند ازدواج شماره … ‌… ‌… که تصویر آن پیوست دادخواست تقدیم شده است، در تاریخ … … … با خوانده ازدواج دائم نموده‌ام که بعد از مدت زمان کوتاهی از زندگی مشترک، خوانده مرا ترک و به محل نامعلومی رفته است و علی رغم سپری شدن مدت  … ‌… … سال، اینجانب و سایر بستگان هیچ اطلاعی از او و محل زندگی ایشان به دست نیاورده‌ایم. لذا با تقدیم این دادخواست، تقاضای صدور حکم طلاق غیابی از محضر دادگاه محترم را دارم.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده تلفنی آنلاین در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

اگر غیبت مرد باعث طلاق شود زن باید عده نگه دارد؟

بعد از صادر شدن حکم طلاق به دلیل غیبت زوج یا مفقودالاثر بودن، زن باید عده وفات را رعایت کند و نگه دارد. عده وفات در این مواقع ۴ ماه و ۱۰ روز خواهد بود‌. حال اگر در مدت زمانی که زن در عده وفات مرد است، شوهر او برگردد، طبق ماده ۱۰۳۰ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند به زن خود رجوع کند و زن و شوهر به زندگی مشترک خود ادامه دهند. اما در صورتی که بعد از تمام شدن عده وفات، مرد برگردد، دیگر نمی‌تواند به زن خود رجوع کند و رابطه زوجیت بعد از پایان عده وفات کاملا قطع و تمام می‌شود و در صورت تصمیم مجدد برای ادامه زندگی مشترک زن و شوهر باید دوباره با هم ازدواج کنند.

عده طلاق در زمان غیبت شوهر

سخن پایانی

تعهدات در ازدواج ۲ طرفه است و زن و شوهر موظف هستند که وظایف خود را در طول زندگی مشترک که بر عهده آن‌ها است را انجام دهند. اگر شوهر به هر دلیلی زن خود را ترک کرده باشد و دیگر به خانه برنگردد، زوجه می‌تواند برای درخواست طلاق به علت غیبت زوج اقدام نماید. با توجه به این موضوع که شرایط طلاق در صورت غیبت مرد و اثبات آن به دادگاه می‌تواند در برخی شرایط سخت و متفاوت باشد، پیشنهاد ما به شما همراهان گرامی این است که از خدمات مشاوره وکلای با تجربه کارمنتو در زمینه انواع طلاق و خانواده استفاده کنید.

در این مطلب به بررسی طلاق به درخواست زوجه به دلیل غیبت مرد و شرایط آن پرداختیم، امیدواریم که اطلاعات گفته شده به شما کمک کند ممنون که تا انتها همراه ما بودید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

4 3
طلاق در صورت غیبت مرد چه شرایطی دارد؟
یکی از مواردی که زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند، طلاق در صورت غیبت مرد است.  که باید شوهر به مدت زمان ۴ سال تمام مفقود یا غایب باشد در اینصورت مطابق ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی زن می‌تواند درخواست طلاق دهد. همچنین اگر شوهر شروط چاپ شده در عقدنامه را امضا کرده باشد بر طبق بند‌های آن اگر خانه را به مدت ۶ ماه ترک کند، زوجه می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.
اگر برای شما هم سوال است که بدانید چه مدت زمان لازم است که زن بتواند به علت غیبت زوج طلاق بگیرد باید به طور مختصر اینگونه پاسخ دهیم که اگر مرد به مدت ۴ سال متوالی یا زمان بیشتری غیبت داشته باشد، زن و بستگان او هیچ اطلاعی از او نداشته باشند، زن می‌تواند برای طلاق از مرد غایب اقدام کند و بعد از اتمام عده وفات او با فرد دیگری ازدواج کند.
در جواب سوال این سوال باید بگوییم که اگر فرد غایب بعد از وقوع طلاق و تمام شدن مدت عده زن بازگردد، دیگر حقی نسبت به همسر خود نخواهد داشت. مگر اینکه در طول مدت زمان عده زن که به مدت ۴ ماه و ۱۰ روز گفته شده است، زوج برگردد که در این صورت مرد حق رجوع را خواهد داشت و زن و شوهر می‌توانند زندگی مشترک خود را ادامه دهند‌.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
14 شهریور 1403

|

7 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
30 مرداد 1403

|

12 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور حقوقی
14 شهریور 1403

|

7 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
30 مرداد 1403

|

12 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد